Een bloemetje voor Ayasha... *update op p60!*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:39

phormicola schreef:
1/3 van je hersenen doet het niet meer?! Nou, als iemand daar tegenop kan boksen ben jij het wel. poedersuiker brein, geef 'm van katoen Kath :D

1/3e van één hersenhelft :) het gebied dat geraakt is, is erg groot volgens de dokters en eigenlijk gingen ze er van uit dat ik de operatie niet eens zou halen. (ze hebben een stuk schedel weggenomen om de zwelling plaats te geven.)
de neurochirurg kan het nog steeds niet geloven, elke keer als ie komt zegt ie dat ik een wonder ben :+

Heino: ze zijn hier allemaal erg bang geweest, ik ben vooral geraakt op 't gebied dat emoties en karakter bepaalt en ook geheugen vermoed ik gezien ze constant testen of ik mijn familie nog ken, de eerste test was of ik nog wel wist wie ik zelf was, nu kon ik nog niet meteen goed praten omdat mijn stembanden boos waren op de intubatie en ik heb best een moeilijke achternaam, dat antwoord ging effe traag.
_O- reageert de dokter heul droog 'wie geeft iemand die 2,5 week geintubeert is geweest nou ook zo'n achternaam'
en toen ben ik heel hard in de lach geschoten :D

de oorzaak? Brute pech :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:43

Wat was je aan het doen toen het gebeurde? Weet je nog hoe je je voelde er vlak voor? Sorry hoor, maar ik ben eigenlijk ook heel erg nieuwsgierig :o

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:46

My god...kippevel!
Ik wens haar heel veel sterkte toe!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:47

1/3 is ook echt gigantisch volgens mij. Gelukkig ben je er goed uitgekomen!

Mijn grootmoeder heeft ook een bloeding gehad waarvan de scan niet overeenkomt met datgene wat ze nog kan doen. Ze heeft alleen wat evenwichtstoornissen aan overgehouden. En dat is een oud mensje, dus met jouw moet het helemaal goed komen :j!

Duim voor je hoor! Hoelang moet je ongeveer nog op revalidatie blijven denk je? Of heb je geen idee?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:52

Heel veel sterkte, beterschap en succes met de revalidatie! *bloemetje*

Een CVA is niet niets, gelukkig hebben jonge hersenen hele goede kansen op volledig herstel. Het "voordeel" van een CVA in de rechter hersenhelft is dat je taal/spraak zo goed als bewaard is gebleven, een nadeel is dan ook gelijk dat het zal lijken dat er "niets (meer) aan de hand is" of dat je er "snel weer bovenop" bent, terwijl er in werkelijkheid nog vanalles aan de hand is binnen de hersenen, het valt alleen minder snel op.. Je zult onder andere merken dat veel dingen nog lang heel traag gaan.. Doe het rustig aan en nogmaals beterschap!

(Even een disclaimer; alles tussen " " is natuurlijk relatief - niet dat iemand zich daar aan gaat storen - ik weet dondersgoed dat er natuurlijk geen voordelen aan een CVA zitten!).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:54

Gelukkig voor jou ben je nog jong en flexibel, en is er theoretisch voor zover ik weet een goede kans dat andere delen van je hersenen de taken van het weggevallen gedeelte op kunnen vangen. Het brein is behoorlijk flexibel op een bepaalde manier. Ik hoop dan ook van harte voor je dat dat voor jou opgaat!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:54

Meid, wat heb jij een engeltje op je schouder gehad dat je er nu al zo goed vanaf bent gekomen.

Heel veel succes en sterkte gewenst. Zet hem op :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:56

Allemachtig! Dat is even schrikken......Ik wens je enorm veel sterkte, blij dat jezelf gewoon reageert.

Na mn eerste "jeetje, wat heftig" moet ik ook wel lachen om je eigen(wijze) manier van schrijven hier.
"Ik laat de wereld wel even zien dak er gewoon nog ben! Duh".

En annash heeft uiteraard gewoon gelijk:
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:57

phormicola schreef:
Wat was je aan het doen toen het gebeurde? Weet je nog hoe je je voelde er vlak voor? Sorry hoor, maar ik ben eigenlijk ook heel erg nieuwsgierig :o

ik heb 's maangags mijn nieuwe auto opgehaalt en toen had ik hoofdpijn maar was ook ongesteld dus heb me er geen vragen bij gesteld, dinsdag moest ik braken maar had vrij vettig gegeten :o dus wederom geen vragen bij gesteld, achteraf gezien idioot ma goed Mijn vader zei hier vorige week dat ik scheef glimlachte die dinsdag maar dat t zo snel ging dat ie niet zeker was of ie 't juist gezien had. Woensdag heb ik me ziek gemeld op mijn werk omdat t echt niet ging, vrijdag was ik zo beroert en uitgedroogt van het braken dat ik niet meer op mijn benen kon staan, mijn ex heeft me naar de dokter gedragen en die zei 'zorgen dat je op spoed bent, dit is geen gewoon griepje.' Dus met brief van dokter naar spoed en daar zagen zemeteen dat 't goed mis zat. eerst dachten ze hersenvlies-ontsteking maar één arts zei 'dit is geen hersenvlies ontsteking...' en op de MRI zagen ze dus een bloeding van ongeveer vier dagen oud. (maandag dus).

het weekend was ik nog volledig bij, heb nog gepraat enz (en gezegd dat een bloeding iets voor oude mensen is, ik geloofde het niet. _O-
neuroloog eei dat alls ie me maandag niet zelf had gehoord, hij het niet geloofd had. Helaas heeft het gedroogde bloed voor ee soort ontstekingsreactie gezorgt, mijn hersenen zijn gaan zwellen en dinsdag zakte ik steeds weg naar coma, en toen hebben ze met spoed geopereerd . :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:59

Jeetje ik schrik hier behoorlijk van!
En wat reageer je weer nuchter zeg.. :+

En ik las 2.5 week geintubeert geweest... Ben je zo lang weggeweest?!

Ben zelf trouwens ook meerdere keren geintubeert geweest, dat vind je keel inderdaad niet leuk. :n
Gelukkig was het voor mij maar kort.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-02-11 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:59

Sterkte en beterschap joh!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:02

phormicola schreef:

Het is niet mijn topic, maar wil wel graag even reageren.
Ik heb een cva gehad tijdens het paardrijden, voelde me niet lekker en stapte van mijn paard af waarna het voelde of ik drinken was en erg naar rechts hing maar voor mijn gevoel toch naar links werd gedrukt (tja... kan dat niet uitleggen maar diegene die het meemaken weten wat ik bedoel)

Het kan iedereen overkomen, van elke leeftijd en met ale soorten lichamen of gezondheid!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:04

BraveSpots schreef:
1/3 is ook echt gigantisch volgens mij. Gelukkig ben je er goed uitgekomen!

Mijn grootmoeder heeft ook een bloeding gehad waarvan de scan niet overeenkomt met datgene wat ze nog kan doen. Ze heeft alleen wat evenwichtstoornissen aan overgehouden. En dat is een oud mensje, dus met jouw moet het helemaal goed komen :j!

Duim voor je hoor! Hoelang moet je ongeveer nog op revalidatie blijven denk je? Of heb je geen idee?

ik heb een schatting gekregen van drie tot zes maanden :)

moonfish: ze hebben geprobeert me 2,5 week in coma te houden zodat mijn hersenen volledig konden rusten maar de anestesisten vonden me een rot patiënt. ik vocht steeds door de medicatie heen en ze hebben me moeten vast binden in mijn coma, blijkaar was ik het niet eens met de intubatie :o (had de tube al vast :o . Heb mijn moeder en de anestesisten een hartaanval bezorgt toen ik ineens rechtop zat met mijn ogen open en toen kreeg ik effe de maximum dosis :o ze hebben ook drie verschillende medicaties gebruikt omdat ze zoveel moesten geven om me er in te houden dat ze me anders zouden vergiftigen :o

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:06

Suuzepuus, rationeel weet je dat ook dat het iedereen kan overkomen. Maar toch "verwacht" je het een stuk minder snel bij een jonge meid dan bij iemand die er al een heel leven op heeft zitten. Neemt niet weg dat het in alle gevallen erg is!

Ayasha, je klinkt in elk geval aardig jezelf. Hoop dat dat een goed teken is. Ben blij dat je in elk geval zelf weer kan reageren!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:06

3 tot 6 maanden is misschien best te doen. maarrrr je mag 1 jaar geen auto rijden en dan moet je een rijtest doen. je mag 5 jaar geen 'beroepsautorijden'.
dat zijn van die hele 'fijne' dingen die je een tijd achtervolgen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:07

Respect voor het verwoorden van deze heftige gebeurtenis, Ayasha!
Nogmaals veel sterkte en beterschap gewenst en het verbaast me helemaal niks dat jij (taaie troela) als een medisch wonder wordt gezien. Voor nu gaan de berichten lekker, hopelijk houd je deze stijgende lijn vast. Voor iemand van jouw leeftijd is het misschien ongebruikelijk en het zegt weer iets over de kwetsbaarheid van het leven. Niemand is onschendbaar, ook de jongelui niet. :n Helaas niet.

Ik vind het super dat je hier kan posten en het leest nog net zo lekker weg als 'voorheen'. Lijkt me wel bizar, zo'n punt in je leven bereiken. Vanaf nu praat je over dingen als 'oh, dat was nog voor mijn hersenbloeding' of 'het is nu 10 jaar geleden'. Heftig, Ayasha! Sterkte en beterschap! :(:)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:08

mick75 schreef:
Suuzepuus, rationeel weet je dat ook dat het iedereen kan overkomen. Maar toch "verwacht" je het een stuk minder snel bij een jonge meid dan bij iemand die er al een heel leven op heeft zitten. Neemt niet weg dat het in alle gevallen erg is!

Ayasha, je klinkt in elk geval aardig jezelf. Hoop dat dat een goed teken is. Ben blij dat je in elk geval zelf weer kan reageren!

Dat lijkt ook zo, bij oudere mensen komt het ook vaker voor. Gelukkig herstellen jonge mensen vaak heel erg goed tot helemaal. bij oudeen is dat anders en blijft het dus ook zichtbaar.
er lopen veel jonge mensen rond die een cva (welke vorm dan ook) gehad hebben waar je het niet aan ziet. dat is nou net het verschil!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:10

suuzepuus schreef:
3 tot 6 maanden is misschien best te doen. maarrrr je mag 1 jaar geen auto rijden en dan moet je een rijtest doen. je mag 5 jaar geen 'beroepsautorijden'.
dat zijn van die hele 'fijne' dingen die je een tijd achtervolgen.

als een arts je goed keurt en je de test haalt mag je gewoon weer rijden, je hoeft geen jaar te wachten, iig hier niet voor zover ze mij verteld hebben en ik opgezocht heb :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:10

Heftig zeg. Je bent een pittige tante dus, maar dat wisten we al :D
Ik wens je alle goeds en kracht toe in je herstel.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:11

Hier niet? woon je niet in nl?

Grapjasjes12

Met je karakter is idd niets mis :)) Je bent behoorlijk jezelf. Diep respect. _/-\o_

moonfish13

Citaat:
moonfish: ze hebben geprobeert me 2,5 week in coma te houden zodat mijn hersenen volledig konden rusten maar de anestesisten vonden me een rot patiënt. ik vocht steeds door de medicatie heen en ze hebben me moeten vast binden in mijn coma, blijkaar was ik het niet eens met de intubatie :o (had de tube al vast :o . Heb mijn moeder en de anestesisten een hartaanval bezorgt toen ik ineens rechtop zat met mijn ogen open en toen kreeg ik effe de maximum dosis :o ze hebben ook drie verschillende medicaties gebruikt omdat ze zoveel moesten geven om me er in te houden dat ze me anders zouden vergiftigen :o

Sjonge, heftig zeg! Lekkere patient hadden ze aan je!
Herinner je je zelf zeker niets meer van denk ik. :+
Ik ben blij dat je nog zo lekker vlot kan posten, zeer herkenbaar voor jou. :j

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:13

suuzepuus schreef:
mick75 schreef:

Dat lijkt ook zo, bij oudere mensen komt het ook vaker voor. Gelukkig herstellen jonge mensen vaak heel erg goed tot helemaal. bij oudeen is dat anders en blijft het dus ook zichtbaar.
er lopen veel jonge mensen rond die een cva (welke vorm dan ook) gehad hebben waar je het niet aan ziet. dat is nou net het verschil!!

Je hebt ook CVA en TIA, en het hangt ook af van de gebieden waar de bloeding was. Een reactie is dus altijd patiëntafhankelijk..

Toch wil ik Ayasha even sterkte en succes toewensen met de revalidatie! Zo'n dingen wens je niemand toe en hoor je niet mee te maken, maar zie je leeftijd als een voordeel. Je hebt meer kracht (fysiek en mentaal) dus doe zo voort en blijf volhouden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:16

dejavu schreef:
Respect voor het verwoorden van deze heftige gebeurtenis, Ayasha!
Nogmaals veel sterkte en beterschap gewenst en het verbaast me helemaal niks dat jij (taaie troela) als een medisch wonder wordt gezien. Voor nu gaan de berichten lekker, hopelijk houd je deze stijgende lijn vast. Voor iemand van jouw leeftijd is het misschien ongebruikelijk en het zegt weer iets over de kwetsbaarheid van het leven. Niemand is onschendbaar, ook de jongelui niet. :n Helaas niet.

Ik vind het super dat je hier kan posten en het leest nog net zo lekker weg als 'voorheen'. Lijkt me wel bizar, zo'n punt in je leven bereiken. Vanaf nu praat je over dingen als 'oh, dat was nog voor mijn hersenbloeding' of 'het is nu 10 jaar geleden'. Heftig, Ayasha! Sterkte en beterschap! :(:)

ik had gisteren een dipje en toen zei ik nog: een dikke maand geleden was ik nog kerngezond en nou ga'k nooit meer volledig de oude worden'

dit soort dingen overkomen een ander, niet jezelf!
Heb wel nog moeite met een aantal dingen maar ik sta er voor en ik moet er doorheen, geen keuze :)
moonfish, ik lig ookk nog vers in het geheugen bij ze :')

de revalidatie psych is hier heel beduusd (bis dat nou met een d of met een t? :') ) buiten gegaan met 'met je insteling zit t wel goed.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:16

Daarom staat er ook; (welke vorm dan ook)
Ik bedoel er ook mee te zeggen dat er geen label aan te hangen is en er een gebruiksaanwijzing bij geleverd wordt.