maaikemuis schreef:Rontgenstraling komt nu niet bepaald uit je magnetron rollen. Het belang van een zo laag mogelijke dosering is zeer zeker in het belang van de patiënt aangezien dit zeer nadelige gevolgen kan hebben op de langere termijn (zeker in het ruggebied).
En ik neem TS wel degelijk serieus, maar ik wil ook graag de andere kant van het verhaal, de professionaliteit van zorgmedewerkers belichten.
Weet je, ik werk ook in de zorg. En ik weet soms meer van de 'professionaliteit' van de zorgmedewerker dan me lief is. Daarom raad ik ook iedereen altijd aan om gezond kritisch te blijven. En gezond kritisch is natuurlijk wel wat anders dan de eeuwige zeurpieten die we allemaal ook kennen.
Gelukkig gaat er niet zoveel mis in de zorg, maar als het mis gaat, gaat het vaak ook goed mis. En de arrogantie van veel zorgmedewerkers daarin is me toch wel een doorn in het oog.
Wat ik probeer te benadrukken is dat er ook binnen de zorg nog andere begrippen van belang zijn zoals 'belevingsgerichte zorg' en 'de client/patient als uitgangspunt'.
Zorg draait om meer dan voorkomen dat iemand blootgesteld wordt aan teveel rontgenstraling (en komop nou, hoeveel schade veroorzaakt het maken van 2 rugfoto's in plaats van 1 als je niet de hele dag in de ruimte staat zoals meestal het geval is met patienten).
De professionaliteit van zorgmedewerkers begint bij het serieus nemen van een patient en het ontzorgen van de patient. Bij het inschatten van risico's zoals een teveel aan rontgenstraling komt ook nog iets kijken als proportionaliteit: wat is het effect van de aanwezigheid van de man voor de gemoedsrust van de patient, ten opzichte van het risico wat onstaat als er 2 foto's moeten worden gemaakt in plaats van 1?