prikangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Re: prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 05:26

Bij mij helpt het vaak als ik aan de positieve dingen denk. B.v dat ze zonder een bloedonderzoek de oorzaak misschien niet kunnen vinden waarom je, je niet goed voelt.Heb de andere kant opgekeken, en met een hand een vuist gemaakt. Andere arm waar geprikt werd ontspannen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:58

hoi ts, ik was ook bang voor bloedprikken. Het was de 1e keer voor me dus ik vond het nogal eng en was zenuwachtig en gespannen.
Dus ik zat daar te stressen in die stoel maar het viel zoooooo erg mee! Het prikje voel je amper, en dat het bloed eruit word gehaalt voelde ik al helemaal niet! Het was echt zo gedaan, nu vind ik mezelf een behoorlijke aansteller omdat het heel erg mee viel.
Je moet je er niet al te veel druk om maken want je maakt jezelf alleen maar bang voor iets wat helemaal niet zo erg is. Sterker nog, mijn broer moest je altijd voor inentingen in de houdgreep in die stoel drukken en bij bloedprikken geeft hij geen kick!

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:03

gelukkig ben ik niet de enigste!
Inderdaad om dat verdovende zalfje vragen en aangeven dat je bang bent!
bij mij werkt echt niks.
Zodra ik in die stoel zit word ik gewoon helemaal gek ik begin om me heen te slaan als ik de naald zie val ik flauw begin te krijsen als een klein kind het lukt gewoon echt niet bij mij.
Vorige x heeft het 3 uur geduurd :+
aan iets denken werkt gewoon echt niet.
Mij moeten ze echt met 5 mensen vasthouden misschien dat een idee maar het is niet erg prettig :')
Iemand nog tips? :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:31

Oh ik ken het echt zo goed...
Ik ben als de dóód voor naalden en kan er echt niet mee omgaan. Van dit topic krijg ik dus al helemaal kippevel, wordt misselijk en lees het gewoon liever niet :=
Kan je dus niet helpen, maar wilde je wel even een hart onder de riem steken, ik weet hoe vreselijk het kan zijn :(:)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:17

is er ondertusse al iets gebeurt?

misschien moet je de opties eens afwegen:
-1x een prikje
- of steeds die buikpijn..

wat denk je dat vervelender is?!

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 20:22

Nee het is nog niet gebeurd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:48

xxnienke94 schreef:
is er ondertusse al iets gebeurt?

misschien moet je de opties eens afwegen:
-1x een prikje
- of steeds die buikpijn..

wat denk je dat vervelender is?!

Dat werkt echt niet voor mensen met prikangst. Ik heb liever buikpijn dan bloedprikken...

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:01

ik snap wel dat mensen er ontzettend bang voor kunnen zijn maar als je af en toe krom ligt van de pijn..
moet er toch ooit eens in je opkomen om je hier overheen te zetten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:14

Ik ben als de dood voor prikken...net als de meeste hier blijkbaar. Het is zo erg geweest dat ik ooit een kies heb laten trekken zonder verdoving.... jaja..zo erg kan het zijn.

Toch moet er zo nu en dan eens in je leven bloed geprikt worden. (of iets anders met naalden)

Ik zet me er op de volgende manier overheen:

Wat moet dat moet...

Paar jaar geleden was ik extreem moe en de huisarts wilde graag bloedonderzoek.(gelukkig niets ernstigs)
Ik ben de Huisartsenpraktijk uit gelopen, in de auto gestapt en rechtstreeks naar de prikpoli gereden..

Ik verkramp mijn arm zo erg dat ik 3 dagen spierpijn heb...maar dat kan me weinig schelen...dan is het maar gedaan.
Als ik wacht tot de volgende dag slaap ik een nacht niet...en dat heb ik er niet voor over.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:29

je maakt de stap voor jezelf zo alleen maar groter,
je kan het vergelijken met een muur, iedereen heeft zon muur, maar na bv een nare ervaring verhoogd de muur zich.
en elke keer als jij je er bijna toe gezet hebt om een deel van die muur af te stapelen, en van plan zijn erheen te gaan, word de drempel lager.
maar elke dag dat je het langer voor jezelf uitstleld bouwt de muur zich op!
des te langer je wacht, deste hoger deze word!
en hoe moeilijker de stap wordt!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:29

Ik ben ook extreem angstig. Het heeft geen nut om mensen moed in te praten want de angst neemt je hele gedrag over.

Gisteren heb ik geprobeert bloed te laten prikken. Ik ben al een tijdje onder behandeling van een internist voor Coeliakie. Hiervoor heb ik al meerdere keren bloed moeten prikken. Ik had toen een geweldige vrouw waarbij ik steeds terug kwam en het lukte haar uiteindelijk! Mede door mijn doorzettingsvermogen, mede door haar geweldige rust en geduld. Gisteren ging het helemaal mis. Ik ben nog nooit zo slecht behandeld door een verpleegkundige. Ze greep me vast dus ik trok terug uit angst. Vervolgens loopt ze weg met de woorden: in 1 keer of niet. Op de gang roept ze naar de rest: Gooi haar er maar uit. En komt weer terug en zegt: Denk er maar eens heel goed over na jongedame. Er zijn hier ook zalfjes voor.

Alsof zalfjes een angst minder maken? En haar gedrag.. Het heeft me alleen maar banger gemaakt. Ik was zo goed op weg, en nu..? Hoe kunnen mensen dingen verknallen.. Erg teleurstellend. Ben nu nog bang als ik er aan denk, begin nog te trillen.

Ik weet dat het geen pijn doet, ik weet dat het echt moet voor mijn onderzoeken, en ik weet dat het zo weer over is.. Maar als ik eenmaal bang word kun je niets tegen me zeggen. Ze moeten het voor zijn. Me meteen rust in praten en geduldig en vriendelijk over komen. Je kunt heel ver bij me komen maar ze moeten wel vertrouwen uitstralen. Ik merk direct wie ik wel en niet kan of wil vertrouwen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 07:28

@smidtje: Wat ongelooflijk slecht zeg. Daar zou ik werk van maken bij haar leidinggevende. Als jij aangeeft dat je extreem angstig bent...dan heeft zij zich er maar naar te gedragen.
Als ze er niet tegen kan...dan draagt ze het maar over, op een fatsoenlijke manier, aan een andere collega.