Stemmingswisselingen wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roossssa

Re: Stemmingswisselingen wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:20

Rosa, ik herken ook een groot deel van je verhaal. Ik ben ook heel introvert. Kan nooit lekker los gaan, houd me altijd in. Vaak lach ik wel maar meer voor de buitenwereld. Anders krijg je weer van die dingen als: gaat het wel? Wat is er met je e.d. dus vaak doe ik alsof ik vreselijk veel lol heb maar het valt eigenlijk best mee.
Er zijn maar 3/4 plekken waar ik me compleet thuis voel..

Ook las ik iets waar ik mezelf ook erg in kan vinden namelijk een planning die door de war wordt geschopt. Ik plan eigenlijk alles en vaak komt er dan iets tussen. Vaak word ik daar geirriteerd van en is mn hoofd een grote chaos!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:28

Stel jezelf de vragen: Waar ben ik? HIER! Hoe laat is het? NU! ofwel, kijk niet te ver vooruit, leef met de dag, als dat teveel is, leef met het uur, leef in het NU!
Ik weet 't, dat komt uit een boekje, maar hey, 't helpt als je jezelf die vragen stelt! focus op waar je op het moment mee bezig ben en laat je niet teveel afleiding door wat nog komen gaat of misschien wel helemaal niet komt :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:33

Ja dat is ook echt mijn probleem, ik moet echt van 'dag tot dag' leven maar ik kijk altijd zover in het voren. Aan de ene kant heel positief want ik kom niet heel vaak voor verassingen te staan als het om belangrijke/serieuse dingen gaat maar aan de andere kant jammer want soms is de spontaniteit ver te zoeken!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 00:25

Herkenbaar, "vroeger" moest ik wel perse mee doen van mijzelf, met de rest.
nu doe ik dat niet meer!
Heb me veel te veel mee laten slepen, maar ik draafde altijd te ver door, ging allerlei middelen gebruiken om het "leuk" te hebben.

tegenwoordig ben ik al zo ver, dat ik zelf iets ga doen, wat ik leuk vind! en niet omdat iedereen het doet!

wel lastig, maar liever alleen, dan zogenaamde "leuke" dingen doen, met verdovende middelen.
uiteindelijk werkt toch niets meer, en zijn de tegenslagen alleen maar groter

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:44

Pfff heel herkenbaar, zit nu al weer een paar weken in een dipje. Kan overal om huilen, iets kleins dat tegen zit, als iemand iets zegt en dat valt op dat moment verkeerd, een film, een boek en ga zo maar door.
Laatst was het zo glad van de sneeuw en viel ik van mn fiets omdat ik moest remmen voor een auto, het deed helemaal geen zeer, maar toch begon ik zo hard te huilen. Gewoon omdat ik op dat moment haast had en het echt niet kon gebruiken dat ik van mn fiets viel. En het idee dat er daar al zo veel mensen hebben gefiets, maar juist ik degene was die viel. En dan vanaf dat moment zit alles tegen, die week 2 keer vertraging met de trein, nog een keer van mn fiets gevallen en mn telefoon kapot.

Ik ben echt geen prater over gevoelens dus doe ook maar tegen mn omgeving of er niks aan de hand is, maar dat kost zoveel energie. Ik ben echt de helft van de dag doodmoe. Ik schijn ook erg veel afwezig te zijn en niet te reageren op dingen enzo.

Heb ook al vaker gehoord dat dit van de pil kan komen. Maar is er dan een goed alternatief waar iemand ervaring mee heeft?

Ik hoop maar dat het minder wordt zodra het langer licht wordt.

Ik heb iig blij om te lezen dat ik niet de enige ben!

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:11

Ook ik ben introvert.. Herken me er ook heel erg in..

@ Flip; Komt me ook bekend voor, soms als mensen iets zeggen en ze bedoelen er helemaal niks mee kan dat gewoon ook heel kwetsend op mij overkomen en dat zijn ook vaak kleine dingen, maar daar kan ik dan echt om huilen of boos om worden..

Weet iemand trouwens of er iets van medicatie o.i.d. kruideniets (?) is tegen stemmingswisselingen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:08

Priscilla__ schreef:
@ Flip; Komt me ook bekend voor, soms als mensen iets zeggen en ze bedoelen er helemaal niks mee kan dat gewoon ook heel kwetsend op mij overkomen en dat zijn ook vaak kleine dingen, maar daar kan ik dan echt om huilen of boos om worden..

Kijk, maar dat ligt dus aan jouw interpretatie van de situatie. Juist als je wat neerslachtig bent interpreteer je dingen slechter voor jezelf dan ze hoeven te zijn.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:17

Roo_19 schreef:
Ik ben ook heel introvert. Kan nooit lekker los gaan, houd me altijd in. Vaak lach ik wel maar meer voor de buitenwereld. Anders krijg je weer van die dingen als: gaat het wel? Wat is er met je e.d. dus vaak doe ik alsof ik vreselijk veel lol heb maar het valt eigenlijk best mee.

Poeh dit zou ik kunnen geschreven hebben :)
Ik heb soms ook wel last van stemmingswisselingen, of om specifieker te zijn; ik erger me heel snel aan dingen zonder dat ik dat wil.
Zo is er bij ons op stal 1 persoon waar ik me echt aan dóóderger {x) en hoe goed gezind ik die dag ook ben, zie of hoor ik die persoon dan is hij helemaal om en dan lukt het ook niet meer met mijn paard. Ik laat me ook nog te vaak ontmoedigen door kleine dingetjes en zou dan liefst van al in een bolletje gaan huilen :o .. Naar mijn omgeving toe durf ik wel eens kortaf te doen, terwijl ik op dat moment eigenlijk best wel besef dat ik weer eens in overdrive ga. Best vervelend, maar tja wat doe je eraan ..

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:56

Volgens mij kunnen we allemaal in groepstherapie onderhand :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:00

Neeeeeeee dat wil ik juist niet! Ik wil niet in een zaaltje :=

Doe 't lekker zelf, dat gaat ook :)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:06

Halloa :)

Laat ik mij hier dan ook maar melden... :o

Heb net op de eerste pagina een stukje gelezen over het gebruik bij de pil en stemmingswisselingen... Ik dacht dat het ook daar aan lag, ben dus gestopt met de pil, nam een hormoon vrij spiraaltje.. In het begin dacht ik echt dat het werkte! Ik was alleen nog maar euforisch.. Helaas kwamen ze na een tijdje och weer terug...
Ik weet ook niet hoe je ze tegen kan gaan, neeem ze maar voor lief..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:31

Dus conclusie :P

We hebben er allemaal last van, alleen kunnen we er niets tegen doen :(

Oke, dan moeten we er mee leren leven :)

Maar ik zie wel, dat het bij iedereen een andere oorzaak heeft! iedereen een andere achtergrond, en andere uitwerkingen!

Misschien wel fijn als we elkaar nog tips kunnen geven..

Naast stemmingswisselingen heb ik ook een obsessie voor gewicht en eten.. als mijn stemming een lange tijd down is, eet ik vrijwel niet, val veel af, voel me dik ed..

voor meer mensen herkenbaar?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:35

Maritje1991 schreef:
Dus conclusie :P
We hebben er allemaal last van, alleen kunnen we er niets tegen doen :(

Jawel, dat kan wel! Door de patronen die je geest en gedachten automatisch volgen te doorbreken en je emoties op een andere manier te handelen kun je wat doen aan je stemmingswisselingen en neerslachtige buien.

Het probleem is dat de mens een denkende geest heeft. Dat heeft veel voordelen maar ook nadelen. Inzicht daarin kan je anders met situaties laten omgaan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:19

klinkt heel makkelijk...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:29

Is niet zo makkelijk maar ik vind het zelf wel prettig om eerst de wetenschappelijke achtergrond te weten van het hoe en waarom van stemmingswisselingen/neerslachtigheid/depressie. Zodat je weet wat je wel en wat je vooral niet moet doen. Dus dat ben ik nu aan het doen :D

Maar ik ben academisch gevormd... ik vind het prettig om eerst eens wat over onderzoeken enz te lezen voordat ik ergens aan begin. Dat kan voor een ander natuurlijk heel anders zijn :)

Edit: het is heel moeilijk om dingen die je gedachten en geest automatisch doen niet meer te doen. Maar het kan wel... als je het herkent. En daar heb ik dus een stukje theorie bij nodig. Voor mij helpt het :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:32

Ik heb het alleen tijdens die ene week in de maand. Normaal valt het nog best mee. :o O:) Vorige maand; ik had honger, loop naar de kast, ligt niks (geen chocola) in de kast, toen ben ik huilend naar boven gestampt en ben maar gaan slapen. :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:37

hihi, dat is gewoon een erge pms :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:37

Ik heb hier vroeger ook extreem last van gehad, en dan ook echt inderdaad ene moment vrolijk en andere moment tot het punt dat ik spontaan stond te huilen.

ik slik de pil niet meer (om meerdere reden) en het is ook voorbij, ben veel stabieler nu.

erg vervelend in het dagelijks leven, vergt ook zo ontiegelijk veel energie.

Tante_trien @ Daar hebben we allemaal wel is last van he :')

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:38

Nou, ik ben jaloers op mijn moeder, die komt zonder buikpijn, hoofdpijn, of ook maar 1 chagrijnig moment haar menstruatie door. :') Misschien dat het bij mij daardoor juist erger lijkt, omdat het vreemd is in dit huis. :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:45

Bij mij is het ook verschrikkelijk! zonder of met pil allebei drama!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:46

Bij mij ook inderdaad. En dankzij mijn goede gezondheid down under moet ik elke maand stoppen. *jeej* :r

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:59

ik slik trouwens geen pil meer! al een jaar niet meer..

ik had andere klachten met de pil

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:01

Ik zit nog wel aan de pil, anders is het al helemaal niet meer te doen. :=

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:01

Wat voor klachten Maritje1991?

ik ben gestopt omdat ik de hele maand door asprintjes slikte tegen de hoofdpijn, mij werd geadviseerd om te stoppen met de pil (door iemand zonder medische kennis) en daarna is de hoofdpijn verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:03

ik ben een maand aan de pil geweest, en toen weer gestopt. Heel vervelend. Weet ook niet zo goed wat ik daar mee aan moet. Soms denk ik, ik laat mezelf gewoon steriliseren dan ben ik van het hele gezeik met hormonen af .... :') Maaaar, ik ben 18 en hoewel ik ab-so-luut geen kinderwens heb.... Weet je nooit hoe de toekomst loopt enzo, dus dat lijkt me wel weer een beetje drastisch meteen. Maargoed.