Slikfobie, capsules antibiotica

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Re: Slikfobie, capsules antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:22

Ik heb er geen problemen mee. Het gaat vanzelf. :j

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:22

het glijdt zo naar binnen zeker :+

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:26

Hier nog iemand! ik kan ook zeker geen pillen/capsules doorslikken.
Heb geregeld amandelontsteking en kreeg dus eerst ook altijd van die capsules en die mocht ik dan openmaken.
Met vla is inderdaad niet te doen. En ook ik werd elke dag misselijk als ik die pil moest. Elke dag werd het viezer.

en kokhalzen moet je van die zooi :oo

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:15

Vroegah kon ik het ook niet hoor... Maar ben gewoon begonnen met heel bewust een hap gekauwd eten als een balletje door te slikken, daarna druiven en zo ben ik eraf gekomen. Ik kon zo een heel glas leegdrinken zonder die verrekte pil door te slikken. Nou gaat ut prima, ook de grote vitamine pillen (je weet wel die staafjes)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 17:19

Oké bedankt voor de tips, ik ga er maar eens aan werken inderdaad eerst met eten, gewoon grotere happen doorslikken, dan met rozijnen ofzo, dan misschien van die vitamine c pilletjes ofzo :P Maarja deze capsules gaat niet meer lukken helaas..

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:16

Drie jaar geleden heb ik ook een maand een heleboel pillen moeten slikken. Eerst voor blaasontsteking en daarna nog twee weken antibiotica voor na een operatie. Ik kan ook absoluut geen pillen slikken. Mijn moeder heeft nooit verteld wanneer er een pil in de vla of yoghurt zat, maar ik rook en proefde het altijd gewoon! Vaak heb ik mezelf gewoon een schop onder mijn hol gegeven en die vla gewoon opgegeten met de pil erin, had het toch echt nodig!

Maar als ik een keer hoofdpijn of buikpijn heb slik ik ook echt geen paracetamol ofzo, bij het idee alleen al wordt ik net zoals jij al helemaal misselijk. Heeeel af en toe probeer ik het dan toch, omdat het dan echt niet te harden is. Maar dan heb ik na 10x proberen eindelijk die pil doorgeslikt met water en omdat ik dat weet, kots ik het weer uit. Heel raar en ook lastig.

Het zal hoop ik vast wel een keer over gaan.. Maar voorlopig gaat er bij mij nog geen pil naar binnen die blijft zitten. :=

Ik lees dus ook even mee. Heb (bijna) alle tips die hier beschreven staan al een keer geprobeerd. Dus hoop dat de gouden tip zich nog komt melden! :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:27

De echte gouden tip is gewoon heel vaak doen :)

Ik kreeg vroeger nog geen kwartjes paracetamol weg, en slik nu joekesl van 2,5 cm bij 0,5 cm.
Oefenen, echt waar :j

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:34

Het zit gewoon tussen je oren dat je er misselijk van wordt of moet kokhalzen.
Echt, ik had het vroeger ook. Nu ik veel meer moet slikken door een ziekte, denk ik echt: waar maakte ik me druk om?
Als je denkt dat je misselijk wordt, word je het ook, heel simpel.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:38

Heb je al aangegeven bij je dokter dat het niet goed gaat?
Ik heb meermalen medicijnen gekregen die voor mij te groot waren om door te slikken. En dan bedoel ik dus écht dat het niet lukt; mijn slokdarm geeft direct reflux en daardoor kan ik niet slikken, en als ik wél slik, blijft de pil hangen of gaat hij weer omhoog.

Door het te melden kon ik vaak kleinere pillen krijgen, die ik dan wel weg kreeg, of poeders, drankjes of capsules die open mogen.

Lekker... nee, helaas... maar wel beter dan flinke pillen.

Als je toch per sé deze capsules moet, zou ik zeggen; openmaken, neus dicht, slikken, direct iets sterk smakends erachteraan...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:38

Focussed schreef:
De echte gouden tip is gewoon heel vaak doen :)

Sorry maar vind dit een beetje een dooddoener :D . Dit is iets wat voor jou gold en jij bent er (gelukkig) voor jou aan gewend geraakt :D .
Neem zelf al meer dan 25 jaar iedere dag pillen dus da's toch best vaak....
en nog lukt het me niet om ze in ene in te nemen :(:) . Alleen ik heb zoiets vanne: het zij zo, bijt ze gewoon kapot en maak me er verder niet druk om }:0

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:39

Maar vaak denk ik het en doe ik het dan ook niet.. Maar 10 minuten later zeg ik tegen mezelf dat ik het gewoon moet doen, en dan denk ik er eigenlijk niet bij na dat ik misselijk ga worden of ga kotsen ofzo. Maar dan doe ik nadat ik hem heb doorgeslikt toch. Ik weet dat het tussen mijn oren zit. Maar ga geen pillen slikken om te oefenen als het niet hoeft. Beetje zonde van de pillen en ik weet ook niet of mijn lijf er heeeeel erg blij mee is.

Maarja, het zal ooit vast wel over gaan. Dat is bij iedereen hier zo, dus dan zal dat bij mij ook wel goed komen haha.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:41

Oefenen kan met vit. C pillen, m&ms, smarties, alles wat een ronde vorm heeft en eetbaar is. (Voor de echte diehards: druiven :+ )

Evelinepien: Nee hoor is geen dooddoener :)
De truc is om het zo vaak te doen, dat de angst tussen je oren weg is omdat het een gewoonte is geworden. Zolang je die angst nog hebt zul je (per ongeluk) je keel blijven vernauwen waardoor je sneller kokhalst en de handel niet wegkrijgt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:44

saskiakefie: Er is ook AB in pilvorm die je kunt doorbijten, je zou kunnen kijken of je die kunt en mag krijgen?
Zowel mijn broer als ik hebben problemen met pillen slikken, je zou bijna denken dat het erfelijk is, alhoewel mijn moeder, en ik quote, 'rustig een meloen doorslikt'. Broer had longontsteking en moest ook aan de AB, die heeft daar uiteindelijk, na veel zeuren, pillen voor gekregen, ze bestaan dus wel!

Bij een degelijke slikfobie vraag ik me af of iets helpt, zeker als je angst hebt te stikken. Op het moment dat het eng wordt, vernauw je alles waardoor je meer het gevoel krijgt dat je stikt en dat voedt de fobie weer. Ik heb het maar opgegeven, alleen al omdat ik bij het idee al hyperventileer, en neem alleen nog maar bijtklare pillen. En ja, ik slik elke dag pillen...

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:26

* meldt zich :Y) *

Kleine pillen lukken nog wel, maar grotere... Ik heb last van migraine, en kreeg van de neuroloog destijds Depakine voorgeschreven.
Na weken van oefenen en kokhalzen heb ik het gewoon opgegeven en sneed ik gewoon braaf mijn pil in stukjes... Overigens ben ik nu (om geheel andere redenen hoor ;) ) overgeschakeld naar Topamax, en daarmee lukt t een stuk beter.

Kan je niet gewoon aan de dokter/apotheker vragen of de medicatie niet in siroop bestaat? Of een alternatief? Advies om ze in zijn geheel doorgeslikt te krijgen hebben de meesten mij ook al gegeven, tevergeefs. Of een pil doorgesneden mag worden of niet, zie je meestal doordat er een lijntje in het midden gekerfd is (of niet).

Als kind heeft er ooit es een graat vastgezeten in mijn keel toen we vis aan het eten waren, zijn we snel naar het ziekenhuis moeten gaan... Misschien dat dat er iets mee te maken heeft, geen idee.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 01:52

Sneeuwelfje schreef:
Als kind heeft er ooit es een graat vastgezeten in mijn keel toen we vis aan het eten waren, zijn we snel naar het ziekenhuis moeten gaan... Misschien dat dat er iets mee te maken heeft, geen idee.

Zou zomaar eens kunnen...Ik ben als puk bijna gestikt in mijn eigen bloed doordat door het amandelen knippen er een bloeding ontstond (mmm, lekker gore praat, zo laat op de avond :P ). Zou best wezen dat dat toch doorwerkt...

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:28

saskiakefie schreef:
Ik heb het gevraagd en het mocht :')

raar kapsules staan bij mij ook bekend dat je nooit mag openbreken.
De kapsule is er ook voor dat de pil later rustig zijn werking kan doen..
Mijn vriend slikte vorige week zware antibiotica en hij deed door yogurt wat dunner is dat.
maar hij heeft er net zoveel moeite mee.
Er zijn niet veel oplossingen ervoor denk ik

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:44

Capsules zijn er om verschillende redenen.
*sommige medicatie wordt door speeksel al half afgebroken en moet daarvoor beschermd worden
*sommige medicatie beschadigt de slokdarm
*medicatie kan voortijdig afgebroken worden
*medicatie kan door geur/smaak gewoonweg te vies zijn om zonder capsule in te nemen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:58

Ik heb het ook heel erg... Als ik alleen al denk eraan voel ik mijn maag/slokdarm al moeilijk doen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:00

Ik had (en heb) het ook zéér moeilijk met pillen slikken, zelf dé pil gaat bij mij niet binnen waardoor ik op een Nuva ring ben moeten overstappen :')

Maaaaarrrrr.. Ik was enkele jaren geleden echt zó ziek van een combi griep-longontsteking en ik moest echte joekels van pillen naar binnen werken. Alleen al bij het aanzicht ervan moest ik kokhalzen. Toch gingen die uiteindelijk erg makkelijk naar binnen; het besef dat ik daar beter van ging worden woog sterker op tegen mijn pillenfobie. Daarna heb ik nog enkele groene thee capsules-kuren gedaan, ook uit noodzaak, en na enkele dagen ging ook dat vanzelf.

Ik denk dus dat het besef dat het -gewoonlijk maar- tussen je oren zit heel belangrijk is.
Ook moet je de voor jou meest aangename manier van pillen slikken ontdekken, voor mij is dat: 2x flink wat sinaas achterover, pilletje in z'n langs in het midden van mijn tong, nog een flinke teug sinaas zonder erbij na te denken *pil glijdt binnen* en terug wat slokken sinaas :Y)
(Al gaan 'gewone' pillen -dus geen capsules- nog steeds niet goed binnen)

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:15

Ik denk inderdaad ook dat op het moment dat je beseft dat het tussen je oren zit en het lukt een keer, dat het dan goedkomt/kan komen.
Ik kon vroeger ook geen paracetamol doorslikken, die kwam altijd terug.
Ik deed ze dan in 4 stukjes (piepklein dus) en dan lukte het wel, omdat ik het dan niet voelde in m'n keel.
Toen ik voor m'n pfeiffer hele grote capsules kreeg die ik eigenlijk niet open mocht maken, raakte ik bij het zien al in paniek.
Maarja ik stond ermee thuis en ik dacht ja het zal toch moeten en andere mensen kunnen het ook dus ik ga het toch proberen. Ik heb toen een vol glas water gepakt en eerst wat slokken genomen, zodat je al even op de goede manier een paar keer slikt. En toen heb ik eerst een slok in mijn mond genomen, de pil erbij, slikken en meteen daarna weer gaan drinken uit het glas. Nou en hij was weg! Ik schrok er zelf van!
Toen heb ik maandenlang elke dag minimaal 15 pillen geslikt in alle maten en soorten en nooit meer ergens last van gehad. Gewoon omdat ik wist hoe makkelijk het "past".
Ik hoop dat je er iets aan hebt..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:59

Ik moest na mijn ongeluk en operatie ijzertabletten slikken omdat ik ernstige bloedarmoede had. Die mag je dus niet met melkproducten slikken :\

Maar ik kan dus niet zonder vla/yoghurt pillen slikken en dan mocht het geloof ik wel met een flinke lepel en daarna niet meer.