Eczeem, welke bokker nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:27

Arabesk schreef:
e_horse schreef:
Overigens heb ik zelf het idee dat eczeem van binnen uit komt.. ben er alleen nog niet achter hoe ik het moet verbeteren. Geen melkproducten hielp heel goed, maar dat is bijna niet vol te houden.. suiker, melk en meel (tarwe) minderen scheelt ook al een stuk.
Ben nu toevallig een boek aan het lezen over zomereczeem bij paarden.. in je raadt het al: "Zomereczeem opgelost met voeding"

sinds ik melk, kaas en varkensvlees heb geschrapt gaat het stukke beter :j

chocola, aardbeien, yoghurt, karnemelk etc dragen er ook aan bij, maar in mindere mate.

ik neem biergistpillen, dat helpt ook tegen huidproblemen van binnenuit. weet nog niet of het helpt want doe het pas sinds een paar dagen. :+ ik hoorde ook dat geen suiker of zo iig min mogelijk suiker eten helpt tegen eczeem.

apple01

Re: Eczeem, welke bokker nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:38

BTW ik heb gen eczeem. Maar familie leden wel. Het is wel zo dat het door stress erger wordt. Dus allemaal ontstressen!!
En voor de rest... moeilijk moeilijk. Biergist pillen zijn goed voor eczeem en andere huid onzuivere dingen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:57

@ e_horse, als ik niet of nauwelijks douche verga ik van de jeuk door de korsten vocht en dode huid. Mijn huid droogt van veel en heet douchen uit, klopt, daar smeer ik dan weer een dun laagje zalf op. Hoe droger de huid des te minder eczeem. Eczeem komt van binnen uit. Door heet te douchen komt de "gifstof" die onder de huid zit sneller buiten. Dat vermindert de jeuk, zwelling en roodheid.

@ loose, hoe warmer mijn omgeving des te meer jeuk ik krijg, mijn moeder had het advies gehad van artsen om mij als baby in een koele kamer te leggen. Hoe koeler, hoe beter. Door warmte krijg je sneller onderhuidse broei, dat veroorzaakt weer jeuk. En ik heb wel handschoenen aan, maar dunnetjes. {:)

Ik loop inmiddels al 36 jaar met eczeem rond, ik heb weet ik hoeveel onderzoeken (regulier, alternatief en homeopathisch) en pillen en zalfjes gehad die geen van allen werkten (of het nog erger maakte door allergie reactie op het medicijn) Heb jaren extra vitamines, mineralen en biergist pillen geslikt. Hielp niks.

Wat wel helpt: erg streng dieet (zowel eten als drinken) :( , kleding/beddengoed van natuurlijke stoffen, reinigingsmiddelen (voor lichaam, was, afwas, schoonmaak.....) op natuurlijke basis, zonder geur/kleur stoffen. En verder stress zoveel mogelijk uit de weg gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:15

Heb dr ook last van, al mijn hele leven, de laaste jaren is het bijna weg.
De ene periode erger dan de ander, meestal in de winter het ergst.
Heb nu triamcinolon zalf, ( fase 1 ) Je heb allerlei fase's hormoon creme's, 1, 2, 3 en fase 4 en volgens mij bestaat er ook nog 5.
Hoe lager het getal hoe minder zwaar de creme.
Vroeger heb ik aan de 4 gezeten. Je huid wordt er dun van en de aderen worden goed zichtbaar, dus pas op met deze creme's!

Na het douchen smeer ik me altijd in met vasaline en dan gaat meteen mijn pyama aan.
S'morgens is het in getrokken en dan minder last van een droge huid.
Tegen de jeuk heb tabletjes, Atarax, van deze wordt je heel slaperig maar ze werken wel als de jeuk niet meer draagbaar is.

Wat ook helpt tegen de jeuk is om te minderen met suiker...werkt echt!

En verder...kan je er vrij weinig tegen doen...hopen dat het ooit weg gaat.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:27

Ik had ook last van eczeem, maar bij mij bleek het te komen door een latex-eiwit allergie. Sinds ik geen producten meer eet waar dat eiwit in zit is de eczeem zo goed als weg. De producten waar het in zit zijn onderandere pinda's, bananen, tomaat en vooral met kiwi's heel veel last, dat eiwit zit met name in tropische vruchten. Sinds ik dat dus weet gelukkig bijna geen last meer :) Maar ja een boterham met pindakaas is af en toe zo lekker, maar de volgende dag meteen jeukende handen helaas.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:32

Ohja let op wasmiddelen. Wij hadden een keer een ander merk als anders en mijn zusje zat he-le-maal vol...
En kleurstoffen kunnen ook hele erge alergie veroorzaken. Mijn zusje heeft dat ook. Als ze dan een 'goedkoop' merk eet of drinkt...Dan zit ze ook helemaal vol. Dus bij ons alleen calve, de ruijter, coca cola van coca cola, etc. En alleen siroop van carvan civetam (of hoe dat ook heet)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:54

e_horse schreef:
Overigens heb ik zelf het idee dat eczeem van binnen uit komt.. ben er alleen nog niet achter hoe ik het moet verbeteren. Geen melkproducten hielp heel goed, maar dat is bijna niet vol te houden.. suiker, melk en meel (tarwe) minderen scheelt ook al een stuk.
Ben nu toevallig een boek aan het lezen over zomereczeem bij paarden.. in je raadt het al: "Zomereczeem opgelost met voeding"

Veel eczeem komt van binnenuit, maar er bestaat natuurlijk ook contact allergie en dan krijg je het toch echt van buitenaf.

Daarnaast heb ik ook een apart iets waar ik eczeem van krijg. In de straat waar m'n ouders wonen staat een UMTS mast. Met de jaren werd mijn eczeem erger en erger ... totdat ik verhuisde! Mijn eczeem werd rustiger en trok soms zelfs weg. Maar elke keer als ik thuis kwam was het weer raak. M'n huid werd met de uren dikker, roder, ging jeuken en overal kwam het eczeem op. Toen bij iemand geweest die gebruik maakt van bio resonantie en die kwam ineens met de term 'elektro smoq'. Dat ik last zou hebben van zendmasten e.d. Boeken gelezen en informatie gezocht over die elektro smoq. http://www.heartforhome.nl/vrij-van-straling Ik stond overal voor open, wat het ook mocht zijn, als die verschrikkelijke jeuk maar wegging... M'n vader vond dit onzin. Inmiddels hebben we hier in huis een apparaat op de meterkast, en heb ik iets wat ik overal mee naartoe kan nemen. Binnen 3 weken was het overgrote deel van mijn eczeem allemaal WEG!!

Ik blijf er gevoelig voor en ik voel het zodra ik melk op heb of stressig ben. Maargoed, het is echt een bizar groot verschil. Hoe sceptisch mijn vader hier ook tegenover stond, hij moest wel toegeven dat het verschil echt enorm was.

Ik hoop niet dat dit te vaag overkomt allemaal. :o Iedereen die mij kent kon er in ieder geval niet omheen.

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:09

Ja ik heb ook last van eczeem...

soms heb ik hier helemaal geen last van, nu is het weer heel erg. Heb er niet alleen in de winter last van, soms ook in de zomer... ontzettend vervelend..

Op dit moment wordt ik er ook weer helemaal gek van en mn hele benen zien er weer eens niet uit. Heb gister bij de drogist zalf en bodylotion gehaald van kneipp (voor atopisch eczeem ofzo) en heb de hele nacht bijna geen jeuk gehad!
Maargoed ik heb dat nu nog maar een paar keer gesmeerd, dus kan er nog niet hele veel over zeggen, maar nu hielp het.
De bodylotion prikte wel wat op de open plekjes, de zalf helemaal niet. Dus ik smeer nu alleen zalf op de open plekken (benen, armen en onderrug) smeer op de plekken die niet open zijn maar waar ik wel constant jeuk heb de bodylotion (rest van de rug en buik, borst) de zalf is vrij vetter dan de lotion waardoor de broek en trui wat 'plakt' aan de benen, maar liever dat dan jeuk...

heb al ontzettend veel geprobeerd, maar niks hielp eigenlijk. Heb het een paar jaar geleden zo erg gehad dat mijn lichaam er vanaf mijn navel tot mijn voeten uitzag alsof ik onder de gordelroos zat... dit kwam door het veeel te veel krabben aan eczeemplekken waardoor ontzettende infectie is ontstaan... Het leek op gordelroos, maar dit kan het niet geweest zijn omdat dat zich maar aan 1 kant van het lichaam vormt en ik er dus links én rechts onder zat... wat het wel geweest is weten we nog steeds niet..

Ik pas nu dus wel op met krabben, begin gelijk weer met smeren, sta veel onder de hete douche om vervolgens met koud water te spoelen (wat ook slecht schijnt te zijn... maar het helpt wel...)

Dus ik lees hier even mee naar 'oplossingen'

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:11

Wow wist niet dat hier een topic over was!

Ik heb het de laatste tijd echt heel erg, HA bezoek, zalfjes voor gekregen.
Het was toen een hele tijd weggebleven maar nu ineens weer terug.
Vanacht was het zo erg dat ik om 4 uur nog niet sliep en maar bleef krabben, ik werd er echt gek van.
Ik heb het vooral in m'n gezicht. :=
Heeft iemand ook tips tegen 't krabben?

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:19

tips tegen het krabben niet echt...
maar toen ik het zo ontzettend erg had liet ik 's nachts het bad vollopen en ging daar in zitten, niet te warm, want krijg je jeuk van ;) verder ook geen olie in het bad, alleen maar water. wordt altijd ontzettend rozig van in bad zitten en heb dan even geen jeuk, dus viel dan meestal in slaap...

maarja 's nachts in bad is ook niks...

en ik krab blijkbaar ook in mn slaap, dus voor het krabben bleek het weinig nut te hebben ;)

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:20

Ik krab idd ook in mn slaap!
Vreselijk, ik durf niet eens meer bij anderen te slapen.
Vorige keer op vakantie zei m'n zus dat ik de hele nacht door aan het krabben was, en dat heb ik niet eens door, fijn :=

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:25

Ja zeggen ze bij mij ook altijd...

mijn benen zien er ook echt niet uit door alle plekken... dus als ik bij iemand blijf slapen heb ik ook altijd pyjamabroek aan enzo... terwijl ik thuis altijd een nachthemd aan heb, omdat het anders zo broeit... :P maar het ziet er gewoon niet uit...

Zit ook helemaal onder de littekens, grote paarse vlekken zeker als ik in het water geweest bent... vind dat ook altijd zo erg in de zomer...
Vorig jaar met opleiding watersportdag gehad, ja allemaal water dus en in bikini, dus dan heb ik helemaal paarse benen, gaat iedereen je ook nog vragen wat je in hemelsnaam met je benen hebt...

tja...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 16:26

Nagels zo ver mogelijk afknippen en met lange mouwen aanslapen, liever krabben met kleding ertussen dan zonder.

Nooit geweten dat er zoveel lotgenoten waren!

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:30

maar als je met kleding ertussen krabt krijg je echt van die schaafplekken, die doen zo ongelooflijk zeer! (maarja zonder kleding ertussen krabben wordt je ook niet blij van ;) )
En ik heb juist veel meer jeuk met 'veel' kleren aan, dat broeit zo...

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:30

dauphine schreef:
Ja zeggen ze bij mij ook altijd...

mijn benen zien er ook echt niet uit door alle plekken... dus als ik bij iemand blijf slapen heb ik ook altijd pyjamabroek aan enzo... terwijl ik thuis altijd een nachthemd aan heb, omdat het anders zo broeit... :P maar het ziet er gewoon niet uit...

Zit ook helemaal onder de littekens, grote paarse vlekken zeker als ik in het water geweest bent... vind dat ook altijd zo erg in de zomer...
Vorig jaar met opleiding watersportdag gehad, ja allemaal water dus en in bikini, dus dan heb ik helemaal paarse benen, gaat iedereen je ook nog vragen wat je in hemelsnaam met je benen hebt...

tja...

Aaaawh.. :(:)
Ik snap echt wat je bedoelt, ik haat de zomer wbt dit ook.
En moet altijd goed op mijn kleren letten...

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:31

dauphine schreef:
maar als je met kleding ertussen krabt krijg je echt van die schaafplekken, die doen zo ongelooflijk zeer! (maarja zonder kleding ertussen krabben wordt je ook niet blij van ;) )
En ik heb juist veel meer jeuk met 'veel' kleren aan, dat broeit zo...

Bij mij wordt het zonder kleding helemaal 'open' en gaat het bloeden en ben ik weer terug bij af.
Maar met kleding wordt het helemaal schilferig en gaat idd broeien. :=

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:32

Juangi schreef:
Nagels zo ver mogelijk afknippen en met lange mouwen aanslapen, liever krabben met kleding ertussen dan zonder.

Ik slaap trouwens al met vest aan en trainingsbroek, maar ik krijg het nog voor elkaar, desnoods trek ik 's nachts alles uit. :')

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:36

op mijn kleding letten doe ik in de zomer niet echt...
loop in principe gewoon in korte broeken, rokjes en bikini...
littekens zie je in principe wel altijd wat, maar opzich valt het mee wordt ook niet echt bruin, dus je blijft het zien en heb dus ook best witte benen... maarja opzich schijt aan wat mensen vinden...
na het douchen, zwemmen of ander geklooi met water worden ze paars en dan vallen ze wel op.. dat vind ik wel vervelend.. ga dan ook niet vaak zwemmen...

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:36

Hier ook iemand met eczeem. Word gek van de jeuk. heb het dit jaar 'gelukkig' alleen op mijn handen. Maar het ziet er zo raar uit.

Ben er vorig jaar achter gekomen dat ik allergisch ben voor chocolade. Heel veel mensen zijn allergisch voor chocolade, pepermunt en paprika poeder.

Gebruik nu crème van Lush tegen eczeem, dit helpt wel goed. Helaas is die op en een nieuwe pot is onderweg. Gebruik nu van VSM crème voor eczeem en huidirritatie. Die is fijn tegen de jeuk. En verder veeeel crème smeren.
Het ultieme middel heb ik nog niet gevonden Zalfjes van de dokter helpen me niet genoeg, helaas.
Laatst bijgewerkt door CTJ op 22-12-10 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:37

M_ariskaa schreef:
Juangi schreef:

Ik slaap trouwens al met vest aan en trainingsbroek, maar ik krijg het nog voor elkaar, desnoods trek ik 's nachts alles uit. :')

daar kan ik dus niet mee slapen, wordt dan helemaal gek van de jeuk...
doe het ook wel hoor.. maar trek alles uit om toch te kunnen krabben...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:47

superlotje schreef:
*Klaagmodus aan*
Warm, koud, vocht, weinig slaap of stress en het is weer raak. Armen en benen onder het eczeem.
Jeuken is zo oncharmant, maar ik kan soms echt niet laten. Grrr...
En ik baal er ook van dat ik enkel katoenen kleding zonder al te veel naden e.d. Al dat wol wat nu in de mode is is erg leuk, maar niet voor mij.
*Klaagmodus uit* ;)

Whahaha in welk topic kom ik jou niet tegen :')
Bij mij is zeep en water ook een grote trigger, en tegenwoordig is mijn halsregio ook de sjaak. Ik heb nu verschillende zalfjes van de dokter, maar wat voor mij geweldig werkt is CETOMACROGOL.
Is wel op recept maar voor mij geweldig!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:01

*meld*

Ik heb ook eczeem, rond m'n 7e is het gekomen en eigenlijk nooit helemaal overgegaan.. En nu gaat het ook nooit meer over :n. (Zei de huisarts en dermatoloog ook). Érg vervelend, heb het aan mijn handen, en er zijn dagen dat er (voor mijn handen) er netjes uit ziet (wel veel rimpels etc.. lelijk.. komt door de jarenlange eczeem). Maar er zijn ook dagen dat (ondanks het dag in dag uit smeren) het er níet uitziet, kloven etc.. Pijnlijk ook!

Edit; ik moet elke avond zo een zalf smeren (weet zo niet hoe je de naam typt :)) ) en met van die handschoenen aan slapen. En verder moet ik een soort crème smeren, de hele dag door :+ !

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:04

Moeten jullie ook na elke keer handen wassen je handen weer opnieuw insmeren? Omdat het anders gewoon te droog aanvoelt?

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:08

ja, smeer inderdaad altijd mn handen weer in omdat ze zo droog zijn... heb hier niet echt eczeemplekken dus smeer mn handen gewoon met nivea.

Ik doe de pabo en loop dus stage op scholen, vorig jaar hadden ze op mijn stagescholen allemaal krijtborden, dat was echt verschrikkelijk, tig keer op een dag handen insmeren...
gelukkig hebben ze op mijn huidige stageschool allemaal digiborden, dus veel minder last van mn handen ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:08

Heb zelf in deze maanden altijd een heel droge huid, maar in de rest van het jaar komt er af en toe weer exceem op. Heb toen van de huisarts Emovatezalf gehad en dat werktte echt heel goed. Als het terugkomt begin ik weer met smeren en dan is het zo weer weg.

Voor mijn droge huid gebruik ik altijd Vaseline Intensive Rescue Moisture Locker. Is geparfumeerd en helpt zeer goed.