Problemen met slapen en wakker worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:21

Momo2 schreef:
Ja ik weet t ..
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van PTSS ..

PTSS : Post Traumatische Stress Stoornis.
Vroeger heette het PTSD: Post Traumatisch Stress Syndroom

Het is een aandoening die je hoofd bezig houdt, tot in het oneindige.
Je concentratie gaat achteruit, bent gauw aangebrand en soms eindigen de sociale vaardigheden ergens in een moeras van nog meer ellende. Maar goed, je kunt er mee leven en toegeven is de beste remedie gebleken. "Go with the flow".

Momo2

Re: Problemen met slapen en wakker worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 02:23

Dankje .. maxcomx komt me best bekend voor !!

Maar ik ga maar proberen te slapen!
Doei

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:26

En aan pillen zou ik niet beginnen! Los van de bijwerkingen (soms suïcidale gedachten), moet er eerst een goede diagnose gesteld worden. En dat doe je niet via een geitenwollensokken site op internet. Zoek een goede psycholoog op aanraden van je huisarts.

_kelly87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:29

@Serval; Het is idd super vervelend! Ik heb vaak ook druk geplande dagen (te druk om te piekeren;))..en dan als je in bed ligt is er de rust om overal over te gaan denken zonder dat je het zelf wilt. Ik denk ook echt aan de stomste dingen als ik in bed lig. Het zou best kunnen dat je nu nog steeds nadenkt over wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurd..dat je alles nog niet echt een plekje hebt kunnen geven..zonder dat je het zelf in de gaten hebt! En soms lig ik dan in bed..en dan denk ik: nu nergens aan denken..en dan denk ik weer aan dat ik nergens aan mag denken en dan lukt het slapen ook niet..als je me nog volgt;)! Ik wil nu mss wel naar een psycholoog gaan omdat ik al jaren dit probleem heb en het niet beter wordt :(.. misschien dat ze me kunnen helpen met mn gedachten even aan de kant te zetten als ik ga slapen! Dat zou wel super zijn als het zou helpen! Heb jij dit ook al jaren of is het vooral de afgelopen tijd zo erg?

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:29

Pillen met melatonine zijn vrij verkrijgbaar in bijna elke drogisterij. Daar hoef je geen test voor te doen in een slaapkliniek.

@ Momo2; Weltrusten!!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:39

Een slaap probleem los je niet zomaar op met pillen. Er kunnen zoveel oorzaken zijn, dat je beter naar je arts kunt gaan en daar je problemen bespreken dan op een forum. Slaap problemen kunnen leiden tot nog ergere klachten of levensbedreigend zijn (komen ook vaak voort uit depressies). Dus niet afgaan op internet, maar een arts opzoeken, dat lijkt mij het beste.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:40

p87 schreef:
@Serval; Het is idd super vervelend! Ik heb vaak ook druk geplande dagen (te druk om te piekeren;))..en dan als je in bed ligt is er de rust om overal over te gaan denken zonder dat je het zelf wilt. Ik denk ook echt aan de stomste dingen als ik in bed lig. Het zou best kunnen dat je nu nog steeds nadenkt over wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurd..dat je alles nog niet echt een plekje hebt kunnen geven..zonder dat je het zelf in de gaten hebt! En soms lig ik dan in bed..en dan denk ik: nu nergens aan denken..en dan denk ik weer aan dat ik nergens aan mag denken en dan lukt het slapen ook niet..als je me nog volgt;)! Ik wil nu mss wel naar een psycholoog gaan omdat ik al jaren dit probleem heb en het niet beter wordt :(.. misschien dat ze me kunnen helpen met mn gedachten even aan de kant te zetten als ik ga slapen! Dat zou wel super zijn als het zou helpen! Heb jij dit ook al jaren of is het vooral de afgelopen tijd zo erg?

Goh wat bekend!! Ik heb het zelfde. Nou, ik ben altijd al meer een nachtmens geweest. Doordat ik "volwassen" geworden ben (moeder van twee prachtige, waardevolle mensjes die kort op elkaar geboren zijn) is het probleem wel verergerd. Je bent verantwoordelijk voor deze mooie mensjes. Ik slaap altijd ontiegelijk licht. Elke kik, elk hoestje hoor ik en begin dan gelijk te malen. Gaat het goed? Is er 1 aan het stikken? Is het te koud daar? Oh misschien heeft er 1 dorst? Als ik mezelf dan maan om NERGENS aan te denken is het resultaat dat ik mezelf letterlijk en figuurlijk kwel. Opstaan en kijken is dan de enige optie. Datzelfde heb ik ook als ik Serval buiten hoor, het kattenluik 2 x achter elkaar hoor gaan, noem maar op. Het slaat helemaal nergens op! Een psycoloog heeft bij mij geen enkel nut gehad. Heb er een paar 'versleten'............Grappig verhaal! Ik moet er wel bij vermelden als ik een uur of 4 tot 6 achter elkaar heb kunnen slapen ben ik toch wel vrij fit voor de dag. Nu ja, fit tot een uur of 15........dan takel ik toch echt af.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:42

maXcomX schreef:
Een slaap probleem los je niet zomaar op met pillen. Er kunnen zoveel oorzaken zijn, dat je beter naar je arts kunt gaan en daar je problemen bespreken dan op een forum. Slaap problemen kunnen leiden tot nog ergere klachten of levensbedreigend zijn (komen ook vaak voort uit depressies). Dus niet afgaan op internet, maar een arts opzoeken, dat lijkt mij het beste.

Dat ben ik helemaal met je eens. Er zijn in de handel echter wel erg veel medicijnen verkrijgbaar om je rust te krijgen. Dit is allemaal een korte termijn oplossing. Je neemt het echte probleem wat je hebt niet weg door dergelijke pillen of drankjes te nuttigen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:47

haha, ja dat komt me bekend voor. Een stevige borrel wil ook wel eens helpen. Helaas helpt dat maar tijdelijk.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:51

Na een incident met Jägermeister en Kruikje Melm ga ik niet meer voor die remedie.......brrrrrrrrrrrrrr!

_kelly87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:00

@serval; ik ben ook altijd al een nachtmens..mn moeder ook..dus het zit in de familie! Ik slaap zelf ook heel licht..word overal wakker van! Met kinderen heb je toch extra pieker gevoelens lijkt me..niet bevorderlijk voor het slapen. Je blijft toch altijd bezorgd om je kinderen..ook als je in bed ligt en je geluiden hoort! Ik ga binnenkort gewoon een xtje proberen bij psycholoog en dan zie ik t wel..kwaad kan t iig niet ;)..denk ik dan..haha
@maxcomx; borrel helpt idd goed..maarja..om nou elke avond aan de zuip te gaan lijkt me ook niet verstandig ;)

Ik ga nu toch maar eens proberen om te slapen..
weltruste allemaal :wave:

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:02

Door een test weet je of je het nodig hebt en zo ja hoe veel. De gelderse vallei is een ziekenhuis, geen internet kliniek. Je wordt geholpen door een neuroloog. De enige reden dat het via internet kan is omdat dit ziekenhuis het enigste ziekenhuis in NL is die dit onderzoek doet. Voorheel moest je er een nacht blijven, nu met de speeksel test hoeft het niet meer. Melatonine is een lichaamseigenstof dus er zijn geen bij werkingen die je wel hebt met lormasepam oxasepam etc. Het is inderdaat waar dat deze pilletjes vrij verkrijgbaar zijn. De dosering is dan erg laag. Mijn huisarts heeft het me ook eens gegeven en toen ging het niet zo lekker, de dosering en de tijd van innemen verschillen per persoon. De neuroloog kan je presies vertellen hoe je aanmaak verloopt. Om 7 uur in de ochtend ben je weer fris en uitgerust wakker.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:04

Wel te rusten _-:(

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:04

@p87; Natuurlijk moet je het proberen. Immers niet geschoten is altijd mis. Wie weet lost het wat op en zo niet nou dan kun je het in ieder geval van je lijstje schrappen.

Ik zal zo ook eens gaan kijken hoe mijn kant van het bed voelt..........
Slaap lekker!

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:06

maXcomX schreef:
Wel te rusten _-:(

Hahaha...........zwarte humor!

Neem lekker een kop warme melk en zing "slaap kindje slaap" zo'n 1000 x! Vergeet niet een notitie blok en pen te pakken dan kun je na elke x dat je het gezongen hebt een streepje zetten. Als je alsnog de tel kwijt raakt gewoon weer opnieuw beginnen!!!

Successsssssssssssssss! ;-)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:08

skyeboxer schreef:
Door een test weet je of je het nodig hebt en zo ja hoe veel. De gelderse vallei is een ziekenhuis, geen internet kliniek. Je wordt geholpen door een neuroloog. De enige reden dat het via internet kan is omdat dit ziekenhuis het enigste ziekenhuis in NL is die dit onderzoek doet. Voorheel moest je er een nacht blijven, nu met de speeksel test hoeft het niet meer. Melatonine is een lichaamseigenstof dus er zijn geen bij werkingen die je wel hebt met lormasepam oxasepam etc. Het is inderdaat waar dat deze pilletjes vrij verkrijgbaar zijn. De dosering is dan erg laag. Mijn huisarts heeft het me ook eens gegeven en toen ging het niet zo lekker, de dosering en de tijd van innemen verschillen per persoon. De neuroloog kan je presies vertellen hoe je aanmaak verloopt. Om 7 uur in de ochtend ben je weer fris en uitgerust wakker.

De meeste (op ouderdom na) slaapstoornissen komen voort uit psychische problemen. Als je nog geen 50+ bent en niet zeker van nare geschiedenissen, dan zou ik dat eerst laten onderzoeken.
Pillen helpen niet tegen de oorzaak.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:10

Mr bean had ook een goede oplossing, mbt schaapjes tellen: Neem een rekenmachine mee in bed en een flinke poster met heel veel schaapjes.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:11

Wel als de oorzaak is dat je geen melatoline aanmaakt.
maar goed daar is dan ook die test voor.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:15

Je kunt ook iets gebruiken waar je rustig van wordt. Heel rustgevende muziek zoals Enya, een bepaalde cd die je altijd draait voor je slaapt, een of ander ritueel. Je kan ook , als je druk in je hoofd bent, misschien rustgevende verhaaltjes lezen. Iets dat je wel leuk vind maar niet spannend. Toen ik in mijn puberteit was in de eerste jaren had ik er ook soms last van. Ik las dan een boek met kabouterverhalen dat vroeger ook aan mij voorgelezen is. Kinderachtig maar werkte! Maar ga sowieso naar de huisarts en laat je als diens tips niet helpen doorverwijzen!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:22

Ik herken het! *Verklaart waarschijnlijk ook gelijk het tijdstip waarop ik dit post :+.

Ik ben inmiddels doorverwezen. Ik heb heel veel problemen met mijn dag nachtritme, vooral in de winter. Heeeeel frustrerend. Hiernaast chronische pfeiffer dus ben ook nog is extreem moe.. Gekke is dat ik vaak heel actief word na 8 uur savonds.. :=

Edit: Ik heb de post boven in gelezen, ik heb idd ook een trauma opgelopen afgelopen jaar. Maar ze gaan me nu onderzoeken op winterdepressie.. TS ik zou dus naar de dokter gaan idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:47

Posttraumatisch stress syndroom(ptss) is een verschijnsel dat voorkomt bij idd millitairen die uitgezonden geweest zijn naar oorlosgebieden of conflictgebieden,
het komt echter ook voor bij mensen die een traumatisch ervaring hebben opgedaan vlakbij hun eigen vertrouwde omgeving, denk aan een geweldadige overval, openlijke geweldpleging, verkrachting, geweld op het werk of bijvoorbeeld pesten op school of op het werk....... let wel niet iedereen die het zelfde heeft meegemaakt krijgt er ook last van het is maar net hoe sterk je psyche is en of je wel of geen prater bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:50

maXcomX schreef:
Mr bean had ook een goede oplossing, mbt schaapjes tellen: Neem een rekenmachine mee in bed en een flinke poster met heel veel schaapjes.

Ha,ha,ha, ja en toen hij de uitkomst wist viel hij als een blok in slaap!

Leuk,leuk.
Maar goed, ik heb een verstoord natuurlijk ritme, ik gebruik melatonine om weer in mijn normale ritme te komen na de nachtdiensten, mij helpt het!
*D

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:55

Joenalie1 schreef:
Posttraumatisch stress syndroom(ptss) is een verschijnsel dat voorkomt bij idd millitairen die uitgezonden geweest zijn naar oorlosgebieden of conflictgebieden,
het komt echter ook voor bij mensen die een traumatisch ervaring hebben opgedaan vlakbij hun eigen vertrouwde omgeving, denk aan een geweldadige overval, openlijke geweldpleging, verkrachting, geweld op het werk of bijvoorbeeld pesten op school of op het werk....... let wel niet iedereen die het zelfde heeft meegemaakt krijgt er ook last van het is maar net hoe sterk je psyche is en of je wel of geen prater bent.

Ik heb PTSS door mijn verleden. Ik ben toch echt een prater maar kom er niet vanaf, dus of het nou echt uitmaakt of je wel of geen prater bent betwijfel ik ;)

(sorry offtopic maar moest het even zeggen O:) )

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:01

Ik heb dit probleem ook. Ik slik melatoine oid, en voor het slapen gaan een kop thee, warme chocomel of een klein glaasje wijn. Dan slaap ik als een roosje!
Met wakker worden, tjah. Wekker op het allerhardst zetten en het liefst 1 tot 2 meter van je bed af zodat je uit bed moet om hem uit te zetten. Dan meteen licht aan, koud water over je hoofd heen. Geloof me dan ben je wel wakker. Ook slik ik elke ochtend een vitaminepil met extra energie, omdat ik het anders ook niet red.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:12

Serval schreef:
Pillen met melatonine zijn vrij verkrijgbaar in bijna elke drogisterij. Daar hoef je geen test voor te doen in een slaapkliniek.

@ Momo2; Weltrusten!!

Ja maar je ligt dubbel op de grond als je ziet hoeveel melatonine daarin zit... 0,2 mg (heb ze zelfs gezien van 0,1 , wat een giller alsof je daarvan in slaap valt :D ). Nogal logisch dat dat zonder recept verkrijgbaar is.
Bij de HA hoef je ook niet meteen bij een slaapkliniek een test te doen hoor. Ik kreeg ze gewoon op recept mee. 2 mg, mocht het niet sterk genoeg zijn mocht ik er gerust dubbel pakken, dus 4 mg. (kan je nagaan, moet je 20 pillen slikken van de drogist wil je dat niveau bereiken).

Ik slik nu nog wel eens melatonine (ingeslagen in New York, daar is het zonder recept verkrijgbaar) om mijn ritme terug te krijgen. Kan mezelf er moeilijk toe zetten in bed te gaan liggen als ik nog niet moe ben (zoals nu :+ ) terwijl ik weet dat ik er morgen vroeg uit moet.
Een weekje melatonine pakken rond een uur of half 10 en om 10 uur lig ik gestrekt. Na een week stop ik ermee en zit mijn ritme weer zo in elkaar dat ik ook echt zelf om 10 uur moe ben :)