verstandskiezen laten verwijderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Re: verstandskiezen laten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:32

Nuja,,
ik heb geen schrik voor spuiten en infuusen (volg opleiding verpleegkunde in België en moeten op mekaar oefenen) ik heb alleen schrik voor de pijn erna? valt dat wat mee? :P

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:42

Ik moet woensdag 19 jan een van mijn verstandskiezen (onder) eruit laten halen bij de kaakchirurg. Boven heb ik ze beide kunnen laten trekken door de tandarts. Onder zie ik ook wel een beetje tegenop, maar ben blij als ik er vanaf ben.

Algehele narcose heb ik sept 2008 voor het laatst gehad, toen werd mijn neus recht gezet (gebroken). Heb niet het hele topic doorgelezen maar het kan zijn dat de via je infuus een brandend gevoel krijgt, dit is je narcose (werd mij verteld) Als het bij je elleboog is slaap je waarschijnlijk al.... Ikzelf ben niet bang voor naalden en vind prikjes over het algemeen meevallen. Ik kreeg voorafgaand aan mijn neusoperatie nog een pilletje om slaperig te worden. Heb je al een gesprek met een anesthesist gehad of niet?

In ieder geval veel succes en sterkte, ik meld me hier na woensdag even om te melden hoe het verwijderen van mijn verstandskies ging.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:56

@ kellykeuhh: De pijn erna valt beter mee dan dat ik dacht. De dag van de ingreep zelf geen pijn gehad en had het gevoel dat ik alles kon eten (heb het bij zachte voeding gehouden om niks te forceren). De 2 dagen daarna ging het iets moeilijker. Pijn is het niet echt, maar eerder een stijf gevoel alsof ze je juist in elkaar hebben geslagen. Gewoon een lastig gevoel maar zeker niet te vergelijken met pijn.

Toen ik de datum van de ingreep ging vastleggen met de arts, vertelde die mij dat ik de week erna op controle moest komen en dat hij dan ook wieken eruit ging halen.
Iemand een idee hoe dat in zijn werk gaat want ik heb hier totaal geen idee van. Mijn gedacht is dat wieken een soort van doekjes of gaasjes zijn die men in de wonden stopt om het bloeden te stelpen. Maar als ik in mijn mond kijk zie ik geen doekjes en is alles netjes dicht gehecht en geen spoor van doekjes te zien. Moeten ze dan alles terug openmaken, want de draadjes teren vanzelf weg ??

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:01

ik had alleen hechtingen, en die loste vanzelf op :)

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:23

Hij is eruit! Begin nu wel een blauwe plekken gevoel te krijgen en een beetje opgezwollen wang. Even rustig aan doen vandaag. verder valt te behandeling in mijn ogen reuze mee. Was in 20minuten klaar. De chirurg vond het nogal een rottige klus want mijn kies was wat naar achteren gekanteld en groter als dat ie in eerste instantie dacht, dus was meer werk voor m. 11 mei de laatste!

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:52

Proficiat *\o/* !!
Ik vind het echt wel dapper dat mensen dit doen zonder volledige narcose, zou echt niks voor mij zijn.
De eerste dagen had ik ook dat gevoel, precies of iemand had me in elkaar geslagen.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:17

Ik hoop dat ik me niet steendood zal vervelen. Ik ga alleen zijn, dus ik zal mezelf moeten kunnen entertainen. Boekje meenemen lijkt me een goed plan.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:52

ik hoefde niet te wachten. Om 8.00u had ik mn afspraak. Ik was er om 7.55, werd om 8u geroepen om 8.05 verdoving erin en om 8.25 stond ik alweer buiten. Hoefde mezelf dus niet te entertainen, gelukkig. Als ik lang moet wachten word ik ook zenuwachtig.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:47

Oh ik ga ook een afspraak maken voor mijn verstandskiezen eruit te halen... heb eigenlijk nooit geen pijn.. maar wil er maar gewoon vanaf zijn zodat ik geen erge pijn of wat dan ook krijg. :=
Ben wel altijd bang voor narcose... maar liever dat dan een spuitje verdoving en dat ik erbij ben als ze trekken.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:03

Rais schreef:
ik hoefde niet te wachten. Om 8.00u had ik mn afspraak. Ik was er om 7.55, werd om 8u geroepen om 8.05 verdoving erin en om 8.25 stond ik alweer buiten. Hoefde mezelf dus niet te entertainen, gelukkig. Als ik lang moet wachten word ik ook zenuwachtig.

Ik moet onder narcose dus dat zal wel wat langer duren.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:11

Haha ik ben ook als de dood voor naalden.. toen moest ik een keer aan t infuus.. zoo gejankt uit angst.. en toen gebeurde t.. ik dacht echt.. was dit het.. stond ik voor banketstaaf, je voelde amper wat.. dus maak je maar niet druk ;)

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:29

Inderdaad chaatje16 ik had ook zo dat gevoel. Ben echt bang van naalden en toen ik op de operatietafel lag en die verpleegster het infuus ging steken heb ik haar dat een aantal keer gezegt. Toen ze ging prikken begon ik al heel nerveus met aw aw, maar er zat nog niks in men arm. Toen zei ze dat ik kalm en diep moest inademen gewoon om me wat rustig te houden en zonder dat ik het wist zat het infuus erin en ik had bijna niks gevoeld.
Bij mij was het zo dat ze de naald er terug uitdoen en een soort van plastik darmpje insteken. Heb nog nooit eerder een infuus gehad en vond dat wel raar. Maar ik vond het heel goed meevallen.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:31

Vaak kunnen die mensen wel echt goed prikken dat je er weinig van voelt, vond het ook een angstig idee in mijn hand.. maar viel me uiteindelijk wel mee.
Durfde alleen mijn arm niet op te tillen. :o

Ben alleen het bangst voor de narcose, terwijl dat eigenlijk ook reuze mee valt.. maar het blijft eng om te controle te verliezen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:36

Vorige week verstandskies laten trekken. Ben een ontzettende schijterd en echt geen naalden fan. Ging onder plaatselijk verdoving.. Zenuwen op en top.. Maar mijn TA is fantastisch! Hij verdooft per kleine stukjes, eerst beetje vloeistof op het tandvlees, laten inwerken, dan naald erin (voel je dus niet!), vervolgens beetje vloeistof, laten inwerken, naald beetje verder (voel je dus nog steeds niet!) en zo steeds beetje verder. Duurt natuurlijk wat langer maar heb, bloedjeserieus, van de hele verdoving niks gevoeld. En vervolgens na even inwerken kies eruit. Rotgevoel omdat je weet dat er een kies uitgaat maar geen centje pijn gehad. Kon aan het eind de beste man wel zoenen! En nu week later nergens geen last meer van.

Mijn TA RULES *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:31

Durfde mijn arm ook niet te bewegen of zelfs nog maar te zien. Bleef heel de tijd mooi onder mijn lakens tot ik naar het toilet moest gaan en die zak vloeistof helemaal leeg was. Ik dacht, ik roep de verpleegster want ik mogt toen ook terug drinken dus dan kan zij het infuus eruit doen en kan ik naar het toilet. Maar nee, de verpleegster nam zo een paal en hong die lege zak (:?) eraan en dan mogt ik naar het toilet (denk dat zij dat infuus er niet mogt uit doen). Dus plasje gemaakt en klaar om terug naar mijn bed te gaan. Ik zet me recht maar werd zo misselijk als wat, en ik kreeg het warm en voor ik het wist zat ik op de grond van dat badkamertje. Enkel en alleen omdat ik dat infuus zo in mijn arm zag zitten en voelde bewegen als ik mijn arm bewoog, kan dat niet zien bij iemand anders laat staan bij mezelf.

Troi, wat een fijne tandarts heb jij zeg, zo wil ik ze allemaal ;)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:06

ik verga van de pijn sinds eergisteren. Mijn rechter onder kies komt er doorheen..
Ik ga maandag de tandarts bellen voor een afspreek om ze eruit te halen. ( rechts boven is er al doorheen)

Ik kan niet eten of drinken want het doet zo verschrikkelijk veel pijn.
En ik knijp hem nu al als ik aan die verdovingsprikken denk.. Bah

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:46

AmyII schreef:
Veel tandartsen zijn ook van mening dat de last die je hebt na een narcose erger is dan de last die je hebt na plaatselijk verdoven en eruit halen. Daarom zijn veel tandartsen tegen het narcose gebeuren.

Ik ben ook onder algehele narcose geweest bij de Narcosetandarts in Alphen ad Rjn en heb eerlijk waar geen enkele last van napijn gehad :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:17

Bij mij ging het vorige week helaas iets minder van een leien dakje.
(Moest er 2, onder en boven waarvan de bovenste echt ontzettend diep zat nog)

Was wel zenuwachtig, heb het normaal ook al niet op de tandarts, dus de kaakchirurg vond ik nog wat spannender. Maar opzich niets bijzonders, ben wel wat gewend.

Ben alleen wezen trippen door de lokale verdovingen.
Toen de spuiten waren gezet heb ik ongeveer 5 minuten lopen trillen over mijn gehele lichaam. Rare gewaarwording. Beetje gekke reactie dus.

Na flink wrikken, trekken en duwen was ik klaar, dat viel mee!
Jasje aan, lekker naar huis!
Helaas bleef ik zwart zien, dus ging nog maar ff zitten, raakte al ongeduldig.
Vervolgens trok ik blauw weg, en hebben ze mij naar een stoel gedragen, waar ik door mijn hoeven zakte.
Zweette als een otter., als een gek bonzend hart. Flauwgevallen.
Na een half uur achterover liggen met 2 koele lucht wapperende dames kon ik geluk zonder ongelukken naar huis.

Heb wel veel napijn (dat had ik niet gedacht). Is nu 5 dagen geleden, maar heb nog wel pijnstillers nodig anders kan ik niet slapen. Verder voelt het alsof ik mijn slotjesbeugel weer terug heb, alle tanden trekken.

Nu nog de andere.. heb er alleen niet zo heel veel zin meer in!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:31

bij mij zijn in oktober mn verstandskiezen aan 1 kant getrokken.
Viel samen met een andere operatie (apexresuctie dacht ik :+ tandvlees los snijden, omhoog klappen, gaatje in kaakbot maken, wortelpunten + ontsteking verwijderen, vulling in de wortel en alles weer dichtmaken).
Ik heb 3 dagen geklonken alsof ik amper kon praten. Ik moest een verzekeringmaatschappij bellen om iets op te zeggen. Ik kreeg gewoon de vraag of ik wel bevoegd was om zulke beslissingen zelf te maken! of ze mn begeleider mochten spreken :=

Hier doen ze het neit snel onder algehele narcose... had ik ook het liefste gehad...
22 februari mag ik weer -O- jeeeej (not). Ik vond de kiezen niet zo erg, maar de apex wel.... En die moet opnieuw :=

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:51

@TS: Fijn dat het is meegevallen bij jou!

Ik heb 3 jaar geleden twee verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Nouja, trekken.. ze moesten eruit gesneden worden omdat ze niet netjes naar beneden groeiden, maar richting mijn andere tanden.
Het zetten van de verdovingen vond ik vreselijk en het verwijderen van de kiezen was nog erger. Lag te zweten als een otter en letterlijk te piepen van angst... Heb mijn kaak een keer gebroken gehad en die kaakchirurg was zo aan het wrikken en breken dat ik vreesde dat er niet veel meer van mijn kaak over zou zijn als ie klaar was :=
Was ook echt een hele botte chirurg die me niet gerust stelde ofzo.. Hij zei alleen maar op een boze toon "Heb je nou pijn of niet?! Als je pijn hebt, krijg je er nog een spuitje bij en anders gewoon even rustig blijven" .... :\
Ik heb nu nog 2 verstandskiezen waarvan één er iig uit moet... zou ze héél graag onder narcose willen laten verwijderen. Wil zoiets eigenlijk niet meer bewust meemaken!
Napijn had ik overigens ook, met koorts en alles.

*Edit: @Marietje: Heeft de apexresectie bij jou geholpen?? Ik heb er nu al 2 gehad op dezelfde plek en de ontsteking zit er nog steeds..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:18

Niet geholpen, daarom mag ik een 2e keer ;) maar dan uitgebreider := zie PB
al is mn wang nog niet helemaal bijgekomen van de 1e keer...

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:36

Pff... wordt een beetje bang van de meeste verhalen hier!
Heb paar maanden terug 2 verstandskiezen moeten laten trekken bij de TA. Jammer genoeg dacht deze ze beide zelf wel even te trekken, maar kwam na anderhalf uur wrikken en trekken met verschillende tangen, tot de conclusie dat de kaakchirurg dit beter even had kunnen doen.
Ben half plat gespoten met verdoving en voelde desondanks nog steeds een zangerende pijn.
Heb hierna 3 weken in de zieketewet thuis kunnen zitten omdat ik niet kon eten, slapen of wat dan ook van de pijn. Mijn hele gezicht was van boven tot en met mn hals opgezwollen!!
Doordat de TA veel te veel en veel te lang (anderhalf uur!!!) heeft lopen wrikken had ik ook continu erna kramp in mn kaak (spier??) en heb ik maanden lang gevoelige tanden gehad.
Ik dacht echt, dit doe ik never nooit weer!!!
En ja hoor.. sinds een week heb ik weer kiespijn waar ik U tegen kan zeggen en heb ik vandaag toch maar besloten dat ook deze verstandskies er toch maar uit moet. Wat een pijn:S..
Dus... Vrijdagmiddag mag ik gezellig naar, dit keer, de kaakchirurg in het ziekenhuis. Hopelijk gaat het dit keer ietsje vriendelijker en sneller en heb ik minder last erna. Moet hele weekend ook nog werken dus ben benieuwd.
Ben bang!!! Bah haha!!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:51

Het is zover: woensdag gaan ze eruit. ;(

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:26

Veel succes. Het is allemaal veel minder erg dan dat je overal hoort of leest.
Waarom zou dat bij jouw anders lopen :(:) het is 2 keer niks.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:36

verstandskiezen verwijderen is routine werk!
Maak je niet ongerust! Gaat goedkomen! Het voelt ff vervelend, en de dagen erna is het gevoelig en voelt het gat raar, maar niks om je druk over te maken!