Paarden in combinatie met lang haar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe doen jullie je haar?

Ik hou het kort
10 (3%)
Ik vind het niet erg als het kapot is, en laat het gewoon zo
5 (1%)
Ik was mijn haar niet dagelijks
148 (50%)
Mijn haar is na dagelijks wassen nog steeds even gezond
118 (40%)
Andere optie (reageer dan eventjes)
14 (4%)

Totaal aantal stemmen: 295

InekeH87

Re: Paarden in combinatie met lang haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:39

waarom een pet dragen? Mijn haar wordt juist sneller vet als ik een pet of muts ofzo op zet.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:10

Maar het stinkt niet zo als je paard jou een knuffel geeft.....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:22

ow ok, maar daar kan ik sowieso niet heel erg mee zitten. Iedereen die ik ken weet dat ik paarden heb en als ik dan af en toe naar paard ruik vinden ze dat geen bezwaar. Ik ga ook nooit voordat ik naar de universiteit ga bij de paarden langs, altijd daarna pas vanwege de geur.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:26

Je moet je haar idd niet dagelijks wassen met shampo's uit de winkel.
Dat is allemaal troep, van guhl tot john frieda, dove tot loreal etc. etc.
Allemaal troep, er zijn een paar producten dat pure voeding is voor haar, als goede creme voor je gezicht.
Dit is alleen verkrijgbaar bij kappers, en uiteraard niet alle merken die kappers verkopen is goed...
Dan kan je juist elke dag je haar wassen, om dat het echt voed !
Het is idd wat duurder, maar het is wel echt spul... en niet troep uit de winkel.
En ik heb dus echt goed spul, ik word wakker met perfect haar !
Dat had ik nooit !!! Ik heb extreem fijn haar, dat altijd pluisde als een gek...
Ik heb veel haar, maar de haren zijn gewoon heel dun. Kan ook geen stiekjes dragen etc.
En nu, het is echt super... Het zijn net weer gouddraadjes in de zon als vroeger...
En ik heb idd ook lang haar, droeg het altijd in een vlecht bij de paarden, maar nu omdat ik snel wil heb ik een klip in :+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:41

juist van de shampoo's van de kapper krijg ik last, en ik heb er echt veel geprobeerd. Het enige dat bij mijn haar goed wil is de shampoo van andrelon, en voordeel is dat het ook nog wel goedkoop is.
In feite zijn een hoop van die verschillende shampoo's onzin, zeker als je er een beetje over na gaat denken. Haar is dood materiaal en dood materiaal kan je niet veranderen. Die onzin in de reclame's over dat de haarcellen er beter van worden is belachelijk. Waar shampoo's wel invloed op kunnen uitoefenen is op je hoofdhuid en dan met name op de talgproductie. Echter is het moeilijk voor een shampoo om door de bovenste laag van cellen heen te komen, omdat die net als je haar uit dood materiaal bestaan. Je hoofdhuid is enigszins doorlaatbaar voor kleine moleculen, maar die in de shampoo zullen nooit worden opgenomen. Door het wassen stimuleer je de talgklieren in de stratum basale tot extra talgproductie, daarom hebben veel mensen die iedere dag hun haren wassen al snel vet haar.
Het beste voor je hoofdhuid is een shampoo met een PH die vergelijkbaar is met die van je huid, dat is ongeveer 6,8. Echter dat is iets te zuur voor de talgklieren, dus om te compenseren zal je een PH neutrale shampoo moeten gebruiken.
Alle extra additieven zijn of overbodig, of schadelijk voor je huid. (over Head&Shoulders heb ik helemaal mijn twijfels, die troep zal er ook nooit op mijn hoofd komen). Ik moet toegeven dat ik, ondanks mijn kennis van moleculaire chemie, ook zwicht voor de marketing van de shampoo fabrikanten. Zo gebruik ik nu al jaren de Care&Repair van andrélon omdat ik stiekem toch hoop dat de lipiden erin werken. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik weet dat lipiden heel gemakkelijk door celmembranen heen kunnen en dus makkelijk door de huid worden opgenomen, dat was mede een reden om het toen te proberen.

Hmm lang verhaal over shampoo filosofie :P. Tijd om weer wat nuttigs te gaan doen :P

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:48

Ik was mijn haar bijna elke dag, alleen op maandag en disndag niet omdat ik dan vrij ben, maar woe t/m zon was ik het elke dag, met andrelon.
Mijn haar is verder prima gezond. Geen last van gespleten punten, droog haar, of extra snel vet haar.
Als jer zo'n last van heb zou ik je haar in een knotje doen en dan als je thuis bent het gewoon even uitspoelen met lauw warm water, dan gaat de stof die erin zit er ook gewoon uit. Alleen mocht het nou echt naar paard ruiken, dan zou ik het wel wassen met shampoo.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:51

Ik was mijn haar zeker niet iedere dag.

Heb als ik rij wel altijd een cap op. Dus zorg iig dat m'n cap schoon is van binnen (febreze er af en toe doorheen :+ ). Ik rij 4 dagen in de week, en ik was m'n haar 1x in de drie dagen. Want idd, als ik het vaak was lijkt het nergens op.

Bij paard draai ik mn haar altijd in een knot of een vlecht. Sowieso, als ik het los doe of in een staart, blijf je soms nog wel eens paard ruiken. Tegenwoordig stop ik het onder m'n muts haha in een knot. Maar ja, met dit weer rij ik ook niet.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:54

Mijn haar is tot halverwege mijn rug. Ik heb meestal een staart, knot of een vlecht in wanneer ik naar mijn paarden ga... Ik was mijn haren regelmatig, tis maar net hoe vet ed mijn haar is...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:01

Ik probeer zo 1 á 2 dagen in de week een dagje over te slaan met wassen.
En dat kan bij mij ook (zeker nu ik net weer naar de kapper ben geweest en het weer korter is )
Staart in met rijden, pony met speltjes vast en gaan. Maarja, ik heb wel maar 2x in de week een cap op..

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:04

@ TS: probeer eens haarlotion van Zwitsal! Dat is lekker verfrissend!

Ik was mijn haar zelf om de dag. En ik heb lang haar.
Ohja en als ik bij mn paardje ben heb ik wel mn haar altijd vast hoor, meestal een knotje.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:13

Ik was mijn haar ook elke dag anders vind ik het niet fris,het stinkt soms echt naar paard..

Wel heb ik sulfaatvrije shampoo/conditioner van ABBA(moisture recovery)en daar word het echt mooi pluisvrij en super glanzend van..Ik had al veel shampoo/conditioner geprobeerd en altijd maar pluizig haar,nou nu dus echt niet meer..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:15

Ik heb ook lang haar(bijna tot aan de bovenrand van me broek). Bij de paarden heb ik altijd een straart of een vlecht in en een petje op. Ik was mijn haar 2/3 keer per week en dat is voldoende. Wel douche ik dagelijks en dan word het wel gewoon nat, dus spoelt stof ed er toch wat uit.

Het gevoel dat het vet/vies/stoffig is na de paarden heb ik totaal niet.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:15

ik draai er altijd een knot in en dan een petje op

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:25

Tja, ik heb een paard en ik sport daarnaast ook (lekker zweten) en ik was mijn haar al 25 jaar elke dag. Ik heb prachtig haar, hoor, nog geverfd ook en ik heb geen stro op mijn hoofd. Ik gebruik weinig shampoo (heb een hele dure) en gebruik wat cremespoeling. Af en toe een maskertje, fohnen doe ik alleen bij de kapper of als ik wat bijzonders heb ofzo. Nergens last van, het glanst, groeit als een tierelier, ik mag niet klagen. Ik moet elke ochtend lekker mijn haar wassen onder de douche, dan zit het op zijn mooist de rest van de dag. :)

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:48

ik was het twee keer per week omdat het anders echt dood gaat en erg lang is.
wel gebruik ik hele goede shampoo en condtioner en kam ik het dagelijks uit. met rijden
heb ik een vlecht ( haar tot aan mijn onderrug namelijk). na het rijden een poosje los
om mijn hoofd te luchten hihi. bevalt me goed

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:55

ik heb ook heel lang en blond haar, ik was het bijna elke dag met andrelon gespleten punten en de conditioner daarvan. Mijn haar ziet er goed uit en glimt. Ik ga twee keer in het jaar naar de kapper

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:59

Als ik mijn haar iedere dag was, wordt het supersnel vettig.
Daarom was ik het om de twee dagen en steeds na het rijden. Maar aangezien ik max. 2x per week rij, is dat niet zo drastisch veel.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:20

wat ik me bij zulke topics altijd een beetje afvraag, zijn jullie paarden dan zo vies dat ze stinken?
mijn paarden ruik je niet van een afstand dat ze paard zijn.
mijn vriend en zijn ouders hebben niets met paarden maar die ruiken me echt niet als ik bij de paarden ben geweest (heb dan wel andere kleren aan)
heb me haar ALTIJD vast, knot/staart ect. en mijn haar breekt ofzo niet daarvan.
dus nee heb geen last van me lange haar, en ik stink daarna ook niet, was het zo'n 2x tot 4x per week.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:55

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die gereden zijn en dan niet onder de douche stappen....Kan niet zeggen dat onze stal erg stinkt ofzo, maar als ik de box geleegd heb en kuil heb gegeven ruik je dat echt wel, en juist in mijn haar. Daar trekt het in, lijkt het wel.
Ik was dus elke dag mijn haar, varieer ook nog wel eens met shampoo, en ik heb echt geen dooie pruik haar.

Brr, ik moet er niet aan denken, niet elke dag douchen, en ik ben echt geen netheids-freak.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:24

Ik was me'n haar omdedag en doe me haar altijd in vlecht!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:57

Voor mensen die snel vet en futloos haar hebben: kijk eens naar de ingredientenlijst op je shampoofles. In 99% van alle drogisterij-shampoo's zit siliconenolie. Dat gaat als een vettig laagje om je haar heen zitten: Je haar lijkt gezond, glanst, is zacht maar wordt er snel baggervet van. Alles wat eindigt op 'cone' is een silicoon, maar Dimethiconol ook.
Zitten er ook nog sulfaten (sulfates) in je shampoo (dat zijn goedkope opschuimers)? Dan heb je de dodelijkste combinatie voor je haar. Sulfaten breken de "lijm" waarmee de schubben aan het haar zitten af... Hierdoor splijt je haar heel snel, schubben breken gewoon af en het haar droogt uit. Maar daarom stoppen fabrikanten siliconen in de shampoo: Laagje erover heen en de klant merkt niets :D

Ik quote mezelf nog maar een keer over het vele wassen.

Elke dag je haar wassen is behoorlijk slecht ...

Kleine uitleg
Citaat:
Elke dag - of eigenlijk vaker dan 2x in de week - wassen is slecht voor je haar en je hoofdhuid.
Je zal het op korte termijn niet snel merken, maar op de lange termijn vaak wel.

Huidvet, oftewel talg of "sebum", houdt de hoofdhuid soepel en beschermt het haar en de hoofdhuid tegen UV-stralen, uitdroging, hitte en infecties van schimmels of bacterien.

Door het te vaak weg te wassen kun je op korte termijn last krijgen van droge hoofdhuid (geeft jeuk en roos), droog haar (wat zich vaak past uit als je het haar laat uitgroeien en je dus droge en snel-splijtende punten krijgt) en beschadigt haar (door hitte en UV straling). Ook zal je haar sneller typisch gaan "ruiken" naar talg of zelfs vies ruiken (naar bijvoorbeeld zweet). Dit komt omdat het menselijke talg (dat van zichzelf geurloos is) bacteriegroei tegenhoudt. Is dit talg weg, dan zullen bacteriën de tijd van hun leven hebben in jouw haar, hierdoor zal je haar sneller "typisch" ruiken en zal je zweet sneller gaan stinken door de bacteriewoekering.

Op de lange termijn kan je te maken krijgen met zo'n zwakke weerstand van huid en haar dat je schimmel- en bacteriele infecties kan gaan krijgen van de hoofdhuid.

Omdat het lichaam dit zelf wil voorkomen zal het steeds sneller talg gaan proberen aan te maken. Dit kan je merken door uit je ritme van wassen te gaan. Was je het bijvoorbeeld steeds 1x per dag, en doe je het dan eens 1x in de 3 dagen, dan zal je na 3 dagen een "sla-olie" hoofd hebben.
Deze talgproductie kan ontzettend snel versnellen, maar ontzettend langzaam vertragen. Je haar zal dus steeds sneller vet worden, maar terug gaan naar een "normale" productie kost veel tijd.

Ik waste het eerst 4x in de week, maar ben nu teruggegaan naar 2x. (In de zomervakantie, dit hele proces nam dus 8 weken in beslag). Als ik geen school of belangrijke afspraken heb dan was ik het 1 x in de week.
Deed ik dit vroeger, dan liep ik geheid rond met haar waar je soep van kon trekken, doe ik dat nu dan zien de meeste mensen niet eens dat het al een week ongewassen is.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:38

Hier ook iemand met lang haar en elke dag bij de paarden werkt. Ik was mijn haar zo goed als elke dag en mijn haar is juist heel erg gezond. Eigenlijk geen last van dode puntjes en al helemaal geen last van vettig haar.
Bij de paarden heb ik mn haar in een soort rommelknotje zitten waardoor het ook niet zo erg stoffig wordt.

Daarnaast verzorg ik mn haar zo nu en dan met een haarmasker (let op.. niet op de hoofdhuid, maar op de punten)

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:25

Ik had altijd na wedstrijd heel erg vet haar van het zweet.
Nam altijd droog shampo of talkpoeder mee.
Dat stroot je een beetje van in en het vettige is weg.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:53

Focussed schreef:
Voor mensen die snel vet en futloos haar hebben: kijk eens naar de ingredientenlijst op je shampoofles. In 99% van alle drogisterij-shampoo's zit siliconenolie. Dat gaat als een vettig laagje om je haar heen zitten: Je haar lijkt gezond, glanst, is zacht maar wordt er snel baggervet van. Alles wat eindigt op 'cone' is een silicoon, maar Dimethiconol ook.
Zitten er ook nog sulfaten (sulfates) in je shampoo (dat zijn goedkope opschuimers)? Dan heb je de dodelijkste combinatie voor je haar. Sulfaten breken de "lijm" waarmee de schubben aan het haar zitten af... Hierdoor splijt je haar heel snel, schubben breken gewoon af en het haar droogt uit. Maar daarom stoppen fabrikanten siliconen in de shampoo: Laagje erover heen en de klant merkt niets :D

Ik quote mezelf nog maar een keer over het vele wassen.

Elke dag je haar wassen is behoorlijk slecht ...

Kleine uitleg
Citaat:
Elke dag - of eigenlijk vaker dan 2x in de week - wassen is slecht voor je haar en je hoofdhuid.
Je zal het op korte termijn niet snel merken, maar op de lange termijn vaak wel.

Huidvet, oftewel talg of "sebum", houdt de hoofdhuid soepel en beschermt het haar en de hoofdhuid tegen UV-stralen, uitdroging, hitte en infecties van schimmels of bacterien.

Door het te vaak weg te wassen kun je op korte termijn last krijgen van droge hoofdhuid (geeft jeuk en roos), droog haar (wat zich vaak past uit als je het haar laat uitgroeien en je dus droge en snel-splijtende punten krijgt) en beschadigt haar (door hitte en UV straling). Ook zal je haar sneller typisch gaan "ruiken" naar talg of zelfs vies ruiken (naar bijvoorbeeld zweet). Dit komt omdat het menselijke talg (dat van zichzelf geurloos is) bacteriegroei tegenhoudt. Is dit talg weg, dan zullen bacteriën de tijd van hun leven hebben in jouw haar, hierdoor zal je haar sneller "typisch" ruiken en zal je zweet sneller gaan stinken door de bacteriewoekering.

Op de lange termijn kan je te maken krijgen met zo'n zwakke weerstand van huid en haar dat je schimmel- en bacteriele infecties kan gaan krijgen van de hoofdhuid.

Omdat het lichaam dit zelf wil voorkomen zal het steeds sneller talg gaan proberen aan te maken. Dit kan je merken door uit je ritme van wassen te gaan. Was je het bijvoorbeeld steeds 1x per dag, en doe je het dan eens 1x in de 3 dagen, dan zal je na 3 dagen een "sla-olie" hoofd hebben.
Deze talgproductie kan ontzettend snel versnellen, maar ontzettend langzaam vertragen. Je haar zal dus steeds sneller vet worden, maar terug gaan naar een "normale" productie kost veel tijd.

Ik waste het eerst 4x in de week, maar ben nu teruggegaan naar 2x. (In de zomervakantie, dit hele proces nam dus 8 weken in beslag). Als ik geen school of belangrijke afspraken heb dan was ik het 1 x in de week.
Deed ik dit vroeger, dan liep ik geheid rond met haar waar je soep van kon trekken, doe ik dat nu dan zien de meeste mensen niet eens dat het al een week ongewassen is.

Idd, en er zijn dus een paar merken die wel goed voor je haar zijn, maar dat is wel aardig prijzig..
En is niet overal verkrijgbaar.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:21

Ik was mijn lange haren dagelijks. Ik heb krullend haar en het is snel pluizig en droog. Vaak nadat ik de paarden heb gereden en dus een cap op heb gehad wil het ook niet meer zitten. Ik doe 2 keer per week een haarmaskertje in wat overegins wel helpt.

Ik draag mijn haren altijd vast naar de paarden.