Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:02

annebe schreef:
Bedankt voor je aanbod! Ben bang dat wij erg ver van elkaar af wonen.
Maar een keer een proffesionele zwemles zou wel goed zijn om geen verkeerde techniek aan te leren.

Helaas ligt het niet zo simpel door 1 keer iemand mee te laten kijken naar je techniek, om de techniek goed aan te leren heb je een paar keer per week begeleiding nodig.
Het helpt wel om te denken dat je eleboog aan een touwtje omhoog moet gaan als je je arm over het water haalt. dan steek je hem recht voor je in ( goed opletten dat ze niet voor je hoofd insteekt want dan krijg je teveel druk op je schouders ) je steekt met vlakke hand in, Als je vervolgens je arm doorhaalt moet je het gevoel hebben dat je begint met doorhalen dat je hand over een balletje naar buiten rolt (klein bewegingkje met je pols) vervolgens trek je je arm door met je elleboog hoogste punt dat je ongeveer een hoek van 90graden krijgt als je arm in het verlengde van je schouder is. Vervolgens druk je verder door naar achteren en probeer je zo lang mogelijk door te blijven gaan met duwen totdat je arm niet meer verder kan.
Verde werd me geadviseerd om 1 op de 3 slagen adem te halen, dus keertje links keertje rechts, of om de 4 slagen iedere keer aan de rechterkant of linkerkant.
Zorg dat je tijdens het ademhalen recht blijft liggen, je hoofd in het water en kijkend waar je naartoe zwemt.

Als je dit onder controle hebt kun je je slag steeds sneller doorhalen en krijg je meer kracht en snelheid.
Zorg dta je je lichaam wat aanspant om beter te kunnen glijden.

Wat betreft je beenslag, zorg ervoor dat je voeten onder water blijven en maak kleine bewegingen dus niet je hele been bewegen maar meer van uit je enkels.
Voor je stuwing is het belangrijk dat je veel beenslag maakt maar nie dat het je uitput, je benen zijn de motor en met je armen zorg je voor meer snelheid.
Er zijn ook veel zwemmers die een hele langzame beenslag hebben, die zwemmen vooral op de armen.

Deze techniek was voor mij pijnloos als ik op een bepaald krachtniveau zat. Ik zal niet zeggen dat dit de enigste juiste manier is maar voor mij was die heel goed en onze hele club zwom op deze manier.
Wij kregen training van een oud olympisch zwemmer Mark Veens.

Sorry voor mijn lange verhaald ik hoop dat je er iets van snapt anders vraag je nog maar:d

annebe

Re: Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 10:22

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Ik ga kijken of ik daar wat mee kan. Ik heb ondertussen wel gemerkt en gezien dat veel mensen maar wat doen en volgens mij geen idee hebben waar ze mee bezig zijn , including myself.
Toch ligt de nadruk in eerste instantie op bezig zijn... en vanuit daar conditie opbouw, spier opbouw en door bezig te zijn en mij energiek te voel langzaam aan afvallen.
Maarja... Ik kan nogal fanatiek worden en dan wil ik iets ook goed beheersen en kunnen doen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:04

er zijn ook oefeningen voor met hulpmiddelen om bijv je benen extra te trainen, dan zwem je met een plankje voor je. niet zo'n plankje van de zwemles want die zijn te licht en kun je niet op steunen. bij een sportzaak kun je wel zon plankje krijgen, je hebt er met handvaten en zonder handvaten.
ook kun je een block gebruiken, die doe je tussen je bovenbenen klemmen en zwem je alleen met je armen, zo kun je je rustig op je techniek concentreren omdat je niet zinkt door die block tussen je benen.
ook kun je je benen nog trainen met zwemvliezen of zoemers (zoemers zijn korte zwemvliezen waarmee je je kleine beenslag kunt oefenen en iets meer druk moet zetten waardoor je wat sneller gaat als zonder zoemers) zwemvliezen zijn van die lange dingen als je 3x met je benen op en neer gaat ben je aan de overkant dus dt is niks haha.

Om je armen nog meer te trainen met een block kun je ook peddles aan je handen doen, zo heb je een groter handoppervlak zodat je meer water kunt verzetten wat wel heel zwaar is dus je moet eerst je kracht hebben.

Een badmuts en niet lekkende duikbril is ook aan te raden, badmuts beschermt je haar wat meer tegen het chloor.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:45

Voor de mensen die zwemtips verder willen, met animatie, is er op google veel te vinden :)

Voor aanschaf goed zwembrilletje en badmuts, en eventueel badpakken, weet ik ook nog wel een site :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:50

annebe schreef:
Een vraag tussendoor.. Zwemmen jullie voor je conditie, spieropbouw of om af te vallen?

afvallen is voor mij het belangrijkste en als ik dan nog een beetje conditie opbouw ben ik nog blijer

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:54

Ik heb een tijd terug veel gezwommen, en ik lag ook smorgens om 7 uur al in het water, uurtje zwemmen en om half 9 op mn werk...
Zat er toevallig afgelopen week aan te denken om het weer op te pakken, beginnen met 1x per week aangezien ik er ook nog bij fitness...

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:51

Wat leuk, een zwemtopic! :)

Ik zwem sinds mijn 7e. Eerst heel fanatiek (lees: 5 trainingen in de week en een wedstrijd), op een gegeven moment zat ik op snelzwemmen én op synchroonzwemmen en trainde ik zelfs 7 keer in de week met een wedstrijd). Inmiddels train ik nog maar 2 keer in de week en doe ik geen wedstrijden meer.
Ik vind het altijd erg lekker en het is fijn voor mijn rug. :)

Ik zwem 27 baantjes in 10 minuten en kan 2 banen onder water in een 25m bad, om even antwoord te geven op de vragen hierboven.

Om je techniek te verbeteren, is het misschien leuk om wat techniekoefeningetjes te doen. Als daar interesse voor is, wil ik ze wel uitleggen. Heb je ook wat meer te doen dan alleen baantjes zwemmen. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 17:29

Hallo dan saskiaa.... Dat is fanatiek!
27 banen is 10 min, dan moet je toch redelijk wat kracht, maar ook een goede techniek hebben.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:54

Ja, ik was altijd wel vrij fanatiek ja. :+

En met goede trainers, goede oefeningen en veel meters krijg je inderdaad veel kracht en een goede techniek. Op een gegeven moment leer je ook goed je energie te verdelen en weet je in welk tempo je welke baan moet zwemmen. :j We zwemmen ook ongeveer een keer in de maand een 10 minuten test, dus ook daar krijg je weer ervaring in.

Edit: Ik las ergens iets over misschien een badmuts aanschaffen. Een goede badmuts (een van siliconen en niet een van latex, die gaan snel stuk) en een goede bril is wel aan te raden. Zelf heb ik altijd alles van Speedo (ook badpak, waar ik ernstig verslaafd aan ben <3). Goede ervaringen met het merk en vooral endurance badpakken blijven erg lang goed. Met sommigen heb ik wel anderhalf jaar gezwommen en dan waren ze te klein, niet versleten!

Wanneer je een badmuts draagt, zul je gestroomlijnder zijn en dus ook sneller kunnen zwemmen en zelf vind ik los haar ook altijd gigantisch in de weg zitten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:27

En je chloorbrilletje blijft ook niet hangen in je haar als je een badmuts draagt.

O ja en een goede tip wat betreft het onderhoud van je badpak. NOOIT WASSEN!!!!
Altijd na het zwemmen uitspoelen in koud water en dan te drogen uit hangen. Dan gaan ze een stuk langer mee.

Moet zeggen dat ik met de badpakken van Nike, ook wel goede ervaringen heb.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 10:27

Goeie tips dames! Dank hiervoor.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:41

Lous schreef:
En je chloorbrilletje blijft ook niet hangen in je haar als je een badmuts draagt.

Altijd na het zwemmen uitspoelen in koud water en dan te drogen uit hangen. Dan gaan ze een stuk langer mee.

oh ik was mijn zwemkleding altijd eens per week
goeie tip zal het onthouden
eigenlijk is het ook onzin omdat ik a het zwemmen altijd daar gelijk douche dus dan spoel je de chloor ook wel weg
ga van de week nog maar twee setjes erbij kopen heb er een maar zwem te veel en afwisseling is ook leuk

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:28

DDDMakkink schreef:
Lous schreef:

oh ik was mijn zwemkleding altijd eens per week
goeie tip zal het onthouden
eigenlijk is het ook onzin omdat ik a het zwemmen altijd daar gelijk douche dus dan spoel je de chloor ook wel weg
ga van de week nog maar twee setjes erbij kopen heb er een maar zwem te veel en afwisseling is ook leuk

Oh ik stop het altijd in de wasmachine, op de spoelstand. En zoals ik hierboven al zijn, heb ik sommige badpakken wel anderhalf jaar gehad en waren ze dan te klein. :Y) Het schijnt inderdaad slecht te zijn, maar volgens mij valt het wel mee.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:07

morgen weer zwemmen kijk er echt naar uit na een weekend (met vrijdag mee)klussen

nou ik spoel hem voortaan wel goed uit vind het wel een goeie tip
eventueel met een drupje babyshampoo ofzo

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:42

gisteren weer gezwommen
gewoon 32 baantjes in 40 minuten
best knap van mezelf
eerst had ik het volle uur nodig om aan 26 baantjes te komen
gaat steeds beter met veel minder rust tussen door
heb lekker alle 32 baantjes door gezwommen met heeeeeel soms even 10 seconde rust

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:50

Dat is al een flinke vooruitgang DDDMakkink! :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:44

heb gister ook weer gezwommen samen met mijn vriend :)
we hebben 35 baantjes gezwommen, we wouden er 40, maar vriendlief had last van z'n knie
hij heeft er vandaag nog last van :(:)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:05

Saskiaa_ schreef:

ja ben er ook wel trots op
ga vanavond weer
hoop dan 30 baantjes te kunnen zwemmen in 30 minuten
maar goed het gaat er meer om dat ik ze zwem
ben in iedergeval lekker bezig en kan niemand zeggen dat ik lui ben

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:49

Wat goed dat je zo snel vooruit gaat DDDMakkink! :)

Bij mij gaat het een stuk langzamer maar ik ben helemaal trots op mezelf dat ik nu 4 baantjes kan zwemmen ipv 3 :D
Ik ben aan het herstellen van een ziekte dus dan gaat het allemaal niet zo snel.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:57

Volgens mij heb je dit topic geopent om mij te pesten ;)

Ik wilde vanaaf gaan zwemmen, maar alles op mijn stage was uitgelopen en toen ik eenmaal thuis was had ik geen zin meer.
Ik heb heel lang iedere week gezwommen, reddingsbrigade, wedstrijden enz. Ik voel me ook als een vis in het water.
De link die op de eerste pagina staat is erg leuk, al begin ik wel meteen met de compititie.. Denk dat ik hem alleen wel halveer. Zwem gemiddeld toch sneller, intensiever en meer dan een ander gemiddeld persoon ;)

Ik kan me de laatste tijd alleen zo niet motiveren om uberhaupt maar iets aan sport te doen. Merk het wel aan mijn broeken maar goed ;)
Wat kan ik eraan doen om mij te motiveren? Tis echt het even opstaan van de bank en om te gaan!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:33

DDDMakkink schreef:
Saskiaa_ schreef:

ja ben er ook wel trots op
ga vanavond weer
hoop dan 30 baantjes te kunnen zwemmen in 30 minuten
maar goed het gaat er meer om dat ik ze zwem
ben in iedergeval lekker bezig en kan niemand zeggen dat ik lui ben

Dat is zeker waar! :)
En heb je je doel voor vanavond behaald?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:46

hier een mega drukke namiddag en avond gehad en geen fut meer gehad om te zwemmen
de zwakkeling hihi
heb mijn calorien wel verbrand voor vandaag tjonge wat een moeie benen
maandag ga ik sowieso weer en misschien zondag ochtend als ik mijn man zijn bed uit krijg om op de kids te passen :+

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:25

lucifertje schreef:
Volgens mij heb je dit topic geopent om mij te pesten ;)

Ik kan me de laatste tijd alleen zo niet motiveren om uberhaupt maar iets aan sport te doen. Merk het wel aan mijn broeken maar goed ;)
Wat kan ik eraan doen om mij te motiveren? Tis echt het even opstaan van de bank en om te gaan!

Afspreken met iemand anders of kijken of er bij jou in het zwembad iets van conditiezwemmen is waar je in ieder geval vermaakt wordt met opdrachten en misschien ook weer leuke mensen ontmoet die je stimuleren! Heeft bij mij wel geholpen:)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 09:37

DDDMakkink@ Dat doe je netjes!!!

Zelf red ik het nu om een half uur door te zwemmen.. een uur is nog net te veel.
Gisteren lag ik als eerste in het zwembad!! Heerlijk gevoel.. zo'n rimpelloos water.
Linge wou om 6 uur de flas hebben en daarna kon ik niet meer in slaap komen, toen maar aangekleed en 06.50 uur stond ik voor de poortjes te wachten :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:46

gisteren dan niet geweest maar wil zondag wel gaan
wil gewoon minimaal eens per week maar mijn streven is 3 of 4 keer
heb nu vanaf 9 januari al 7 keer gezwommen
mijn doel is om minimaal eind van het jaar 120 keer te zijn geweest dit jaar
ik hou het ook echt bij