Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
)

_Rapido_ schreef:Ik heb van een vriendin gehoord (zij doet de opleiding logopedie eerstejaars) dat stotteren is aangeboren of dat het door hersenletsel komt. Door stress zou dus (volgens haar) niet kunnen, maar ik vraag me dat af. Ik denk dat het wel kan, maar misschien stotter je dan op een andere manier dan iemand die al vanaf zijn of haar 4de jaar stottert..? Ik heb afgelopen jaar een hersenbeschadiging opgelopen en in het begin werd het stotteren wel erger. Nu is het weer minder geworden.
LovesMaarte schreef:Ik stotter ook al van kleins af aan. Op de basisschool had ik er erg last van en toen ben ik dan ook hulp gaan zoeken bij een logopediste. Ik deed daar vooral oefeningen qua spreken en ademhaling. Ze zeggen dat stotteren de oorzaak is van een miscommunicatie tussen de linker- en de rechterhersenhelft geloof ik? Gelukkig heb ik er niet meer zo erg last van, maar tijdens stress of spannende momenten komt alles net zo hard tot uiting als vroeger. Mijn eindpresentatie voor mijn vorige opleiding heb ik geheel stotterend gepresenteerd. Niet fijn, maar meestal licht ik de mensen van te voren in, waardoor ze meestal begripvol reageren en ik me niet druk hoef te maken

Ik heb niet echt last van het m-m-maar, meer van mmmmmaar
Ik heb ooit een presentatie over vitamines&mineralen moeten houden, nou dat was ook een lachertje. Vvvvvvitamines en Mmmmmineralen! Xjosee schreef:_Rapido_ schreef:Ik heb van een vriendin gehoord (zij doet de opleiding logopedie eerstejaars) dat stotteren is aangeboren of dat het door hersenletsel komt. Door stress zou dus (volgens haar) niet kunnen, maar ik vraag me dat af. Ik denk dat het wel kan, maar misschien stotter je dan op een andere manier dan iemand die al vanaf zijn of haar 4de jaar stottert..? Ik heb afgelopen jaar een hersenbeschadiging opgelopen en in het begin werd het stotteren wel erger. Nu is het weer minder geworden.
Dat lijkt me sterk, ik heb de eerte 12 jaar van mijn leven nooit gestotterd, dus dan zou ik een hersenbeschadiging hebben?

sundance11 schreef:Klopt dat het erfelijk kan zijn. Bij mij stotterde mijn vader, ooms en opa ook. Het heeft ook weer te maken met een timingsstoornis in de hersenen. Maar de technische kant van dat verhaal weet ik ook niet precies.
Brengen jullie het stotteren altijd onder aandacht bij mensen?
Ik had laatst een mail gestuurd naar alle bekenden met uitleg wat stotteren is en hoe ik het ervaar etc, dit oa naar aanleiding van de wereldstotterdag. Ik kreeg wel heel veel positieve reacties. Was wel erg fijn.