Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
beantsje schreef:Nemurin schreef:Je kunt ook direct naar de eerste hulp gaan maar volgens mij is dat tegenwoordig ook de huisartsenpost.
Wat je ook kunt doen is er gewoon heen gaan en niet zeggen dat je al eerder geholpen was, en dat je vermoedt dat er ergens een scheurtje zit omdat er bloed af komt.
Iets dat kneust, bloedt niet.
pardon??
Heb je weleens een kneuzing gehad? Hoe ziet dat eruit? De kneuzing is blauw en gezwollen, omdat er een onderhuidse bloeding heeft plaatsgevonden.
Ook een blaas kan gekneusd zijn, dan zit er een 'blauwe plek' in de blaaswand.
Met een inwendige bloeding wordt meestal iets bedoeld als bijv. een gescheurde milt, waarbij bloed vrijelijk uit het orgaan de buikholte instroomt.
Afgezien daarvan, denk ik dat een huisarts heel goed in staat is om te beoordelen of een patient doorgestuurd moet worden, of niet.
Ik erger me met programma's als 'ingang Oost' altijd helemaal kapot aan mensen die in het ziekenhuis komen met een klein wondje o.i.d. Waarom niet gewoon naar de huisarts? Dat kost een fractie van wat het kost in het ziekenhuis en die is ook heel goed in staat een paar hechtingen te zetten, verbandje aan te leggen of tetanusspuit te geven.
Voor alle duidelijkheid; de huisartsenpost is puur de avond/nacht/weekenddienst van de huisartsen en de Spoedeisende Hulp is een afdeling van het ziekenhuis. Twee verschillende dingen dus, ookal zitten ze weleens in het zelfde gebouw.
Je gaat dus naar je eigen huisarts als het tijdens kantooruren gebeurt (en daar mag je natuurlijk zeggen dat het spoed is; je hoeft echt niet op het spreekuur te wachten!) en naar de huisartsenpost als het buiten kantooruren is. Van daar uit word je eventueel doorverwezen naar de Spoedeisende Hulp.
Gelukkig ben ik ook bereid te leren van anderen. 

Maar bij dieren heb ik hem tot nu toe op verscheidene plaatsen gevonden, afhankelijk van hoe het lichaam erbij lag. Hij zit wel een beetje "vast" zeg maar in je buik maar is wel beweeglijk. Dat moet ook, want hij kan enorm ver uitrekken.
Natuurlijk weet ik dat de blaas bij de mens net als bij alle zoogdieren netjes in de bekkenholte ligt, maar of dat links of rechts of in het midden is, geen flauw idee.
Hoe dat kan als er tegendruk van de blaasinhoud is?Citaat:Ja die darmen blijven bewegen inderdaad, kun je niet even netjes vragen stil te gaan liggen.
.
Gelukkig he?Citaat:Hee, maar zijn steken in je zij bij bv. hardlopen dan ook een resultaat van je milt die aan het samenknijpen is omdat je meer rode bloedcellen nodig hebt?
Dus ik associeer het wel eens met "paardenmiddel".
We willen je nog niet dood hebben hoor!