Wie stottert er nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Re: Wie stottert er nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:19

Hebben jullie bij de therapie ook gewerkt aan de gedachten & gevoelens over het stotteren? Op mijn opleiding wordt dat ontzettend benadrukt, maar ik ben heel benieuwd of dat in de praktijk ook gebeurt. :)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:50

Tijdens de logopedie heb ik daar niet aan gewerkt. Over gedachten en gevoelens. Puur alleen om het spreken te verbeteren.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:29

Bij mij werd de druk daar soms iets te veel op gelegd, ik was toen best wel jong - een jaar of 10/11?- en als je daar elke week over moet praten raak je snel in de knoop hoor, ik begreep het soms ook niet helemaal. En ik denk dat je daar ook rekening mee moet houden, met de leeftijd :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 09:10

Bij mij hebben we het er wel over, maar niet overdreven veel ofzo.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:35

Ik wist niet dat het mogelijk was om het 'te ontwikkelen'.. Ik heb sinds dat ik enorm in de put heb gezeten (met opnames etc) dat ik ineens regelmatig, ja hoe leg ik het uit.. compleet over mijn woorden struikel.. het blijft hangen dan zeg maar. (snappen jullie het :?)
Dan meestel omdat ik er zelf van schrik doe ik iets van: ZO BLUHHH en dan begin ik opnieuw. Erg irritant is het, maar valt dat onder stotteren?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:07

Bij ons wordt er wel veel over gepraat. Bij het stotteren komt namelijk een groot deel van je gevoel bij kijken. Je moet het zien als een ijsberg. Het bovenste gedeelte is het hoorbare stotteren en wat er onder zit het grootste gedeelte is je gevoel/psychische dingen etc. Die problemen zijn bij mij veel grotr dan dat beetje stotteren.

@ frozenstar ik weet niet of het onder stotteren valt, doe je het dagelijks?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:07

HA de ijsberg, wat tof dat die oefening dus ook echt in de praktijk wordt gedaan. Ik ben getoetst op het uitvoeren van de ijsberg. :))

En hebben jullie van je therapeut ook wel eens opzettelijk moeten stotteren? Ik heb dat een keer gedaan bij de McDonalds, vond het zoooooo eng!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:01

Ja ik wel, vond dat echt verschrikkelijk, omdat het niet natuurlijk aanvoelt. Ik stotter dan nog liever echt.
Voor zover ik weet wordt de ijsberg bij verschillende therapieën toegepast. In ieder geval om het psychische gedeelte ervan uit te leggen.
@ Plien91: Wat voor een opleiding die je eigenlijk als ik vragen mag?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:07

Logopedie. :j
Ik vond het wel apart om een keer te doen, heel erg eng omdat het voor mij een erg ongewoon iets is, maar ook wel weer leuk om te zien hoe anderen dan op je reageren.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:20

ik heb ook een soortgelijks als Frozenstar,

het is ongeveer 4-5jaar geleden begonnen, in een stress periode,
meestal valt het wel mee, en blijf ik ook hangen op een woord, maar als ik stress heb, nieuwe mensen ontmoet of voor een groep moet spreken ( vanaf 2personen) dan kom ik vaak halverwege het verhaal niet meer uit mijn woorden.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:44

Weet je toevallig of je de opleiding logopedie ook in deeltijd kan doen? En heb je weleens meegemaakt of gehoord dat iemand die een spraakstoornis heeft juist die opleiding gaat doen?

Dat hoor je wel vaker dat mensen door stress of een trauma zijn gaan stotteren.
Vanmorgen was ik bij de schoonheidssalon en begin ik te praten (ook stotteren dus) Begint die miep gewoon te lachen. Ik heb dan jammer genoeg nog niet het lef om er iets van te zeggen, omdat ik dan nog meer blokkeer.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:32

Ik heb van een vriendin gehoord (zij doet de opleiding logopedie eerstejaars) dat stotteren is aangeboren of dat het door hersenletsel komt. Door stress zou dus (volgens haar) niet kunnen, maar ik vraag me dat af. Ik denk dat het wel kan, maar misschien stotter je dan op een andere manier dan iemand die al vanaf zijn of haar 4de jaar stottert..? Ik heb afgelopen jaar een hersenbeschadiging opgelopen en in het begin werd het stotteren wel erger. Nu is het weer minder geworden.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:33

_Rapido_ schreef:
Ik heb van een vriendin gehoord (zij doet de opleiding logopedie eerstejaars) dat stotteren is aangeboren of dat het door hersenletsel komt. Door stress zou dus (volgens haar) niet kunnen, maar ik vraag me dat af. Ik denk dat het wel kan, maar misschien stotter je dan op een andere manier dan iemand die al vanaf zijn of haar 4de jaar stottert..? Ik heb afgelopen jaar een hersenbeschadiging opgelopen en in het begin werd het stotteren wel erger. Nu is het weer minder geworden.

Dat lijkt me sterk, ik heb de eerte 12 jaar van mijn leven nooit gestotterd, dus dan zou ik een hersenbeschadiging hebben?

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:47

Ik stotter ook al van kleins af aan. Op de basisschool had ik er erg last van en toen ben ik dan ook hulp gaan zoeken bij een logopediste. Ik deed daar vooral oefeningen qua spreken en ademhaling. Ze zeggen dat stotteren de oorzaak is van een miscommunicatie tussen de linker- en de rechterhersenhelft geloof ik? Gelukkig heb ik er niet meer zo erg last van, maar tijdens stress of spannende momenten komt alles net zo hard tot uiting als vroeger. Mijn eindpresentatie voor mijn vorige opleiding heb ik geheel stotterend gepresenteerd. Niet fijn, maar meestal licht ik de mensen van te voren in, waardoor ze meestal begripvol reageren en ik me niet druk hoef te maken :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:04

LovesMaarte schreef:
Ik stotter ook al van kleins af aan. Op de basisschool had ik er erg last van en toen ben ik dan ook hulp gaan zoeken bij een logopediste. Ik deed daar vooral oefeningen qua spreken en ademhaling. Ze zeggen dat stotteren de oorzaak is van een miscommunicatie tussen de linker- en de rechterhersenhelft geloof ik? Gelukkig heb ik er niet meer zo erg last van, maar tijdens stress of spannende momenten komt alles net zo hard tot uiting als vroeger. Mijn eindpresentatie voor mijn vorige opleiding heb ik geheel stotterend gepresenteerd. Niet fijn, maar meestal licht ik de mensen van te voren in, waardoor ze meestal begripvol reageren en ik me niet druk hoef te maken :)

Dat is fijn inderdaad, ik neem aan (heb niet in je profiel gekeken) dat je toen ook al wat ouder was. Helaas reageren (vooral jongens) van 16/17/18 jaar wat minder begripvol..

Wel fijn dat je er haast geen last meer van hebt. Geeft mij ook weer moed zulke verhalen! :D

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:30

In de tijd dat ik die eindpresentatie deed was ik 18 of 19. Nu moet ik zeggen dat als ik een opmerking naar mijn hoofd kreeg over het stotteren, ik diegene daar ook gewoon mee confronteerde. Niet door een rotopmerking terug te maken, maar gewoon door dingen te zeggen als "Zou jij het leuk vinden als ik een opmerking maakte over jouw 'onderzekerheid van het persoon'? Ik dacht het niet, dus stop dan ook met je flauwe opmerkingen over mij". Probeer een nette en "volwassen" opmerking terug te maken, dan zijn ze vaak meer onder de indruk dan dat je een kinderachtig rotopmerking terug maakt. Dan lijk het meteen of je hapt en dat maakt je juist een leuker slachtoffer ;)

Ik heb vooral nog last tijdens ruzies, discussies, presentaties of wanneer ik erg enthousiast ben over iets. Ik kan in mijn hoofd ook altijd al horen waar ik blijf hangen en dan kan ik het voorkomen door de zinsvolgorde te veranderen of door voor het woord even ehhh te zeggen :') Ik heb niet echt last van het m-m-maar, meer van mmmmmaar :+ Ik heb ooit een presentatie over vitamines&mineralen moeten houden, nou dat was ook een lachertje. Vvvvvvitamines en Mmmmmineralen!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:53

Xjosee schreef:
_Rapido_ schreef:

Dat lijkt me sterk, ik heb de eerte 12 jaar van mijn leven nooit gestotterd, dus dan zou ik een hersenbeschadiging hebben?

Nee, daarom dus het lijkt me dat het niet kan. Maar het is wel raar dat zij dat op haar opleiding logopedie te horen krijgt.. Misschien bedoelt ze dat het al in mindere mate in je hersens aanwezig is, zonder dat de symptomen zich uiten. Als er dan 'iets' gebeurt, bijvoorbeeld een stressperiode, dan word het stotteren getriggerd en krijg je er last van?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:36

De échte oorzaak van stotteren weten ze niet. Wel is door onderzoeken e.d. gebleken dat er wel een erfelijke component meespeelt bij het stotteren, omdat in de familie van een stotteraar, vaak meerdere stotteraars zijn. Het heeft wel te maken met een deel van de hersenen, want als je zingt (en dus een ander gebied van de hersenen gebruikt) stotter je niet. Dat komt ook deels omdat bij zingen al is bepaald wát je gaat zeggen en hoe. Bij gewoon praten moet je ook formuleren en dat is een stuk lastiger.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:50

Klopt dat het erfelijk kan zijn. Bij mij stotterde mijn vader, ooms en opa ook. Het heeft ook weer te maken met een timingsstoornis in de hersenen. Maar de technische kant van dat verhaal weet ik ook niet precies.

Brengen jullie het stotteren altijd onder aandacht bij mensen?
Ik had laatst een mail gestuurd naar alle bekenden met uitleg wat stotteren is en hoe ik het ervaar etc, dit oa naar aanleiding van de wereldstotterdag. Ik kreeg wel heel veel positieve reacties. Was wel erg fijn.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:13

sundance11 schreef:
Klopt dat het erfelijk kan zijn. Bij mij stotterde mijn vader, ooms en opa ook. Het heeft ook weer te maken met een timingsstoornis in de hersenen. Maar de technische kant van dat verhaal weet ik ook niet precies.

Brengen jullie het stotteren altijd onder aandacht bij mensen?
Ik had laatst een mail gestuurd naar alle bekenden met uitleg wat stotteren is en hoe ik het ervaar etc, dit oa naar aanleiding van de wereldstotterdag. Ik kreeg wel heel veel positieve reacties. Was wel erg fijn.

Daar zit ik nog over te twijfelen, maar dan met name bij mijn leraren. Ik denk alleen dat ik het nog niet doe, omdat het bij mij per dag verschilt wat ik fijn vind en wat vooral niet.

Mijn vader,moeder, oom en broer van mijn opa hebben ook allemaal gestottert. Bij hun is het allemaal vanzelf over gegaan, dus ik hoop dat ik er ook over heen groei.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:03

Mijn oom stottert ook. Ik breng het trouwens niet onder de aandacht bij mensen, ze horen het vanzelf wel als ik begin te praten ;)
Ik maak er zelf geen probleem van dus dan doet een ander het ook niet. Nog nooit meegemaakt in ieder geval. Soms vragen mensen wel of ik al lang stotter bijvoorbeeld, maar dan geef ik gewoon antwoord.