gecomliceerde enkelbreuk normaal 10 dgn wachten op OK

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ulrieke
Woonplaats: een klein dorpje vlak aan de Maas in 't Brabandse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:07

Zal de maandag eens kijken dat ik de foto's ook mee kan krijgen ivm leerzame stof voor op bokt :D
Waarom hebben ze jouw biertapje zo lang in het gips laten zitten?
Bij mij is de planning maandag ok, daarna week gips en dan volgt voorlopig 5 weken geen belasting maar mag dan wel met fysio aan de gang. Dit is het plan van aanpak mits de banden niks geleden hebben en ze tijdens de ok geen gekke dingen tegenkomen enof gebeuren. :o

Biertabje

Re: gecomliceerde enkelbreuk normaal 10 dgn wachten op OK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:47

oh dat klinkt wel oke! zeker omdat de fysio zoveel kan :j
geen idee waarm het zo lang in het gips moest. maar het is nog niet helemaal mooi zei ze, en de 1e 7 weken waren heel pijnlijk... dus had denk ik ook niet graag een fysio er bij willen hebben ;)

maar ik durf er iig op te staan :) kan er ook al wat druk op zetten :j
maar hij kan nog niet in 90 gr staan :o echt zoooo stijf :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:06

dat is wel fijn nieuws BT, dat had je ook wel verdiend.

Ulrieke, meteen fysio is bij mijn gebroken arm ook wel erg goed bevallen. Herstel is dan toch sneller, alleen is een arm natuurlijk wel heel anders qua belasting.

ulrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 09:27

Tja idd Lielle een arm is iets beter te ontlasten dan een been.

En Biertapje hoe is nu de stand van zaken? Maak je al lichte vorderingen?
Ik had bij mijn 1e breuk 14 jaar geleden veel baat met oefenen in het water om hem zo weer soepeler te krijgen :o
Had toen 6 weken gips na ok gekregen en m'n enkel was toen na die tijd ook zo stijf als een houten plank :(

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:28

oh de fysio doet wonderen :D ik loop misschien nu wel wat te hard van stapel! maar jeetje, wat een fijn gevoel om enigzins te kunnen lopen :D
de fysio maakt alles los, heeft ook de foto's gezien, dus dat is wel fijn :j
enige wat hij vond was dat mijn kuitbeen aan de bovenkant (richting knie) niet mooi vond staan, net of die niet mooi in het kommetje lag oid :o
maar het deed me geen pijn, dus dat was voor latere zorg :j

hopelijk kan jij straks ook aan de gang :j
en dat water klinkt echt fijn! ik heb hem gister weer even in een badje gehad :D heerlijk!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:18

hoe gaat het met je Ulrieke? ben je inmiddels al onder het mes geweest?

ulrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 10:05

Jep, maandag geopereerd. Is niet meegevallen. Veel pijn gehad en erg beroerd geweest. Nu gaat het weer een stuk beter. Pijn nu redelijk onder kontrole. Chirurg was wel een beetje geschrokken. Er waren botdeeltjes die helemaal versplinterd waren. Heb er zelf niet alles van meegekregen omdat ik het zat aan m'n eigen had. Heb ook niet meer naar de foto's gevraagd. Was blij dat ik gisteren in de middag naar huis mocht.
Dinsdag moet ik weer terug naar de chirurg en dan zal ik eens vragen naar m'n chamante x-ray foto's!! :D

En hoe gaat het nu met jouw Biertapje. Boek je al vooruitgang met je enkel?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:29

oeh pittig!maar gelukkig ben je weer thuis!
kreeg je een ruggenprik of narcose?

ach je komt er vanzelf wel achter hoe en wat, ik kwam er ook pas later achter... je hebt idd al genoeg aan jezelf. de foto's heb ik pas na 3 maand gezien :o

sterkte iig!

met mij gaat het wel oke, kan wel redelijk lopen met 2 krukken, maar de voet staat net aan in 90gr, verder krijg ik hem niet. maar dat zal wel komen :j

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:50

en hoe gaat het ermee?
ik heb er een probleempje bij :o ze zijn er bij de fysio achter gekomen dat mijn kuitbeen niet goed staat :oo waarschijnlijk door de klap zo'n 2cm naar achteren geklapt

maja heb er nu nog geen last van gelukkig

ulrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 19:15

Hier ben ik weer. Het valt allemaal erg tegen. Dinsdag is het gips eraf gegaan en weer een nieuwe foto van het geheel gemaakt. Toen kwamen ze erachter dat er nog twee losse fragmentjes zaten. ;(

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:41

he gatsie

en wat willen ze daar nu aan doen dan? en ben je nu sowieso van het gips af? of moet je weer in het gips?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:46

kwam hier toevallig terecht, biertabje sterkte er nog mee, ziet er inderdaad nog niet zo fraai uit...

ulrieke, ik heb 2 jaar geleden een gecompliceerde enkelbreuk gehad en ik mocht er niet meer mee naar huis...
moest eigenlijk gelijk geopereerd, maar de arts die die breuken deed was er op dat moment niet meer ( was uiteindelijk 12 ur 's nachts na lang wachten)...
ik moest blijven en ben de volgende ochtend gelijk geopereerd...

ik mocht 3 maanden absoluut niet belasten en daarna weer heel rustig opbouwen...

jij heel veel sterkte in ieder geval!

ulrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:10

Bedankt Nouvel. Maar is het bij jouw toch weer allemaal goed gekomen?

En Biertapje wat zijn ze nu met jouw scheenbeen van plan?

Nou wat betreft de fragmentjes zei de chirurg dat er de volgende opties waren:
1e de fragmentjes gaan ergens gunstig aan het bot hechten.
2e ze worden dmv de fysio min of meer vergruist en via het lichaam afgevoerd

ulrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:12

Oeps de kleine duuwde op het verkeerde knopje maak zo even het vorige verhaal af. :P

ulrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:27

3e optie operatief verwijderen.

Maar omdat de fragmentjes vrij klein waren dacht hij dat de derde optie niet nodig was enne hoeveel paarden zijn er niet die met een oc top presteren? :o

Het gips blijft er voortaan af. Begin volgende week met fysio en dan mogen de hechtingen aan beide kanten er ook uit. Tja hij had ook als mededeling dat er op den duur wel een kans was dat er een boutje door m'n vel heen kon komen. Deze was er schuin ingezet en kon hem daardoor niet goed aandraaien.
Tja daar kan ik wel mee leven! Ben al blij dat de chirurg er iets van heeft kunnen maken. :P

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:31

Wat ervaring betreft kan ik hier meepraten. De buiten enkel had drie breuken, de binnen enkel verbrijzeld.
Ook ik moest twee weken wachten voordat ik geopereerd werd. Dit om de zwelling in de enkel eerst te laten afnemen voordat er aan gesleuteld werd.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:01

ik kom hier ook maar even binnenvallen.
ik heb eind augustus een ongeluk gehad waarbij ik een zeer gecompliceerde schouderbreuk opgelopen heb.

geen pretje :n
Door de klap die ik maakte sloeg mijn arm/schouder uit de kom. en is daarbij in 4 stukken gebroken.
ik moest blijven en voor het terugzetten in de kom hebben ze me weggemaakt, de pijn was niet te harden :o Was op zondagmiddag gebeurd.
vervolgens ben ik op woensdags erna geopereerd, moest eerst nog een ct scan gemaakt worden, en ze moesten overleggen hoe ze het konden repareren, en er moest voor lange tijd een ok vrij zijn.
heb uiteindelijk 4 uur in de ok gelegen en ze hebben mijn eigen bot gerepareerd, nu hopen dat het goed komt. :+

ik kan inmiddels alweer een hoop en heb van de week al weer even stiekum op mijn paardje gezeten :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:45

ulrieke schreef:
Bedankt Nouvel. Maar is het bij jouw toch weer allemaal goed gekomen?

En Biertapje wat zijn ze nu met jouw scheenbeen van plan?

Nou wat betreft de fragmentjes zei de chirurg dat er de volgende opties waren:
1e de fragmentjes gaan ergens gunstig aan het bot hechten.
2e ze worden dmv de fysio min of meer vergruist en via het lichaam afgevoerd

Jeps, aardig goed gekomen, ik kan alles weer doen, hetzij iets beperkt...
mijn enkel is wat stijf gebleven en wat beperkt met bewegen, kan bijv mijn hak minder laag krijgen dan de andere kant en bij langer rijden komt er echt druk op te staan (met langere beugels gaat dat wel beter ben ik inmiddels achter).
verder is de 'rek' er een beetje uit, de boel is wat minder soepel en flexibel, fijn hardlopen en dat soort dingen doe ik niet meer...

ze hebben bij mij bij de operatie een zenuw beschadigd waardoor mijn voet een soort slapend gevoel geeft en veel eerder koud is dan de ander, maar goed, ook dat went...

verder ben ik ontzettend blij dat ik alles weer vrijwel normaal kan doen!

jij sterkte!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:03

oh dat van die hak uitdrukke had ik toen ik deze enkel 4 jaar geleden al eens heb gebroken, dus ik er vvanuit dat dat nu helemaal moeilijk wordt(en ik ben ook nog een springmuts met korte beugeltjes :p )

ik heb geen idee wat ze met dat kuitbeen willen doen :o de arts moet er eerst naar kijken :o
ik kan mijn voet nu net over de 90gr heen krijgen. verder zit er nog weinig beweging in :o
loop nog steeds op 2 krukken.

maar wel fijn dat je niet zo lang in het gips hoeft zeg!!! en dat je nu met behulp van de fysio toch al wat kan doen!! en dan hopen dat de fragmentjes 'verdwijnen' ....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:19

bij mij hebben ze de losse splinters ook netjes kunnen verwijderen en de rest aan elkaar gezet...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:28

bij mij ook, heb zelfs een zwart gat waar geen bot meer zit :oo