Hevige angsten, hoe kom ik er van af?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:58

Oja, ik zou wel even met je therapeut overleggen of het op dit moment verstandig is de film te bekijken ;) Misschien helpt het je er over heen maar misschien herinner je je wel nog meer vervelende beelden hierna....

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 08:51

Bedankt voor je reactie wematje! :)

Allereerst heel fijn dat je er zelf vanaf bent gekomen!
De tips die je gegeven hebt kloppen natuurlijk helemaal, ik krijg het alleen op die momenten niet/heel moeilijk voor elkaar om zo te denken.
Moet zeggen dat het steeds beter gaat want ik blijf het gewoon proberen.
Vooral de tip van de ademhaling heb ik vaker gekregen, en dit maakt me een stuk rustiger in de avond/nacht waardoor ik sneller in slaap val.
Ik ben trouwens totaal niet van plan om aan medicatie te gaan, ik wil daar niet aan gaan beginnen ik wil het zonder proberen op te lossen. Bedankt voor die tip :)

Afgelopen week heb ik bijna elke nacht gedroomd over deze film, gelukkig niet alleen in angstige sfeeren. Zo droom ik dat ik hem ga kijken, en het een heel ander verhaal is dan in mijn hoofd zit..
Of dat ik het filmhoesje tegenkom bij de videotheek om te gaan huren, of dat ik zelf in dat huis ben en haar tegenkom.. gelukkig wordt ik dan wakker.

Gister een poging gedaan om te gaan kijken naar de film, maar toen het titelmenu in beeld kwam haakte ik af (schrok er weer van om haar gezicht te zien)
Ik kan de gehele film zo vertellen, wanneer ze voorkomt, wat er gebeurd etc. etc. Dus wat dat betrefd lijkt het mij dat het weinig kwaad kan doen om hem nog een keer te kijken.. bang ben ik toch al..
Ik ga het deze week nogmaals proberen te kijken, ik kan helaas geen making of vinden om youtube/google.. Dus als iemand die tegenkomt?! :)

Danielle_h

Re: Hevige angsten, hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:42

Hoi Spookje,

Jeetje wat een verhaal zeg. Ik wist direct welke film je bedoelde bij je openingspost.
Steeds als ik een stukje van je lees merk ik dat je met jezelf aan het stoeien bent. Je WEET dat het niet nodig is om bang te zijn maar je lichaam doet iets anders... heel frustrerend.
Ik moet zeggen dat ik ook 'problemen' heb met bepaalde film's. De hier al eerder genoemde IT. Het eind is te dom voor woorden maar die verschrikkelijke clown. Ik was niet te jong toen ik hem voor het eerst keek maar ik kan er nu nog niet tegen. Als ik in de videotheek of in een winkel het hoesje tegenkom draai ik hem altijd even om. Mijn vriendengroep wilde naar de Haloween Fright Night in Walibi, ik ging echt niet mee omdat ik als de dood ben dat ik daar die clown tegenkom. Mijn moeder vertelde, nadat we IT hadden gezien, dat ik vroeger ook altijd in paniek raakte bij het zien van Bassie en Adriaan. Dus bang zijn voor clowns zat er al goed ingeworteld. Ik ben nu 26 en dus geen kleine meid meer maar clowns zijn echt mijn hobby niet.
Aangezien jij horror/griezelfilms helemaal hebt afgezworen heb je vast ook the Shining en Cube (1,2 en 3) niet gezien. Dat zijn ook films waar ik heel angstig van word. Vooral de laatste maakt me benauwd en krijg ik last van rare hartkloppingen al is de film in horroropzicht niet eng.
Wat bij mij heel erg hielp/helpt als ik wat gespannen op angstig naar bed ga is Friends, Will and Grase of bv The Big Bang Theory op dvd kijken. Even 20 min echt lol en makkelijke tv, daarna direct het licht uit en slapen. Vaak slaap ik dan de hele nacht door en droom ik niet eens.
Ik hoop dat je therapie gaat helpen en wie weet helpt het de film te gaan kijken met je vriend en de tip van de the making of vind ik erg goed.
Ik ga de enge situaties uit de weg maar dat is in onze multiculti samenleving vandaag de dag voor jou erg moeilijk :p

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:49

Jeetje zeg wat naar dat je er nog steeds zo mee zit! Ik weet niet of ik de film weet (al ken ik behoorlijk wat films) maar neem bijvoorbeeld de film IT. vroeger was dat echt een klassieke horrorfilm en iedereen poepte in hun broek van angst. Ik heb hem laatst gezien en het is nu alles behalve eng, omdat alles er in deze tijd onwijs nep uit ziet (film is van de jaren 80-90 ) dus als het om een oude film gaat, zoals IT, dan zou het misschien toch een optie zijn om hem eens opnieuw proberen te kijken, dan zie je zelf dat het er toch wel nep uitziet etc, in een kind zijn ogen is alles 10x enger dan het is.

Wel moet ik zeggen dat de enige film die mij een slapeloze nacht heeft bezorgt ook een japanse film was, namelijk "The Grudge" (nee mensen, de Amerikaanse versie is slap, de Japanse is freaky ass hell!) en ik weet dus ook dat Japanse films behoorlijk eng kunnen zijn...

Heel veel succes!

edit; zie nu dat het dus over The Grudge gaat :+ ik heb de Japanse versie denk ik 4 jaar geleden gekeken (dus geen 11 jarige) en ik ben wel behoorlijk nuchter. Het kan misschien zijn dat ik hem alleen had gekeken in bed, dat het daarom enger was dan het is, maar ik begrijp dus wat je bedoeld :j Ik val in slaap bij Paranormal Activity en alle andere horror films, maar dit was dus inderdaad de enige film die me toch wel even deed shaken :j wat ik altijd doe als ik iets engs vind en moet slapen is een boek lezen. Dat zorgt er voor dat je je mind ergens anders op richt en dat je dus beter kan slapen. Al moet ik zeggen dat ik een slaapstoornis heb omdat ik te druk in mijn hoofd ben en dat dus niet werkt :+ maar laten we hopen dat jij dat niet heb. Ik hoop in elk geval dat je een oplossing vind. Ik ga zelf binnenkort weer een poging wagen om hem te zien, het is altijd minder eng de 2e keer, en als je iets engs vind moet je je op een ander deel van het beeld concentreren.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 21-02-11 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:54

Brr, vreselijk zo'n angst. Bij mij was het een nachtmerrie die bleef terugkomen. Ik heb er zeker een jaar of 4 last van gehad. Ik durfde niet meer te gaan slapen. Tot mijn vader zei: "Jíj hebt de controle, jíj kan de droom anders laten aflopen.' En toen ie dat had gezegd, lukte dat ook zo maar! Daarna is het nog één keer teruggekomen en kon ik het weer handlen en sindsdien is het goed. Alleen in heel stresvolle tijden, komt ie nog wel eens langs.

Mbt films heb ik te veel inlevingsvermogen. Ik heb zelfs kinderfilms die ik eng vind. En laat mij maar niet naar Amsterdamned ofzo kijken. Echt niks voor mij. Dat blijft malen. Sommige mensen zijn daar echt gevoelig voor. Jij overduidelijk ook. ;)

Ik denk dat je moet doorzetten. Ook jij leert dit handlen. Doe je best en laat het over je heen komen.

Heel veel sterkte!
Groetjes,
Anouk

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:37

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:49

Danielle_h:
Klopt wat je zegt. Overdag besef ik ook dondersgoed dat het allemaal onzin is en waar ik ben ik nou eigenlijk bang voor, een verzonnen 'wezen'.. Maar elke keer als ik maar een plaatje of iets zie.. brr dan heb ik het gevoel dat het niet nep meer is.
De films die jij noemt heb ik inderdaad niet gezien, ik heb geen enkele horrorfilm meer gezien los van het einde van paranormal activity, wat het weer oprakelde allemaal.
Vandaar dat ik overdag ook denk van; goh kijken maar! En in de avond heb ik zoiets van, brrrrrr...

lifaya:
Ik heb de amerikaanse versie gezien, en die vond ik toen niet slap haha :P , de japanse versie ben ik niet van plan te kijken. ik heb ook een heel groot, inlevingsvermogen/fantasie, vandaar dat ik ook helemaal 'in' de film getrokken wordt..
zelf geen slaapstoornis, en het slapen gaan lukt me steeds beter :) alleen die dromen.. maarja hoe kom je daar van af?
Ik ga de film ook in het bijzijn van mijn moeder kijken, en die zegt ook nogwel nuchter te zijn daarin.. we zullen zien!

idefix4:
apart he, dat dromen kunnen blijven terugkomen. Ik droom ook wel eens dat ik denk; hé! Dat heb ik eerder gezien. Ik ben er van overtuigd dat het me gaat lukken, en ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat worden en hoelang het duurt.
Het lijkt me zo fijn om in de avond, lekker alleen op de bank te kunnen hangen zonder bang te zijn wat er om je heen 'kan gaan' gebeuren :)

ThreeFingers:
Bedankt voor de links, dat interview ga ik zo eens even bekijken. M'n vriend zocht op 'making of the grudge' , maar dan deel 1 want 2 of 3 wil ik niets van zien.
Zelf durf ik dit niet goed te zoeken of kijken of het een making off is op youtube omdat titels vaak niet kloppen.
Nogmaals bedankt :)
edit; Ik zie nu dat je van deel 2 had opgezocht, dit kijk ik liever niet. Van deel 1 kan ik niets vinden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:24

Dat je die dag maar snel mag meemaken. Lekker relaxed! Ik merk ook wel dat je met de jaren ook rustiger wordt. Je leert in het leven zo veel dingen 'oplossen'. Op een gegeven moment lost een probleem als deze zich ook vanzelf al een beetje op. Gewoon omdat het leven makkelijker te overzien lijkt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:45

Oh de amerikaanse! Ik raad je aan om "the making off" ofzo te kijken :P dat maakt het ook altijd minder eng. Ik zou als ik jou was niet de japanse versie kijken, die is echt vreselijk eng :=

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 14:50

Ben druk bezig die te zoeken, kan alleen van deel 2 vinden. Helaas haha :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:51

hmmm das een lastige, vaak zit het wel op de DVD :j
ik heb hier volgens mij deel 1 nog ergens liggen van de amerikaanse versie :+
edit: gevonden :D

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 14:53

Daar zit het helaas niet op, heb hem gehuurd bij de videotheek om deze week (wrs. morgen) te kijken, maar geen making off helaas..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:54

Ow oke! Net even in de PC gestoken maar idd, je hebt gelijk :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:10

nog een tip voor als je de film gaat bekijken: zet het geluid uit.
het klinkt stom, maar zonder spannende muziek en gegil is een film niet half zo eng ;)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:26

er zit ook ergens een stukje van the Grudge in Scary Movie (geen idee welke), maar dat is over het algemeen ook nog wel aan te bevelen als je er geen enge beelden aan over wilt houden. :)

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 16:31

fojoe: Bedankt voor die tip, zat er ook al aan te denken om de radio aan te zetten ipv geluid van de film :P
peacehorses: Die film heb ik ook gezien ja! Vond daardoor het stuk van dat jongetje in bad niet eng meer haha

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:30

Ik heb niet alles gelezen dus excuus als dit al is gezegd. Maar wat ik meteen denk is dat je wellicht een dieper gelegen angst projecteert op die film. Ik ken de film niet maar geloof zeker dat het eng is en dat beelden blijven hangen. Maar dit is obsessief. Jouw hersenen lijken alles wat je voelt te vervangen door de angst voor deze beelden. Ik begrijp dat het niet logisch klinkt, want jij bent toch 'alleen maar' bang voor die beelden? Maar wellicht is het een trucje van jouw hersenen om andere dingen te blokkeren? Misschien is het bij jou helemaal niet van toepassing hoor, maar ik ben erg bekend met angststoornissen en dit is zomaar mijn eerste gedachte hierbij. Als je meer wilt weten mag je me een PB'tje sturen :)

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 15:58

Roosje1987 schreef:
Ik heb niet alles gelezen dus excuus als dit al is gezegd. Maar wat ik meteen denk is dat je wellicht een dieper gelegen angst projecteert op die film. Ik ken de film niet maar geloof zeker dat het eng is en dat beelden blijven hangen. Maar dit is obsessief. Jouw hersenen lijken alles wat je voelt te vervangen door de angst voor deze beelden. Ik begrijp dat het niet logisch klinkt, want jij bent toch 'alleen maar' bang voor die beelden? Maar wellicht is het een trucje van jouw hersenen om andere dingen te blokkeren? Misschien is het bij jou helemaal niet van toepassing hoor, maar ik ben erg bekend met angststoornissen en dit is zomaar mijn eerste gedachte hierbij. Als je meer wilt weten mag je me een PB'tje sturen :)

Ik moet zeggen dat ik het niet onlogisch vind klinken, het zou best kunnen zijn hoe jij het zegt.
Maar, als dat het geval is, zou er dan ook een bepaalde 'truc' zijn om aan te leren, of methode om er vanaf te komen? Misschien dat je dat toevallig weet? :)

Vanmiddag, over max. 30 minuten is het zover. Ik ga de film met mijn moeder en vriend samen kijken. Mijn moeder wilt hem zelf toch ook zien.. Ik ben benieuwd..

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:56

Een echte truc is er niet. De 'truc' is om er achter te komen waar je nu echt zo bang voor bent of waar je een vervelend gevoel van krijgt. Maar dat is lastig, want dat is juist wat je aan het blokkeren bent! Misschien kun je hier beter wat hulp bij vragen. Ik kan je wel wat richting geven daarin als je wilt, daarvoor kun je me even PBen. Verder wens ik je heel veel succes vanmiddag! Maak er wat 'leuks' van ;)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:54

en daarom kijk ik dus ook geen horror films/thrillers.

gewoon omdat ik er anders niet van slaap, of ik heel raar ga dromen.

dat ik om me heen ga slaan in me slaap
( onbewuste reactie)

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:37

Hoi spookje1,

Heb je de film gezien?
Het kan zijn dat je angsten over 'the grudge' ook iets verbloemen. Angst voor de angst heeft vaak te maken met angst om de controle kwijt te raken. Is dit bij jou ook zo, denk je?

Hoe loopt de situatie met je psycholoog? Je mag me ook pb-en, hoor! :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:32

Hoi Spookje,

Hoe is het gegaan?

Je was toen 11 schreef je, maar hoe oud ben je nu??

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:08

Zo, nou het is me toch wel 'meegevallen' om de film weer te kijken.
Had haar gezicht enger gemaakt, ener gebeurde vrij weinig eigenlijk.. als ik hem voor het eerst had gezien had ik het denk ik een stuk minder eng gevonden.

Dus wat dat betrefd viel het mee! Tot het einde, dat viel me tegen en nu heb ik weer een ander beeld van haar wat ik eng vind, haha..
Afgelopen nacht wel continue geslapen, m'n vriend sliep bij me, maar was erg moeilijk om in slaap te komen.

Sorry dacht dat ik dat verteld had, ben 18 jaar nu :)
Verder heb ik ook wel eens last van angst om achtervolgd te worden op de fiets, als er iemand achter mij fietst. Of als ik beneden iets hoor dan fantaseer ik er op los over dat we vermoord zouden worden, of noem maar op.. Maar dat zal hier denk ik niet veel mee te maken hebben.

Verder heb ik over 2 a 3 weken een afspraak bij de psycho, kon niet eerder.. En nu maar concentreren op dat 'nieuwe' enge beeld!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:48

misschien moet je dat beeld eens pauzeren en de technieken uitzoeken die ze gebruikt hebben om het zo eng te maken?
als je het analyseert valt er waarschijnlijk al een heel stuk spanning weg ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:27

Ok dank je wel voor je antwoord. Het lijkt er ook wel een beetje op, dat het "in" je zit ANGST.
Je fantasie slaat met je op hol, wat er niet allemaal zou kunnen gebeuren.
Probeer achter de bron te komen........