Neusspray verslaving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:37

veerledec schreef:
Nu heb ik nog nooit neusspray gebruikt, maar wat ik me afvraag: je gebruikt dit omdat je neus verstopt zit? Dan kan je toch gewoon door je mond ademen? Of begrijp ik iets nu niet helemaal goed?

Als je door je mond gaat ademen dan droogt je bek uit, en je hebt steeds de reflex om toch
door je neus te ademen, je gaat je erop focussen en dan doe je helemaal geen oog
meer dicht.
En ja, ik ben ook neusspray verslaafd, niet gezond, maar wat is het lekker als je neus open is.
Weet je wat ook zeer goed helpt? sporten, dan is hij gelijk weer open, zo prettig.
Gelukkig heb ik maar een kant dicht zitten vaak en daarvoor gaan we naar een kno arts binnenkort.
Heb ook fluticason spray, helpt wel een beetje en uikt naar hyacint, ook lekker :D

jolandapinky

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:45

ik gebruik voor mijn hooikoorts nasonex helpt meteen en is niet verslavend, via de huisarts verkrijgbaar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:47

Ik ben nooit verkouden, maar krijg wel meer lucht door mn mond dan door mn neus. Als ik ga slapen, adem ik door beide, maar liever alleen door mn mond dan alleen door mn neus. Volgens mij switch ik nog wel eens, maar heb nooit een "droge bek".

Maarruh, liever een droge bek (glas water op je nachtkastje) dan benauwd of je neusslijm kapot maken?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:48

jolandapinky schreef:
ik gebruik voor mijn hooikoorts nasonex helpt meteen en is niet verslavend, via de huisarts verkrijgbaar.

En niet schadelijk, bevriende kno-arts vond Otrivin spul dat eigenlijk niet verkocht zou mogen worden, zo slecht.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:06

Ik was ook neusspray verslaafd.
Ik ben dan ook zo'n persoon die ook echt niet kan slapen als mijn neus dicht zit, en dan ga ik me daar aan ergeren en wordt het alleen maar erger. Ik dacht dus dat ik gewoon heel de tijd verkouden was, na een tijdje dus naar de dokter die zei dat ik moest stoppen met de neusspray.
Nou ja je snapt het wel, makkelijker gezegt als gedaan. Was hem een keer kwijt, heel me kamer overhoop gegooit helemaal in de stress, van nu kan ik niet slapen. Toen besefte ik wel dat het nu echt te gek werd.
Heb toen een week slecht geslapen met een verstopte neus, maar nu is het over. en een tip voor als je er aan begint, ga je vooral niet ergeren aan je verstopte neus, hou je zo rustig mogelijk dan patst die soms ineens open(ik weet het dat is heel moeilijk)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:51

Mensen met vroegere verslaving, Cinuforce gebruiken! Echt dat helpt supergoed en is niet verslavend.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:28

Ik ben na 15 jaar verslaving al anderhalf jaar clean!! *\o/*

Ik gebruikte ook alleen neusspray om te slapen. Ik geloof dat het ook naar aanleiding van een topic op Bokt was dat ik er toen echt iets aan wilde doen en uiteindelijk ben afgekickt.

Het probleem is dat je neusslijmvlies het na een tijdje verleert om zichzelf bij zwelling te 'ontzwellen', zodat je weer adem kunt halen. Het is als het ware lui geworden.

De hele kunst is om een paar dagen geen spray te gebruiken, dan heeft je neus dat vermogen weer terug en blijft je neus open. Dat ging bij mij echt wonderbaarlijk snel, na 15 jaar.

De eerste stap is het afbouwen van de concentratie Xylometazoline in de neusspray. Voor volwassenen is 1 mg/ml normaal, maar je hebt ook 0,5 mg/ml voor kinderen. Daar moet je eerst op overschakelen. Je merkt het nauwelijks, maar het scheelt voor je neus al een slok op een borrel.

Verder heb je nodig:
- Iets om je neus mechanish open te houden. Ik zweer bij Breath Right strips, maar die zijn helaas erg duur. Ik gebruik ook wel zo'n dingetje voor in je neus, maar dat irriteert een beetje waardoor je slijmvlies weer gaat zwellen, dus dat helpt meestal niet.

- Iets wat je slijmvliezen helpt hij het slinken. Eucalyptus is daar goed voor. Ik eet in bed altijd een paar Mentos Air-snoepjes. Fishermans Friends zal ook wel helpen maar heb ik nog nooit geprobeerd. Dingen als Anta-Flu Eucalyptus en Vicks Blue zijn niet sterk genoeg.

- Slaappillen. Dit is nog het lastigst, want die moet je bij je huisarts halen. Maar je moet iets hebben wat je die eerste dagen in slaap hamert, dichte neus of niet.

- Een paar vrije dagen. Je zult een paar dagen brak zijn van het slechte slapen. Als je dan belangrijke dingen hebt gepland waar je fit voor moet zijn dan kom je snel in de verleiding om toch maar even die neusspray te gebruiken.

En natuurlijk moet je die spray van je nachtkastje halen. :D

Ik gebruik geen andere sprays. Ook geen zoutoplossing. Daar gaat mijn slijmvlies alleen maar van zwellen, omdat dat al het vreemde z.s.m je neus uit wil werken.
Ík kan in ieder geval helemaal niets in mijn neus hebben. Mijn slijmvlies reageert overal op. Voor mensen die minder lang verslaafd zijn geweest is dit misschien anders.

Als ik nu één keer neusspray gebruik omdat ik echt verkouden ben, moet ik daarna weer een paar dagen afkicken, dus daar ben ik erg voorzichtig mee.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:36

Ik ben ook ontzettend verslaafd geweest nou ja mijn neus dan.
HAd nasivin voorgeschreven gekregen en tjha na een halve week gebruiken kon ik er niet meer vanaf.
Ik werd ook midden in de nacht stikkend wakker.
Ik heb ook astma dus door het overmatige slijm in mijn keel en neus zat zowel mijn neus als keel dicht.
Eerst gebruikte ik het alleen voor het slapen gaan maar het werd steeds erder. Nu heb ik een hooikoorts neusspray gekregen die niet verslavend is van de huisarts.
Deze hielp amper maar heb nasivin afgebouwd en op andere over gegaan en nu gebruik ik niets meer.
Zijn er meer mensen die verslaafd zijn/zijn geweest aan nasivin.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:42

Nasivin, Otrivin, het is allemaal hetzelfde want de werkzame stof is bij allemaal Xylometazoline.

Je hebt sinds kort trouwens wel Bisolnasal, een spray met Tramazolinehydrochloride, maar die is net zo verslavend!!! -O-

Toen ik nog verslaafd was gebruikte ik meestal wel Nasivin, want dat is de goedkoopste. In die flesjes zit 15 ml ipv 10 ml.

Hoezo junk? :+

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 02:20

mn vader was eraan verslaafd in zn jonge jaren en nu weigert ie het nog te gebruiken
hij loopt gwn heel het jaar door te snotteren en te doen omdat z'n neus zo kapot is vn die sprays
en nu gaat mn broer dezelfde richting uit...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 02:49

Volgens mij krijg je geen snot door neussprayverslaving. Neuspray werkt namelijk helemaal niet op het snot maar op de zwelling van het neusslijmvlies.

Misschien toch eens zoeken naar een mogelijke andere oorzaak?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:29

LindyH schreef:
Nasivin, Otrivin, het is allemaal hetzelfde want de werkzame stof is bij allemaal Xylometazoline.

Je hebt sinds kort trouwens wel Bisolnasal, een spray met Tramazolinehydrochloride, maar die is net zo verslavend!!! -O-

Toen ik nog verslaafd was gebruikte ik meestal wel Nasivin, want dat is de goedkoopste. In die flesjes zit 15 ml ipv 10 ml.

Hoezo junk? :+

Dat Xylometazoline is echt rotzooi :=

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:51

Ik ben ook neusspray verslaafd, ben er al 2x mee naar de dokter geweest. Die zegt dan doodleuk: een paar nachten slecht slapen, en dan ben je er vanaf. Nou oke, ik heb het echt geprobeerd, ben er een paar weken mee gestopt. Maar mijn neus bleef dichtzitten, ook na een paar weken. Tja en dan word je weer verkouden en dan begin je weer. Ik word helemaal knettergek als ik in bed lig en me neus zit dicht, no way dat ik kan slapen. Heb ook al allergietesten laten doen, kwam niks uit. Misschien een keer naar de KNO arts? Ik heb wel met mezelf afgesproken dat ik alleen mag sprayen als ik ga slapen.
Ik heb ook Nasonex gehad, werkte bij mij niet, me neus ging er niet van open. Zoutoplossing zelfde verhaal.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:57

Ik wist niet dat neusspray echt zo verslavend kon zijn!
Ik gebruik het alleen wanneer ik echt heel erg verkouden ben, maar kan er gelukkig ook makkelijk weer mee stoppen zodra de verkoudheid minder wordt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:07

Jeetje wat zijn er veel mensen die aan dat spul verslaafd zijn zeg! :wow:
Ik heb in mijn hele leven nog nooit neusspray gebruikt := Vind het ten eerste een ontzettend vervelend gevoel, ten tweede heeft mijn mams haar neus 'opgeblazen' toen ze bij een verkoudheid neusspray van de Kruidvat gebruikte. Ze is nou minstens 50% van haar reukvermogen kwijt :\
Als ik flink verkouden ben en m'n neus zit dicht ga ik stomen. Koken water, één druppeltje teatree olie erin, handdoek over m'n hoofd en loswerken die boel. Lijkt me stukken minder 'gevaarlijk' en minstens zo effectief :=

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:08

Tis heel vervelend, nu heb ik ook nog een zoon van 17 die me betrapt heeft en mijn
neusspray gebruik in de gaten houdt, dat is echt erg, nu voel ik me helemaal een junk. :(

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:04

lisa_pluisje schreef:
Tis heel vervelend, nu heb ik ook nog een zoon van 17 die me betrapt heeft en mijn
neusspray gebruik in de gaten houdt, dat is echt erg, nu voel ik me helemaal een junk. :(

Hier de rollen omgedraaid, mijn moeder houd het in de gaten :')

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:08

Mijn vriend is ook heeeel verslaafd geweest aan neusspray, inmiddels is hij gestopt, hijs eerst met 1 kant van zijn neus begonnen, daar niks in spuiten en vervolgens met de andere :D werkte prima!!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:35

Milligan schreef:
Mijn vriend is ook heeeel verslaafd geweest aan neusspray, inmiddels is hij gestopt, hijs eerst met 1 kant van zijn neus begonnen, daar niks in spuiten en vervolgens met de andere :D werkte prima!!!

Ik heb dan dat het andere neusgat extra dicht gaat zitten, of dat voelt in ieder geval zo.

Voor de geïnteresseerden: Bij het Kruidvat zijn nu de Breathe Right neusstrips in de aanbieding: 3 halen 2 betalen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:00

_Tara_ schreef:
Mensen met vroegere verslaving, Cinuforce gebruiken! Echt dat helpt supergoed en is niet verslavend.

Die heb ik nu ook liggen omdat Otrivin toen op was. Maar bij mij werkt hij niet. Mijn neus blijft verstopt. Bij mijn moeder werkt hij ook niet. Maar zal mischien per persoon schelen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:03

Goh ik lees dit nu allemaal. Helaas moet ik ook zeggen dat ik al jaren voor ik ga slapen neusspray gebruik. Ik dacht dat ik de enige was, wist helemaal niet dat het spul zo verslavend was.
Mijn neus gaat 's nachts dichtzitten als ik heb niet gebruik en dan kan ik niet slapen.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:05

Mijn moeder is ook neusspray verslaafd, nou is ze naar de HA gegaan omdat ze slecht hoorde. Heel raar, net alsof je constant onder water zit. Blijkt dus te zijn dat het te maken heeft met het dagelijks gebruiken van neusspray. Raar dat het door de neusspray komt terwijl het met je oren te maken heeft. Ze krijgt trouwens buisjes.
Ik moet zeggen dat ik soms ook de neiging heb om het dagelijks te gebruiken maar ik weet me er goed vanaf te zetten.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:07

Ik ben al 11 jaar verslaafd aan een pufje Xylometazoline. Ik word compleet gek als ik het niet in mijn buurt heb en koop er zelfs een als ik er geen bij heb.

Met momenten is het minder.

Ik ben diverse keren binnenste buiten gekeerd door de KNO arts. Er is zelfs slijmvlies weggebrand toen ik 15-16 jaar was. Dat hielp 2 weken en toen was alles weer terug gegroeid.

Ik ben 4 maanden terug na een ongeluk en 9 dagen ziekenhuis welgeteld 9 dagen neussprayloos gebleven.
Ik kom thuis, aai en knuffel mijn katten en mijn neus is weer verstopt...

Ik heb er mezelf bij neergelegd. Ik spray niet meer volledig, maar doe een half pufje per keer.
Die kinderneusspray is een goede tip :j

Verder heb ik diverse pogingen ondernomen om te stoppen, maar zonder resultaat.
Ik denk maar zo: elke gek zijn gebrek.. ik ruik nog prima, alles doet het nog goed. Wie weet stop ik ooit eens definitief.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:10

Glossi schreef:
_Tara_ schreef:

Die heb ik nu ook liggen omdat Otrivin toen op was. Maar bij mij werkt hij niet. Mijn neus blijft verstopt. Bij mijn moeder werkt hij ook niet. Maar zal mischien per persoon schelen.

Heb je Cinuforce met of zonder menthol? Die met hielp bij mij echt direct :j Wel balen dat 't bij jou niet helpt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:16

Ik ben erg blij dat er Xylometazoline neusspray is en gebruik het ook alleen bij een verstopte neus, voor de nacht en dan de kindersterkte. En dat werkt al zó sterk! Heb het mss 2x per jaar nodig.
Voor langdurig gebruik heb ik Beclometason neusspray via de huisarts en zo'n soort neusspray lijkt me ook handiger voor de 'verslaafden' hier. Zeker als je neusklachten ontstaan door een allergie.