Ten einde raad, altijd buikpijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Re: Ten einde raad, altijd buikpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:28

Gaan die nootjes die je eet in je OP goed? Vaak krijg je daar juist pijn van. Ik ken mensen en die mogen die daarom juist niet eten. slik je vitamine pillen? Want je krijgt met je dieet toch wel bijna alles binnen.
Bovendien stop maar eens met die appels. Of heb je daar geen last van. Als ik een appel eet heb ik daarna ook vaak buikpijn. Sport je?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 10:33

Ik eet elke dag een handje nootjes, maar dan heb ik het over walnoten/amandelen/hazelnoten/paranoten/walnoten die moeten geen kwaad kunnen. Pinda's schijnen wel 'slecht' te zijn omdat ze eerst uit de grond groeien en daarna weer de grond in.

Ik slik geen vitamine pillen..
En ik drink ook geen roosvicee met vitamine C meer, omdat daar suiker in zit en ik van suiker eczeem krijg op mijn gezicht.

Van appels heb ik geen last.
En ik sport vier á vijf x in de week.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:38

dan sport je inderdaad veel op dat beetje eten...snap dat je er bleek van wordt...
kan je niet elke dag 1 ander ding eten? dietiste is dan een goed idee,,,

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:44

Nassie schreef:
Ik eets sinds vorige week maandag:
-Speltbrood (zonder tarwe) met Parmaham erop.
-Rijst (zonder toegevoegd zout)
-Sperziebonen, wortelen of spinazie. (zonder kruiden of zout toegevoegd).
-Kip (zonder kruiden of zout toegevoegd).
-Ik bak alles in de olijfolie.
-Drink 3 liter water op een dag.
-En soms als tussendoortjes een handje nootjes of een appel.
-Ik eet niets waar aangemaakte suiker, smaakversterkers of slechte vetten in zitten.

Ik ben inmiddels aardig kundig hierin, dus een lange reactie:

Je moet het niet zo negatief zien.
Je uitgangspunt (de voedingsmiddelen die je nu kunt eten) is een prachtig startpunt.
Daar je geen last heb als je alleen dit eet, lijkt het mij bij jou dus een kwestie van intoleranties (overgevoeligheden), en die kunnen optreden van direct tm 4 dagen bijvoorbeeld.

Dat eet je nu sinds een week? In de trant van: klats boem stoppen met al het andere eten en alleen deze voedingsmiddelen?
Dan is het logisch dat je je nu ellendig, brak en oliebol voelt.

Hou moed, ik adviseer je het volgende:
- Geen roomboter mee, en kijk of je tegen kokosnootolie kunt. Alleen olie als vet gebruiken, derest schrappen.
- Geen gluten meer. Spelt kan blijkbaar. Maar je kunt ook quinoa, gierst, amarant eten.
- Geen gist. (ik zou stoppen met je speltbrood, want wat zit er nog meer in dan alleen spelt?)
- Rijst, fijn. Je kunt dus rijstepap maken van desertrijst met rijstemelk (van de bio), rijstwafels eten en pure rijst. Probeer wel ronde/bruine of zilvervlies.
- Ik zou dus nu van 3 dagen uitgaan. Dag 1 sperziebonen, dag 2 wortelen, dag 3 spinazie.
- Je kunt dus tegen noten? Schaf 3 potten notenpasta aan bij de bio als je genoeg hebt om op te smeren (bijv rijstewafel). Bijvoorbeeld Tahin, zonnebloempasta en hazelnootpasta. (afijn, wel noten waar je tegen kunt nemen).
- Waarschijnlijk kun je ook tegen wilde eend, hert, struisvogel. En zalm, makreel? Ei? Probeer het.
- Zorg voor 3 fruitsoorten.
- 2 liter water gemiddeld is echt genoeg.

Al met al krijg je dus een 3 dagen dieet, met elke dag een ander graan, groente, fruit en vlees.
Voordat je zover bent moet je voedingsmiddelen testen (want je hebt nu nog niet genoeg voor 3 dagen wisselen).
Niet vaker dan 2 keer per week testen, bijvoorbeeld om de 3 a 4 dagen een nieuw voedingsmiddel.
Alles exact noteren wat er gebeurd, hoe je stoelgang was enzovoort.

Mocht het je lukken, dan krijg je bijvoorbeeld:
Dag 1:
- Rijst (desertrijst, rijstemelk, rijstewafels, zilvervliesrijst enz)
- Zonnebloempasta
- Sperziebonen
- Kip
- Kokosolie/olijfolie
- banaan

Dag 2:
- Mais (maiswafels, maismeel, maismacaroni, tortilla chips naturel)
- Hazelnootpasta
- Makreel
- Wortelen
- kokosolie/olijfolie
- Frambozen

Dag 3:
- Quinoa (quinoavlokken, quinoa)
- Tahin (sesampasta)
- Ei
- Struisvogelbiefstuk
- Spinazie
- Kokosolie/olijfolie
- sinaasappel

Alleen zout. Geen kruiden, geen peper. Alleen kruidenthee en water.

Mocht je het echt goed willen doen kun je een eliminatiedieet volgen (zie google).
Of je kunt erbij een IGG4 test doen. (beetje omstreden, het blijft niet 100% zeker, maar je krijgt wel evt een idee van je toleranties)

Ik volg nu een 4 dagen dieet (rijst, gierst, quinoa, amarant), en hopelijk binnenkort uit te breiden naar een 5 dagendieet. (nu niet genoeg voedingsmiddelen voor).
Ik gebruik wel weinig van die granen, en mijn avondeten is bijna altijd kaal: groente, vlees, zout en olie.
Ik kom van een zeeer strikt eliminatiedieet van alleen maar vlees en vis(die ik nooit at), amarant, lychees en kokosolie. Dus dit is nu al een walhalla voor mij!
Als ik mij daar strikt aan houd:
- Geen zeer (en ik had vaak "weeën")
- Redelijke goede stoelgang
- Platte buik (damn dat scheel zeker een hele maat)
- Minder gasvorming
Enzovoort.

P.s wel belangrijk om een eventuele oorzaak van je intoleranties te vinden:
- Candida?
- Virussen?
- Bacterien?
- Leaky gut (kan als gevolg bovenstaand)?

Ik zou wel een goede multi gaan slikken. Bijvoorbeeld de Basic van Thorne Research. (vrij van alle intolerantie stoffen incl soja)

Enige nadeel van zo eten: alles zelf maken en bakken. Slecht voor je portomonnee. Kost veel energie.
Maar: je krijgt er ook wat voor terug.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:14

Hahah bedankt Hannanas.
Inderdaad zit even in een zeurmood. En het is goed dat er iemand wat van zegt. Ik vind het zeer frustrerend (ik als vreetzak) iedereen alles te zien eten.

Ik ben heel blij met je reactie en vind het een goed plan om een drie dagen dieet te maken! Frambozen kan ik inderdaad ook wel hebben, had ik nog niet aan gedacht. Dat gierst, quinoa, amarant ken ik niet, dus moet ik me eerst even in verdiepen.

Dankjewel voor je reactie :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:19

Ook ik zeur wel eens.
Met de kerst en oud en nieuw "gezondigd".
Ik had oliebollen en appelflappen gemaakt met rijstemeel en boekweitmeel (boekweit had ik nog niet getest).
Tevens zat er nieuw in: kaneel, rozijnen, wijnsteenbakpoeder.

( kun je nagaan, en dan maak je die dingen met deze ingrediënten:
- rijstebloem
- Boekweitmeel
- ei
- kaneel
- rozijnen
- appel
- wijnsteenbakpoeder

Zeer basic dus.)

Damn.. ik heb het geweten! De pijn, de opgeblazenheid en de obstipatie maakte mij weer helemaal happy met mijn dieet. Kost mij dan ook geen moeite zo te eten.

1 keertje de bocht uit springen met jasmijnthee omdat ik mijn eigen zakjes niet bij me had (wist ik dat daar zwarte thee in zit), en ik heb de hele nacht lopen kermen.

Jij gaat dit ook allemaal uitvinden, zodat je voorgoed van je klachten af bent!
En ja.. artsen kijken alsof je gek bent.. maar 1 ding heb ik inmiddels wel geleerd.. artsen zijn geen alwetende heiligen (helaas).
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 11-01-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:22

Hahah dat heb ik inderdaad ook. Dan eet ik chocola en dan denk ik; Het is de pijn waard.
Maar word gelijk drie dagen afgestraft met hele erge pijn en dan ben ik heel erg blij met wat ik wél kan eten :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:24

Nassie schreef:
Hahah dat heb ik inderdaad ook. Dan eet ik chocola en dan denk ik; Het is de pijn waard.
Maar word gelijk drie dagen afgestraft met hele erge pijn en dan ben ik heel erg blij met wat ik wél kan eten :j

Ja.. en dan heb je chocola én chocola.

Chocola op basis van rijstemelk en gezoet met agavesiroop.
Normale chocola
Rauwe chocola zonder melk/rijstemelk en zonder siropen.
Rauwe cacaopoeder (om door de rijstemelk te doen).
Enz, enz... 8-)

Misschien kun je wel tegen carobepoeder?
(pot, bij de bio winkel)

Zelfs vleesspekkies zijn niet 100% spek. Of kip , of , of , of enz.
Om gek van te worden. ".. dit smaakt heeeeel raar.. is dit wel puur?" (mijn smaak is nu wel hét testmiddel)
Vervolgens kijk je achterop, staan er 12 ingredienten.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:28

Ik at altijd suikervrije chocola van cereal. Maar daar zitten natuurlijk veel zoetstoffen in, waardoor ik alsnog ziek word.

Chocola op basis van rijstemelk en agavesiroop waar is dat te koop?
In een gezondsheids/natuur winkel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:38

Ja alles in de bio (helaas).

Al kwam ik er laatst 1 tegen bij de ah xl, maar daar zat rietsuiker in.
Ik heb enkel de rauwe chocoreep geprobeerd bij de bio, van het merk lovechock (pure nibs)
http://www.lovechock.nl/

Pure/nibs : Robuuste pure reep met krokante stukjes cacaoboon.
Ingrediënten: cacaomassa, cacaoboter, cacaonibs, gedroogde kokosbloesem nectar, lucumapoeder, vanillepoeder, zeezout. 80 % cacao

Smaakt wel anders, je mis namelijk het romige van melk/room.
Helaas kan ik er niet tegen, maar t is te proberen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:44

Ik zou sowieso minder sporten nu je zo weinig voedingsstoffen binnen krijgt en stoppen met koffie drinken, cafeïne staat erom bekend dat het je darmen stimuleert.. Hoe eet je je appels? Geschild of ongeschild?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:54

Hannanas schreef:
- Geen gluten meer. Spelt kan blijkbaar. Maar je kunt ook quinoa, gierst, amarant eten.

Spelt bevat ook gluten :P

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 14:35

Ik ben al van vier bakjes koffie naar een bakje koffie op de dag gegaan. Het is inderdaad de bedoeling dat ik ermee ga stoppen :j

Ik eet mijn appel geschild in de salade. Of geschilde en dan doe ik er een beetje kaneel overheen.
Maar soms ook met schil.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:55

Rijstmelkchocola hebben ze inmiddels zelfs bij de grotere appie heijn ook.

Hoop dat ze wat vinden Nas... Bij mij was het een extreme vorm van lactoseintolerantie... en sinds ik echt lactosevrij eet (dus echt het allerkleinste spoortje ook uitsluit) gaat het waanzinnig goed.

Voorheen leefde ik op 2 stuks fruit per dag... en mn avondeten... en daarvan werd ik dan gewoon altijd ziek. Eten gaat je zo tegenstaan als je er altijd beroerd van wordt :(:)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:53

Bedankt voor je reactie Sans :)
Heb jij ook de H2-adem test gedaan? En kwam het er ook uit..?
Want ik ben bang dat als ik vrijdag die test moet afleggen, dat er weer niets uitkomt. Ik hoop (naja hoop het niet natuurlijk) dat het lactose intollerantie is, want dan kan ik de buikpijn verklaren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:00

Annemiek80 schreef:
Hannanas schreef:

Spelt bevat ook gluten :P

Dat weet ik, maar blijkbaar reageert de ts goed op spelt (staat toch dat ze er geen klachten door krijgt???).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:43

Nassie schreef:
Bedankt voor je reactie Sans :)
Heb jij ook de H2-adem test gedaan? En kwam het er ook uit..?
Want ik ben bang dat als ik vrijdag die test moet afleggen, dat er weer niets uitkomt. Ik hoop (naja hoop het niet natuurlijk) dat het lactose intollerantie is, want dan kan ik de buikpijn verklaren.

Ik heb idd die test ook gedaan... Ik blies de nulmeting gelijk skyhigh. Mocht dus zelfs de eerste dosis lactose niet eens innemen :7

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:53

ik herken wel eea uit het verhaal van Hannanas. Ik ben recent ook begonnen met een heel ander eetpatroon, ivm eczeem en rugklachten en dat heeft me veel goed gedaan. Ik eet geen suikers, zuivel en granen meer, na consultatie van een natuurgeneeskundig arts ( www.sequana.nl ) Ik zou idd toch ook eens in de richting van je voedsel gaan kijken, en dan vorozichtig opbouwen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 21:45

Annemieke80, ik reageer inderdaad niet op spelt.
Heb ooit al een keer aan een dieet gezeten waarbij in geen tarwe mocht. At toen ook speltbrood. Later mocht in de tarwe weer opbouwen en kon ik het weer gewoon eten.

Ik ben benieuwd wat er uit de lactose test komt en de tarwe/gluten test.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:35

Beste TS..

Ik ken je gevoel ontzettend goed, want ik zit in dezelfde medische molen.
Op dit moment al 7 weken thuis, 2 nachten in het ziekenhuis gelegen, en aan zware pijnstillers.
En dat allemaal om de onverklaarbare buikpijn.
Ik heb verschillende onderzoeken gehad, maagscopie, darmscopie, mri scan, echo's, lactose intolerantie, gluten intolerantie, bloedtesten van A tot Z, gynacologisch onderzoek, secondopinion in het AMC, en mijn afspraak voor een 3e arts staat voor volgende week.

Bij mij is er niets gevonden, elke keer als ik in het ziekenhuis kom (EH) vanwege buikpijn gooien ze het op een blinde darm ontsteking, maar mijn ontstekings waardes zijn nooit zoals het moet zijn voor een ontsteking van de blinde darm, geen koorts, maar mij onwijs ziek voelen.

Als er uit die testen niets komt, dan zul je er echt aan moeten geloven dat je het prikkelbare darm syndroom hebt. Ik heb dit in de hevigste maten. het is heel moeilijk te accepteren dat je pijn hebt, soms in het helse aan toe. en niemand die het begrijpt. ga eens bij een therapeut langs, die je ontspanningsoefeningen kan geven voor de momenten dat de pijn het hevigst is.
Nu zit ik bij een dieetist, die precies met mij doorspreekt wat ik wel en niet mag eten. tot 7 weken geleden had ik daar onwijze baat bij, voor het eerst in 14/15 jaar geen buikpijn! Ik werd een compleet ander mens!
En die movicolon, dat is een kwestie van doorbijten, in het begin had ik ook maagpijn en opgezette buik, maar hoe langer je het gebruikt des te minder last je er van gaat krijgen!

Als je meer vragen hebt dan mag je me gerust een PB sturen,

overigens, appels kunnen een opgeblazen gevoel geven, dat raad mijn dieetist dus af,
verder veel fruit MET schil eten. en niet teveel olijf olie gebruiken,

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:25

Zo vanmorgen het h2-blaasonderzoek gehad.
Blies telkens 0. Dus gelukkig heb ik geen lactose-intollerantie :)

Ivy_Power89; Bedankt voor je reactie. Over dat movicol, ik ben zowiezo al tegen medicijnen. En als mijn lichaam zo heftig reageert op dat troep, dan neem ik het liever niet. Ik had ook aan de arts aangegeven dat ik het niet nodig vond, maar hij wilde toch even kijken wat het met me deed.
Ook op dat moviprep reageerde mijn lichaam ook mega heftig. Kon niet eens rechtop staan/zitten omdat mijn maag zo'n pijn deed. Mijn hele buik zwelde op, heb er nog een foto van ik lijk daar 7 maanden zwanger. Ik hoef die troep gewoon niet in mijn lichaam :n
Pff bij jou is het ook geen pretje zeg.. :(:) Heel veel sterkte!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:49

Weet niet of het al voorbij is gekomen, maar zus en ik hadden dit beide ook.
Familie met ziekt van Crohn enz en over t algemeen lastige gevoelige darmen (PDS, prikkelbare darm syndroom)

Zus kreeg al snel Duspatal, 2x daags 1 capsule en was 99% van de tijd pijnvrij!!

Ik(andere huisarts) kreeg er maagklachten bij, maagzuur en overgeven enz omdat ik volgepropt werd met antibiotica ivm aanhoudende keelontstekingen, mijn maag&buikpijn werden alsmaar erger, dubbelgeklapt zittn van de pijn en niks meer kunnen!!
Ik ben gek op brood, maar brood gaf me meer buikpijn, ik dronk veel melk ivm maagzuur maar gaf me meer buikpijn.
Toen bij zus op bezoek, weer kwam buikpijn opzetten, zus gaf me Duspatal mee en ik heb 3 dagen 2 capsule's geslikt en ik was topfit!

naar dokter gegaan, die gaf me toen ook duspatal en sindsdien kan ik alls eten incl vet of pittig eten en zelfs weer alcohol drinken zonder buikpijn!!
Slik het nu niet dagelijks meer, zo goed gaat het!

Had dus regelmatig ontstekingen in mijn (dikke) darm, dat gaf die pijn.
Het vervelende is dat iets wat ik de ene week goed kon eten, de andere keer dus wel buikpijn gaf, was geen pijl op te trekken en nergens allergisch voor.
Duspatal is voor mij echt het beste medicijn ooit geweest!

Wij hadden trouwens beide een opgeblazen buik, en vooral links/linksonder in buik last van die erge buikpijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:59

Al lijkt mij het beter naar de oorzaak te zoeken, dan met middeltjes de uiteindelijke klacht te verminderen.
( pappen en nathouden noem ik dan maar altijd).
Wat heeft je lichaam eraan als het nog dezelfde klachten heeft?
Is alleen maar symptoombestreiding.
(zeker als je ondertussen maar door blijft stouwen met hetzelfde eetpatroon)

En voor dat ene keer wel andere keer niet, moet je dus strenger terug naar de basis.
Een lichaam reageert tussen de nu en de 5 dagen op een voedingsmiddel.
En als jij klachten (dan wel wel/niet) blijft houden, eet je dus nog steeds een trigger.
Groot verschil tussen allergie/intolerantie.
Het staat te boek als richting zweverij.. maar duizende mensen ervaren het wel anders.

Zelfs ik.. ik had ogen als schoteltjes toen ik hiervan hoorde.
Ja daaaaaaaaaaaaaaaaag, ik heb nog nooit op melk, tarwe, gluten, komkommer, rijst enz enz gereageerd.
Nu blijkt dus zeer degelijk van wel!
Ik als pastaverslaafde, en wat dacht je van die overheerlijke verse tortellini met saus van de AH...hoe vaker per week hoe beter.
Als ik nu tomaat eet (1) dan lig ik krom van de buikpijn en misselijkheid.

(zoals bijvoorbeeld ongv 4 keer per week "weeen", geen pijl op te trekken. Dan weer bij 1 hap van een koekje, dan van 1 hap van avondeten, dan van koud/warme drank de overgang of dan weer ineens midden in de nacht" En 9 van de 10 keer obstipatie tot bloedens toe.)
Vandaar ook die ongeloof, toen ik mijn 65 intoleranties op papier zag. Maar inmiddels door het toepassen ervan weet ik wel beter.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:08

Popke schreef:
Vervelend om altijd met buikpijn rond te moeten lopen. Ik ken het gevoel ;-)
Maar weet je zeker dat het je darmen zijn? Want er zit natuurlijk nog veel meer in je buik!
Heb je al eens een (inwendige) echo laten maken?

Het zou ook zomaar kunnen dat je kleine verklevingen in je buik hebt en die kunnen voor aardig wat buikpijn zorgen. Omdat definitief vast te kunnen stellen moeten ze een kijk operatie doen.

Ik wacht er ook op maar moet eerst mijn krachten sparen voor een mogelijk andere behandeling. Tot die tijd zitten we in hetzelfde schuitje ;-)

Misschien kun je eens een balletje opgooien bij je arts?
Succes in ieder geval!

het risico van een kijkoperatie bijverklevingen is dat je het erger maakt omdat er door de kijkoperatie nieuwe verklevingen kunnenontstaan. zou goed overleggen met je arts. kande hele boel ook verergeren. mijn arts wilde dat om die rede niet doen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:11

@ Hannanas Idd is oorzaak vinden beter dan het met middeltjes onderdrukken, maar aangezien mijn darmen zomaar uit het niks op iets kunnen reageren en ontstoken raken zit er voor mij niks anders op helaas.
Ik heb dieeten en alles gehad waarbij ik steeds 1 product er nieuw bij mocht en dan wist ik dus waar ik wel/niet tegen kon, maar als je dus wekenlang tegen speltbrood kan en daarna ineens niet meer(en zo ging het steeds weer met iets wat eerst wekenlang goed ging) tsja dan hebben dieeten enz geen zin.
Dit is ook overlegd met artsen en dieetiste.
Artsen enz van zus, nichtjes, tante's zeggen hetzelfde(zijn alleen vrouwen in de familie met deze darmklachten) dus ja helaas gaat het niet altijd op dat je de oorzaak kan achterhalen.

Duspatal(en zo zijn er nog een aantal medicijnen) zorgen dat de darmen rustiger worden en niet reageren op eten en er dus niet steeds nieuwe ontstekingen komen.
Na een bepaalde periode zijn dus alle ontstekingen weg, en dan stop ik dus met Duspatal omdat ik geen fan ben van altijd pillen slikken.
Bij griepje, weinig slaap, enz reageren darmen weer makkelijker ergens op dus als ik dan ook maar íets voel slik ik weer een paar dagen 1 of 2 capsule's per dag en dan is het weer goed.
Heb ik een feestje oid(en ik heb er al veel te veel laten verpesten door ziekte's enz slik ik vanaf 1 dag van te voren 2 capsule's per dag dan weet ik zeker dat ik een onbezorgde dag/avond heb.

Altijd maar pijn hebben hoe goed je je ook aan je dieet houdt en steeds weer een onverklaarbare terugval hebben en dus leuke dingen missen, of er met pijn zitten, doet je nml ook geen goed(geestelijk niet en lichamelijk ook niet)