Arabesk schreef:e_horse schreef:Overigens heb ik zelf het idee dat eczeem van binnen uit komt.. ben er alleen nog niet achter hoe ik het moet verbeteren. Geen melkproducten hielp heel goed, maar dat is bijna niet vol te houden.. suiker, melk en meel (tarwe) minderen scheelt ook al een stuk.
Ben nu toevallig een boek aan het lezen over zomereczeem bij paarden.. in je raadt het al: "Zomereczeem opgelost met voeding"
sinds ik melk, kaas en varkensvlees heb geschrapt gaat het stukke beter
chocola, aardbeien, yoghurt, karnemelk etc dragen er ook aan bij, maar in mindere mate.
ik neem biergistpillen, dat helpt ook tegen huidproblemen van binnenuit. weet nog niet of het helpt want doe het pas sinds een paar dagen.
ik hoorde ook dat geen suiker of zo iig min mogelijk suiker eten helpt tegen eczeem. 

, kleding/beddengoed van natuurlijke stoffen, reinigingsmiddelen (voor lichaam, was, afwas, schoonmaak.....) op natuurlijke basis, zonder geur/kleur stoffen. En verder stress zoveel mogelijk uit de weg gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Maar ja een boterham met pindakaas is af en toe zo lekker, maar de volgende dag meteen jeukende handen helaas.
Iedereen die mij kent kon er in ieder geval niet omheen. 
verder ook geen olie in het bad, alleen maar water. wordt altijd ontzettend rozig van in bad zitten en heb dan even geen jeuk, dus viel dan meestal in slaap...
maar het ziet er gewoon niet uit... 
. (Zei de huisarts en dermatoloog ook). Érg vervelend, heb het aan mijn handen, en er zijn dagen dat er (voor mijn handen) er netjes uit ziet (wel veel rimpels etc.. lelijk.. komt door de jarenlange eczeem). Maar er zijn ook dagen dat (ondanks het dag in dag uit smeren) het er níet uitziet, kloven etc.. Pijnlijk ook!
) en met van die handschoenen aan slapen. En verder moet ik een soort crème smeren, de hele dag door