Knieschijf uit de kom!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:03

Wat help is een brace om je knie dragen (die dingen zijn niet duur, euro of 20).
Je moet wel die hebben die de knieschijf op de plek houdt (heeft een soort gat waar de knieschijf in valt)
Ik heb er veel plezier aan gehad toen mijn kniebanden ingescheurd waren.
Elke dag een half uurtje koude kompres er bij, dan worden de kapsels ook veel sterker. (dat was een tip van de fysiotherapeut)
Al met al heeft het bij mij bijna een jaar geduurd voordat het weer genezen was.
Fietsen was goed, maar zwemmen of hardlopen en zo, was niet zo goed. Dat zou de kapsels te veel belasten.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:13

LoveLoes schreef:
@maartje86: Ik heb er al een poos last van ben nu 16 maar voor de eerste keer dat ik er last van kreeg was ik ongeveer 11 of 12 denk ik..

Ik heb het ook, zit bij ons in de familie helaas. Bij mij is het veel minder geworden toen ik ouder werd. De eerste keer gebeurde het toen ik 12 was, na mijn 16/17e is het veel minder geworden. Ben nu 23 en het gebeurt heel af en toe nog, maar dat is gemiddeld maar 1x per 1-2 jaar.
Een brace zoals hier boven wordt beschreven helpt bij mij heel erg goed.
Verder is het goed geweest dat ik gestopt ben met korfballen, heb er daarna veel minder last van gehad.
Over een operatie: het kan. Er is een orthopedisch chirurg in het UMC St Radboud in Nijmegen die deze operatie regelmatig uitvoert (ben zijn naam even kwijt, maar daar moet aan te komen zijn). Wat er precies gebeurt bij die operatie weet ik niet. Ik hoorde ervan tijdens onderwijs (studeer zelf daar geneeskunde). We moesten het onderzoek van de knie bij elkaar doen en toen merkte mijn medestudent dat mijn knie niet zo stabiel is als ie hoort te zijn. Maar zij twijfelde of ze het goed voelde en heeft toen de orthopedisch chirurg (die het onderwijs begeleidde) erbij gehaad. Die snapte helemaal hoe het zat nadat hij mijn verhaal gehoord had en hij vertelde toen over die operatie en de orthopedisch chirurg.

maXcomX

Re: Knieschijf uit de kom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:02

Als ik het wel heb, leggen ze bij die operatie wat kruisbanden om of anders. Maar ik geloof dat die methode al zeker 20 jaar oud is.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:45

Marchador schreef:
LoveLoes schreef:
Hallo,

Ik heb het wel vaker dat mijn knie schijf uit de kom gaat. Vindt het vooral pijnlijk maar meestal was het even een paar uur rustig aan doen en dan weer voorzichtig lopen en de volgende dag merkte ik er niks meer van. Nu heb ik vandaag weer mijn knie schijf uit de kom gehad, nu heb ik er veel last van, en kan niet zelfstandig lopen. Ik kan morgen dus niet naar school. Zijn er meer van jullie die dit hebben? En hoe erge last hebben jullie ervan en schaffen jullie dan een paar krukken aan?

Groetjes,

Met mijn knie heb ik het nooit gehad.
Wel regelmatig met mijn schouders, op het moment moet ik nog 1,5 week met een sling om lopen.
Maar als je er zoveel last van hebt, waarom laat je je dan niet doorverwijzen naar het ziekenhuis om te zien of je geopereerd kan worden?

Ik doe de oefeningen, en opereren doen ze niet bij een jong iemand!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:46

maXcomX schreef:
Wat help is een brace om je knie dragen (die dingen zijn niet duur, euro of 20).
Je moet wel die hebben die de knieschijf op de plek houdt (heeft een soort gat waar de knieschijf in valt)
Elke dag een half uurtje koude kompres er bij, dan worden de kapsels ook veel sterker. (dat was een tip van de fysiotherapeut)
Al met al heeft het bij mij bijna een jaar geduurd voordat het weer genezen was.
Fietsen was goed, maar zwemmen of hardlopen en zo, was niet zo goed. Dat zou de kapsels te veel belasten.

oke, en dat met een koud compres moet je in de diepvries leggen? EN heb je die brace dagelijks om of alleen als je last hebt of met veel intensief bewegen zoals paardrijden of andere sporten?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:48

LoveLoes schreef:

Vanaf 18, maar hoe oud ben je nu dan?

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:49

Marchador schreef:
LoveLoes schreef:

Vanaf 18, maar hoe oud ben je nu dan?

Ik ben nog maar 16 :o Hahaha! :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:22

LoveLoes schreef:
maXcomX schreef:

oke, en dat met een koud compres moet je in de diepvries leggen? EN heb je die brace dagelijks om of alleen als je last hebt of met veel intensief bewegen zoals paardrijden of andere sporten?

Brace mag je nooit zomaar omdoen. Alleen bij piek belasting zoals tijdens een wedstrijd of zware training. Buiten dat is het beter niet te dragen zodat je eigen spieren sterker worden en je voelt dan ook beter aan waar je grens ligt en dit langzaam opbouwen. Laat je een brace altijd om of draag je hem vaak dan worden je spieren ook niet sterker en blijft het een zwakke plek.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:50

LoveLoes schreef:
maXcomX schreef:

Het koude compres is zo'n gel zak, die leg je idd in diepvries. De brace deed ik elke dag om, je weet immers nooit wanneer je je knie overbelast in het dagelijks leven. Na ongeveer 2-4 maanden, in combinatie met koeling en brace, kun je je brace inzetten op momenten dat je zeker weet dat je je knie gaat belasten. Je kan dit tijdstip enigzins aanvoelen aan je knie, als je geen "elastiek gevoel" hebt als je staat en je knie licht belast. Dat gevoel mag ook niet ontstaan als je wat langer je knie belast. Je merkt het meteen, het geeft een soort onbalans, wat zich uit in trillingen en/of het gevoel dat het niet "stevig" aanvoelt. Een goede brace geeft steun, maar laat zich makkelijk buigen of bewegen. Het voorkomt ook dat je onverwachte belastingen niet tijdig opmerkt/voelt, omdat het weefsel gaat uitzetten of warmer wordt.

Ik heb deze manier van herstel voorgeschreven gekregen van ziekenhuis en fysiotherapeut, en heeft goed geholpen.

Hou rekening met zeker een jaar, voordat je zonder brace kan. Fietsen is daarnaast een hele goede beweging , het belast minder en maakt de weefsels sterker en zorgt voor een goede doorbloeding.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:38

Thats_Me schreef:
Brace mag je nooit zomaar omdoen. Alleen bij piek belasting zoals tijdens een wedstrijd of zware training. Buiten dat is het beter niet te dragen zodat je eigen spieren sterker worden en je voelt dan ook beter aan waar je grens ligt en dit langzaam opbouwen. Laat je een brace altijd om of draag je hem vaak dan worden je spieren ook niet sterker en blijft het een zwakke plek.

Precies, dan voelt het wel goed en ga je het toch teveel belasten.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:48

Als je net als ik veel loopt, trappen klimt en langdurig gebruik maak gedurende de dag van m'n onderstel, dan is het niet aan te raden dat zonder brace te doen. Door vermoeidheid -en dat treedt al gauw op bij een beschadigde knie- is het niet zo dat je aan voelt dat er iets misgaat (en dat kan al door simpel een stoeprand te nemen of een bal gooien als ik de honden uitlaat). Nog los van de pijn. De brace doet niets met spieren, maar zorgt dat pezen en banden in het gareel blijven. Dat staat verdere genezing niet in de weg. Herstel duurt erg lang. Minstens een jaar ben je er zoet mee.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:48

Hoi!
Ik heb het een keer gehad onder de gymles, de ambulance kwam en de mensen van de ambulance hebben hem erin gezet, toen heb ik twee weken van lies tot enkel in het gips gezeten. Na een jaar fysio is alles weer goed, ik had al teweinig kraakbeen in mijn knie, en dat verschuiven hielp dus ook niet.
Daarna is het nooit meer gebeurd, gelukkig.

Sterkte!

Groetjes.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:35

Het is bij mij inmiddels precies 1 jaar en 2 maanden geleden dat het gebeurde, maar kan eigenlijk nu pas zeggen dat bijna alles weer in orde is. *klopt af*
Ben nu in de sportschool de quadriceps aan het trainen in de hoop dat alles sterker wordt daar, mocht dat niet helpen en hij schiet nog een keer uit de kom, zal ik toch aan een operatie moeten geloven.

Zit nu wel eindelijk weer te paard en in de sportschool. Yay. *\o/*