Emetofobie vraag..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Espoir_

Re: Emetofobie vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:55

Aah wat goed van je dat je therapie bent gaan volgen!!
Ik heb dit ook héél erg maar ik durf de stap niet te zetten om therapie te gaan volgen puur om het feit wat jij nu moet doen! Ik kan die filmpjes en foto's echt niet bekijken.
Ik heb er zó veel last van, van dit fobie en het houdt me in alles tegen. Ik wil dus ook geen kinderen om deze reden. Dat is toch van de zotte! Ik moet bijna op studiereis en we slapen in een jeugdhostel. ( Met meerdere op een kamer) Ik wil en durf echt niet met andere op een kamer te slapen want de rest houdt nogal van een glaasje alcohol maar ik niet! Ik durf dat niet!

Hoe heb jij de stap kunnen zetten om therapie te gaan nemen?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:01

omdat k het ook van de zotte vond bij mij.... alsiemand bij mij thuis ziek word.. flip ik helemaal.. maar dn ook echt helemaal!!

en dat wil ik echt niet meer! plus ik denk.. erger danik het nu heb.. kan het niet worden volgens mij.. en de therapeut dwingt me nergens toe! alles doen we op mijn tempo... hoe ik het wil en wat ik wil...

dat is wel een fijn gevoel voor mij! :)

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:05

Echt knap van je hoor! Ik ken het. Bij elk kuchje die iemand geeft 's nachts denk ik dat diegene ziek is en ik ben meteen over de zeik en stop oordoppen in mijn oor. Terwijl diegene dan maar 1 kuchje geeft en verre weg van misselijk is! Maar dit is nog maar iets kleins hè, ik associeer alles met spuug.. Vreselijk! Wil er ook echt vanaf maar het wordt alleen maar erger!

Wordt het bij jou vergoedt of dat niet? Want ik ben wel eens bij de huisarts geweest en hij nam mij helaas niet serieus. Hij zei dat iedereen het "vies" vindt. Ik kwam er dus geen steek mee verder en als ik het niet via de huisarts doe dan moet ik het zelf betalen terwijl het echt een serieus probleem is.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:07

ik krijg het vergoed volgens mij.. maar ben ook door de huisarts doorgestuurd... de 1ste keer nam hij mij ook niet seriieus, maar ben later teruggegaan en gezegd dat ik echt wat er mee wil doen.. dat het mn leven teveel beheerst.. overdrijf het desnoods een beetje..

toen mocht ik wel gewoon...

ps.. wachtlijst is laaaaaaang... ben in mei geweest naar dokter... en heb nu sinds 2 weken therapie!!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:15

Ik heb het ook. Maar ga een heel andere behandeling volgen. Ik raak echt over de zeik van die confrontatiefilpmjes.
Wat ik overigens WEL een goed filmpje vond, is een deeltje uit een hele film. Ik werd erdoor verrast, en omdat het een poppenfilm is, met dus poppenkots, ben ik er toch voor gaan zitten, ga meteen in paniek op pauze te hebben gedrukt.
De film heet Team America, en het is een volwassenenfilm (en een heule goed ook) maar met poppen. 1 pop moet op een gegeven moment overgeven, en dat gaat minutenlang door. Maar het is ook grappig. Dat vond ik zelf een soort van verademing, waardoor ik het kon kijken.
Dit is de scene waar ik het over heb. http://www.youtube.com/watch?v=tvMduWKHNpY (ik dacht dat ie 7 minuten duurde, maar is het amper de helft. Vond het dus toch vrij heftig.)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:26

welke behandeling ga jij volgen dan?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:28

Ik weet dat ze ook EMDR doen voor dit soort fobiën :j

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:42

Pfoe Kukkie ik heb het niet af kunnen kijken! Ook al is het zó nep, ik kan er niet naar kijken. Echt super raar. Ik kan bijvoorbeeld ook geen jus wat over is van draadjesvlees in de wc gooien of iets anders van eten.

Wow wat een lange wachtlijst is dat zeg! Dan moet ik zeker nog eens een keer langs de dokter gaan.
Ben dan ook eigenlijk heel benieuwd wat voor therapie Kukkie volgt! Want ik heb het idee dat de therapie die de TS volgt voor mij best heftig is.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:54

@ Kukkie
Ik vind dat filmpje, ook al zijn het poppen, ook best vies, omdat er wel echt vloeistof uitkomt zeg maar.

Wat misschien ook wel iets is om te kijken zijn tekenfilms waarin overgegeven wordt. Het is maar een idee.
Ik ken een aflevering van South Park waarin ze een verhaal hebben geschreven, waarvan iedereen over hun nek gaat.
Zie link voor een stukje eruit: http://www.youtube.com/watch?v=tch0-FqN ... 1&index=26

Het zijn wel heel veel mensen die overgeven, dus misschien is het toch te?

@ Espoir_
Dat in de wc gooien vind ik ook té. Ik heb ooit gezien dat iemand de soep weggooit in de wc, dat is ook zo vies. Vooral omdat het juist in de wc is.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:00

Wow! Ik wist niet dat er zoveel mensen waren die hier last van hebben.. Ik heb het zelf ook en als ik het aan mensen vertel, reageren ze vaak heel lacherig.
Bij mij is het wel heel dubbel. Ik heb net naar de foto's zitten kijken en ik kwam niet verder dan cat. 4, maar de scene uit Team America kan ik dan wel weer zonder problemen kijken. En ik kijk heel graag naar Jackass, ookal weet ik dat er vast gekotst gaat worden, maar als ik een dronken persoon zie waggelen, loop ik er met een grooooote boog en zonder te kijken omheen, voor het geval dat...
En idd eten oid in de wc gooien kan ik niet, omdat het klinkt als... Zelfs over de wc heen buigen om 'm schoon te maken kan soms al teveel zijn.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:15

Hahha, allemaal zo herkenbaar. Soep in de wc, brrr.. Sinds kort kan ik het pas. (en ik ben 35).
Ik ga naar een vriend in het buitenland die NLP beheerst en een eigen methode heeft ontwikkeld met behulp van NLP. Hij behandelt allerlei angsten en verslavingen. Maar hij woont niet in NL en spreekt ook geen NL.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:32

Woont hij toevallig in Canada en spreekt hij engels? :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:36

Yoshimi schreef:
En idd eten oid in de wc gooien kan ik niet, omdat het klinkt als... Zelfs over de wc heen buigen om 'm schoon te maken kan soms al teveel zijn.

Dit is idd iets wat je heel veel hoort bij mensen met emtofobie, ik ervoer dit altijd als normaal, dacht dat iedereen dit vies vond. Net als het vluchtgedrag, maar dat is dus niet normaal :n en dan wordt je met de neus op de feiten gedrukt dat dit niet normaal is.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:39

Yoshimi, nee hij woont in Ierland, maar is Zweeds.
Wie bedoel jij dan? Ik ekn alleen mensen van Clearmind in Canada

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:41

Ik heb het ook. Ga liever niet naar discotheken en kroegen. Drink bijna geen alcohol om maar te denken dat je daar misselijk wordt. Werk in een apotheek en als er iemand zegt dattie misselijk is, weet ik niet waar ik het moet zoeken.

2 jaar terug heb ik sinds 12jaar overgegeven door een buikgriep en het was verschrikkelijk. Was ook helemaal Alleen thuis. Vorig jaar op wintersport had mijn vriend de buuikgriep en heel de avond en nacht overgegeven en kon geen kant op... En naarmate de nacht werd het minder en ging ik zelfs zijn emmer uitspoelen met water.. Keek niet in de emmer hoor. Maar eerst wilde ik een ander hotelkamer wat niet ging.. Begin dit jaar hadden we een meisje te logeren dat in de nacht ook moest overgeven en eerst had ik het niet en stuurde mijn vriend erop af.. En hoe langer de nacht duurdehoe beter het ging. In het vliegtuig vind ik ook zo erg en dan zie je een steward met een zakje lopen. Heb ooit een collega gehad die zwanger was en heel veel misselijk en soms overgeven, netjes op de wc, dat vond ik niet zo erg omdat dat niet besmettelijk was..

Merk ook dat ik dingen vermijd en dat het je leven beheerst, dronken mensen vind ik nog het ergst en snap ook nooit waarom die zoveel drinken om te overgeven. Geen dingen eten die bijna over de datum zijn..

Ts super knap dat je nu begeleiding krijgt en dat het gaat werken, zal denk k noooit helemaal over gaan, al is het maar iets. Dingen vermijden in mijn leven vind ik erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:47

Invisible; voor de emetofobie is jou verhaal toch wel absolute 'horror' zoals je dat daar wel eens hoort....

http://www.emetofobie.nl/

Deze site heeft toen heel wat betekend voor mij op het moment dat ik wist dat het een naam had.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:52

Wow Invisible vind het echt goed dat jij zijn emmer heb omgespoeld!! Ik kan dat écht niet! Ik kan ook niet naar een wc gaan waar iemand ziek is geweest, dan durf ik ook gewoon niet. En in het vliegtuig sluit ik me compleet van de buitenwereld af en door de zenuwen moet ik steeds plassen en dan loop ik altijd in 1 rechte lijn naar de wc en ga eerst alles checken of ik niks in de wc zie. Voor mij is het ook echt horror!

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:56

Ja heb de site ooit eens bekeken maar nooit iets mee gedaan.

Die nacht in de hotelkamer was verschrikkelijk, maar na 6 uur begon ik een klein beetje aan de geluiden te wennen en zocht toen k rustiger werd de confrontatie op. Zolang k het niet zie of ruik.

De mensen om mij heen, weten het wel maar doen er lacherig over en zeggen ja maar ik vind het ook vies.. Ja maar ik ben in staat om een misselijk persoon aan de balie te laten staan en keihard weg ren.

Ga morgen eens die site verder bekijken, nu lekker slapen

En het is wel fijn om te weten dat je niet de enige bent..

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:18

@Kukkie: Ik bedoelde niemand, maar zit op dit moment zelf in Canada en zou zelf ook wel wat hulp willen.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:56

Jee wat knap dat je deze therapie aan durft!

Ik heb zelf een hele erge mate van emetofobie, het beheerst mn leven, dat van mn partner en heb er zo vaak over nagedacht hulp te zoeken ..
De reden dat ik dat dus nog steeds niet gedaan heb is precies deze, het idee dat ik filmpjes etc moet gaan kijken ... de paniek slaat dan al toe!

Vorige week kwam mijn collega met buikgriep toch maar werken ....
Hoe ik mezelf ook heb gedwongen te blijven zitten en me niet aan te stellen, ik heb toch de benen genomen. :(
Om dan nog maar niet te spreken over wat ik allemaal hoor over bevallen, hoe misselijk en ziek je daar van kan worden. Merk dat het me nu al dusdanig dwars zit dat ik er zelfs een beetje nukkig van word ......
Hele lastige fobie, ben benieuwt hoe je therapie verloopt naamloos en of je er werkelijk baat bij gaat hebben .. Hou ons op de hoogte!!!! ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:21

Espoir_ schreef:
Aah wat goed van je dat je therapie bent gaan volgen!!
Ik heb dit ook héél erg maar ik durf de stap niet te zetten om therapie te gaan volgen puur om het feit wat jij nu moet doen! Ik kan die filmpjes en foto's echt niet bekijken.
Ik heb er zó veel last van, van dit fobie en het houdt me in alles tegen. Ik wil dus ook geen kinderen om deze reden. Dat is toch van de zotte! Ik moet bijna op studiereis en we slapen in een jeugdhostel. ( Met meerdere op een kamer) Ik wil en durf echt niet met andere op een kamer te slapen want de rest houdt nogal van een glaasje alcohol maar ik niet! Ik durf dat niet!

Hoe heb jij de stap kunnen zetten om therapie te gaan nemen?

oooo wat herken ik dit zeg!!! voor mij ook geen kinderen, het idee dat ze gaan kotsen!
Ik heb het ook zo erg, dat als iemand in mijn nabije omgeving buikgriep heeft, ik onwijs bang ben dat ik het ook krijg...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:04

wat een bult herkenning zeg hier!! bij elk bericht denk ik.. ja dat hebik ook! fijn dat julie het snappen.. voor de 'buitenstaanders' is het volgens mij onbegrijpelijk hoe bang wij hier voor zijn..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:05

hebben julie trouwens ook dat het woord 'buikgriep' al helemaal nare dingen bij je ophaalt?? alleen van dat woord kan ik al walgen! en krijg ik de kriebels!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:07

als iemand al zegt dat ie buikgriep heeft, dan ga ik denken, waneer heb ik jou voor het laatst gezien?
toen mijn vriend de halve nacht op de pot had gezeten, heb ik geen oog dicht gedaan, een week lang niet. en dan elke keer denken... als ik maar niet ziek wordt...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:09

ivy_power89 schreef:
als iemand al zegt dat ie buikgriep heeft, dan ga ik denken, waneer heb ik jou voor het laatst gezien?
toen mijn vriend de halve nacht op de pot had gezeten, heb ik geen oog dicht gedaan, een week lang niet. en dan elke keer denken... als ik maar niet ziek wordt...

PRECIES HETZELFDE! helemaal alles uitrekenen.. zelfs nog bij vriend/huisgenoot etc.. heeft hij naast me gezeten? aangeraakt?

en ik blijf ook een week lang bang! vooral de eerste 2 dagen zijn het ergst!