Privacy 'rechten' van patient in Ziekenhuis.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:35

Ik kan me voorstellen dat je het een vervelende situatie vind, fijn dat er toch ingegaan is op je verzoek, ondanks dat het blijkbaar niet nodig is. Zeker als er fysiek contact is kan ik me voorstellen dat een vrouw voor een vrouw fijner is.

Ik vind het zelf niet heel erg vervelend om te moeten doen, maar ik heb al eens meegemaakt dat ik vrijwel naakt op bed lag, met enkel een deken erover en dat een verpleegster op de gang het laken eraf wou halen/verwisselen. Weet niet meer precies de situatie maar ik ws toen 15 en dacht echt 'OMG!!!' doe normaal!
En bij een hart-echo moest er ook 'opeens' een mannelijke arts bijkomen, weet niet of het normaal is dat bij een vrouw een vrouw dit doet (ze gaan met dat 'ding' over/langs je borsten), toen dacht ik ook even: jee, lig ik daar in mijn blote t**ten, en moet ie er ook nog half/half aanzitten haha, maargoed, zon man ziet dat natuurlijk vaak genoeg :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:50

maaikemuis schreef:
Rontgenstraling komt nu niet bepaald uit je magnetron rollen. Het belang van een zo laag mogelijke dosering is zeer zeker in het belang van de patiënt aangezien dit zeer nadelige gevolgen kan hebben op de langere termijn (zeker in het ruggebied).

En ik neem TS wel degelijk serieus, maar ik wil ook graag de andere kant van het verhaal, de professionaliteit van zorgmedewerkers belichten.

Weet je, ik werk ook in de zorg. En ik weet soms meer van de 'professionaliteit' van de zorgmedewerker dan me lief is. Daarom raad ik ook iedereen altijd aan om gezond kritisch te blijven. En gezond kritisch is natuurlijk wel wat anders dan de eeuwige zeurpieten die we allemaal ook kennen.
Gelukkig gaat er niet zoveel mis in de zorg, maar als het mis gaat, gaat het vaak ook goed mis. En de arrogantie van veel zorgmedewerkers daarin is me toch wel een doorn in het oog.

Wat ik probeer te benadrukken is dat er ook binnen de zorg nog andere begrippen van belang zijn zoals 'belevingsgerichte zorg' en 'de client/patient als uitgangspunt'.
Zorg draait om meer dan voorkomen dat iemand blootgesteld wordt aan teveel rontgenstraling (en komop nou, hoeveel schade veroorzaakt het maken van 2 rugfoto's in plaats van 1 als je niet de hele dag in de ruimte staat zoals meestal het geval is met patienten).
De professionaliteit van zorgmedewerkers begint bij het serieus nemen van een patient en het ontzorgen van de patient. Bij het inschatten van risico's zoals een teveel aan rontgenstraling komt ook nog iets kijken als proportionaliteit: wat is het effect van de aanwezigheid van de man voor de gemoedsrust van de patient, ten opzichte van het risico wat onstaat als er 2 foto's moeten worden gemaakt in plaats van 1?

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:59

Is het ook niet een beetje zo dat het, omdat je een nare ervaring hebt gehad, tussen je oren blijft zitten en het daarom leek alsof die rontgenlaborant naar je zat te staren, dat staren zou ook observeren kunnen zijn, neem aan dat ook rontgenlaboranten meerdere mensen op een dag zien en ook het een en ander aan ervaring hebben. Met de handen over elkaar je aanstaren is natuurlijk niet netjes, maar aan de andere kant, hoe had hij dan moeten gaan staan? (Ver weg buiten die kamer, dat begrijp ik ;) )

Ik zou niet weten of je hier een klacht voor kan indienen, maar als je er nog vaker heen moet, dan zou ik het in ieder geval, wel bespreekbaar maken, of zeker iemand er op aan spreken zodat er een volgende keer begrip voor is en er rekening mee gehouden kan worden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:10

Schoenveter schreef:
Met de handen over elkaar je aanstaren is natuurlijk niet netjes, maar aan de andere kant, hoe had hij dan moeten gaan staan? (Ver weg buiten die kamer, dat begrijp ik ;) )

Nou niet met de handen over elkaar en staren iig. Wat is er mis met even wegkijken als iemand zich uitkleedt, ookal zie je diegene daarna alsnog (zo goed als) naakt. Ik zou het zelf ook erg ongemakkelijk vinden als iemand me aanstaart tijdens het uitkleden, man of vrouw.
Ik ben zelf behandeld door een mannelijke gynaecoloog en een mannelijke echoscopist/rontgenlaborant, zij waren allebei erg integer. Uitleggen wat er gebeurt, waarschuwen als een aanraking nodig is, etc. Ik had er daardoor geen moeite mee, en zo hoort het!

TS, vervelend hoe het gelopen is, maar goed dat je er wat van hebt gezegd. Misschien is het feit dat jij er wat van hebt gezegd wel een eye-opener geweest voor hem.

Schoenveter

Re: Privacy 'rechten' van patient in Ziekenhuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:20

Ik snap dat de TS die man er liever niet bij had, maar, als ik mezelf na ga, zou ook niet weten hoe ik zou moeten staan, bedoel, er is al duidelijk gemaakt dat ze liever niet wil dat hij er bij is en toch 'moet' hij blijven van zijn collega, ik zou me dan ook geen houden meer weten te geven. Al is staren natuurlijk wel het slechtste wat je in deze situatie zou kunnen doen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:22

Maar dat staren deed hij al voordat TS er iets van zei begrijp ik van TS. Ik vind het normaal dat dit soort dingen op een opleiding besproken worden, zo is het bij mijn opleiding (fysio) wel gegaan iig.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:22

Nou, dat staren was voordat ik vroeg of hij weg kon hoor.. dus dat is niet van toepassing bij dit geval Schoenveter.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:28

Ylana schreef:
Maar is het juist niet zo dat een arts bij dit soort handelingen met z´n 2en hoort te zijn om beschuldigingen te voorkomen...?
*Gaat eens zoeken op het net*

Dat klopt inderdaad. Dat is ook de reden dat een arts vaak niet alleen een lichamelijk onderzoek doet, zonder dat daar een verpleegkundige bij aanwezig is.
Het komt heel vaak voor dat mensen onterecht een klacht indienen. Zo'n arts heeft dan geen bewijs, dat dit niet het geval is. Dit omdat hij op dat moment alleen was.

Als het zo is gegaan als TS schrijft, dan wil ik ook niet suggereren dat deze houding helemaal klopt.

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:26

Ik werkte in een schoonheidssalon, en genoeg vrouwen die bij een gezichtsbehandeling ook hun BH uit doen. Dan ga ik niet met m'n armen over elkaar zitten kijken, ook al ben ik een vrouw en zullen ze zich sneller op hun gemak voelen, zoiets doe je gewoon niet.
Al had hij ondertussen nou wat dingetjes gedaan ala, maar nu snap ik wel dat je je ongemakkelijk voelde, dan voelt het echt of hij je van top tot teen staat te bestuderen.

Sleeper

Re: Privacy 'rechten' van patient in Ziekenhuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:42

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je erg ongemakkelijk gevoeld hebt. Iets vergelijkbaars heb ik gehad met bij een gynaecoloog. Co-assistent liep mee, maar hij keek me ook steeds strak aan. Niet onvriendelijk trouwens, maar het was ronduit genant.

En ooit heb ik foto's moeten laten maken in mn nakie vanwege huiduitslag. Is in een aparte foto kamer er was een normale meneer in normale mensenkleding. Dat voelde ook niet ok. Hier heb ik later wel melding van gemaakt en ze vertelde toen dat hij een witte jas hoort aan te hebben. Die jas schept de afstand die ik miste. (net of je in je nakie op de schoolfoto moet)

Waarschijnlijk had TS er minder moeite meegehad als die man even was gaan rommelen, en niet zo aanwezig was. Waarschijnlijk had die man het helemaal niet in de gaten, en een goede collega heeft wijst hier iemand achteraf op.