Té dun en onzeker.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:19

ik voelde me vroeger ook heel erg onzeker over mijn magere zelf, voornamelijk ook door rotopmerkignen op school à la "anorexiageval" en dergelijke. of wandelend skeletje en dat soort dingen. Was daarbij nog eens klein en echt lichtgewichtje, dus ja, ik ben wel een keertje zoals in de cartoons aan een kapstok in de gang gehangen.... of door een pester die groter was gewoon op tafel getild en vastgezet.

Intussen heb ik er wel mee leren leven. Velen zijn jaloers omdat je in die strakke jeans past, omdat je kont tenminste niet lubbert en trilt als een drilpudding, omdat je geen puilend buikje hebt met zwembandjes...
Qua kleding: draag géén spaghettibandjes, gaan je schouders nog magerder door lijken. ga ook niks heel erg diep uitgesnede dragen als je een AA'tje hebt, dan heb je ipv een décolté gewoon een leeg vlak. T-shirtje dat tot de hals dicht is of met kleinere halsuitsnijding zit veel mooier.

Wat heel mooi is bij smallere mensen (krijg er zelf ook enorm vaak complimentjes over) zijn hemdjes zonder kraagje, met ronde hals en vooraan kleine, subtiele V-hals met licht pofmoutje. Benadrukt je taille, geeft indruk dat je toch wat clevage hebt én je schouders lijken niet zo iel. dat op een mooie, rechte broek of skinny met een bijpassend jasje en je kan gaan ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:22

Ik heb hetzelfde probleem en zit nu aan speciale shakes om aan te komen. Kan je gewoon bij de tuinen kopen.
Deze neem je gewoon naast je gewone eten.
Of het werkt kan ik je nog niet vertellen. Ben pas sinds vandaag ermee begonnen. Maar ze bestaan wel.
Daarbij moet ik naar de sportschool omdat ik ook geen spieren aanmaak doordat ik dus te dun ben. En daarbij heb ik gewrichten die makkelijk uit de kom gaan dus die moeten door spieren ondersteund worden, die ik dus niet heb op het moment.
Fysio werkte nooit bij mij, maar dat is logisch als je lichaam alles direct verbrand.
Vandaar nu de shakes.

Daarbij. Probeer regelmatig te eten, ook ontbijt!! Liefst op zelfde tijdstippen.
En gevarieerd.
Veel tussendoor eten, dus geen 3 maaltijden maar ook daar tussen iets eten.

_Chendo_

Re: Té dun en onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:28

Trouwens aankomen door de pil is vaak alleen maar vocht. Zodra je er mee stopt ben je het in 2 weken kwijt (athans dat had ik).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:10

Als ik in Amsterdam had gewoond en ik niet zoveel hoefde te reizen was ik met je meegegaan naar de sportschool TS!

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:27

ik ben 14 jaar, rond de 1.165 lang en 45 kilo
na de kerst hoor je natuurlijk ook aan te komen...
maar de 3 weken na kerst ben ik elke week 1 kilo afgevallen...
ik eet super veel (lust alleen niet veel groenten)
ik vond het vooral raar dat het precies na kerst en nieuwjaar was omdat ik nog meer dan normaal heb gegeten...
ik weet echt niet wat ik moet doen nu, want meer eten helpt niet...
ik was ooit 47 kilo en nu ben ik dus weer 45...
(volgens de GGD ben ik NET niet te licht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:35

Net niet te licht? ik ben 5cm kleiner en hoor volgens de BMI 50 te wegen... om gezond gewicht te hebben. Dus 45 voor 1.65 is wel degelijk een pluimpje denk ik zo.

ik zit nu op 43kg, ik voel me wel schitterend in m'n vel moet ik zeggen. maar toch mag er nog wat bij, ik hou wel van wat "vulling" aan mezelf :Y)
Vanochtend ontbeten met flinke portie volle verse platte kaas met muesli door en kleine stukjes chocola. Heerlijk!

Vanavond staat er ovenschotel met gehakt, puree en gestoofd witloof op het programma :)

Om regelmatig te eten eet ik ook dagelijks warm op het werk. Voor €2,75 heb ik watertje, hoofdschotel en dessertje. Als ik wil kan ik er ook nog kom soep bijkrijgen, maar da's iets teveel an het goede. Dan zit ik zo vol dat ik een siësta aan mijn bureau zou houden :+ Maar zo heb je toch dat al zeker dagelijks binnen. Moet je enkel nog voor je ontbijt en avondmaal zorgen. En tussendoor in de pauzes eet je dan fruit ofzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:36

Met 14 jaar moet je je daar liever nog niet te ongerust over maken xReetch, er staat dan nog zoveel te veranderen. Probeer gezond te leven en wacht eerst even af hoe je lichaam zich ontwikkeld rond je 16e.
Afvallen rond kerst doe ik ook altijd trouwens. Als ik te vet eet neemt mijn lichaam het vaak niet meer op en dat merk ik ook aan het aantal toilet bezoeken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:46

Citaat:
'De meest efficiënte aanpak om gewicht bij te winnen, is de pastamethode', zegt Greet Vansant, professor voedingsleer en gezondheid aan de KU Leuven. 'Die passen sporters vaak toe omdat ze zo caloriedens is. Een geleidelijke aanpak is aan te bevelen. Continu veel eten overbelast het maag- en darmstelsel en leidt tot een zware maag en tot braakneigingen. Een ander effect is vermoeidheid. Men moet meer gewicht meeslepen en de maag is constant aan het verteren. Men werkt best met natuurlijke voeding. Daar zitten voldoende bouwstoffen in, zodat supplementen overbodig zijn
"
Citaat:
Pas het laatste jaar ben ik voluit gegaan en is er achttien kilo bijgekomen. Toen was het eten en blijven eten: kip, banaan, havermout, zalm, natuurlijke koolhydraten, gestoomde aardappelen. Vier liter water en tien blikjes tonijn per dag waren geen uitzondering. Ik probeerde 6.000 tot 7.000 calorieën per dag te verstouwen. Dat was best pittig.'"

Eventjes een een paar quotes uit een interview met matthias schoenaerts. Die is voor een rol in een film maar liefst 27kilo bijgekomen, zonder daarbij een papzak te worden (in tegendeel zelfs). Mogelijk moet het dus zeker wel zijn. Maar zoals je hierboven ook ziet: het gaat op een gezonde manier, én je gaat best voor natuurlijke voeding (dus géén fastfood). Stap echt eens binnen bij een voedingsdeskundige, die kunnen je qua eetadvies beter helpen dan bokt!

antje_vip schreef:
Als eten niet helpt, kun je dan misschien niet proberen aan je onzekerheid te werken? :) Ik denk dat als jejezelf accepteert, je dat ook uitstraalt en dan zullen anderen wellicht ook iets minder commentaar hebben... En je voelt je dan ook beter natuurlijk ;)

Héél goed tip (die hier in de topic verdacht weinig langstkomt). Je bent wie je bent, en natuurlijk ga je hier en daar wel wat kunnen veranderen, maar een voluptueus lichaam dat bol staat van de rondingen zit er waarschijnlijk voor jou niet in. Zo ben je niet gemaakt, maar er zijn zovéél dingen die wel mooi zijn aan jou lichaam: vergeet niet om daar ook naar te kijken!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:54

Maar als je je slecht voelt omdat je zo dun bent (ook lichamelijk) dan zal er uiteindelijk toch wel iets bij moeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:03

ik ga akkoord met bovenstaande :j

Je kan wel bijkomen, maar echt rond ga je nooit worden, eerder wat gevulder.

Mathias Schoenaerts deed ook wel krachttraining en bodybuilding dacht ik om zich aan te passen aan zijn rol. Duurtraining werd afgeraden omdat hij dan weer alles zou verbranden :) Heb het artikel niet meer liggen, ging over de rol in de film "rundskop".

Waar het op neerkomt is dat je "goeie" vetten moet eten, en geen 'slechte" zoals die overmatig aanwezig zijn in fastfood. Goeie vetten vind je in vette vis zoals tonijn en zalm. Forel, kabeljauw weet ik niet. In elk geval: vis is gezond!
Rundsvlees en varkensvlees zijn ook verschillend: bij rundsvlees zit het vet vaak in de structuur van het vlees, bij varkensvlees zit het er meer rond.
Beste uitleg om je een beeld te geven: bij een kotelet hangt het vetrandje immers altijd aan de buitenkant :) varkensvlees is dan ook mager vlees.

ivm drinken: hou je aan de dagelijkse richtlijn van 1L water. je zou 1,5 tot 2L/dag moeten binnenkrijgen, maar veel mensen vergeten dat je ook vocht inneemt via soep, je saus, frisdrank/vruchtensap, je voeding... te weinig drinken is slecht voor je nieren, maar te veel ook! Noodzakelijke vitamines wordn niet goed opgenomen, je nieren moeten overuren draaien en dat soort zaken. Pas je vochtbehoefte dus aan naar je levensstijl. Overdaad schaadt :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:23

Varekaj schreef:
Net niet te licht? ik ben 5cm kleiner en hoor volgens de BMI 50 te wegen... om gezond gewicht te hebben. Dus 45 voor 1.65 is wel degelijk een pluimpje denk ik zo.

ik zit nu op 43kg, ik voel me wel schitterend in m'n vel moet ik zeggen. maar toch mag er nog wat bij, ik hou wel van wat "vulling" aan mezelf :Y)
Vanochtend ontbeten met flinke portie volle verse platte kaas met muesli door en kleine stukjes chocola. Heerlijk!

Vanavond staat er ovenschotel met gehakt, puree en gestoofd witloof op het programma :)

Om regelmatig te eten eet ik ook dagelijks warm op het werk. Voor €2,75 heb ik watertje, hoofdschotel en dessertje. Als ik wil kan ik er ook nog kom soep bijkrijgen, maar da's iets teveel an het goede. Dan zit ik zo vol dat ik een siësta aan mijn bureau zou houden :+ Maar zo heb je toch dat al zeker dagelijks binnen. Moet je enkel nog voor je ontbijt en avondmaal zorgen. En tussendoor in de pauzes eet je dan fruit ofzo.

1.60 & 43 kg vind ik ook nog erg licht hoor..
Ik ben ook 1.60 en mijn normale gewicht is rond de 52/53 kg..
Ben nu wat aangekomen en dat wil ik er weer vanaf sporten.
Maar 52/53 kg is precies goed voor mij :j
En ook dan heb ik 'mooie' maten; een smalle taille, (oke, boobs zouden iets groter mogen :') maar helaas), en een flinke kont, gevormde benen :j
Vrouwelijke vormen zijn juist mooi. Ik vind stokkies bijvoorbeeld echt niet mooi :o
Vroeger had ik dat wel.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:35

ik zou wel wat meer groente moeten eten...

@Varekaj , bij GGD zag ik zegmaar een griefiekje met wat het minimum en maximum gewicht voor mijn leeftijd is, daar zat ik net boven het minimum... vandaar

@ Sizzle , dat doe ik nu inderdaad, maar hopen dat het dan beter is :) maar met al die dingetjes van volwassen worden zegmaar ben ik best vroeg.. dus ik vind dat het bij mij rond de 16 zeker goed moet komen

Ik zit nu wel leker in mijn vel, alleen rond oktober november had ik een echte "down periode" daar kan t ook aan liggen, het gaat nu gewoon goed :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:26

Je kan het op internet uitrekenen :)
Een BMI onder de 18,5 dan ben je te licht :)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:38

ik heb net mij BMI berekend
daar schrok ik best wel van...
ik ben 14, 1.64 ongeveer en ben 45 kg...
dat wil dus zeggen dat mijn BMI 16,7 is!!!
wat zou ik hieraan kunnen doen? want dit wil ik niet graag zo houden natuurlijk...

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:35

Je bent nog jong, dat scheelt ook hoor meis!
Ik weet niet hoe je figuur verder is? Ik kreeg pas best laat borsten enzo :P
Ik was op m'n 14e ook te licht, en had echt geen vrouwelijke vormen _O-

Dit kwam bij mij zo rond de 16.. Toen kwam ik ook een beetje aan. Niet super veel ofzo, maar wel genoeg om goed op gewicht te zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:35

als je in je pubertijd zit kan het wel wat schelen hoor, je lichaam steekt dan immers alle energie in groeien, en niet in vetreserves aanleggen :)
Als je toch bezorgt bent kan je even raad vragen aan de HA?

@Deadxstar: heb me vandaag vlak voor het douchen gewogen (had wel uurtje ervoor flink gegeten) en stond op 46 kg *\o/* Tot ik mezelf in de spiegel zag en jawel... alles zit alwéér op m'n kont, billen en bovenbenen. Mijn knieën zien eruit alsof er aan de bovenkant 2 vetkussentjes zitten. Ik wil wel bijkomen, maar nou niet als drilpudding... -O-

Ga toch maar een keertje de moed verzamelen om me in te schrijven bij een groep voor Spinning, of mijn inline skates van onder het stof halen en weer km's maken. En meer de fiets nemen ipv de auto.

En gezonder gaan eten, maw veel thee drinken, meer water, vrue-chtensap en dahaaaag cola... Anders krijg ik die sinaasappesl op m'n billen nooit weg.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:41

ik begrijp je ook TS,
ik heb de voorbije 3 jaar zware eetproblemen gehad, waardoor mijn lichaam echt heeft afgezien.
en nu wil ik echt wel aankomen, maar lukt het niet. mijn weerstand is er echt heel laag door, ben vlug ziek.
mijn lichaam neemt niet genoeg voedingsstoffen op. een vooral omdat ik net in een groeiperiode zat toen ik die eetproblemen had, is mijn lichaamsbouw ook niet zo vrouwelijk geworden ...
ik ben nu bijna 17, 1.63m en ik weeg 46kg. op zich is dat gewicht niet zo slecht, maar ik zou 53kg moete wegen. de dokter houdt me ook streng in het oog, en vanals ik afval is iedreen direct in paniek dat ik weer eetproblemen zou hebben, maar dat is niet zo, nu kan ik er echt niet aan doen dat ik zo vlug afval :/

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:47

Ik ben ook zo'n iemand die echt niet aankom. Ik ben 14 jr. 1.70 m en 45 kilo
Ik kan eten wat ik wil. Maar ik kom geen grammetje aan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:22

Maar je bent nog maar 14, jouw gewicht lijkt me dan niet zorgwekkend.

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 23:03

Je moet inderdaad natuurlijk ook wel tevreden zijn met jezelf, zo voel ik me ook wel over het algemeen.
Ik ben verder blij met alles behalve de vormen en dat er wel wat vet bij mag. :+
Ik verwacht ook niet ineens dat ik een D cup krijg en een grote massale kont, maar gewoon wat vet erbij.

Ik ben ook wel blij met mn mooie platte buik, haha daar zijn dan wel veel mensen weer jaloers op maargoed.. Alles gewoon een beetje uitproberen! En er komen ook echt veel super goede tips langs, en ongelofelijk veel lotgenoten zie ik ..

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:08

Varekaj schreef:
als je in je pubertijd zit kan het wel wat schelen hoor, je lichaam steekt dan immers alle energie in groeien, en niet in vetreserves aanleggen :)
Als je toch bezorgt bent kan je even raad vragen aan de HA?

@Deadxstar: heb me vandaag vlak voor het douchen gewogen (had wel uurtje ervoor flink gegeten) en stond op 46 kg *\o/* Tot ik mezelf in de spiegel zag en jawel... alles zit alwéér op m'n kont, billen en bovenbenen. Mijn knieën zien eruit alsof er aan de bovenkant 2 vetkussentjes zitten. Ik wil wel bijkomen, maar nou niet als drilpudding... -O-

Ga toch maar een keertje de moed verzamelen om me in te schrijven bij een groep voor Spinning, of mijn inline skates van onder het stof halen en weer km's maken. En meer de fiets nemen ipv de auto.

En gezonder gaan eten, maw veel thee drinken, meer water, vrue-chtensap en dahaaaag cola... Anders krijg ik die sinaasappesl op m'n billen nooit weg.

Voor je kont; trappenlopen! Kan natuurlijk ook op de sportschool :P Weet even niet meer hoe die apparaten heten, maar dat je dus ook constant een soort van trappenloopt. Kan je zwaarder en lichter verstellen. Dat is echt goed voor je bips!
Spinning is ook heel goed, maar daar val je wel weer sneller van af :j (Dan zou zo'n shake bijv een optie zijn)
Bodypump is ook echt geweldig leuk, voor al je spieren :)
Krijg je ook een mooi lichaam van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:36

Dunne mensen die verder gewoon gezond zijn en zeker als ze nog jong zijn wil ik het liefste raden om gewoon gelukkig te zijn. ALs je op latere leeftijd om je heen ziet hoe 80% met afvallen bezig is dan is het echt heerlijk om niet iedere dag calorieen te tellen.
Ik was als baby al te mager en het consultatieburo maakte er een hele heisa van, maar ik was nooit ziek en was ontzettend snel met lopen en praten. Op dat moment realiseerde mijn moeder zich ook gewoon dat het zinloos is om je om die paar kilo druk te maken als je verder springlevend bent en stopte met de hopeloze dwangvoeding. Natuurlijk is het in je puperteit heel vervelend als mensen zeggen dat je een wandelende rontgenfoto bent e.d, maar de middelbare school is maar tijdelijk. Vanaf je 20e zijn mensen stiekem eigenlijk enkel nog jaloers als jij tijdens een feestje wel met de chipsschaal op schoot kan zitten terwijl zij een worteltje zitten te kauwen.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 07:43

DeadxStar schreef:
Je bent nog jong, dat scheelt ook hoor meis!
Ik weet niet hoe je figuur verder is? Ik kreeg pas best laat borsten enzo :P
Ik was op m'n 14e ook te licht, en had echt geen vrouwelijke vormen _O-

Dit kwam bij mij zo rond de 16.. Toen kwam ik ook een beetje aan. Niet super veel ofzo, maar wel genoeg om goed op gewicht te zijn :j

met dit soort dingen begon ik juist redelijk vroeg... rond m'n 12e
dus vandaar dat ik het ook wat minder leuk vind dat ik te licht ben dan dat ik wat later daar mee begon...

maar ik wacht het wel gewoon af :P
ik ben ervan overtuigd dat dat gewicht later wel komt :D
maar ik blijf er wel een beetje op letten dat ik niet bijv. superveel af ga vallen :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:08

xReetch schreef:
ik heb net mij BMI berekend
daar schrok ik best wel van...
ik ben 14, 1.64 ongeveer en ben 45 kg...
dat wil dus zeggen dat mijn BMI 16,7 is!!!
wat zou ik hieraan kunnen doen? want dit wil ik niet graag zo houden natuurlijk...

Citaat:
BMI bij kinderen
De BMI-schaal is niet van toepassing op kinderen en jongeren (<20 jaar). Tijdens de groeifase verandert namelijk de hoeveelheid vetweefsel. Bovendien is de BMI bij kinderen geslachtsafhankelijk: meisjes hebben gemiddeld een iets hogere BMI dan jongens. Voor de interpretatie van de BMI van kinderen en jongeren van 2 tot 20 jaar maakt men gebruik van geslachtsspecifieke groeicurven.

bron : http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuse ... rt_id=3323

waar jij kunt kijken, http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... isjes.aspx
daar staat bij 14 jaar dat het gevaarlijk is bij minder dat 15,43.

je hebt gewoon gezond gewicht dus :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:40