Vol een knie in de buik!Gevaarlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Vol een knie in de buik!Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:32

Trouwens, dat ei op het hoofd is toch vooral uitgetreden vocht (oedeem) met misschien een beetje bloed? Maar het bloed zit nog vooral in de huid, dacht ik.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:32

beantsje schreef:
Nemurin schreef:
Je kunt ook direct naar de eerste hulp gaan maar volgens mij is dat tegenwoordig ook de huisartsenpost.
Wat je ook kunt doen is er gewoon heen gaan en niet zeggen dat je al eerder geholpen was, en dat je vermoedt dat er ergens een scheurtje zit omdat er bloed af komt.

Iets dat kneust, bloedt niet.

pardon??
Heb je weleens een kneuzing gehad? Hoe ziet dat eruit? De kneuzing is blauw en gezwollen, omdat er een onderhuidse bloeding heeft plaatsgevonden.
Ook een blaas kan gekneusd zijn, dan zit er een 'blauwe plek' in de blaaswand.
Met een inwendige bloeding wordt meestal iets bedoeld als bijv. een gescheurde milt, waarbij bloed vrijelijk uit het orgaan de buikholte instroomt.

Afgezien daarvan, denk ik dat een huisarts heel goed in staat is om te beoordelen of een patient doorgestuurd moet worden, of niet.
Ik erger me met programma's als 'ingang Oost' altijd helemaal kapot aan mensen die in het ziekenhuis komen met een klein wondje o.i.d. Waarom niet gewoon naar de huisarts? Dat kost een fractie van wat het kost in het ziekenhuis en die is ook heel goed in staat een paar hechtingen te zetten, verbandje aan te leggen of tetanusspuit te geven.

Voor alle duidelijkheid; de huisartsenpost is puur de avond/nacht/weekenddienst van de huisartsen en de Spoedeisende Hulp is een afdeling van het ziekenhuis. Twee verschillende dingen dus, ookal zitten ze weleens in het zelfde gebouw.

Je gaat dus naar je eigen huisarts als het tijdens kantooruren gebeurt (en daar mag je natuurlijk zeggen dat het spoed is; je hoeft echt niet op het spreekuur te wachten!) en naar de huisartsenpost als het buiten kantooruren is. Van daar uit word je eventueel doorverwezen naar de Spoedeisende Hulp.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Nemurin, je doet je onderschrift wel eer aan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:37

Anders stond het er niet, hè. :) Gelukkig ben ik ook bereid te leren van anderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:23

Citaat:Ik erger me met programma's als 'ingang Oost' altijd helemaal kapot aan mensen die in het ziekenhuis komen met een klein wondje o.i.d. Waarom niet gewoon naar de huisarts? Dat kost een fractie van wat het kost in het ziekenhuis en die is ook heel goed in staat een paar hechtingen te zetten, verbandje aan te leggen of tetanusspuit te geven.

Hier erger ik me ook enorm aan!als je soms ziet waar mensen voor naar het ziekenhuis gaan.Hoezo de zorg is duur?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:27

Ik ga eigenlijk voor bijna niks naar een dokter.
Dat is overigens niet omdat ik ze niet vertrouw, maar gewoon omdat ik dingen lang aankijk en lekker doorbikkel. :+
Want aan de andere kant kijk ik m'n ogen uit en vraag ik alles precies wat ze doen aan mij als ik er een keer ben. Uit nieuwsgierigheid, niet om ze op de vingers te tikken. ;)

Ben blij dat ik de mens er als diersoort niet bij hoef te kennen namelijk.

Heb je nog veel pijn gohya?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:23

Nee veel pijn heb ik niet,alleen best wel als ik hoest,nies,snuit,pers of me rechtsom draai.En uiteraard als ik erop druk,dat doet nog behoorlijk pijn.
Ow ik kijk ook altijd goed mee als de H.A. of verpleegster iets doet.Medische dingen intereseren me heel erg,heb ook de medische encyclopedie uit me hoofd geleerd [nou ja een groot gedeelte].

Maar op de blaas terug te komen,zit die niet laag onderaan in het midden van je buik?dus onder de navel zeg maar.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:27

Haha de hele encyclopedie uit je hoofd geleerd? Zo ver ga ik dan weer niet, maar vind het wel heel erg lief dat je dat doet. :)

Waar de blaas bij mensen zit weet ik eigenlijk niet zeker... :+ Maar bij dieren heb ik hem tot nu toe op verscheidene plaatsen gevonden, afhankelijk van hoe het lichaam erbij lag. Hij zit wel een beetje "vast" zeg maar in je buik maar is wel beweeglijk. Dat moet ook, want hij kan enorm ver uitrekken.
Hoe dat dan bij mensen precies zit weet ik dus niet.

Edit: ik zie nu hoe ik het opgeschreven heb... _O- Natuurlijk weet ik dat de blaas bij de mens net als bij alle zoogdieren netjes in de bekkenholte ligt, maar of dat links of rechts of in het midden is, geen flauw idee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:33

gevonden:
De urineblaas is min of meer bolvormig en bevindt zich, aan het eind van de twee urineleiders, onderaan de buik, achter het schaambeen. Vol kan de blaas gemiddeld zo'n 400 ml. urine bevatten; leeg is-ie niet veel groter dan een biljartbal.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:34

Vol kan ie dus zeker wel in het gebied liggen waar jij geraakt bent, denk ik, want dan wordt ie dus veel groter en jij zei dat je met een volle blaas was gaan voetballen. :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:38

Een blaas kan idd beetje over en weer rollen, zeker als ze goed vol is. Een serieuze slag op een volle blaas kan ervoor zorgen dat die knapt (denk aan een ballon goedgevuld met water) maar als dat het geval was had je nu al lang in coma op de intensieve gelegen. Milt is risky zaakje, heel broos orgaan dat makkelijk scheurt maar bvb ook langdurig kan bloeden uit een klein letsel. Voel je je heel slapjes en draaierig en zie je bleek, dan kan je een bloeding hebben.
Darmen kunnen ook weldegelijk gekneusd zijn en dat is pijnlijk. Darmen bewegen namelijk constant en daar wordt die kneuzing (en bijgevolg jij) niet vrolijk van.
Kennis van me heeft zo eens een trap van een paard in z'n buik gehad. Direct naar het ziekenhuis gegaan en buiten 'wat gekneusde darmen' was er niets zichtbaar. Die jongen had er wel pijn door en een halfjaar later had hij nog last van z'n darmen. Een darmkneuzing is niet het meest ernstige dat je kan overkomen maar kan toch ook knap vervelend zijn.

Iig, als er echt iets ernstig geraakt was, had je al lang op de intensieve gelegen. Neemt niet weg dat het een en ander wel een tik gekregen heeft en dat dus niet aangenaam is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:42

Ja die darmen blijven bewegen inderdaad, kun je niet even netjes vragen stil te gaan liggen.
Thioro, is het niet zo dat je een miltbloeding vrij snel merkt omdat dat ding veel bloed houdt, en er dus ook snel veel uit kan lekken?

Weet je trouwens ook hoe dat dan zit met scheurtjes aan de binnenkant van de blaaswand... :+ Hoe dat kan als er tegendruk van de blaasinhoud is?

Edit: argh sorry voor alle niet-relevante vragen trouwens, ben een beetje opgewonden. Vlinders...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:52

Citaat:
Ja die darmen blijven bewegen inderdaad, kun je niet even netjes vragen stil te gaan liggen.

Kan je wel, maar dan wordt je geopstipeerd en krijg je daardoor weer buikpijn :P .

Milt bloedt meestal idd wel hevig bij een letsel, maar kan dus ook sijpelen. Bij miltletsels krijg je soms ook die steken in je zij (zoals wanneer je buiten adem bent).

Blaas weet ik niet.

Die pijn bij hoesten, niezen en draaien kan ook gewoon door de gekneusde spieren komen.
Ooit al een flinke griep gehad? Daar worden je spieren ook stijf van en bij elke hoest-of niesbui merk je dan precies waar je buikspieren zitten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:01

Tja je kunt er een flinke dosis buscopan in smijten (oh nee wacht niet geregistreerd voor mensen he?) maar je darmperistaltiek stilleggen is vreselijk gevaarlijk, dus dat kneuzen "heeft dan pech". Lijkt me echt rottig!

TS heeft gelukkig geen pijn als ze stilzit, dus darmen zijn nog intact denk ik. :) Gelukkig he?

Hee, maar zijn steken in je zij bij bv. hardlopen dan ook een resultaat van je milt die aan het samenknijpen is omdat je meer rode bloedcellen nodig hebt?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:05

Citaat:
Hee, maar zijn steken in je zij bij bv. hardlopen dan ook een resultaat van je milt die aan het samenknijpen is omdat je meer rode bloedcellen nodig hebt?

Dat en kramp in je ademhalingsspieren omdat je verkeerd ademt.

En buscopan is bij mijn weten ook gewoon voor mensen. Ik heb het iig al wel eens genomen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:07

Aha okee. Het is bij ons het eerste dat we roepen wanneer we het over paarden rectaal opvoelen hebben, of een slokdarmverstopping. ;) Dus ik associeer het wel eens met "paardenmiddel".

Dank je wel voor de info, vind het echt fijn als mensen de tijd nemen mij dit soort dingen uit te leggen in plaats van m'n geblaat te veroordelen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:12

Ouch.
Ik begreep uit eerdere posts dat TS wel met een arts heeft gesproken; verstandig!

Ik heb jarenlang een vechtkunst boefend en daar heb ik geleerd dat een knie in de buik ook zeker toegepast kan worden om je aanvaller/tegenstander flinke schade te bezorgen, al dan niet uit te schakelen! Je kunt daar namelijk een hoop beschadigen. Zo was de 'zwevende rib' bijvoorbeeld ook een effectief doelwit...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:47

Het gaat eigenlijk best goed nu,doet alleen pijn als ik erop druk,maar voel me verder prima.Ik geloof alleen niet dat het de blaas is en waarom niet?Zoals ik al zei heb ik een Urge Incontinentie oftewel een Spastische blaas.Als mijn blaas voor een kwart gevuld is denkt hij dat die helemaal vol zit,dus moet ik heel erg nodig.Ophouden kan ik niet,ik moet gaan zitten op me hurken [schaam me soms best wel hoor],om het zo tegen te houden.
Dus voetballen met een bomvolle blaas kan ik helemaal niet.Voor mij was die vol omdat ik wel af en toe aandrang had,maar vol zat die niet want dan was het gewoon gaan lopen op het voetbalveld.Blij dat dit nog nooit gebeurd is zeg,zou me geen raad weten en diep schamen.
Ik denk dat de buikspier links én het gedeelte v.d. heup flink gekneust is,en de eierstokken een flinke klap hebben gehad.Vandaar miss. dat bloedverlies? door de eierstokken of eileiders?
Dit zou n.l. wél goed kunnen.
Nou ja het gaat nu weer prima,hopen dat het zo blijft.[vast wel].

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:45

Ach, hoef je dat eitje alvast niet meer te schieten komende maand. ;)
Als het nu weer beter gaat maakt het eigenlijk ook niet uit WAT het was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:12

Het ging beter,maar nu weer minder.
Ik voel het nu ín de buik zelf en ook aan de achterkant.
Precies op de plek waar de nier zit,daar doet het vrij pijn en trekt dan naar voren toe.De hele linkerkant voor en achter doet pijn,vooral achter.
Heb ik miss. te vroeg gejuicht?even aankijken dan nog maar.
Volgens de H.A. zou het vandaag helemaal over moeten zijn,maar dat is het zeker nog niet.Jammer,het ging zo goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:34

Dan zou ik toch weer teruggaan, juist omdat hij zei dat het over zou zijn en anders moest je terugkomen. Jammer inderdaad... maar denk wel dat je HA je dan wel verder kan helpen. :)

Edit: Hoewel vanwege het tijdstip zal het nu wel de huisartsenpost worden he?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:37

H.A.Post vind ik nog niet echt nodig,heb er zo'n hekel aan om daar heen te gaan.En zoals je weet ga ik niet snel.Maar ik bel maandag wel me eigen H.A. maar weer.Mocht het nóg erger worden tja dan moet het wel H.A.Post worden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:45

Ja ik zou het goed in de gaten houden hoor, anders morgen gaan... :+ We willen je nog niet dood hebben hoor!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:45

Hmm vervelend dat het nou weer terug komt..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:48

Als er iets echt zwaar gekneusd is, dan ben je er nog wel eventjes zoet mee. Dan kan het niet zo als de huis arts zegt het na een paar dagen geen pijn meer doen. Ik ben zo'n 4 a 5 maanden geleden van mijn paard af gevallen. En dat was zwaar gekneusd, ben daar nog steeds niet van genezen!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:55

Tja daar zit wel wat in Pubelia, ik voel m'n oude kneuzingen zelfs gewoon weer als het een beetje rotweer is of als ik scheef op het paard heb gezeten (eentje was m'n rechterheup namelijk) maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ook te snel weer aan de gang ging.

Alleen als de HA zegt dat het na 3 dagen beter zou worden, en het ging de 2e dag al weer een stukje beter maar de 3e dag ineens niet meer, zou ik me toch dingen gaan afvragen.