Scheurtje in lumbale wervel L1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: Scheurtje in lumbale wervel L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:55

bij mij is het vorig jaar juni gebeurd en nog steeds af en toe last...denk dat het komt omdat er ook een deuk in mijn wervel zat en nog zit. Denk dat dat nog vervelender was dan mijn breuk..

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:13

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:40

Ik heb ook in 2 wervels een flinke deuk zitten, en volgens mijn chirurg heb je daar idd langer ( en meer ) last van dan van de breuk zelf.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 11:05

@Imposantje: Dat ziet er heftig uit op de foto's, kan je niet langs kijken zullen we maar zeggen. Toen ik mijn foto's zag, moest ik toch wel even zoeken naar de verschillen met andere wervels. Gelukkig stond er ene pijltje bij, hahaha. Je moet in mijn geval wel goed kijken om uberhaupt iets te kunnen zien maar als je op detailniveau gaat kijken dan zag je wel een verschil met de andere wervels. Kan me nu ook wel voorstellen dat ze in eerste instantie op alleen de rontgenfoto's niet genoeg zagen en er werd besloten om een CT scan te maken. Ben dankbaar voor de artsen dat ze het in ieder geval gezien hebben, voor hetzelfde geldt wordt je naar huis gestuurd met alleen pijnstillers. Zoals ik al van meerdere heb begrepen worden zelfs mensen met een gebroken rug naar huis gestuurd.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:12

imposantje, jouw foto lijkt net op mijn rug :-) ik heb precies zo'n deuk. Mijn chirurg legde het ook als volgt uit. Je moet je wervel zien als een kartonnen doos. Ga je daar op staan, dan zakt hij in. Ga je er weer vanaf, dan komt hij wel weer iets omhoog, maar nooit meer helemaal.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:42

@barbara28: Hoe lang is het bij jou geleden?
Heb je er nog veel last van?
Wat zijn jou beperkingen?

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:22

Ik heb op pagina 1 ook een berichtje geplaatst en kwam zo net weer op deze pagina terecht.

Zwelgje, hoe gaat het nu met je?

Ik ben nu 2 x bij de fysio geweest en ga morgen voor de 3e keer. (offtopic, mijn paard gaat morgen voor de 2e keer naar de osteophaat, dus we zijn nu een echte combi :P )
Fysio is voor mij echt geen pretje. Ik ben er natuurlijk ook nog maar 2 keer geweest.
Vaak kan ik het goed merken dat ik er geweest ben. De dagen erna is mijn rug dan veel gevoeliger en pijnlijker. Vorige week zaterdag (2 dagen na bezoek aan fysio) had ik echt mijn slechtste dag. Ik was op mijn werk en kon ' s ochtends niet meer zitten. Kon totaal geen pijnloze houding vinden en mijn been (rechter onderbeen) deed echt verschrikkelijk veel pijn (Stekende pijn)
Destijds kon ik mijn rechterbeen ook nauwlijks optillen. Mijn collega werd volgens mij helemaal gek van mij omdat ik zo zenuwachtig deed. Steeds opstaan, stukje lopen en dan even weer zitten. Weer opstaan, stukje lopen , zitten (ff weer wat doen voor t werk).. enz enz enz.
Zaterdagavond vertrek ik voor mijn werk naar Oostenrijk, het is ook de bedoeling dat we 3 dagen gaan skien.. Ik geloof dat ik het maar bij apres skien houdt...
Wel balen, heb mijn hele ski outfit al klaarliggen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:54

imposantje schreef:
@barbara28: Hoe lang is het bij jou geleden?
Heb je er nog veel last van?
Wat zijn jou beperkingen?

het is bij mij alweer anderhalf jaar geleden, pfff...tijd gaat snel. Vorig jaar juni ben ik er afgevallen. In september zat ik wel alweer voorzichtig te paard.

In principe heb ik er niet veel last meer van, maar met bepaalde dingen merk ik het nog goed. Zo had ik een paar maanden terug konijnen te logeren. De hokken verschonen ging echt niet omdat ik gebukt moest staan om het leeg te scheppen. Ik voelde mijn spieren zeg maar na 1 minuut verzuren. Dus dat soort dingen merk ik het aan. Verder kan ik niet meer op mijn buik slapen, dan heb ik pijn. Ik moet ook nog even op zoek naar een harder matras. Deze is heel dik en redelijk zacht, was voorheen prima, maar nu dus niet meer. Verder vind ik dat ik voor 99% hersteld ben. Is prima mee te leven, alleen nog wat kleine dingen waar ik het aan merk.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:30

Ik heb nu 2x fysio gehad, maar moet nu oefneningen doen, maar dat ik voor mij nog neit te doen, lig meteen 2 dagen plat op bed van de pijn :S

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:59

Gaat op zich wel redelijk goed met mij. Gisteren had ik een off day en erg veel pijn. Kan ook wel met mijn ongesteldheid te maken hebben, die kwam door en toen kwam ook de pijn in de onderrug, heb dat de hele dag gevoeld. Vandaag al veel beter.
Mijn probleem is een beetje dat ik mij erg goed voel en praktisch geen pijn heb, ook niet wanneer het korset uit is. Als gevolg daarvan ben ik al weer veel meer dingen gaan doen zoals meer huishoudelijk werk, boodschappen, stallen mesten en vegen. Ik doe het wel allemaal op mijn dooie gemakje en doe kleine beetjes per keer, duurt dus wel even voor ik 1 klus af heb. Over 1 stal mesten doe ik gerust 15 minuten omdat ik steeds kleine beetjes opschep zodat het niet te zwaar wordt. Sporten doe ik nog niet, ik zou al mogen fietsen op de hometrainer maar ik schrok gisteren zo van de pijn dat ik daar nog even vanaf zie. Alhoewel ik nu wel bijna zeker weet dat de pijn te maken heeft met mijn menstruatie.
Maar je gaat op een gegeven moment vanalles voelen, ik weet echt niet meer wat ik moet voelen en wat goed is en wat niet. Vind ik erg frustrerend. Ik weet wel dat er met mijn blessure in feite weinig mis kan gaan gezien de minimale omvang ervan maar ook deze scheur kan groter worden als ik niet uitkijk. Ik weet alleen niet meer zo goed wat ik nou wel of niet mag doen. Enerzijds moet ik alles gewoon doen mits ik het korset maar aan heb en als ik dan weer op internet lees, is het beter dat je enkel zit, loopt en ligt de eerste 4-6 weken. Ik probeer dus zoveel mogelijk mijn dingen te doen die ik anders ook moet doen, ik ga alleen niet rijden en sporten. Ik heb over 2 weken mijn controle in het ziekenhuis en ben daar stikzenuwachtig voor want wat als het nou toch niet goed geheeld is doordat ik mijn dagelijkse activiteiten gewoon ben blijven doen? Zie al helemaal doem scenario's dat ik straks 6 weken plat op bed moet liggen ofzo. Weet gewoon momenteel niet of ik mijn lichaam kan vertrouwen, ik heb geen significante pijn. Ik ben wel stijf en heb spierpijn op bepaalde plaatsen in mijn rug maar is dit spierpijn. Geen idee? Ik probeer me maar een beetje te troosten met het feit dat als mijn scheurtje nu doorgescheurd zou zijn, dat ik dan op zijn minst een behoorlijke pijn weer ter hoogte van die wervel gehad had moeten hebben.
Heeft jullie dit ook zo onzeker gemaakt? Vind het echt zwaar irritant want je wil wel doorgaan met alles maar je wil ook je rug niet verder kapot maken.