Hoe is het om 'oude' ouders te hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:42

Mijn moeder is 52 en mijn vader 57, dus ze waren 39 en 44 toen ze mij kregen, want ik ben nu 13.
Het is soms wel raar om andere kinderen te zien met hele jonge ouders, mijn beste vriendin bijvoorbeeld, haar moeder is pas 38.
Maar ik vind het zelf niet zo'n groot probleem hoor :)

unicorn_kiss

Re: Hoe is het om 'oude' ouders te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:46

Mijn moeder is 57 en vader 54, ben zelf 21
Vind het aan de ene kant wel een meerwaarde om oudere ouders te hebben, veel meer levenservaring over het algemeen. Aan de andere kant, wil ik nog lang van ze genieten ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:50

Mijn vader is 68 en mijn moeder 60. Ik ben zelf net 24. Oudere ouders hebben is helemaal geen probleem. Ik heb juist meer van ze geleerd dan vriendinnen van hun jongere ouders :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:53

Bij een vriend van mij thuis zijn ze in totaal met 11 kinderen de oudste is 43 geworden en helaas overleden aan kanker. Toen hij 43 was, was de jongste 4. ;) Dit was wel verdeelt over 3 vrouwen trouwens. Nu is het jongste kind 8 of 9 en de vader is 70 of 71. Het is wel echt een hele goede vader, dat terzijde!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:06

XChrisjeX schreef:
Mijn vader is 84 en mijn moeder 75.
Ikzelf ben 36, naarmate je zelf ouder word ga je merken dat je oudere ouders heb. Ze gaan dingetjes mankeren en worden vergeetachtig, ook heb ik het gevoel dat je niet alles met ze kan bespreken. Ze vergeten snel de dingetjes die je vertel en ze leven in hun eigen kleine wereldje. Die dingen zijn veel belangrijker, als bv: Goh Ma, ik ga vanavond naar Nick en Simon....ze weet dan wel wie het zijn, maar bijster intressant vind ze het niet. Als je klein bent heb je het niet zo in de gaten....dan draait de wereld toch wel door en zijn hun op een leeftijd dat het allemaal nog wel gaat. Maar zodra ze wat gaan mankeren, dan ga je het pas merken.

Dat zal wel, mijn ouders zijn nog lang niet zo oud (60 en 65) maar dat gevoel heb ik nu al zelfs wel eens.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:46

Ik heb zelf ook oudere ouders, mijn moeder is in de 50 en mijn vader halverwege de 60.. Ben zelf 16. Problemen heb ik er niet mee.. Weinig last van een generatiekloof, zeker door mijn wat afwijkende muzieksmaak ben ik er op dat gebied eerder blij mee.. :D Heel beschermend of conservatief ofzo zijn ze IMO ook niet echt :)

Mijn broer en ik hebben ooit vroeger wel een keer in een zwembad een opmerking gehad, 'doe eens wat rustiger met je opa' :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:50

Mijn moeder was 35 toen mijn oudste zus geboren werd en 40 toen ik geboren werd. Ik heb er nooit last van gehad...

Maar je zou mijn moeder ook niet zo oud schatten als ze nu is, en daar ben ik blij om. Ze is gezond, en doet gewoon lekker met ons mee. Wij aan de zuip tijdens een kaartspelletje, mijn moeder doet gewoon mee. En ze staat ook te hossen bij de Toppers in Concert. Doet gewoon lekker mee met de nicknames die wij voor onze hond verzinnen. Ik zou niet weten of dat anders zou zijn als ze jonger was, het kan me niet zoveel schelen.

Het enige, wat wel eens door mijn hoofd spookt... Mijn moeder was 61 toen zij haar moeder verloor (mijn oma). Als ik 40 ben, ik mijn moeder 80... Ik moet nog een tijdje studeren. Denk niet dat kinderen er voor mij de komende 7-8 jaar inzitten. Dan ben ik al 30... Mijn moeder dan 70... Hoop gewoon dat ze fit oud wordt, en tegen die tijd gewoon met mijn kinderen (als ik ze krijg natuurlijk), kan doen wat ze graag wil. Ik weet dat ze dat heel leuk zou vinden.

Ik lees hierboven wat over muziek, dus even een editje. Ik heb daar absoluut geen last van. Ja, mijn moeder houd niet zo van Slam FM, maar ik luister ook vrolijk mee naar Radio 2. Ik ben zelf blijven steken in de jaren 80/90 qua muziek, en veel daarvan vind zij ook heel leuk. Als ze "Sitting On A Fence" (artiest weet ik zo even niet) draaien op de radio, gaat ie keihard en brullen we samen lekker mee :D !
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 08-01-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:50

Ik denk dat het een stuk scheelt als één van de ouders, en dan met name de moeder, niet zo oud is. Dan zul je er inderdaad niet zo veel van merken, zeker niet als kind.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:53

LindyH schreef:
Ik denk dat het een stuk scheelt als één van de ouders, en dan met name de moeder, niet zo oud is. Dan zul je er inderdaad niet zo veel van merken, zeker niet als kind.

Naja, mijn vader is net 60 geworden (dus 38 jaar ouder dan ik), maar die is qua gezondheid wat minder gezegend dan mijn moeder. Bij hem merk ik het veel meer, omdat ik veel dingen gewoon niet samen met hem kan doen. Maar toen hij nog beter uit de voeten kon, zijn we samen naar Bryan Adams geweest. Wat een topavond was dat zeg! Lekker samen biertje drinken onder het genot van topmuziek. Wat wil een kind nog meer? :D

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:57

.
Laatst bijgewerkt door Ilona__ op 23-04-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:56

Mijn moeder is 56 en was 41 toen ze me kreeg en me vader weet ik niet, ik heb er geen problemen mee . want ik ben het wel gewend want me stiefmoeder is nu ook 56 en me andre moeder wordt 50 ( ja lastig verhaal)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:30

Mijn moeder was 39 toen ik werd geboren, en 40 toen toen mijn zusje werd geboren, mijn vader is twee jaar jonger Er zitten maar 11 maanden tussen mijn zusje en mij := relatief oud dus, ik heb er echter nooit wat van gemerkt (nu nog steeds niet overgins).

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:31

Roosch schreef:
Ik denk trouwens dat 'oude' ouders over het algemeen beter voorbereid zijn dan jonge ouders.
Mensen die voor hun, pak'mbeet 21e, kinderen krijgen, kiezen daar niet zo gauw bewust voor.
Bovendien heeft een persoon die ouder is, een lading meer levenservaring dan een jonkie van <21.

Toch wil ik even reageren op dit stukje al heb ik geen oude ouders.

Mijn moeder was 20 toen ik kwam.Erg jong dus maar denk dat die toch meer voorliep als de 20 jarige van nu.
Ik ben een bewuste keuze geweest en mijn ouders hebben een flinke levenservaring.Toen al.
Mijn ma is de oudste van 7 wat in houdt dat zij voor haar meeste zussen en broers wel heeft moeten zorgen.Zij op jonge leeftijd al wist wat "moederschap"in hield.Ik denk dat daarom juist de keuze makkelijker was om voor een kind te kiezen dan dat de 20 jarige nu.
Zorgen voor broers en zussen wordt nu haast niet meer gedaan althans niet in de mate van toen.Dus de meeste jonge ouders stappen nu in het diepe terwijl er "vroeger"al geleerd was om moeder te zijn omdat je moest van je eigen ouders.

Nu heb ik jonge ouders.Ik ben (over 1,5 wk 30) mijn moeder is 50 en mijn vader wordt 56 in februari.Dit is in mijn ogen een voordeel vergeleken met de ouders van mijn man of mijn ex.Van die kant hebben we ook oma's van in de 60 en toch al is dat niet oud het verschil merk je toch.Qua doen en laten.
Wil niet zeggen dat oudere ouders slecht zorgen maar kan me best voorstellen dat de generatiekloof problemen kunnen vormen onderling.

Volgens mij las ik ergens over bang zijn om 1 van de ouders te verliezen omdat ze ouder zijn.
Ik kan je zeggen ook ik heb dat terwijl mijn ouders nog "jong"zijn.
Ineens lijkt er een knop in je hoofd om te gaan die je doet denken van ooh jee me ouders worden ouder,dus wat als.
Dit komt hier denk ik ook wel omdat mijn tante met de leeftijd van bijna 50 is overleden vorig jaar waardoor het ineens zo dichtbij is omdat je ouders ook in die leeftijdgrens zitten.Laten we hopen dat ze nog wel een jaar of 30 mee gaan.Ik duim er voor.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:43

Ik wil hier ook wel even reageren.

Mijn moeder was 39 en mijn vader 44 toen ze mij kregen.
Ik ben nu 21.

Ik moet zeggen dat ik het generatieverschil wel kon merken. Vooral toen ik een jaar of 15 was merk je wel dat je sommige dingen niet mag of je ouders dingen verbieden omdat ze dat niet "normaal" vinden terwijl het in deze tijd bijvoorbeeld wel heel normaal is. Daar heb ik wel conflicten over gehad.

Nu is het veel minder en ik kan gewoon goed met mijn ouders opschieten. Ik doe mijn eigen ding, mijn ouders ook en we proberen elkaar gewoon te respecteren.

Naarmate ik zelf steeds ouder werd begon ik wel meer na te denken over de toekomst. Soms zie je een opa en oma met hun kleinkinderen rondlopen of spelen en dan denk ik wel eens, zou dit in mijn gezin ook nog kunnen. Mijn vader is 66 en naast dat hij een wat hoge bloeddruk heeft wel gezond, maar mijn moeder wat minder en is fysiek gezien ouder dan haar kalenderleeftijd.

Over zulke dingen ga je je als kind van oude ouders op den duur wel wat zorgen maken. Ik heb het er eigenlijk nooit met hun over en kan ook niet heel concreet zeggen hoe zij erover denken maar ik weet bijvoorbeeld wel dat ze graag nog zouden meemaken dat ik (en mij zus) nog een keer trouwen en kinderen krijgen.

Even voor de duidelijkheid, hiermee wil ik niet zeggen dat het slecht is om op latere leeftijd nog aan kinderen te beginnen.. maar het is een beeld over hoe ik het zie om oudere ouders te hebben:)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:47

mika11 schreef:
Ja dat snap ik heel goed.
Echter, de vader van dit stel (48 jaar) is modern en actief.
Mijn vriendin heeft een verhoogde kans op postnatale depressie vanwege depressies in het verleden.
Gebruikt nog steeds medicijnen vanwege angststoornis.
Desondanks en met de risico's van dien is de baby gewenst en is het hopen dat zij geen postnatale depressie krijgt.

Ja maar mika11, dit is allemaal niet door haar leeftijd. Ook iemand die op z'n 26e aan kinderen begint kan door eerdere depressies een verhoogd risico op pnd hebben.

loontje schreef:
Toch wil ik even reageren op dit stukje al heb ik geen oude ouders.
*knip*

Daarom zei ik ook 'over het algemeen', er zijn natuurlijk uitzonderingen.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:49

Mijn moeder was 38 en mijn vader 42, heb daar nooit last van gehad eigenlijk.
Mijn ouders snapte zelf ook wel dat het niet meer zoals vroeger is. Nu was ik sowieso een ideale puber, ik zat heel de dag bij de paarden en ging nooit stappen dus ja :P
Het enige wat ik jammer vind is dat mijn moeder de jongste van het gezin is, haar oudste zus was 25 jaar ouder. Dus de hele familie is of al overleden of eind 70 begin 80 :+ En heb van beide kanten maar 1 opa gekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:52

ik zelf word ik februari 15 en mijn moeder word in maart 52 en mijn vader 55. ik heb er nooit problemen mee gehad hoor :n wel eens als ik het er met mijn vriendinnen over had was ik altijd degene met de oudste ouders, maar ach, ik zou niet beter weten :)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:55

_Rebec schreef:
Mijn moeder was 38 en mijn vader 42, heb daar nooit last van gehad eigenlijk.
Mijn ouders snapte zelf ook wel dat het niet meer zoals vroeger is. Nu was ik sowieso een ideale puber, ik zat heel de dag bij de paarden en ging nooit stappen dus ja :P
Het enige wat ik jammer vind is dat mijn moeder de jongste van het gezin is, haar oudste zus was 25 jaar ouder. Dus de hele familie is of al overleden of eind 70 begin 80 :+ En heb van beide kanten maar 1 opa gekend.

Indd _Rebec dat heb ik ook wel gemist :j
Mijn neven en nicht waren allemaal een stuk ouder. Die zijn nu in de 30 of begin 40. Een van mijn ooms is zelfs al 80.
Vroeger heb ik dan ook nooit echt kunnen spelen met mn neefjes en nichtje. Heb er zelfs heel weinig contact mee. Ik denk met name omdat we vanaf het begin al eigenlijk weinig contact hadden.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:57

Mijn moeder was ook ongeveer zo oud toen ze mij kreeg. Opzich merk ik er niet veel van maar ik heb daardoor mijn grootouders nauwelijks gekend, beide van mijn vaders kant waren hardstikke dement. En ik ben bang dat mijn ouders mijn kinderen ook niet zo goed zullen kennen. Al mijn neven en nichten zijn veel ouder en die hebben ook echt bij mijn oma's en opa gelogeerd er alles, dat heb ik nooit kunnen doen...

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:03

ik heb relatief oude ouders, ik ben 18 en mijn vader en moeder zijn 60 en 54. mijn moeder is lerares en vrij modern, mijn vader wat minder maar qua opvoeding heb ik niets te klagen.. het enige minpunt(groot minpunt) vind ik, dat als ik rond mijn 30e een kind krijg(stel), dat is over 12 jaar.. dan is mijn moeder 66 en mijn vader 72.. ik had ook graag meer tijd met mijn opa en oma willen doorbrengen, maar omdat mijn ouders vrij laat waren was dat ook lastig..
ik zou zo graag met kind met mijn vader en moeder willen zien:)(over een aantal jaar)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:07

Douce schreef:
Mijn vader is 67. Ik zelf ben 17, heb wel een oudere zus maar die wordt straks ook nog maar 19.
Mijn moeder is daarentegen 21 jaar jonger dan mijn vader.. Ik heb dus 1 oude ouder en ik merk er weinig van. Heb er eerlijk gezegd alleen maar profijt van, vader is natuurlijk al met pensioen dus kan me aandacht geven wanneer ik die wil. Ik merk bij leeftijdgenootjes dat hun vader er niet echt voor ze is zoals mijn vader er voor me is.
Een nadeel is inderdaad wel het beschermende. Ik ben de jongste, ben een meisje dus jongens zijn allemaal eng en taboe. :+

Ik denk ook dat dat per ouder verschilt, ik krijg ook de aandacht die ik nodig heb, en als ik zijn hulp nodig heb is hij er ook altijd voor me, en mijn vader is nog lang niet met pensioen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:31

@ Mossel, kan inderdaad wel kloppen maar hier in de omgeving hebben ze vaak full time werkende vaders die weg zijn van 7 tot 7. Vandaar mijn mening.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:09

Mijn vader werkt ook full time, hij kan niet anders als manager. Hij werkt wel gewoon thuis, maar ik woon niet meer bij m,n ouders. Tuurlijk een mening mag, maar ik denk dat het per gezin verschilt :P :)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:31

Mijn vader is 71 (werkt overigens nogsteeds intensief, runt een hotel), ik ben net 17. Ik heb er eigenlijk nooit wat van gemerkt of erg gevonden en nu net zo min, maar ik zie hem dan tegenwoordig ook nog maar 2x per jaar. Mijn moeder is einde 50 en echt een topmoeder, beter kun je je niet wensen. Niks te merken van een generatiekloof, ze is begripvoller en vrijer dan menig jonge moeder. Geen bekrompenheid oid.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:36

Mijn moeder was 41 toen ik geboren werd, mijn vader 37 en ik heb totaal geen generatiekloof ervaren. Ligt denk ik ook heel erg aan over welke generaties we het hebben en aan de personen zelf. Mijn ouders zijn heel vrij (hippietijd meegemaakt) en stonden nog midden het leven. De ouders van een vriendin van me, zijn iets van 10 jaartjes ouder en er zit dus echt een wereld van verschil tussen mijn ouders en haar ouders. Zij hebben onderling een generatiekloof en dat scheelt dus maar 10 jaar ofzo.

Ik denk ook dat het voor een groot deel te maken heeft met de personen zelf. Mij lijkt het vooral moeilijk als je ouders heel conservatief zijn, rigide in hun eigen ideeën en opvattingen, weinig inlevingsvermogen hebben en niet met hun tijd meegaan, maar dit kan ook net zo goed het geval zijn bij jongere ouders. Mij lijkt het juist gek als je moeder sexyer gekleed gaat dan jijzelf en als je beide naar dezelfde leeftijd mannen zou kunnen kijken :+ (Niet dat ik kinderen krijgen rond je 20ste perse afkeur btw, mits erover nagedacht is.)

Enige punt dat je blijft houden is de gezondheid van je ouders. Je zal gemiddeld eerder je ouders moeten missen dan andere. Ook zullen je ouders mss je kinderen niet of nauwelijks meemaken. Maar dit zou voor mij absoluut geen rede zijn om oud ouderschap af te keuren.

LindyH schreef:
In dit geval vind ik de ouders dus te oud, maar dat verschilt uiteraard per persoon. Ik denk dat een eerste kind op late leeftijd niet zo'n goed idee is. Een nakomertje lijkt me geen probleem.
Als je ouder bent lijkt het mij moeilijk om nog de nodige flexibiliteit op te brengen voor een eerste kind. Je bent als het ware vastgeroest in je eigen leven en gewoonten.

Waarom is een nakomertje dan ineens geen probleem? Lijkt me juist, dat als het nakomertje 'ongewenst' is, dat het best lastig is eig. Je bent al een groot deel van je leven met het opvoeden van je kinderen bezig geweest en dan dus weer niet die rust als die kinderen het huis uitzijn, want dan kun je weer opnieuw beginnen :+ Bij het eerste kind op oudere leeftijd, is het kind over het algemeen zeer gewenst lijkt me. Jij noemt het vast geroest in je eigen leven en gewoonten, ik zie het als heerlijk de tijd genomen voor je eigen leven.

Douce schreef:
Een nadeel is inderdaad wel het beschermende. Ik ben de jongste, ben een meisje dus jongens zijn allemaal eng en taboe. :+

Ik denk niet dat dat alleen aan leeftijd ligt. Ik had bij mijn ouders daar totaaal geen last van. Sterker nog, toen de jongens bij mij over de vloer kwamen, vond mijn vader het tijd om een tweepersoonsbed voor me te kopen 8-) Dit brengt me trouwens bij een andere eigenaardigheid. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom sommige vaders en broers zo ontzettend beschermend naar hun dochter/zusje kunnen doen. Daar ben ik echt allergisch voor, gelukkig had mijn pa daar geen last van. Idee voor een nieuw topic :P