Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Urielle schreef:Ik denk idd veel stiekem.
Ik ben ook van de ouderwetse opvoeding, er komen hier geen mobieltjes binnen tenzij ze ze zelf betaalt (en dan is ze dus al oud genoeg voor een bijbaantje). Ik ben 20 geworden zonder mobiel (toen kreeg ik er een van mijn werk anders had ik er nu nog steeds geen
) en ik ging ook vanaf mijn 12e dagelijks op de fiets naar de manege, was ook 30-45 minuten rijden. Persoonlijk geloof ik er ook geen klap van dat ze steeds braaf bellen dat ze zijn aangekomen ofzo
Lekke band? Heb ik ook wel eens gehad, dan ging je te voet verder naar huis. Gewoon op tijd naar bed, rust reinheid en regelmaat!
)
y
Slaapt dus ook nog 1 keer per dag. Wat gaan de kinderen laat naar bed? Ik vind dat ze echt op tijd in bed moeten liggen zodat ze goed uitgeslapen eruit komen voor school! Berwicowa schreef:Ja maar de jeugd van tegenwoordig denkt dat ze alles kunnen en mogen.
Regelmaat en regels zijn toch echt wel belangrijk hoor. Dan maar ouderwets, maar ze weten waar ze aan toe zijn.
Hoorde regelmatig van middelste kind dat er bij hun in de klas een jongentje regelmatig lag te slapen. Die ging dan ook erg laat naar bed door de weeks.
En natuurlijk kun je dit per kind gaan bekijken,maar standaard regels zijn zeer belangrijk.
(krijg nu vast veel commentaar over me heen)
kleinvosje schreef:Berwicowa schreef:Ja maar de jeugd van tegenwoordig denkt dat ze alles kunnen en mogen.
Regelmaat en regels zijn toch echt wel belangrijk hoor. Dan maar ouderwets, maar ze weten waar ze aan toe zijn.
Hoorde regelmatig van middelste kind dat er bij hun in de klas een jongentje regelmatig lag te slapen. Die ging dan ook erg laat naar bed door de weeks.
En natuurlijk kun je dit per kind gaan bekijken,maar standaard regels zijn zeer belangrijk.
Geen commentaar, alleen maar dat ik het volledig met je eens ben. Kinderen worden te brutaal en eigenwijs. Daar moeten ze ook voor beschermd worden...

Ik ben ook van de ouderwetse opvoeding, er komen hier geen mobieltjes binnen tenzij ze ze zelf betaalt (en dan is ze dus al oud genoeg voor een bijbaantje). Ik ben 20 geworden zonder mobiel (toen kreeg ik er een van mijn werk anders had ik er nu nog steeds geen
) en ik ging ook vanaf mijn 12e dagelijks op de fiets naar de manege, was ook 30-45 minuten rijden. Persoonlijk geloof ik er ook geen klap van dat ze steeds braaf bellen dat ze zijn aangekomen ofzo
Lekke band? Heb ik ook wel eens gehad, dan ging je te voet verder naar huis. Gewoon op tijd naar bed, rust reinheid en regelmaat!
en dat is een kwestie van afspreken lijkt me.
voor een lekke band of een fietssleutel kwijt kunnen ze zelf bellen via de receptie) en onderweg... och, als het lang duurt bel je even naar waar ze vandaag kwamen, al vertrokken? Dan rij je ze op het stuk tegemoet en kom je ze ergens halverwege wel tegen met de fiets aan de hand hahaha.
) en eerst huiswerk dan hobby's, helpen met overhoren en noem maar op... Wrs. krijg ik voor straf een kind aan de drugs en een kind dat wegloopt met een vent van 45
Urielle schreef:Op school kunnen ze aan de receptie bellen als er iets aan de hand is (als er echt iets medisch is dan belt de school zelf welvoor een lekke band of een fietssleutel kwijt kunnen ze zelf bellen via de receptie) en onderweg... och, als het lang duurt bel je even naar waar ze vandaag kwamen, al vertrokken? Dan rij je ze op het stuk tegemoet en kom je ze ergens halverwege wel tegen met de fiets aan de hand hahaha.
Voor hele verre stukken wil ik ook niet dat ze alleen fietst, dan is het of samen met vriendinnen of ik breng haar met de auto.
Computer voor school komt er wel (nou ja, is er al) maar niet om eindeloos op te zitten Hyven en gamen. Dus ook geen computer op de slaapkamer maar in een gemeenschappelijke ruimte waar ik een beetje in het oog kan houden wat voor flauwekul ze erop uitvoeren en hoe lang ze bezig zijn (ook om ruzie te voorkomen, want twee meiden - 1 computer................). Maar goed, ik zal wel echt een vervelende moeder zijn, want ik ben ook nog steeds van plan om de ouderwetse agendacontrole in ere te herstellen (ik zie de ruzies nu al komen en de oudste is vier) en eerst huiswerk dan hobby's, helpen met overhoren en noem maar op... Wrs. krijg ik voor straf een kind aan de drugs en een kind dat wegloopt met een vent van 45
kleinvosje schreef:Berwicowa schreef:Ja maar de jeugd van tegenwoordig denkt dat ze alles kunnen en mogen.
Geen commentaar, alleen maar dat ik het volledig met je eens ben. Kinderen worden te brutaal en eigenwijs. Daar moeten ze ook voor beschermd worden...
HeleneDas schreef:Als ik eerlijk ben, vind ik dat wel heel streng..
Agende controle? dat zou ik dus echt niet doen, een kind moet uit zich zelf zn huiswerk maken zonder dat een moeder daar boven op zit, het lijkt mij verschrikkelijk als mn moeder dat doet
) HeleneDas schreef:Als ik eerlijk ben, vind ik dat wel heel streng..
Agende controle? dat zou ik dus echt niet doen, een kind moet uit zich zelf zn huiswerk maken zonder dat een moeder daar boven op zit, het lijkt mij verschrikkelijk als mn moeder dat doet

Urielle schreef:HeleneDas schreef:Als ik eerlijk ben, vind ik dat wel heel streng..
Ik ben (ex)docent en me scherp ervan bewust dat een puber die uit zichzelf optimaal huiswerk maakt een utopie is. De hersenen van een puber zijn (helaas) op die manier functionerend dat instant beloning altijd aantrekkelijker is dan beloning in de toekomst. Dat wil niet zeggen dat de goede wil er niet is hoor, maar dat bij een instant verleiding die altijd zal winnen van de gedachte aan een diploma/goede baan/veel geld later. Het gevolg van het gedrag moet steeds in de nabije toekomst liggen (zowel beloning als straf). Zelfs het eind van een schooljaar (rapportcijfer) is te ver weg nog, tenzij je daar vlakbij zit, dan heb je kinderen die heel hard zullen werken omdat het ineens toch wel heel dichtbij is, of de gemiddeldeberekenaars (als ik nou een 6,3 haal dan sta ik nog een 5,5 gemiddeld en heb ik een 6 op mijn rapport)
Lydia_ schreef:HeleneDas schreef:Als ik eerlijk ben, vind ik dat wel heel streng..
Mij ook, en daarnaast gebruik ik de agenda op mijn Macbook dus een gezamenlijke computer zou ik ook echt verschrikkelijk vinden (en ook super vervelend voor de rest van het gezin)! Niet alleen omdat ik ook wel eens gewoon even lekker op internet wil zitten zonder dat iemand in mijn nek loopt te hijgen om te kijken wat ik doe maar ook omdat ik voor mijn opleiding gewoon ontzettend veel tijd besteed achter een computer en de rest dus minder lang zouden kunnen.
Ik ga slapen wanneer ik moe ben, ik ga naar bed/boven wanneer ik zin heb (ik ben overigens 16). Als ik om 12 uur nog beneden zit tv te kijken, tsja, mijn probleem als ik die volgende dag verschrikkelijke hoofdpijn heb omdat ik te weinig slaap heb gekregen. Als ik mijn huiswerk niet heb gemaakt, voor nu op het MBO of toen op het VMBO, tsja mijn probleem als ik die dag daardoor moet nablijven of achterloop op projecten.. Ik ben echt ontzettend blij met mijn vrijheid, ik bepaal zelf hoe en wat ik mijn dag in plan en als dat een keer niet goed afloopt door bijvoorbeeld knallende hoofdpijn, mijn trein gemist omdat ik te lang in bed bleef liggen, periode niet af kunnen maken omdat ik mijn huiswerk nog niet af heb of wat dan ook.. dat leer ik echt wel af hoor
Maar ik leer het dan liever af doordat ik mij echt rot voel dan dat mijn ouders elke dag achter mijn kont lopen te lopen in mijn nek loopt te hijgen of weet ik wat om te zeggen dat ik om 10 uur moet slapen..
En dan ben ik waarschijnlijk nu het brutale en eigenwijze kind van tegenwoordig.. en verwend natuurlijk..
De jeugd van tegenwoordig is veranderd, maar de tijd waarin wij leven is ook veranderd..