Beelddenkers.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

astridelise

Re: Beelddenkers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:29

12 jaar. En de laatste 2 jaar op de basisschool zijn niet makkelijk voor hem geweest en nu als brugpieper ging het weer niet makkelijk en de mentor zag wel gelijk dat er veel meer in Lucas zit dan dat eruit komt. Gelukkig is deze mentor nog heel jong en ik denk dat hij wel open staat voor het Beelddenken mocht dat eruit komen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:35

astridelise schreef:
Dank jullie wel allemaal, ik herken mijn zoon in jullie verhalen.
Hij voelt zich ook vaak niet begrepen, omdat hij het moeilijk vindt om iets onder woorden te brengen terwijl hij het zo duidelijk ziet in zijn koppie.
Hebben jullie ook moeite met tijd? Als hij ergens aan het spelen is dan zeg ik hoe laat hij naar huis moet gaan, niet hoe laat hij thuis moet zijn. Hij weet dan niet hoe laat hij weg moet, want hoelang doe ik over die afstand, dus hoe laat moet ik dan weg! Daar kan hij al van in paniek raken, dus om 5 uur naar huis dat snapt hij en dat gaat ook goed. Hij heeft ook nog steeds moeite met de tafels ( hij is trouwens 12 jaar ) en dat hoort er ook bij. Wat wij ook regelmatig van lerearen horen over Lucas is: Er zit veel meer in Lucas dan dat eruit komt. Ik hoop echt dat er wat uitkomt bij de test zodat wij hem kunnen helpen, want hij kan erg onzeker worden en dat wil ik graag wegnemen bij hem.

Hoevaak mijn moeder dat niet gehoord heeft :oo
Zo zit ik dus ook precies in elkaar :) Tafeltjes heb ik nooit gekund was de enige in de klas die niet zijn tafeltjes "diploma" had :P Ik en op tijd komen dat is gewoon bijna onmogelijk :o Ik moet vaak zoeken naar woorden om te vertellen wat de film in mijn hoofd laat zien, alleen beelden gaan veel sneller dan woorden dus het is heel moeilijk om de belangrijke punten uit die film te pikken zodat het voor de ander ook een logisch verhaal wordt. Daarom moet ik mijn verhalen heel bewust vertellen. Hier op het forum rondhangen heeft mij enorm geholpen om geschreven teksten in de goede context te plaatsen voor anderen. Dat ik daardoor 2x zolang doe over een tekst als een ander dat is een ander verhaal ;)

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:39

chocobroodje schreef:
astridelise schreef:
Dank jullie wel allemaal, ik herken mijn zoon in jullie verhalen.
Hij voelt zich ook vaak niet begrepen, omdat hij het moeilijk vindt om iets onder woorden te brengen terwijl hij het zo duidelijk ziet in zijn koppie.
Hebben jullie ook moeite met tijd? Als hij ergens aan het spelen is dan zeg ik hoe laat hij naar huis moet gaan, niet hoe laat hij thuis moet zijn. Hij weet dan niet hoe laat hij weg moet, want hoelang doe ik over die afstand, dus hoe laat moet ik dan weg! Daar kan hij al van in paniek raken, dus om 5 uur naar huis dat snapt hij en dat gaat ook goed. Hij heeft ook nog steeds moeite met de tafels ( hij is trouwens 12 jaar ) en dat hoort er ook bij. Wat wij ook regelmatig van lerearen horen over Lucas is: Er zit veel meer in Lucas dan dat eruit komt. Ik hoop echt dat er wat uitkomt bij de test zodat wij hem kunnen helpen, want hij kan erg onzeker worden en dat wil ik graag wegnemen bij hem.

Hoevaak mijn moeder dat niet gehoord heeft :oo
Zo zit ik dus ook precies in elkaar :) Tafeltjes heb ik nooit gekund was de enige in de klas die niet zijn tafeltjes "diploma" had :P Ik en op tijd komen dat is gewoon bijna onmogelijk :o Ik moet vaak zoeken naar woorden om te vertellen wat de film in mijn hoofd laat zien, alleen beelden gaan veel sneller dan woorden dus het is heel moeilijk om de belangrijke punten uit die film te pikken zodat het voor de ander ook een logisch verhaal wordt. Daarom moet ik mijn verhalen heel bewust vertellen. Hier op het forum rondhangen heeft mij enorm geholpen om geschreven teksten in de goede context te plaatsen voor anderen. Dat ik daardoor 2x zolang doe over een tekst als een ander dat is een ander verhaal ;)

Ik herken me precies in jou, chocobroodje! Ik heb precies hetzelfde, ik kan écht geen tafels, niet dat ik het niet wil, maar ik kán het gewoon niet... En mijn moeder deed wel veel pogingen om het mij te leren, maar ik kán het gewoon niet... En dat optijd komen, ja, misschien is dat bij mij omdat ik soms heel erg treuzel :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:47

Hier nog een beelddenker. Tafels/breuken/rekenen in het algemeen? Echt helemaal niet mijn ding... Scheikunde etc idem; ik kan er helemaal niets mee. Tafels moet ik ook echt voor me zien; vraag me 4x5 en ik zie de hele tafel van 5 voor me en daarin zoek ik het dan als het ware op. De DS met braintraining heeft daarin ook wel een berg meer handigheid gebracht trouwens!
Klokkijken heeft ook erg lang geduurd; met name ook het verschil tussen digitaal en op een wijzerklok. Digitaal kon ik prima, maar met wijzers?! Nog steeds heeft digitaal echt mn absolute voorkeur.

Ook het taalgebeuren herken ik wel, ik kan vrijwel foutloos schrijven (hoewel er met typen wel slordigheidjes insluipen) omdat ik het woord voor me zie. Ook heb ik veel de neiging om eigen woorden te maken, gewoon omdat die omschrijven wat ik bedoel.
Op tijd komen zit er niet in. Een kwestie van te laat haasten. De keren dat ik op tijd op mijn werk ben zijn op 1 hand te tellen. Niet uit onwil; maar het lukt gewoon niet. Ik kan om 1400 al helemaal klaar zijn, wetende dat ik om 1600 op het werk moet zijn, dus 1545 de dijk af moet zijn, 1520 de binnenstad uit moet zijn, dus 1505 weg moet. Maar dan ga ik 1505 weg, om vervolgens 3 keer terug te moeten. Tegenwoordig zorg ik dat ik alles wat ik nodig kan hebben dubbel heb zodat ik niet teveel kan vergeten. Maar dan nog...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:54

Mijn man kan nog steeds geen analoge klok lezen. Mijn zoon weet antwoorden op rekenen zonder dat hij kan opschrijven hoe hij het uitgerekent heeft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:56

amyz schreef:
Overigens heb ik 80% van de kenmerken van een beelddenker blijkbaar ook, alleen is mijn taalgevoel heel goed, dus misschien bestaan er gradaties in?

Ditzelfde geldt voor mij. Ik weet dat beelddenken veel voorkomt in combinatie met dyslexie, zoals ik ook in de posts hierboven lees. Ik heb juist geen dyslexie, maar een bovengemiddeld goed ontwikkeld gevoel voor (met name de Nederlandse) taal. Lang getwijfeld of ik wel een 'beelddenker' ben, maar blijkbaar kan het samengaan. :))

Vooral in de posts van Pluizebolpum en Delirium herken ik veel. En ik kan ook heel goed uit de voeten met termen als 'vier over kwart voor vijf' - maar dat zie ik dan wél direct voor me op een klok met wijzers en niet op een digitale klok. :))

Als iemand een taalgrapje maakt, dan zie ik die grap ook 9 van de 10 keer in beelden voor me. En dat is dan vaak letterlijk. Soms is dat verwarrend, maar meestal geeft het nog wel een extra grappig tintje aan het geheel. :D

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:09

Jennasilver schreef:
Mijn man kan nog steeds geen analoge klok lezen. Mijn zoon weet antwoorden op rekenen zonder dat hij kan opschrijven hoe hij het uitgerekent heeft.

Ik heb dat soms ook nog wel eens, met die klok, dan staat er bijvoorbeeld 17:15 en dan lees ik kwart over 7, heel verwarrend soms :+

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:10

delerium schreef:
Hier nog een beelddenker. Tafels/breuken/rekenen in het algemeen? Echt helemaal niet mijn ding... Scheikunde etc idem; ik kan er helemaal niets mee. Tafels moet ik ook echt voor me zien; vraag me 4x5 en ik zie de hele tafel van 5 voor me en daarin zoek ik het dan als het ware op. De DS met braintraining heeft daarin ook wel een berg meer handigheid gebracht trouwens!
Klokkijken heeft ook erg lang geduurd; met name ook het verschil tussen digitaal en op een wijzerklok. Digitaal kon ik prima, maar met wijzers?! Nog steeds heeft digitaal echt mn absolute voorkeur.

Ook het taalgebeuren herken ik wel, ik kan vrijwel foutloos schrijven (hoewel er met typen wel slordigheidjes insluipen) omdat ik het woord voor me zie. Ook heb ik veel de neiging om eigen woorden te maken, gewoon omdat die omschrijven wat ik bedoel.
Op tijd komen zit er niet in. Een kwestie van te laat haasten. De keren dat ik op tijd op mijn werk ben zijn op 1 hand te tellen. Niet uit onwil; maar het lukt gewoon niet. Ik kan om 1400 al helemaal klaar zijn, wetende dat ik om 1600 op het werk moet zijn, dus 1545 de dijk af moet zijn, 1520 de binnenstad uit moet zijn, dus 1505 weg moet. Maar dan ga ik 1505 weg, om vervolgens 3 keer terug te moeten. Tegenwoordig zorg ik dat ik alles wat ik nodig kan hebben dubbel heb zodat ik niet teveel kan vergeten. Maar dan nog...

amen, je beschrijft mij echt precies _/-\o_

Wow ik vind dit topic echt geweldig, eindelijk mensen die mij écht begrijpen, haha! En grotendeels dezelfde manier van denken hebben! :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:13

AlzahraShams schreef:
Ik heb dat soms ook nog wel eens, met die klok, dan staat er bijvoorbeeld 17:15 en dan lees ik kwart over 7, heel verwarrend soms :+

Dat heb ik ook. Als ik op een digitale klok kijk, dan lees ik vaak iets anders dan er staat. Of ik weet ineens niet meer dat 8.35 hetzelfde is als vijf over half negen. :+

Maar zegt iemand 'kwart over tien' of lees ik het ergens in die bewoordingen, dan zie ik direct DIT voor me.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:23

Mijn zoontje leert nu klok lezen, maar als hem soms vraag hoe laat het is zegt hij tijden die niet eens bestaan. Tien over 1 is 5 voor 10 bij hem. Tafels zijn erg moeilijk voor hem 9x7 is bij hem 148 en ik heb geen idee hoe hij erbij komt.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:28

TS, als jouw zoon een beelddenker is, heeft hij recht op meer tijd bij toetsen. :j Is er een orthopedagoog aanwezig op zijn school? Misschien kun je dan contact leggen met hem/haar en vragen waar je je zoon nu al mee kunt helpen. Zij hebben vaak goede tips, ook al wordt de diagnose van beelddenken niet (een, twee, drie) gesteld.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:51

Jennasilver schreef:
Mijn zoontje leert nu klok lezen, maar als hem soms vraag hoe laat het is zegt hij tijden die niet eens bestaan. Tien over 1 is 5 voor 10 bij hem.
Volkomen logisch :D . Mijn moeder is een echte taaldenker. Bij het woord appel ziet zij het woord appel ipv een appel. Heb het weleens met haar erover, ze vind het vreselijk interessant maar snapt er de ballen niet van. Net als met dat klokkijken. 'Ja, maar dan is de grote wijzer op 12 en de kleine op 3, dat zie je toch?''Uh, nee, ik zie een driehoek en ik heb geleerd dat dat of 3 uur of 9 uur zou moeten zijn'.

Maar echt heel leuk om zoveel te herkennen! :j
Schrijven ook, was een ramp en moest regelmatig dingen overschrijven op school omdat het onleesbaar was. In mijn schooltijd had je nog geen beelddenkerij maar was je gewoon slordig en ongeconcentreerd. Wel fijn dat dat tegenwoordig toch wat anders gaat!

Heb wel een aantal jaren Montessorischool gedaan, waar je veel in je eigen tempo kon werken en waar voornamelijk met aanvullend beeld en speel materiaal werd gewerkt. Tafels leren ging wel, tot aan 10 tenminste, daar hadden we een bord voor waar je de cijfers op moest neerleggen zodat je een soort schema kreeg: http://www.nienhuis.com/nl/image.php?ob ... ge_id=5498 maar ook met kettingblokken: http://www.nienhuis.com/nl/image.php?ob ... ge_id=5516
Op die manier wordt het allemaal wel aardig visueel, ook voor andere vakken hadden ze leuke speel en kijk dingen.
Rekenvragen waarin Jan met 10 appels naar Amsterdam fietst en Pietje met 2 citroenen naar Rotterdam en dan hoeveel pakken Dubbelfris Kees in Utrecht heeft, daar kon ik nooit wat mee. Dan ben ik teveel bezig met het vervoer van Jan, Piet, Kees en hun fruit (dat uiteraard ergens halverwege uit de zak scheurt zodat ze eerst weer moeten rapen, tenzij er een trekker overheen walst, dan klopt de hele som al niet meer :P ) om me ook nog druk te maken over hoeveel kilometers ze maken.

AlzahraShams schreef:
Ik heb dat ook, over de weg vragen. Een ander mens zou zeggen; 'ja en dan bij pietjestraat rechts, en dan de 2de links' ofzoiets. Ik vind dat echt moeilijk, ik onthoud/zou het zeggen als; 'Bij dat gele bord naar rechts, en dan na die rode auto met die 2bomen erlangs naar links' :+
Oke, dit komt echt heel stom over, maar hoop dat jullie 't beetje begrijpen..
Ha, stom? Zo leg ik het ook uit. Daarom wijs ik niemand de weg meer, heb al veel te veel stumperds radeloos achtergelaten...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:58

haha nooit zo bij nagedacht :) wist wel dat ik beeldenddenker ben ( dacht vroeger dat iedereen dat zo had :o ) maar nu ik hoor wat er allemaal bijhoord denk ik verdorie DAT wist ik niet :P tafels, begrjpend lezen, dingen uitleggen... ik kan ook wel eens iets lezen dat ik denk "huh wat staat daar voor raars/ waar slaat die tekst op?!?! en dan lees ik nog een x en staat er gewoon heeeeel iets anders :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:12

Pluizebolpum schreef:
Rekenvragen waarin Jan met 10 appels naar Amsterdam fietst en Pietje met 2 citroenen naar Rotterdam en dan hoeveel pakken Dubbelfris Kees in Utrecht heeft, daar kon ik nooit wat mee. Dan ben ik teveel bezig met het vervoer van Jan, Piet, Kees en hun fruit (dat uiteraard ergens halverwege uit de zak scheurt zodat ze eerst weer moeten rapen, tenzij er een trekker overheen walst, dan klopt de hele som al niet meer :P ) om me ook nog druk te maken over hoeveel kilometers ze maken.

_O- Zo herkenbaar! :D

Mijn moeder (zelf lerares in het BO) had mij overigens graag op het montessorionderwijs gezien. Alleen zat de dichtstbijzijnde school helaas minstens 15 km verderop en dat wilde ze mij op die leeftijd niet aandoen. Voortgezet montessorionderwijs zit hier helemaal ver weg, dus dat is er nooit van gekomen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:46

Mijn zoon vraagt ook van die heel moeilijke vragen. Waar ik echt diep moet nadenken en dan zeg vraag het aan papa of aan de juf. Doordat hij alles moet "zien". Mama hoe wordt ik een goede papa? Hoe leer ik autorijden? Hoe bouw je een huis? Waarom kan een zwaar vliegtuig vliegen? ( dat weet mama niet)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:49

Wat ben ik blij dat ik dit topic geopend heb, had eerst echt het idee dat er weinig reacties op zouden komen.
In sommige dingen herken ik ook mijzelf in. Digitale klok vind ik ook makkelijker, want dan ZIE ik ook de tijd.
Iemand de weg wijzen doe ik ook niet meer, want om al die voortuinen te beschrijven waar zij links of rechts moeten!!
Zelfs in het dorp waar ik al bijna 20 jaar woon zeg ik steeds dat ik echt niet bekent ben in het dorp!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:00

Ja, de weg vragen doe maar niet. Mijn man tekent een map voor je ( precies zoals het is) en mijn zoon gaat niet verder dan die ene en dan daarzo.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:10

geen idee of ik een beelddenker ben, maar het komt me iig bekend voor. Ik kom ook regelmatig echt moeilijk uit mijn woorden en kan een beeld in mijn hoofd ook heel moeilijk onder woorden brengen. kom regelmatig niet op woorden en heb ook vaak makkelijke woorden fout zoals apart, dan schrijf ik appart. ik moet mezelf altijd corrigeren :+ Ik ben zoiezo meer visueel ingesteld. heb overigens ook bijna geen tijdsbesef :n en digitale klok is ook praktischer :P

TS, fijn dat je in ieder geval weet wat hij (misschien) heeft! succes!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:46

Dat beelddenken en moeilijkheden met taal en tafels automatiseren niet altijd samen gaan, daar ben ik het bewijs van. Ik heb daar nooit moeite mee gehad. Alleen leerde ik het wel anders dan andere kinderen. Daarbij maakte ik gebruik van mijn fotografische geheugen: ik zag de tafel voor me, zoals het rijtje dat de leerkracht op het bord had geschreven. Of op de getallenlijn. Dus ik leerde niet het deuntje uit mijn hoofd.
Vreemde talen leer ik ook als vanzelf. Ben ik in Italië op vakantie. Zie ik een product ergens liggen met een bordje er bij. Kan ik dat bordje zo weer voor de geest halen in een anders situatie. Bijv.: We hadden fruit gekocht en ik had bij de groenteboer staan kijken naar alle bordjes bij het fruit. Later ergens anders wilde ik een milkshake aardbeien. Dan haal ik het beeld van de groenteboer terug en zie ik het bordje: fragola...en dan kan ik dus een milkshake in het Italiaans bestellen.
Nog een ander voorbeeld: op onze camping stond een bordje bij één van de buitenkranen met in het Italiaans en Duits het verzoek de kraan goed dicht te draaien, omdat hij anders lekt. Duits kan ik goed lezen (ben met Duits opgegroeid), dus ik wist wat er stond. Tijdens een dagtripje liep onze auto warm en bleek de radiateur te lekken. Wij bij de eerste de beste garage aankloppen. De goede man sprak alleen Italiaans. Ik deed de motorkap omhoog en wees naar de radiateur en zei: Il perde (want ik haalde het bordje van de kraan van de camping me voor de geest en wist zo het woord voor lekken). De monteur begreep het direct en heeft met speciaal spul het lekje weten te dichten.
Mijn man staat dan perplex. Dat ik dat woord weet...maar vooral ook dat ik er dan op kom dat ik dat op de camping heb gelezen dat woord en dat er dan bij betrek...
Zo doe ik dat soort dingen.

Vraagje...ik krijg nu nog regelmatig lachers als ik bijv. zeg: het is twintig voor twaalf. Dan zegt men: hahahaha...je bedoelt tien over half twaalf...
Is dit idd een rare manier van de tijd zeggen? En typisch beelddenkerig? Want ik weet het soms gewoon niet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:02

heb je het niet meer over een fotografisch geheugen? Dat is toch flink anders dan beelddenken...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:26

delerium schreef:
heb je het niet meer over een fotografisch geheugen? Dat is toch flink anders dan beelddenken...

Ja...maar dat gaat bij mij dus samen.
Dat komt vaker voor bij beelddenkers.
En ik denk dat ik daardoor een manier heb gevonden om dingen als de tafels toch onder de knie te krijgen.
Het is de combinatie van een fotografisch geheugen en het beelddenken dat er bij mij regelmatig voor zorgt dat ik met een snelheid associëer die anderen niet kunnen volgen en zo tot oplossingen kom voor dingen die voor anderen onnavolgbaar zijn.
Maar waardoor ik ook regelmatig op onbegrip stuit...omdat ik iets probeer duidelijk te maken, maar er de woorden niet voor vind (zoals nu bijvoorbeeld).

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 12:54

Hoe meer ik erover lees door jullie, hoe meer ik de term gave ga snappen. Leuk ook de herkenbare dingen als iemand de weg wijzen, hoe creatief dat soms gebeurt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:12

Polly2; oké :) Helemaal helder :)

De weg wijzen begin ik niet eens meer aan. Verder dan zo en zo en zo en als je dan die rare bocht hebt moet je eeeehhh...eeeh.... *schrijft iets in de lucht* rechts geloof ik. Hoeveelste afslag? *kijkt schaapachtig* ja jeutje ga een tomtom scoren ofzo :=

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:34

Vraag me trouwens af hoe jullie dat doen met sinterklaassurprises... Ik word daar zelf altijd helemaal blij van en kom met de meest idiote creaties. Vantevoren roept iedereen heel hard dat ze niet kunnen snappen hoe DAT ooit goed moet komen, maar in 't koppie is het allemaal helemaal helder, en als ik dan eenmaal tekeer ben gegaan is het ook ineens een heus creatief knutselwerk :j

Terwijl ik bv totáál niet kan tekenen oid...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:23

Hehe, ik kan mij daar ook geweldig in uitleven :D