Knakkende kaak; van kwaad tot erger.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:05

Ik heb dit ook al 3 jaar.. het begon met knakken en kraken.. daarna ging dat over maar kon ik mn mond amper opendoen en deed het super veel pijn.. ben hiervoor naar de dokter geweest en nog naar veel meer en zelfs de kaakchirugh. Maar het gaat vanzelf over zeggen ze. Zo weinig mogelijk harde dingen afbijten en gapen moet je tegenhouden :=

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:17

EngeltjeS schreef:
ik heb even paar berichtjes gelezen :) en heb een vraagje:

heb je een beugel gehad? :)

omdat ik een beugel heb gehad, heb ik hier ook zeer snel last van...

Dit was mijn vraag ook al. Kan idd ook door een beugel gekomen zijn. Door een beugel wordt de stand van je kaak veranderd. Wat dus niet ten goede komt.

Ik heb hier al jaren last van. Ben er onlangs ook achter gekomen dat ik 's nacht knarsetand.
Het op slot schieten schijnt bij ons in de familie vaker voor te komen.

Anne.

Re: Knakkende kaak; van kwaad tot erger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:20

Wat ik dus al zei, ik heb nooit een beugel gehad :n

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:25

Ja hier nog iemand die er last van heeft. Begon een jaar of 10 geleden toen ik met school naar Barcelona was.. Op de terugreis in de bus heb ik de gehele busreis mijn kaak op slot gehad (en PIJNN dat dat deed!! 23 uur lang). Thuis knakte hij gelukkig weer in het gelid. Daarna nog wel een tijd een wee gevoel gehad en inderdaad knakkend geluid ook bij het kauwen.

De volgende 9 jaar had ik nergens last van tot vorig jaar opeens. Weer dat geknak, mond maar een klein stukje open kunnen doen, zo'n pijn dat ik maar aan 1 kant meer kon kauwen (en daarmee overbelastte ik dus de andere kant van de kaak). Dus uiteindelijk maar naar de huisarts gegaan. Ik werd vrolijk weer naar huis gestuurd, het ging vanzelf wel weer over werd er gezegd.

Uiteindelijk ging het weer beter en heb ik de rest van vorig jaar geen last meer gehad tot 2 weken geleden en op dit moment begint het hele verhaal wéér opnieuw. Doodmoe word ik ervan!

ik heb trouwens ook nooit een beugel gehad, en ALS ik al een "beet" heb, dan is het eerder een overbeet dan een onderbeet.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:26

Bij mij is het dus dat mijn kaken niet gelijktijdig sluiten. Rechts wat sneller dan links

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:33

Ik heb het zelf ook en de problemen begonnen bij mij al toen ik 11 was. Ben nu 28 dus tja al een aantal jaren.
Ik ben er voor 2 jaar terug mee naar de kaakchirurg geweest en bij mij is gebleken dat mijn kaakkoppen versleten zijn. Mijn rechterkaakkop is niet zo groot en stevig meer. Helaas is bij mij ook mijn kaak verschoven en heb ik dus een ovaal gezicht gekregen.
Op dit moment valt de pijn mee. Mocht ik in de toekomst weer veel last krijgen dan worden er verdere maatregelen genomen. Dit werd me niet in geuren en kleuren verteld maar het werd dan wel een operatie
Ik knars niet in mijn slaap is helaas aangeboren dat ik 'slechte' kaken had. Toen ik last kreeg op mijn 11de heb ik wel een beugel gekregen om mijn kaakgewrichten uit elkaar te trekken. Helaas heeft dit niet geholpen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:42

dat was eigenlijk wat ik me begon af te vragen. Men had het er net wel over of een beugel de oorzaak kon zijn van dit probleem, maar ik vroeg me dus af of een beugel geen oplossing kon geven! Maar nee dus lees ik nu :(

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:44

Leorah schreef:
dat was eigenlijk wat ik me begon af te vragen. Men had het er net wel over of een beugel de oorzaak kon zijn van dit probleem, maar ik vroeg me dus af of een beugel geen oplossing kon geven! Maar nee dus lees ik nu :(

Tja dat ligt ook aan welke beugel denk ik. Ik heb een blokjesbeugel gehad en die werkt dus totaal niet in op de kaken. Je hebt wel een blokbeugel, zo'n draadje boven en een geval apart beneden, dit meot wel helpen op je kaken volgens mijn kaakchirurg.
Hij had het er over als ik zo'n beugel had gekregen vroeger waren de klachten lang zo erg niet.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:16

Nog iemand die er last van heeft!
Knakken op slot schieten enz word er gek van volgens mijn tandarts ligt het aan de leeftijd en komt dat vaker voor (22) Nou vind het machtig irritant. Vooral als ik net lekker een broodje wilt eten en me mond kan niet open :(

Heb 3 weken geleden klap tegen mijn kin gehad en waarschijnlijk nu een scheurtje in mijn onderkaak (hoor maandag de uitslag)
Enige voordeel daarvan is dat mijn kaak al 3 weken niet op slot schiet :) maarja het uitzicht van een brace om mijn hoofd vind ik dan weer wat minder!

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:59

Ik heb het ook, en vind het echt heel erg vervelend. Ik kan nieteens normaal mijn mond open doen zonder dat hij op slot schiet! Als ik hem open wil doen moet ik mn mond helemaal scheef opendoen wil ik dat ie niet op slot schiet. Soms is het ook echt pijnlijk als ik gaap oid.
Ik heb ook het idee dat het komt doordat ik een beugel heb gehad, mijn kaak is ook verder naar voren gezet.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:19

Anne, zou als ik jou was heel rap een kaakfysio zoeken. Die masseert het weer in de goede positie. Want je kaakkopje schiet nu telkens voorbij de discus( kraakbeenschijfje).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:56

Wat herkenbaar! Hoewel mijn kaak niet op slot schiet knakt hij bij het minste of geringste. Heb er ook geen pijn aan verder. Echt goed lijkt het me niet, zeker nu ik die verhalen over artrose en versleten kaakkoppen lees :=
Ik heb een beugel gehad, de gewone blokjesbeugel en een buitenboordgeval voor 's nachts. En die laatste was inderdaad om de stand van mijn kaak te veranderen.... Zal het er eens over hebben als ik ter controle bij de tandarts ben.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:44

Ik heb nu bijna een jaar last van een knakkende kaak. In het begin een heel klein beetje, toen een periode dat ik nauwelijks kon eten en nu wordt het langzaam minder. Ik merk dat ik door het gapen te onderdrukken er een stuk minder last van heb gekregen de laatste weken. Ik heb vroeger een beugel gehad maar dat is al 10 jaar geleden. Heb knakken was er ineens en ik hoop dat het binnenkort ook ineens weer over is :D

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:32

Mijn kaak knakt bij iedere kauwbeweging en het doet geen pijn... Het is zo vreemd..
Ik heb ook een beugel gehad anderhalf jaar, slotjes :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:57

Herkenbaar probleem, maar ik ben er gelukkig al jaaaaaren vanaf. Alleen bij mond ver open doen voel ik dat mijn gewricht nog wat verspringt.
Mijn kaak heeft zo op slot gezeten dat ik alleen nog maar een rietje tussen mijn tanden kreeg. De kaakspieren waren helemaal verkrampt.

Om mijn kaak helemaal rust te gunnen mocht ik 3 weken niet praten en alleen maar vloeibaar voedsel. Daarna bitje aangemeten gekregen voor 's-nachts. Dit braaf een jaar lang gedragen, en zoals gezegd: ik ben nu klachtenvrij!

Succes ermee TS, het is een lastig probleem.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:23

Ik heb het ook, gekregen na mijn beugel.

Vooral bij het eten van bijvoorbeeld harde broodjes en ik flink moet kauwen is het ernstig hoorbaar :o

Soms heb ik een op-slot-schiet gevoel, soort van kramp, dan moet ik ff wiebelen en dan knalt ie weer op zijn plek...

Niet altijd even prettig maar zolang het in deze mate blijft gaat het goed.
Mocht het veel erger worden ff langs je HA of tandarts, heb het weleens met hun overlegd en ze kunnen het wel verhelpen, heb ik begrepen tenminste..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:36

Nouja, als het blijft zoals het nu is, is het dus wél erg. Er gaat sinds ik naar de tandarts ben geweest geen dag voorbij zonder flinke pijn in mijn kaak. Ik kan wel eten, in het begin valt het dan wel mee met mijn kaak.. Maar daarna lukt het gewoon echt niet meer door de pijn.
Als het vandaag net zo erg is als voorgaande dagen, ga ik komende week een afspraak maken bij de HA. Het is echt niet te doen zo :n

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:39

Anne. schreef:
Nouja, als het blijft zoals het nu is, is het dus wél erg. Er gaat sinds ik naar de tandarts ben geweest geen dag voorbij zonder flinke pijn in mijn kaak. Ik kan wel eten, in het begin valt het dan wel mee met mijn kaak.. Maar daarna lukt het gewoon echt niet meer door de pijn.
Als het vandaag net zo erg is als voorgaande dagen, ga ik komende week een afspraak maken bij de HA. Het is echt niet te doen zo :n

Ik bedoelde dat ook voor mezelf.

Maar volgens mijn HA en tandarts is er wel wat aan te doen, is niet normaal dat je altijd pijn hebt natuurlijk!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:42

Oh op die fiets :)

Ik hoop zo dat de HA iets voor me heeft.. Desnoods alleen effectieve pijnstillers.
Ibuprofen werkt bij mij ook niet zo goed meer :n

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:45

Anne. schreef:
Oh op die fiets :)

Ik hoop zo dat de HA iets voor me heeft.. Desnoods alleen effectieve pijnstillers.
Ibuprofen werkt bij mij ook niet zo goed meer :n

Zowieso is het met pijnstillers zo dat je een soort basisniveau moet creëren (bijvoorbeeld na operaties, je neemt om de 8 uur pillen in, zodat het ook 's nachts werkt, sla je een keer over gaat het mis). Bij pieken, of bijvoorbeeld acute pijn kan je dan extra iets innemen.
Maar dat zou voor mij geen eerste optie zijn, een verslaving aan die zooi ligt ook op de loer en dan kan het voorkomen dat je juist steeds meer en meer nodig hebt om hetzelfde pijnloze gevoel te ervaren...

Ik zou in jouw geval dus inderdaad even langs de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen naar de kaakchirurg ofzo...

Sterkte ermee in ieder geval!

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:52

Ik heb ook last van een knakkende kaak. Bij mij is het ontstaan na een ongeluk, jaren geleden, waarbij ik mijn kaak gekneusd heb. Doordat ik na dit ongeluk veel pijn had ben ik mijn kaak onbewust net wat anders gaan gebruiken. Hierdoor krijg je dat sommige kaakspieren niet meer goed ontspannen (op lange termijn), omdat je ze op spanning houd, de hele dag, en ze niet meer goed gebruikt. Daarnaast knarste ik 's nachts tijdens het slapen ook met mijn kaken, had ik zelf niet door uiteraard, maar hoorde ik later van mijn vriend. Na een tijd merkte ik ook dat ik mijn mond niet meer zover kon openen als in het verleden en ik steeds meer met gesloten mond ging praten.
Bij mijn heeft mijn manueel therapeut ernaar gekeken en gemasseerd, dit hielp toen ontzettend veel maar is natuurlijk geen oplossing. Ik loop nu bij een logopediste die mij leert mijn kaakspieren tijdens het spreken weer beter te gebruiken. Hierdoor word het knakken minder en word het meer ontspannen. Dit helpt wel degelijk maar het kost gewoon tijd want je moet bij de basis beginnen.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:56

Wat toevallig! Wilde zelf ook al een topic openen.

heb echt precies hetzelfde!!
En me kaak zit nu sinds een week op slot... kan nog maar 1 cm open.
Ik ben van de week naar de kaakchirurg gegaan en als het niet binnen 3 weken ''terug'' schiet komt er een operatie. Daar wilde ik een topic voor starten.

Wil graag weten of iemand ervaring heeft met een kaakoperatie. Hoelang moet je daar van revalideren?

Eten gaat inderdaad moeizaam en doet zeer. Nee, leuk is anders :n

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:56

Ik heb ook al heel lang veel kaakproblemen. Het begon met knakken en op slot gaan. Ik ben toen naar de kaakchirurg geweest en volgens hem was alles normaal alleen mocht mijn mond niet te ver open en dan zou het over gaan. Nou het is er nog steeds en veel erger. Mijn kaak knakt altijd en doet altijd pijn. ik kan mijn mond ook niet in 1 keer open doen, dan moet ik eerst beide kanten mijn kaak door het slot trekken zeg maar en als ik dan mijn onderkaak naar voor dus dan gaat het goed, maar als ik mijn mond dichtdoe en ik doe mijn onderkaak weer gewoon dan zit het weer fout... Ook heb ik dat ik steken bij mijn oor voel en ik heb onwijs vaak kramp in mijn kaak en nek.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:57

Ik heb er sinds mijn kaakoperatie af en toe last van, vooral als ik veel gaap of een dropje o.i.d eet. Oplossing: kaak ondersteunen als ik gaap en ik laat drop/kauwgom/winegums maar voor wat ze zijn. Mijn kaken zijn mij heilig, er is een hoop tijd en moeite gestoken in het corrigeren ervan dus ik ga er zeer voorzichtig mee om.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 02:37

jeetje wat vervelend...
ik herken het van familieleden (tantes, oma) die het ook regelmatig hebben. Bij 'ons' in de familie komt het door aangeboren lichte overbeet waardoor de boel niet goed aansluit, wat vooral op latere leeftijd voor problemen kan zorgen.

Om die reden heb ik van m'n 12e tot en met m'n 14e een garantie-op-pesten-beugel gehad. Gigantisch blok plastic dat ik 24/7 in m'n mond moest hebben, buitenboordmotor is een heel charmant ding vergeleken met waar ik mee rondliep :+
Uiteindelijk wel heel netjes rechtgetrokken hoor, het heeft wel degelijk geholpen. Prettig of leuk was het absoluut niet, maar tijd heelt een hoop kleine trauma's en ben inmiddels heel blij dat ik toen toch stug door heb gezet. ;)