Ibuprofen, zo sterk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: Ibuprofen, zo sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:34

ik heb gelukkig nog een groot doosje liggen, daar red ik het nog wel een jaar mee (als ik er niet langer mee doe). afgelopen tijd wel vaker gebruikt omdat ik ontzettend last heb van mn rug maar sinds deze week ben k weer onder behandeling bij de fysio dus nu moet het goed komen!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:48

ik gebruik ook ibu voor mijn hoofdpijnen.
Nooit geen last gehad van mijn maag of andere bijwerkingen
ook als ik ongesteld ben gebruikt ik ibu, en voor de pijn en als bijwerking van de ibu heb je minder bloedverlies.
Ik ga nog maar ff een groot doosje halen van de week.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:51

he is dat echt zo? minder bloedverlies?
t viel me wel al op dat de laatste paar stopweken (die hou ik niet zo vaak) aanzienlijk minder waren dan anders...
'vroegah' toen ik nog bij mn ouders woonde gebruikte ik altijd 2 dagen voor mn menstruatie moest beginnen (dus in mn stopweek) alive feminax. sinds ik op mezelf woon neem ik gewoon een ibu'tje (heb geen zin om voor die 3 keer per jaar een heel doosje aleve te kopen).

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:59

ja dat is waar, staat in de bijsluiter van ibu die ik bij de apotheek kreeg.
(op zo'n A4tje) echt ideaal, heb ook niet zoveel stopweken,mede door de megapijnen.
En met een ibutje heb je minder pijn en vloei je ook nog minder

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:00

ik heb jaren dagelijks ibrufén geslikt ongeveer 2 a 4 per dag (en ik leef nog steeds zonder maagklachten)
maar van mijn huisarts mag ik het nu niet meer slikken
ik heb andere pijnstillers gekregen daar mag je absoluut geen ibrufén bij slikken
dus nu moet er standaard paracetamol naast slikken 4 per dag

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:01

oh dat is nog eens handig zeg, haha.
bij mij doet het altijd pijn 1 of 2 dagen voor ik echt ongesteld word, als ik dan geen goede (Werkende) pijnstiller neem dan hou ik die pijn de rest van mn stopweek.
neem ik 1 dag even 2x een pijnstiller is het daarna ook voor de rest van de week over. echt handig

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:26

Wat pijnstillers doen (allemaal, of toch in elk geval diegene die hier besproken worden), is dat ze een bepaald enzym blokkeren.
Een ontstekings of pijnreactie, is eigenlijk een behoorlijk lang en ingewikkeld proces van allemaal chemische reacties. Als je die chemische reactie kan onderbreken (door de katalysator te blokkeren), dan stopt de pijn/ontstekingsreactie ook.

Helaas, dat bepaalde enzym is niet enkel verantwoordelijk voor een pijnreactie, maar is ook verantwoordelijk voor een aantal reacties ter hoogte van je maag. Een medicijn kan niet selecteren om de ene helft te laten zitten, en de andere helft te blokkeren, dus ook de reactie in je maag wordt geblokkeerd. Daarom moet je bij ibuprofen uitkijken voor maagzweren en dergelijke, en wordt het aangeraden om er ook wat bij te eten.

Dat is trouwens ook de reden voor heel veel bijwerkingen bij een heleboel verschillende medicijnen. Ze doen hun werk goed, ze blokkeren de reactie die ze moeten blokkeren, maar schakelen ook andere reacties uit, en daardoor krijg je bijwerkingen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:35

Ik word duizelig van paracetamol en ik heb niet het idee dat het goed helpt bij mij.
Ibuprofen helpt dan weer wel.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:03

Ibbel schreef:
mika11 schreef:
Je moet er wel beter mee uitkijken dan met paracetamol.

Hmm. Draai dat maar om. Neem te veel paracetamol en je helpt je lever permanent om zeep. Eet een doosje paracetamol in één keer leeg en bestel de begrafenisondernemer maar. Met ibuprofen lukt je dat echt niet.

Ibuprofen is veel beter qua bijwerkingenprofiel dan aspirine (die in dezelfde klasse van pijnstillers hoort, op dezelfde pijnreceptoren werkt). Om maagproblemen te voorkomen zijn er maagsapresistente ibuprofentabletten, die deze bijwerkingen niet hebben.

Voor alle medicijnen geldt: neem niet meer dan is voorgeschreven.

Paracetamol kan als je teveel slikt ook je nieren beschadigen.
Ibuprofen is een goede pijnstiller bij zenuwpijnen (kiespijn) of te gebruiken bij sportblessures (verstuikingen en zo).
Er zijn 2 soorten verkrijgbaar 200 en 400 mg. Normaal is 200 goed genoeg, 400 is voor echt heftige pijn. Laat je niet misleiden: De werking is ook afhankelijk van je pijngrens en de aandoening. Soms kunnen 200 tabletten beter werken dan de 400.
Paracetamol is daar en tegen geen ontstekingsremmer, maar een echte pijnstiller. Het blokt als het ware de pijn receptoren. Heb je geen kwaal die ontstekingsreacties kan opwekken (hoofdpijn), dan gebruik je paracetamol. Bij kiespijn, verstuikingen etc. die een ontsteking of irritatie kunnen opwekken, gebruik je Ibuprofen. Verstandig om beide in huis te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:11

Ik neem altijd 2 ibuprofen van 600 mg als ik tandpijn heb. Ik leef nog, en kan niet zeggen dat ie de pijn lang weg houd eigenlijk. :+

En als je je er stoned door voelt dan verwijs ik je graag door naar de shop.... Het is maar ibuprofen he! Geen morfine!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:26

Ibbel schreef:
Eet een doosje paracetamol in één keer leeg en bestel de begrafenisondernemer maar. Met ibuprofen lukt je dat echt niet.

Nou nee hoor, paracetamol en ibuprofen kun je slikken zoveel je wilt, je helpt alleen je lever om zeep (wat op den duur wel dodelijk kan zijn) maar een begrafenisondernemer hoeft daar niet direkt voor te komen.
Lever en nieren slopen gaat over een langere periode (weken) en is dodelijk, bijzonder pijnlijk in het laatste stadium.
Maar een overdosis paracetamol of ibuprofen is niet op korte termijn een probleem, ze pompen je maag leeg in het ziekenhuis en je mag naar huis of naar een instelling als je suicidaal bent.

Alle pijnstillers zijn schadelijk voor je maag, daarom moet je ze ook met ruim water innemen, staat er niet voor niets op.
Ibuprofen is wel een toppertje, kan allerlei narigheden aan je maag en darmen geven.
Overigens was er een paar weken terug een uitzending van Radar, ging over de bijwerkingen van pijstillers en het niet zo goede advies wat drogisten en apothekers geven omtrent het slikken van.

Iemand toevallig eens de bijsluiter van Aleve gelezen?
Ik wilde er laatst een nemen (de versie voor spier en reumapijn) maar na het lezen van alle bijwerkingen durfde ik niet meer, vergeleken daarbij is ibuprofen een lachertje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:32

realmagic schreef:
ook als ik ongesteld ben gebruikt ik ibu, en voor de pijn en als bijwerking van de ibu heb je minder bloedverlies.

Ibuprofen is bloedverdunnend en theoretisch zou je dus erger bloedverlies moeten hebben.

Ik slik tegen mijn rugpijn diclofenac (dis is tegenwoordig ook vrij verkrijgbaar in 12 1/2 en 25 mg).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:34

Volgens mij kan elk medicijn bijwerkingen hebben. Maar daar kom je pas achter als je het gebruikt.
Overigens hoef je je daar bij "vrije" medicijnen niet zo druk over te maken, dat is meer bedoeld om de fabrikant in te dekken. Een formele juridische kwestie eigenlijk.
Er duiken altijd wel spookverhalen op over vermeende klachten door gebruik van een medicijn. Maar dat blijkt achteraf vaak wel anders te zijn. Ik ken geen gevallen van sterfte door overdosis door paracetamol of Ibo. En ik slik het al vanaf m'n 18e, vanwege mijn sport en werk blessures. Of beter gezegd, mijn onbesuisde gedrag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:38

Overdosis kan wel ernstige lever- en nierfalen tot gevolg hebben.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:41

diclofenac had ik laatst vanwege en flinke schouder ontsteking, maar diclofenac is hier niet vrij verkrijgbaar.
En als je het krijgt, dan mag je geen auto of paardrijden (sticker op het doosje). Toen ik het gebruikte was ik de hele dag "slaperig" en sacherijnig.

anneliesdj

Brainless schreef:
realmagic schreef:

Ibuprofen is bloedverdunnend en theoretisch zou je dus erger bloedverlies moeten hebben.

Dat klopt maar doordat het bloedverdunnend is zorgt het ervoor dat er geen/minder stolsels gevormd worden in de baarmoeder waardoor je bloedverlies juist afneemt. (meer stolsels = meer bloedverlies om de stolsels kwijt te raken)
Als je ibuprofen gebruikt op je 2 heftigste dagen kun je 1/3 tot de helft minder bloed verliezen.
Ik zag wel dat iemand zei dat ze het een paar dagen vóór de menstruatie begon te slikken, dat heeft dan weer geen invloed op je bloedverlies, alleen als je het slikt op het moment dat je heftig vloeit.

K_vis

Elk medicijn heeft wel bijwerkingen.

Paracetemols vreten je nieren kapot zeggen ze, de pil word je dikker van en ga zo maar door.

Ik slik soms een diclofenac tegen mijn hoofdpijn en of rugpijn.
Paracetemols heb ik niets aan, dat helpt bij mij op de 1 of andere manier niet... Ook 2 paracetemols niet.

Diclofenac kan ik ook altijd lekker van slapen, ideaal als je erge hoofdpijn hebt.
en als ik wakker word heb ik tenminste geen gebonk meer in mijn hoofd.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:44

Brainless schreef:

Daar zijn medicijnen ook niet voor bedoeld. Alles wat "te" is, is niet goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:51

maXcomX schreef:
Brainless schreef:

Daar zijn medicijnen ook niet voor bedoeld. Alles wat "te" is, is niet goed.

*hoort mijn moeder zeggen*
Behalve TEvreden.
:D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 03:00

Nou, bij deze dan: :7 Je vader.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:51

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:31

Wat is dan het verschil tussen Nurofen en Ibuprofen???????????

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:08

aerdenhout1 schreef:
Wat is dan het verschil tussen Nurofen en Ibuprofen???????????

exact dezelfde actieve stof, alleen is het ene generisch, en het andere de merknaam :)
(kan ook zijn dat er een klein verschil zit in de hulpstoffen,dat weet ik even niet vanbuiten)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:09

Het heeft dus precies dezelfde werking?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:12

aerdenhout1 schreef:
Het heeft dus precies dezelfde werking?

(ik ben geen dokter, maar apotheker in opleiding)
voor zo ver ik weet, ja, die dingen hebben precies dezelfde werking