Ik verwaarloos mezelf.. moeilijke keuzes maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:52

[MW] Vegetariër - geen vleesvervangend voedsel- ijzertekort?

Hier geef je zelf al antwoord
Als ik terug kijk op de laatste twee maanden wat je al voor medische problemen hier neerzet, is mijn antwoord dat je beter idd proffesionele hulp moet gaan zoeken, bokt is dat beslist neit.
Ook moet je samen met je ouders gesprekken aangaan, zij zijn verantwoordelijk ervoor dat je goed en verstandig eet en dat je alle andere lichamelijke klachten oplost..

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:52

Daphne__ schreef:
Tantjeuh;
Ochtend; Niks (Ik ontbijt niet)
Tussendoor; Niks
Middag; 1 Broodje
Tussendoor; Niks
Avond; 1 eetlepel groente en 1 aardappel

Niet zo goed dus... :)

Het is niet gek dat je vaste klant bent bij de artsen.
Jouw lichaam heeft gewoon veeeeeeeel te weinig brandstof en als dit echt alles is wat je eet is het je eigen schuld dat je je zo ziek voelt. Je verwaarloosd idd simpelweg je lichaam.

Cerilene_

Re: Ik verwaarloos mezelf.. moeilijke keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:00

Als je weer normaal gaat eten (met professionele hulp, anders denk ik niet dat je hier uit komt), kan je denk ik in jou geval zelfs op den duur waarschijnlijk best weer vegetarisch worden, of vegetarisch blijven, als je je maar goed bewust wordt wat voor (extra) voedingstoffen je nodig hebt en waar je deze, naast vlees, uit kan halen.
Je kan natuurlijk niet zomaar alles schrappen (jeetje, 1 broodje, 1 aardappel en wat groente is echt bijna niets) zonder daar last van te krijgen natuurlijk.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:48

Wauw zeg, mijn zoon van 8 jaar eet veel meer dan jou en die is ook maar een sprietje. Ik denk dat je te korten helemaal niet met het vegetarisch eten te maken hebben, maar met het feit dat je veelste weinig eet en drink. Je zou veel meer fruit, groenten moeten eten. In elke geval wat extra vitamine. Je zou scharrel eieren, vis kunnen eten. Ik eet zelf wel vlees en vind het ook erg hoe de dieren behandelt worden. Het feit dat ik een stukje vlees laat staan verandert daar in mijn ogen niks aan. Ik heb wel respect voor de manier hoe vegetariers bij hun standpunt blijven en volhouden. Een goed vegetarier is volgens mij ontzettend creatief met eten. Ik denk dat je misschien met een dieetist of andere vegetarier moet gaan zitten om ideeen te krijgen hoe je goed en gezond moet eten. Een gesprek met je moeder/arts is ook niet mis. Als mijn kinderen zo weinig zouden eten zou ik wel aan een eetstoornis denken.
Het is toch algemeen bekend dat je zonder ontbijt je dag helemaal niet goed begint. Je zult je energie ergens vandaan moeten halen. Als je niks eet heeft je lichaam niks om te geven/verbranden.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:30

Fred_Kroket schreef:
Karlijnxxx schreef:
Ik deel je gevoel van 'het is zielig voor de dieren' maar bedenk wel: jou leven is veel belangrijker dan die van een dier!! Dat is wat telt.

Ook al vind ik dat je voor je zelf moet kiezen als bewezen wordt dat je echt niet zonder vlees kunt, maar dit vind ik een zeer arrogante uitspraak.

Ik vind jouw uitspraak arrogant... Ik neem aan dat als jij honger hebt je niet zegt tegen je hond/paard/kat wat voor dier dan ook.. Ach eet jij dat maar op. Als je echt honger hebt praat je echt wel anders. We leven in een enorme welvaart waarin we eten weggooien wat over is, we consumeren maar raak, we kunnen uit veel te veel kiezen en laten dus ook veel te veel staan. Als we ervoor zorgen dat we niet de spotprijs voor vlees willen betalen dan is de massaproductie opgelost en dan is dat varken niet meer zielig en willen we het dan wel weer eten.[/quote]

Ik had het hier niet over echt honger hebben, maar in een andere context ;-)

Weggooien van voedsel vind ik vreselijk en gebeurt bij mij ook zeer zeker niet. Ik ben het met je eens dat daar een hoop te winnen valt in onze maatschappij. Als er eens minder domweg gekocht zou worden zou de massaproductie van vlees wellicht ook minder kunnen.
Ook het consumeren van insecten zou een grote stap voorwaarts kunnen zijn.
Maargoed dit is erg off-topic en de TS is beter af met een gezonde leefstijl denk ik, dan met adviezen of ze nou wel of geen vlees moet eten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:53

TS ik ga iets heel hard zeggen, en ik hoop dat jepuders dit ook lezen: jij hebt een ernstige eetstoornis, als dit echt is wat je eet, heb je een groter probleem dan alleen vit b12 tekort.

Wat is je bmi?

Zoek alstjeblieft hulp, ik vind het ook vreemd dat de arts zich dat niet afvroeg, maar helaas wordt het niet altijd even snel herkend.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:00

Daphne__ schreef:
Ik heb geen eetstoornis hoor :)
Weeg ook te veel (Wel door medicijnen, maargoed), en meer dan wat ik toenstraks typte eet ik niet echt.
Heeeeel soms wel een snoepje, maar 9 van de 10 dagen hebben we die niet eens in huis :Y)

Ik dronk er vroeger sap en wat cola bij, maar dat heb ik veranderd in thee :)

Geen eetstoornis???? Meisje, laat me niet lachen!!!
Wat jij op een dag eet, kan een baby het nog niet volhouden!
Zoek alsjeblieft hulp!!!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:14

En jij denkt echt dat de problemen die je hebt gaan oplossen met het eten van vlees?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:20

Daphne meisje, denk toch eens aan jezelf!
Je maakt het jezelf echt niet makkelijker door zo weinig te eten, je weet hoeveel ik eet en snoep, en zelfs dat vinden mensen weinig. Maar van wat jij eet op een dag, dat is bij mij 1 kleine maaltijd.

Je moet echt meer gaan eten.
Al begin je maar met enkel dingen die je lekker vind (kaasbroodjes, tosti, fruit? ), de variatie komt later wel.
Ook kan je beginnen met verdubbelen wat je nu eet.

Nu eet je:
Ochtend; Niks (Ik ontbijt niet)
Tussendoor; Niks
Middag; 1 Broodje
Tussendoor; Niks
Avond; 1 eetlepel groente en 1 aardappel

Maak er eens van:
Ochtend; 1 plakje brood met beleg of een bakje ontbijtspul van kellogs ofzo (mn vriend krijgt sochtends niks weg, maar zo'n bakje met melk en kellogs wel)
Tussendoor; een stuk fruit (appel/ peer/ banaan/ trosje druifjes (1 druif is niet genoeg natuurlijk ;) )
Middag; 2 plakjes brood met beleg
Tussendoor; ontbijtkoek/ cracker/ koekje's!!
Avond; 2 eetlepels groente en 2 aardappels (en een stukje vlees(vervanger) is eigenlijk ook geen overbodige luxe..)

Dan eet je nog erg weinig, maar al meer richting het normale..!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:26

Hm, je eet gewoon echt te weinig? Ik ben nu al 8 jaar vegetariër, maar voel me nooit slap ofzo. Maar ik eet ook gewoon echt véél (kaas, eieren, bonen, erwten, noten,...) allemaal dingen waar dus ook proteïnen inzitten. En elke warme maaltijd een vleesvervanger, niet enkel aardappelen en groenten en 'niks'.

Denk dat je eerder je probleem moet zoeken bij het algemeen weinig eten dan bij vegetariër zijn.. hoe je nu eet heeft niet echt iets met vegetarisch eten te maken, toch? Het is gewoon veel te weinig :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:15

MariekeB schreef:
TS ik ga iets heel hard zeggen, en ik hoop dat jepuders dit ook lezen:

Dat hoop ik dus ook. TS, je zorgt niet goed voor jezelf. Je kunt wel met enige regelmaat een topic op MW plaatsen over je klachten, maar dit is niet de juiste plek om advies in te winnen. Je hebt vaak last van wat kwalen en dat is zorgelijk voor zo'n jonge meid als jij. Je eet nog minder dan een gemiddeld konijn :+ , dus het wordt tijd dat je daarmee begint. Gewoon ontbijten, tussendoortje, lunchen en een stevig avondmaal.

Dit is vervelend om te vragen, maar ik doe het toch: Krijg jij thuis voldoende aandacht en voel je je vrij genoeg om met deze klachten bij je ouders aan te kloppen? Wat zeggen zij nu van je eetgewoonte? Kom jij hiermee weg? Ik vind het vreemd dat je aan de ene kant zo weinig eet en wél naar een dokter gaat met ' :? joh, ik voel me niet bijster gezond'. Wat wil je nu? Je snapt toch zelf ook wel dat de bal bij jezelf ligt? Een dokter kan nog zoveel onderzoeken, maar als jij niet eet valt er voor hem ook weinig te doen.

Laat dokters even voor wat het is en laat MW even voor wat het is. Ga goed voor jezelf zorgen en vraag om hulp bij je ouders.

Als laatste: weten jouw ouders van jouw fiks aantal topics op MW? Het lijkt me meer iets dat namelijk in de psychologische hoek hoort, dan dat het in de medische hoek gezocht moet worden.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:44

TS, het zou het beste zijn voor iedereen (ook voor jezelf) als je eerlijk bent naar jezelf. Ik snap niet hoe je je menu neer kunt typen, er een smiley bij zet en ondertussen gewoon doorgaat. Je komt er voor uit, weet dat 't weinig is en gaat gewoon door? Waarom?

Dankzij deze post (die overigens zoals wel vaker de gezellige dooddoeners uitlokt als 'de mens is nu eenmaal een alleseter' of 'vegetariërs missen altijd wat') zet je trouwens ook vegetariërs in een kwaad daglicht. Je doet nu net of dat de oorzaak van je probleem is, en misschien twijfelen sommige mensen dankzij je bericht aan de haalbaarheid van vegetarisme. Dit vind ik zeer kwalijk. Ik ben vega, slik alleen B12 als extra pilletje en ben ontzettend gezond. Ik laat mijn bloed zo nu en dan controleren en dat is altijd perfect. Vleesvervangers in de vorm van Valess etc. zijn ook echt niet noodzakelijk. Je kunt je energie prima halen uit een goed dieet van groenten, peulvruchten, noten, soja en genoeg vezels (en B12!). Maar daar gaat 't nu niet om. Ik hoop dat je inziet dat je een psychisch probleem hebt en daar eens iets aan doet. Voor je eigen bestwil.