Hiv ook in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:56

blokje schreef:
Het is idd jammer dat er zo'n taboe om HIV ligt. Ik ken persoonlijk helemaal niemand die het heeft.
Maar ik denk dat ik wel normaal met zoiemand om zou kunnen gaan.

Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat er een taboe rust op HIV. :n Als er iemand in mijn omgeving HIV zou hebben, dan zou ik er uiteraard gewoon mee omgaan, net als iedereen. Eerlijk gezegd moet ik wel zeggen dat ik intiem lichamelijk contact niet zou willen met een HIV-besmet persoon. Een condoom is zo geknapt, en ookal is bij alles zowat het risico klein: het risico is er wel. Het zou het mij niet waard zijn en daarnaast doet het nogal afbreuk aan de sfeer. (Zit het kapotje nog wel goed? Zie ik nu een scheurtje in zijn lip? :7 )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hiv ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:04

Uiteraard is HIV in Nederland, het zou naïef zijn te denken van niet. Zelf ken ik geen mensen met HIV of aids, ik heb het zelf ook niet (tests ftw!). Wel eis ik van al mijn bed partners dat ook zij, net als ik, een test doen voor we zonder condoom seks gaan hebben. Niet meer dan logisch lijkt me.

Dat HIV een redelijk onbekend fenomeen is, lijkt imo te komen doordat je het ten eerste niet van de daken schreeuwt en mensen het nog steeds als een 'ver van mijn bed' show zien. Gelukkig zie ik zelf dingen wel veranderen, mede door campagnes.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:08

doei schreef:
Dit klopt echt!
Ik vecht met een hele grote groep mensen voor vaccinatie tegen het Hepatitis virus.
Ook begeleide ik vrijwillig mensen in het ziekenhuis met dit virus die aan een zware kuur moesten.

Er is zoveel ontwetentheid over deze ziektes en mensen die het zelf onder de leden hebben kunnen zich behoorlijk naar voelen (dit kan zelfs eindigen in zelfmoord).

Kinderen die 1 ouder uit het buitenland (uit bepaalde landen) hebben worden door de staat bij geboorte direct geent tegen Hepa.
De rest van de kinderen niet, dus ook JIJ en IK...
Het zou zo fijn zijn als ieder geboren kind in Nederland vanaf nu hiertegen geent gaat worden zo kunnen we dit verdomde virus na 2 genaraties zo goed als uitroeien hier in Nederland.
Niet bij ieder geent persoon slaat de enting aan en diegene heeft nog steeds een kans besmet te worden met het virus (Dit is ongeveer 1 op 100).

Als je dit zelf leest, kinderen hebt die niet zijn ingeent of jij zelf, ik raad echt aan een bezoek bij de huisarts te brengen om een enting te halen!
Helaas wordt dit niet vergoed tenzij je iemand in je naaste omgeving hebt die het heeft. Daarom wordt hier ook tegen gevochten zodat het wel vergoed gaat worden en alle baby's deze enting van huisuit krijgen.

Nog even over hepatitis. Ik heb zojuist een blaadje van het RIVM binnengekregen met wijzigingen voor het rijksvaccinatieprogramma. Hierin staat dat vanaf 1 augustus 2011 alle kinderen tegen hepatitis-B gevaccineerd gaan worden.

Zelf ben ik wel gevaccineerd tegen hepatitis-B vanwege mijn werk als verloskundige. In de zwangerschap worden vrouwen standaard getest op hepatitis-B en HIV. De meeste mensen vinden dit ook prima. Een enkele keer wel een reactie als 'maar ik kan dat niet hebben'. Tja, helaas weet je dat nooit zeker dus wordt iedereen getest.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:11

De meerderheid denkt er zo als jou over, het is eerlijk dat je het gewoon hardop zegt en het is ook zo.
Het nare is dat mensen die wel zijn besmet met een dergelijk virus het dus heel erg moeilijk hebben met deze reacties (Wat kan leiden tot oa zelfmoord)...
Wat is hun toekomst? Hoe zit het met de liefde/ kinderen/ samenwonen? Eigenlijk niet meer normaal kunnen functioneren in de samenleving, want hoe zit het met werk (veel beroepen vallen af)?, het dragen van een groot geheim (je gaat het niet aan de grote klok hangen), de zware kuren die ze krijgen, eventuele thuiszorg (wie gaat de badkamer schoonmaken voor een patient met AIDS/ hepa, als deze dit zelf niet meer kan) etc.

Ik heb heel erg te doen met deze mensen |(

dejavu schreef:
Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat er een taboe rust op HIV. :n Als er iemand in mijn omgeving HIV zou hebben, dan zou ik er uiteraard gewoon mee omgaan, net als iedereen. Eerlijk gezegd moet ik wel zeggen dat ik intiem lichamelijk contact niet zou willen met een HIV-besmet persoon. Een condoom is zo geknapt, en ookal is bij alles zowat het risico klein: het risico is er wel. Het zou het mij niet waard zijn en daarnaast doet het nogal afbreuk aan de sfeer. (Zit het kapotje nog wel goed? Zie ik nu een scheurtje in zijn lip? :7 )

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:43

Je hebt ook gelijk hoor, Doei. Het is ontzettend sneu voor HIV-besmette mensen. Ondanks dat de meesten (?) zich in het beginstadium nog vrij goed voelen, is er toch telkens het besef dat ze patiënt zijn. Heel erg, want je wilt misschien wat iedereen wil: Een relatie opbouwen, eventueel kinderen. Op sommige vlakken lopen ze gewoon tegen een muur aan.
Héél sneu inderdaad, om over de praktische dingen nog maar te zwijgen.

Verder hoop ik niet dat ik iemand ontzettend kwets hiermee, en volgens mij valt mijn reactie nog wel mee?

Ik vind het ontzettend sneu en ik ga heel gewoon met alle mensen om, maar intiem contact zou ik afhouden. ;) Zijn er hier mensen die hier wel open voor zouden staan?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:58

In mijn persoonlijke omgeving ken ik niemand, ik ben wel in mijn werkveld in contact gekomen met HIV en aids-patiënten. Hiv is er zeker, vééél minder dan bv op het Afrikaanse continent, maar het komt voor.

En er is inderdaad heel weinig geweten door de meeste mensen. Ondanks de zogenaamde goede voorlichting. Die laat blijkbaar toch wel wat steken na. Niet alleen voor aids trouwens, ook andere soa's en zelfs gewoon seks en vruchtbaarheid. Ga maar eens navragen bij vele ongewenste zwangerschappen of soa's(ja duhu, die zijn altijd ongewenst :P )hoe het zo ver is gekomen, je krijgt wel eens de gekste antwoorden(ik dacht dat als ik na de seks mezel eens goed beneden waste het wel allemaal weg zou zijn, ik dacht dat je niet zwanger kon geraken als hij niet klaarkomt, ik dacht dat de pil ook beschermde tegen die soa...)

Wat ik nog verontrustender vind, is dat ik de laatste jaren wel eens van mensen hoor dat ze hiv helemaal geen erge ziekte meer vinden om op te lopen. Want, zo redeneren ze, tegenwoordig heb je toch zo'n goede medicijnen met steeds minder bijwerkingen: heb je hiv, dan neem je toch gewoon netjes je pilletjes en je kan héél oud worden.
Dat vind ik een enge en roekeloze gedachtegang, omdat je imo niet nadenkt over de muur waar je tegen aan loopt als je omgeving weet dat je hiv hebt, zoals jij dat zegt dejavu. Het gaat bij hiv niet alleen maar om je eigen lichamelijke ongemakken, maar om het sociaal stigma bij je omgeving, eigen vrienden en zéker relaties dat je moet meedragen voor de rest van je leven. Daar bestaat geen enkele medicijnencocktail voor. Ja, ook heel eerlijk, ik zou nooit iemand laten als vriend, maar moest ik een relatie hebben...dat zou niet standhouden. Ik zou idd ook gewoon véél te veel bezig zijn met "het scheurt toch niet?" "wat als?"...het zou gewoon geen relatie toelaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:58

dejavu schreef:
Je hebt ook gelijk hoor, Doei. Het is ontzettend sneu voor HIV-besmette mensen. Ondanks dat de meesten (?) zich in het beginstadium nog vrij goed voelen, is er toch telkens het besef dat ze patiënt zijn. Heel erg, want je wilt misschien wat iedereen wil: Een relatie opbouwen, eventueel kinderen. Op sommige vlakken lopen ze gewoon tegen een muur aan.
Héél sneu inderdaad, om over de praktische dingen nog maar te zwijgen.

Verder hoop ik niet dat ik iemand ontzettend kwets hiermee, en volgens mij valt mijn reactie nog wel mee?

Ik vind het ontzettend sneu en ik ga heel gewoon met alle mensen om, maar intiem contact zou ik afhouden. ;) Zijn er hier mensen die hier wel open voor zouden staan?

Heel eerlijk, nee. Ik weet dat aids en HIV goed onder controle te houden zijn en dat je er niet per definitie meteen aan dood gaat en dat je goed kan leven zonder anderen te besmetten. But still, het risico is me gewoon te groot.

Maar, het kan maar zo zijn dat ik er heel anders over denk, mocht ik iemand tegenkomen die het blijkt te hebben en er is een klik.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:08

Er is ooit eens op mijn vroegere middelbare school een man geweest die hiv-positief was om ons voor te lichten. Op een gegeven moment vertelde hij van een keer dat hij samen met anderen bij een vriend zijn thuis op het terras zat, gezellig te babbelen met een drankje erbij. De moeder kwam, en ruimde de glazen op. Hij moest dringend naar de wc, en ging het huis binnen. Hij zag nog net hoe de moeder van zijn vriend zijn glas vastnam alsof er god weet welke ziektes op zaten, en het in de vuilbak kieperde. Hij zei, met zijn duim-en wijsvinger bijna tegen elkaar: "als je iemand anders iets ziet weggooien wat je gewoon hebt aangeraakt, alsof het iets dodelijks vies is, dan voel je jezelf nog maar zó klein"...

Hij had trouwens ook een vaste vriend, die wist van zijn ziekte. Zij hadden gewoon seksuele contacten met een condoom. Indien het condoom scheurde, was er kans op besmetting en moest zijn partner 6 maanden preventief een medicijnencocktail slikken. Als je dat doet, verlaag je de kans op besmetting. Dit was al 2 keer voorgevallen, maar gelukkig nooit met verder gevolg.
Dat is trouwens nog zoiets, hiv heeft een incubatietijd van ongeveer 6 maanden. Dat wil dus zeggen, dat als je hiv hebt opgelopen, het nog gemiddeld een half jaar duurt voordat je er positief op test. (tenzij de tests tegenwoordig veranderd zijn 8-) ). Dus, wat ik ook wel eens heb gehoord "ik heb 3 weken geleden onveilige seks gehad en ik voel nog niks anders dus het was niks", gaat ook niet echt op := .

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 06:08

Ik heb een familielid met hiv. Die kwam erachter nadat zijn vrouw doodging aan aids, omdat ze het verzweeg en geen medicijnen wilde slikken. Toen heeft hij zich laten testen(had geen verschijnselen)en bleek hiv te hebben. Schijnt dat er best een lange tijd overheen kan gaan voordat je verschijnselen krijgt, hun hadden ook al een lange tijd wat samen.

Katleentje: Ja erg is dat! Toen ik nog jong was vond ik het ook een beetje eng, als hij dan wat dronk durfde ik eigenlijk niet meer die beker te gebruiken. Nu ik weet hoe het zit maakt het me echt niet uit.

Heb weleens een programma gezien over twintigers met hiv in Nederland. En dan vroegen ze of ze het vertelde aan diegene voordat ze seks hadden. En die jongen had nogal vaak onenightstands en die vertelde het dus niet :| Vond dat echt wel heftig, het feit dat je het weet en gewoon iemand anders ermee KAN besmetten. Er was ook een stelletje de één had hiv en de ander niet, op hoop van zegen dat het condoom niet zou scheuren. Nou ik zou dat echt niet kunnen, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:20

petitparis schreef:
wordt bloeddonor, dan heb je gratis een HIV-test...

bij de GGD kun je je ook (als jongere) gewoon gratis laten testen op HIV (en andere Soa's)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:41

Een paar recente studies wijzen er trouwens op dat mensen die besmet zijn een grotere kans op hart- en vaatziekten hebben. Men dacht lange tijd dat dit door de medicatie kwam, maar er is een subgroep mensen die wel hiv besmet is maar zonder medicatie nooit aids krijgt, en ook zij vertonen dat verhoogde risico. Dus goede medicatie (en dus chronische ziekte) of niet, vaak worden ze toch stukke minder oud..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:51

Je sperma kan worden schoongewassen en bij je vrouw worden ingespoten ;)

Ik denk eigelijk ook niet dat ik het met iemand zou aandurven die aids heeft...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:15

Ik zie dat er toch wel goed in dit topic is gereageerd, bedankt daarvoor ook voor de persoonlijke verhalen.
Er is nog niet zo lang geleden iemand aangeklaagd die hiv had en bewust mensen besmetten.
Dus mensen kijk altijd uit aan wie dit allemaal leest