Nassie schreef:Ik eets sinds vorige week maandag:
-Speltbrood (zonder tarwe) met Parmaham erop.
-Rijst (zonder toegevoegd zout)
-Sperziebonen, wortelen of spinazie. (zonder kruiden of zout toegevoegd).
-Kip (zonder kruiden of zout toegevoegd).
-Ik bak alles in de olijfolie.
-Drink 3 liter water op een dag.
-En soms als tussendoortjes een handje nootjes of een appel.
-Ik eet niets waar aangemaakte suiker, smaakversterkers of slechte vetten in zitten.
Ik ben inmiddels aardig kundig hierin, dus een lange reactie:
Je moet het niet zo negatief zien.
Je uitgangspunt (de voedingsmiddelen die je nu kunt eten) is een prachtig startpunt.
Daar je geen last heb als je alleen dit eet, lijkt het mij bij jou dus een kwestie van intoleranties (overgevoeligheden), en die kunnen optreden van direct tm 4 dagen bijvoorbeeld.
Dat eet je nu sinds een week? In de trant van: klats boem stoppen met al het andere eten en alleen deze voedingsmiddelen?
Dan is het logisch dat je je nu ellendig, brak en oliebol voelt.
Hou moed, ik adviseer je het volgende:
- Geen roomboter mee, en kijk of je tegen kokosnootolie kunt. Alleen olie als vet gebruiken, derest schrappen.
- Geen gluten meer. Spelt kan blijkbaar. Maar je kunt ook quinoa, gierst, amarant eten.
- Geen gist. (ik zou stoppen met je speltbrood, want wat zit er nog meer in dan alleen spelt?)
- Rijst, fijn. Je kunt dus rijstepap maken van desertrijst met rijstemelk (van de bio), rijstwafels eten en pure rijst. Probeer wel ronde/bruine of zilvervlies.
- Ik zou dus nu van 3 dagen uitgaan. Dag 1 sperziebonen, dag 2 wortelen, dag 3 spinazie.
- Je kunt dus tegen noten? Schaf 3 potten notenpasta aan bij de bio als je genoeg hebt om op te smeren (bijv rijstewafel). Bijvoorbeeld Tahin, zonnebloempasta en hazelnootpasta. (afijn, wel noten waar je tegen kunt nemen).
- Waarschijnlijk kun je ook tegen wilde eend, hert, struisvogel. En zalm, makreel? Ei? Probeer het.
- Zorg voor 3 fruitsoorten.
- 2 liter water gemiddeld is echt genoeg.
Al met al krijg je dus een 3 dagen dieet, met elke dag een ander graan, groente, fruit en vlees.
Voordat je zover bent moet je voedingsmiddelen testen (want je hebt nu nog niet genoeg voor 3 dagen wisselen).
Niet vaker dan 2 keer per week testen, bijvoorbeeld om de 3 a 4 dagen een nieuw voedingsmiddel.
Alles exact noteren wat er gebeurd, hoe je stoelgang was enzovoort.
Mocht het je lukken, dan krijg je bijvoorbeeld:
Dag 1:
- Rijst (desertrijst, rijstemelk, rijstewafels, zilvervliesrijst enz)
- Zonnebloempasta
- Sperziebonen
- Kip
- Kokosolie/olijfolie
- banaan
Dag 2:
- Mais (maiswafels, maismeel, maismacaroni, tortilla chips naturel)
- Hazelnootpasta
- Makreel
- Wortelen
- kokosolie/olijfolie
- Frambozen
Dag 3:
- Quinoa (quinoavlokken, quinoa)
- Tahin (sesampasta)
- Ei
- Struisvogelbiefstuk
- Spinazie
- Kokosolie/olijfolie
- sinaasappel
Alleen zout. Geen kruiden, geen peper. Alleen kruidenthee en water.
Mocht je het echt goed willen doen kun je een eliminatiedieet volgen (zie google).
Of je kunt erbij een IGG4 test doen. (beetje omstreden, het blijft niet 100% zeker, maar je krijgt wel evt een idee van je toleranties)
Ik volg nu een 4 dagen dieet (rijst, gierst, quinoa, amarant), en hopelijk binnenkort uit te breiden naar een 5 dagendieet. (nu niet genoeg voedingsmiddelen voor).
Ik gebruik wel weinig van die granen, en mijn avondeten is bijna altijd kaal: groente, vlees, zout en olie.
Ik kom van een zeeer strikt eliminatiedieet van alleen maar vlees en vis(die ik nooit at), amarant, lychees en kokosolie. Dus dit is nu al een walhalla voor mij!
Als ik mij daar strikt aan houd:
- Geen zeer (en ik had vaak "weeën")
- Redelijke goede stoelgang
- Platte buik (damn dat scheel zeker een hele maat)
- Minder gasvorming
Enzovoort.
P.s wel belangrijk om een eventuele oorzaak van je intoleranties te vinden:
- Candida?
- Virussen?
- Bacterien?
- Leaky gut (kan als gevolg bovenstaand)?
Ik zou wel een goede multi gaan slikken. Bijvoorbeeld de Basic van Thorne Research. (vrij van alle intolerantie stoffen incl soja)
Enige nadeel van zo eten: alles zelf maken en bakken. Slecht voor je portomonnee. Kost veel energie.
Maar: je krijgt er ook wat voor terug.