Snel boos, hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:19

Ik herken het ook, van een paar jaar geleden. Van al die kleine dingetjes die niet wilden kon ik ontzettend boos worden. Maar ik ben na een tijd gaan beseffen dat ik alleen mezelf ermee had. Door er boos van te worden ging ik me alleen maar rotter voelen. Soms heb ik nu nog wel eens dat het allemaal bezig zit en dan voel ik mezelf boos worden, dan denk ik even van "grrrrr", maar daar blijft het nu meestal bij.

Wat betreft het rijden, ik kon eerder ontzettend boos worden op m'n paard. Niet dat ik dan lelijk ging doen, maar wat ik dan dacht was niet altijd even netjes. Dan was het altijd eventjes tijd voor een goed gesprek..
"Ja maar het paard wil niet!"
"De fout ligt bij jezelf en niet bij je paard.."
"Ja maar hij wil niet!"
"En toch ligt de fout bij jezelf..."
"Ja maar.."
Zo ging het dus altijd. Totdat ik me ging beseffen dat het aan mij was om een oplossing te zoeken. Het zoeken naar een oplossing en proberen om te lossen van een probleem, wat ik dus in de hand heb, heeft mij geleerd om m'n geduld te bewaren. De laatste jaren ben ik misschien wel de meest rustigste hier. Het meest geduld, het meest relaxed..

Misschien dat daar voor jou ook de oplossing ligt, probeer jezelf te vermaken met het zoeken naar een oplossing. Concentreer je niet op de 10 keer dat iets fout gaat, maar op die ene keer dat iets goed gaat. Geef niet toe aan de depressie..

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:27

Hmm.. Moeilijk! is er ook geen mogelijkheid om even af te stappen o.i.d? je paard moet er uiteraard ook niet onder leiden, die zal het zeker wel voelen. Of je gedachtes probeer om te zetten naar iets positiefs? Denken dat andere dingen misschien wel zo gaan als jij wilt? en misschien even een stapje terug nemen? ik herken het nu wel, ik had er ook vaak last van als mijn paard niet deed wat ik wilde, dan kon ik haar wel wurgen bijwijze van maar ben er nu wel achter gekomen dat het zonde is van je energie, als het niet gaat gaat het niet.
Probeer ook na te gaan of je het haar/ hem het 'niet anders kan vertellen'?Dan moet je eerst al nadenken voordat je boos kan worden?beetje moeilijk om onder woorden te brengen wat ik nou precies wil zeggen :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:50

Real life voorbeeld, 30 minuten geleden.

Msn heeft zijn interface veranderd. Ipv mijn lijst contactpersonen zie ik nu die poedersuiker kop van Youp van het Hek, en ergens rechts mijn online contact personen. Dat wil ik niet. Ik heb mijn contactpersonen ingedeeld in groepen, en die wil ik zien. Gewoon onder elkaar, zonder dat gezwam met allehande 'social network updates'. Rot op, als ik dat wil ga ik wel naar het social network toe.

Anyway, ik ga dus aan de slag om het goed te krijgen, en dat lukt maar deels. Via allerhande ingewikkelde dingen krijg ik mijn groepen terug, maar wel met alle contactpersonen naast elkaar. Dat wil ik niet, ik wil ze onder elkaar. Als blijkt dat ik op het miniscule blauwe driehoekje moet gaan klikken om de groepen in en uit te vouwen, ipv gewoon op de groep titel flip ik. Ik heb met mijn vuist op mijn laptop geramd, en het ding van me af gegooit, en met een ontzettende knal dichtgesmeten. Vervolgens ben ik al stampend en met deuren slaand naar de douche gegaan. BAM deur dicht, RANG slot erop. Helaas voor mij had ik mijn werkkleding nog aan, waar onder een wit bloesje, met minime knoopjes erop. En die wilden niet open. Ik heb mijn geduld kunnen bewaren bij 1 knoopje, toen de volgende ook niet open wilde heb ik gewoon de 2 panden vastgepakt en RANG alle knoopjes er vanaf getrokken, die schoten de hele badkamer door. Vervolgens stond ik onder de douche en wilde ik echt niets liever dan door de muur heen schoppen (gelukkig onmogelijk), en de douchekop tegen de tegels aan rammen en rammen tot hij zou breken... Ik heb het niet gedaan, maar oooh....

Dat gevoel... En het stomme is dat het op dat moment net zo logisch voelt als dorst hebben en daarom een glas drinken pakken.

Ik ben trouwens nogsteeds boos, ik tril van boosheid, tranen prikken achter mijn ogen en ik voel al mijn spieren spannen...

vibabu

Re: Snel boos, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:56

Kun je niet iets gaan doen waarvan je zeker weet dat het goed gaat? bijvoorbeeld perfect een paar passen achterwaarts of vierkant halthouden of een hele mooie ronde volte rijden.. gewoon iets heel simpels. Zo heb je het gevoel dat het toch goed gaat...

Ik kon ook altijd heel erg boos worden als iets niet goed ging. Als m'n paard zo giga vervelend werd. Ik ben toen de hele kleine dingen gaan "waarderen" door te zeggen hij liep met inrijden wel echt super, en al liep hij de hele tijd niet lekker... dan dacht ik gewoon dat we weer veilig thuis waren gekomen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:01

Dat kan ik op zo'n moment niet. Ik ben al lang blij dat ik mijn paard niet in elkaar schop (in het verleden heeft ze weleens een trap van me gehad als ik zo boos was). Ik heb gewoon op zo'n moment niet het rationele vermogen om wat dan ook te bedenken, het enige wat ik kan doen is stoppen met wat ik aan het doen ben en heeeeel hard ademhalen, in de hoop dat er niets is wat een echte uitbarsting triggert...

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:04

klinkt bekend :P

ik tel even tot 10 of tot 100 als het moet
of ga even wat anders doen of denk ergens anders aan

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:20

Zitten die woede aanvallen niet dieper? Ik bedoel, komen ze niet van andere oorzaken dan wat er op dat moment aan de hand is...

Soms (ik zeg niet altijd en in jou geval, nogal lastig van achter een schermpje) zijn er andere dingen in je leven, bv niet gewaardeerd voelen, slecht in je vel zitten, achtergesteld voelen, te perfectionistisch wezen, je zelf willen bewijzen, e.d., waar je niet goed mee om kan gaan die eruit komen als de kleine dingetjes tegen zitten.
Die zijn dan net de spreekwoordelijke druppel die de emmer doen overlopen en zo'n woedeuitbarsting tot gevolg hebben.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:03

Pfoeh, verbazing stijgt.... volgens mij heb jij professionele hulp nodig want volgens mij is er veel meer aan de hand dan MSN die iets veranderd heeft... Dit is echt niet normaal hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:06

Nog een vraagje, word je ook boos wanneer een dag niet gaat zoals jij gepland had?

En sinds wanneer heb je dit soort woede aanvallen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:13

Janine1990 schreef:
Nog een vraagje, word je ook boos wanneer een dag niet gaat zoals jij gepland had?

En sinds wanneer heb je dit soort woede aanvallen?

Hangt er een beetje vanaf. Ik kan sommige dingen heel vervelend vinden. Ik ben ook behoorlijk gebonden aan tijd, als ik afspreek om 5 uur vind ik het naar als iemand om 5.10 aankomt. Maar ik wordt niet perse boos.

En ik heb ze al behoorlijk lang, iig al zover terug als de middelbare school, daarvoor weet ik het eigenlijk niet meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:15

Heel herkenbaar :D. Ik bereik sneller dan gemiddeld het kookpunt bij allerlei zaken, mijn moeder ook. :+ En als ik over de rooie ga, gaat er geheid iets stuk, daarom geen duur servies hier :P Mijn zusje heeft het ook, zij had het al voor haar geboorte. Als ik door een wcrolletje een te hard geluid maakte op de buik van mijn moeder waar ze in zat, begon ze heel driftig te schoppen. :D En wel zó hard dat het bij mijn mams gewoon zeer deed.

Het enige wat bij mij gewerkt heeft tot nu toe is dat het sowieso wat minder wordt als je ouder wordt en ik probeer voor mezelf de uitdaging te houden 'ok probeer nu eens NIET boos te worden en cool te blijven'. Klinkt heel zeikerig zoals in die Parelli dvd's denk niet 'oh my God, grmpfff!' maar 'oh how interesting'. Ik kan dat alleen bij paarden nu redelijk en als ik frusti raak dan stop ik en loop ik weg. Maar met mensen kan ik het wat minder goed, ik zit ook weleens te koken achter bokt of een ander forum, of geneuzel met collega's oid. Met leerlingen heb ik het dan weer niet, die krijgen mij niet boos.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 31-10-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:17

Vjestagirl schreef:
Hangt er een beetje vanaf. Ik kan sommige dingen heel vervelend vinden. Ik ben ook behoorlijk gebonden aan tijd, als ik afspreek om 5 uur vind ik het naar als iemand om 5.10 aankomt. Maar ik wordt niet perse boos.

En ik heb ze al behoorlijk lang, iig al zover terug als de middelbare school, daarvoor weet ik het eigenlijk niet meer.

Oké, het is dus wel een probleem waar je al langer mee zit eigenlijk. Als ik het zo mag zeggen.

Wat betreft planning bedoel ik niet het niet op tijd komen, maar dat wanneer jij iets met een vriendin afspreekt, en deze zegt op het laatste moment af of vergeet het. Iets waar je dus eigenlijk geen controle over hebt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:19

Janine1990 schreef:
Vjestagirl schreef:

Oké, het is dus wel een probleem waar je al langer mee zit eigenlijk. Als ik het zo mag zeggen.

Wat betreft planning bedoel ik niet het niet op tijd komen, maar dat wanneer jij iets met een vriendin afspreekt, en deze zegt op het laatste moment af of vergeet het. Iets waar je dus eigenlijk geen controle over hebt.

Dan wordt ik niet boos. Ja, als ze het vergeten, dan vind ik ze stom op dat moment, dat lijkt me normaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:23

Arabesk schreef:
Heel herkenbaar :D. Ik bereik sneller dan gemiddeld het kookpunt bij allerlei zaken, mijn moeder ook. :+ En als ik over de rooie ga, gaat er geheid iets stuk, daarom geen duur servies hier :P Mijn zusje heeft het ook, zij had het al voor haar geboorte. Als ik door een wcrolletje een te hard geluid maakte op de buik van mijn moeder waar ze in zat, begon ze heel driftig te schoppen. :D En wel zó hard dat het bij mijn mams gewoon zeer deed.

Het enige wat bij mij gewerkt heeft tot nu toe is dat het sowieso wat minder wordt als je ouder wordt en ik probeer voor mezelf de uitdaging te houden 'ok probeer nu eens NIET boos te worden en cool te blijven'. Klinkt heel zeikerig zoals in die Parelli dvd's denk niet 'oh my God, grmpfff!' maar 'oh how interesting'. Ik kan dat alleen bij paarden nu redelijk en als ik frusti raak dan stop ik en loop ik weg. Maar met mensen kan ik het wat minder goed, ik zit ook weleens te koken achter bokt of een ander forum, of geneuzel met collega's oid. Met leerlingen heb ik het dan weer niet, die krijgen mij niet boos.

Maar boos worden zie ik als kortsluiting, en nu is de gedachte 'probeer eens niet boos te worden', een goede gedachte om heen te gaan. Maar persoonlijk (en uit ervaring helaas) denk ik dat heengaan met de gedachte 'we zien wel hoe het vandaag gaat' veel beter is.
Zo reed ik een ontzettend lastig paard, vorig jaar had ik er een handje van om snel kwaad te worden. Paard ging toen met zwangerschapsverlof en ijsvrij :Y) Ben er na het veulen weer opgeklommen met de gedachte: "Ach, ik zie wel hoe het gaat worden, wie weet gaat het supergoed. Wie weet gaat het superslecht. Het kan ook niet in één dag perfect gaan, dan is de hele uitdaging weg." Voor zover ik me kan herinneren (ben uiteindelijk met het paard gestopt) ben ik niet meer boos geweest. Wel teleurgesteld dat het niet meer lukte, en daarbij vloeiden soms wat tranen. Maar dat is minder erg dan die waas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:25

Vjestagirl schreef:
Dan wordt ik niet boos. Ja, als ze het vergeten, dan vind ik ze stom op dat moment, dat lijkt me normaal.

Oké, dat is wel grappig, want ik heb dat juist wel gehad. Als het niet ging zoals in mijn planning lag, dan werd ik boos, was ik de rest van de dag chagarijnig. Vandaar dat ik het idee had dat je (klinkt misschien heel stom) vooral jezelf goed wilt doen met wat je kan en wat je gaat doen. Dat was namelijk bij mij het geval. Als het maar op mijn manier ging. En daar heb ik nog wel eens last van hoor. :o

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:28

Oei, herkenbaar. Niet het paard-gedeelte, want die heb ik niet,maar de rest...

Als ik mn sleutels niet kan vinden, als de printer het niet doet, als een apparaat niet doet waar het voor gemaakt is, als iets anders loopt dan gepland, dan ga ik echt compleet over de rooie. Ik scheld, schreeuw, brul echt, gooi met dingen, schop tegen dingen aan, dingen moeten kapot en ik godver wat af. Als vriend zich ermee bemoeit krijgt ie de wind van voren en als de kat toevallig op zo'n moment gaat lopen zeuren krijgt ze ook een snauw. Ontzettend oneerlijk tegenover vriend en kat en ik schiet er niks mee op, maar ik kan er gewoon niks aan doen. Het is inderdaad zoals jij het beschrijft een golf, het overkomt je gewoon, geen controle over.

Maar mocht de printer het dan ineens wel weer doen, of ik vind ineens mn sleutel, dan is de boosheid ook weer weg, dan kan ik verder. Dat is dus wel anders als bij jou, als ik het goed begrijp?

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:30

IKbenEllen schreef:
En wat doe je dan? Je paard doet het niet omdat jij het niet goed doet hoor ;)

ze zegt ook niet dat het paard het niet goed doet, ze zegt dat het haar niet lukt, en dat ze daar boos om wordt.

dat heb ik trouwens ook wel eens, maar je moet gewoon even afkoelen, want anders gaat het rijden ook niet goed meer

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:32

Sjaap schreef:
Oei, herkenbaar. Niet het paard-gedeelte, want die heb ik niet,maar de rest...

Als ik mn sleutels niet kan vinden, als de printer het niet doet, als een apparaat niet doet waar het voor gemaakt is, als iets anders loopt dan gepland, dan ga ik echt compleet over de rooie. Ik scheld, schreeuw, brul echt, gooi met dingen, schop tegen dingen aan, dingen moeten kapot en ik godver wat af. Als vriend zich ermee bemoeit krijgt ie de wind van voren en als de kat toevallig op zo'n moment gaat lopen zeuren krijgt ze ook een snauw. Ontzettend oneerlijk tegenover vriend en kat en ik schiet er niks mee op, maar ik kan er gewoon niks aan doen. Het is inderdaad zoals jij het beschrijft een golf, het overkomt je gewoon, geen controle over.

Maar mocht de printer het dan ineens wel weer doen, of ik vind ineens mn sleutel, dan is de boosheid ook weer weg, dan kan ik verder. Dat is dus wel anders als bij jou, als ik het goed begrijp?

Het hangt er een beetje vanaf. Ik had gisteren ook een zware dag, en toen ben ik echt de hele avond boos geweest. Er zit dan de hele avond spanning in mijn spieren (ga ook nog meer dan gewoonlijk wiebelen met mijn benen), en als ik ff in mijn hoofd minder boos ben en iemand zegt iets verkeerds word ik weer boos. Maar gewoonlijk is het met een uurtje (of een paar sprongetjes te paard) weer over.

Dat is ook wel iets, zodra ik ga springen is alle boosheid eruit...

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:35

Maak een realisatische (!) planning van je dag, als je dingen plant.
Onthoud het DVD-schema, prent het je in doat je er wat aan hebt als de boosheid opkomt: Denken Voelen Doen; wat denk je? (is dat realisatisch? is dat eerlijk?) wat voel je? (is dat oké? hoe komt dat? wil je dat? wil je ervan af? hoe kan dat?) wat hoor je te doen? (doe dat .. )
Probeer jezelf te herpakken, adem in/adem uit, ga 'n liedje zingen/neuriën als dat je helpt, neem desnoods een muziekje mee op het paard (dat je luistert of aan kunt zetten zodra nodig) en dat kan ook keiharde afreageermuziek zijn, of iets rustgevends natuurlijk (ik stel het mezelf even voor en van iets zachts en 'rustgevends' zou ik misschien helemáál kriebelig worden :D ) .. Ga een tijdje stappen en pak het dan weer op (heb je het ook eens echt overwonnen).

edit: denk niet voor andere mensen en houd in je planning, indien je ergens 'afhankelijk' bent van anderen, of op anderen moet wachten, er rekening mee dat niet iedereen hetzelfde in elkaar zit als jij en mensen bijv. te laat komen niet met opzet doen (ook al denk jij: dan had je maar eerder van huis moeten gaan oid, soms .. zien andere mensen dat gewoon niet, zitten anderen anders in elkaar .. en dat maakt ze niet per sé 'slecht' en het geeft je niet per sé reden boos te zijn .. uiteindelijk heb je vaak jezelf ermee, onthoud vooral dát .. met je boosheid heb je jezelf uiteindelijk het meest!)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:46

Ben je wel eens met iemand wezen praten waar dit vandaan komt? ben je snel geprikkelt? wat gaat er door je heen op zo'n moment als je kwaad word. Dit komt mij namelijk over als een persoonlijkheids stoornis. Vriendinetje van mij op de basisschool was een ontzettende heethoofd kon overal ontzettend woest over worden (en ik bedoel dan ook echt woest) bij haar was vastgesteld dat ze PDD-NOS heeft, ik denk niet eens dat het voor jou een gek idee is om eens om de tafel te gaan zitten met een psygoloog (geen maatschappelijk werker) om te kijken waarom je zo snel kwaad word.. en waar het vandaan komt.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:18

Jeetje, ik zou hiervoor toch professionele hulp zoeken. Iedereen wordt wel eens boos of gefrustreerd, maar jouw woede staat helemaal buiten properties. Het is niet normaal dat zoiets snuggers als msn zo'n woede aanval veroorzaakt. Je vernielt je kleding, gooit met deuren en ook de laptop krijgt een dreun. Ik neem aan dat je dat liever niet doet, dus blijkbaar heb je jezelf niet helemaal in de hand. Tip als "even tot 10 tellen" heb je waarschijnlijk al tien keer gehoord, vandaar mijn suggestie om met een professional te praten.

Wat als je straks kinderen wil? Kan je je voorstellen hoe bang die kinderen daarvan worden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:19

Scheelt, ik wil geen kinderen :P

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:48

Nee maar je hebt / krijgt ook met werkrelaties te maken, bazen die niet altijd even lief en begripvol zijn. Ik zou er in ieder geval gauw klaar mee zijn, werknemer die om de haverklap freakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:50

IKbenEllen schreef:
Nee maar je hebt / krijgt ook met werkrelaties te maken, bazen die niet altijd even lief en begripvol zijn. Ik zou er in ieder geval gauw klaar mee zijn, werknemer die om de haverklap freakt.

Ik ben in een professionele situatie nog nooit zo boos geworden, ondanks een boel tegenslagen, een boel stress en een baas die niet zo lief is...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:54

Hoe hou je jezelf daar dan wel in toom?