Rugwervel gebroken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Re: Rugwervel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:37

Ik dacht al: wat komt dit me bekend voor.... maar jij bent dus ook van het andere topic lees ik hier net. En dat topic had ik al gezien. Goed dat je toch naar ziekenhuis bent gegaan zeg... jeetje! Beterschap!

Even een gekke vraag misschien he... maar hoe doe je het met de uh wc-achtige toestanden als je zo plat moet liggen?

(als ik te intiem wordt moet je het zeggen (typen) hoor, ben gewoon nieuwsgierig)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:46

Nou je moet heel chenant met zo'n urinoir ofzo heet dat geloof te werk gaan. De verpleegsters enzo helpen wel goed. T is wel echt vervelend want ik wil altijd alles zelf doen ook al lukt het me eigenlijk niet en nu moet ik álles over laten aan andere. Zoals wassen en dat soort dingen. Maar net ook liet ik de afstandsbediening van de tv vallen, of van de week me mobiel. Dat is echt frustrerend dat je het dan niet zo even kan pakken. Of als er een tijdschrift is wat je wilt lezen op een plek ligt waar je niet bij kan. En ik kan ook echt niet stil liggen enzo.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:19

dat zijn vervelende dingen maar ik moest toen ik mn enkel zwaar gekneusd was met links opstaan en dat kon ik niet, gevolg omdraaien met je handen op je knieen en dan jezelf omhoog trekken , na een week kon ik het wel en ik kreeg krukken. maar meid laat het over je heen komen, het komt goed en je leert onthaasten want dat kan niet anders en daar leer je ook weer van.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:43

Jeetje zeg, dat is niet niks! Maar heb je zo'n instabiele breuk dan? Ik heb begin dit jaar ook L1 gebroken (compressiefractuur), mocht naar huis met een corset ('s nachts af), en na 6 weken zat ik weer op paard. Ook bijzonder weinig pijn aan gehad.

Heel veel sterkte en hoop dat je snel weer op de been bent!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:28

piecon schreef:
Na 4 mnd kreeg ik als therapie paardrijden(!) Dat is je rug onbelast bewegen...als je er niet afdonderd natuurlijk haha

Kijk, dié therapeut heeft het begrepen :)) !
Ik mag in November weer op een paard gaan zitten na in Augustus T5 en T6 te hebben verbrijzeld (zijn operatief gefixeerd), maar ik geloof dat mijn therapeut het meer ziet als iets wat hij toch niet tegen kan houden dan iets wat mij goed gaat doen := :D .

Evita: toch ook wel een beetje saai in je eentje, of niet? Wat dat betreft wel lekker dat je kunt Internetten! Die drie maanden zijn een mooie richtlijn, maar ga er wel vast een beetje vanuit dat de revalidatie richting compleet herstel dan eigenlijk pas begint ...

Verlammingsverschijnselen zijn mij wonder boven wonder bespaard gebleven. Dat lijkt me ZO eng!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:10

Nou ik moet zeggen, begin van vorige week viel me echt heel erg zwaar. Na een paar dagen ging dat goed en vanaf vrijdag werd ik echt weer de oude, kreeg me praatjes en alles weer terug. Maar gisteravond en vandaag zit ik er weer een beetje door heen. Voor mijn gevoel gaat het zo goed dat ik wel toe ben aan iets te doen. En ik weet zelf ook wel dat het allemaal nog niet kan en dat het zijn tijd nodig heeft maar ik ben wat dat betreft zo druk en energiek (of hoe je dat ook noemt). En dan begin je je toch eenzaam te voelen. De tijdschriften zijn bijna allemaal uit, heb nog niet heel veel zin om in een boek te beginnen, op het begin van de week krijg je wel 100 smsjes en belletjes per dag maar dat wordt ook steeds minder.. Dus t gaat even wat minder.

MAar vanmiddag krijg ik waarschijnlijk het corset aan gemeten dus dan is er weer iets om naar uit te kijken!

Mensen ik ga nu van het overheerlijke ziekenhuisvoedsel genieten!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:50

JAMMIE ziekenhuisvoedsel :9 :)) !!

Tsja, je gaat natuurlijk van de ene dag op de andere van een heel actief leven naar compleet non-actief. Dat is niet makkelijk te verwerken voor de grijze massa. Kun je wel een beetje slapen?

Als je het corset hebt, mag je vast ook snel naar huis, of niet? Dat is ook vele malen beter voor tussen de oren!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:56

Ja precies dat is het.
Ik slaap opzich wel prima, ook nog wel eens dat ik overdag in slaap sukkel maar dat probeer ik zo veel mogelijk te vermijden anders kan ik 's avonds niet in slaap komen.

En inderdaad, als ik het corset heb moet ik veel oefenen met de fysio met zitten, staan lopen enzo. En als ik dan zelfstandig wat kan en het gaat allemaal wel goed mag ik naar huis, dus ik verwacht dat dat in de loop van de week is :)
Dat zou in ieder geval echt heel fijn zijn, lekker me eigen bedje (nouja ik moet met mijn ouders van bed verwisselen want zij slapen beneden en ik mag voorlopig geen trap lopen verwacht ik) maar dan ben ik weer in mijn eigen vertrouwde omgeving (nouja vertrouwd, wonen er sinds 2 weken en heb er in totaal 2 keer geslapen haha). En lekker t eigen eten thuis, me paardjes bij me, hondje lekker knuffelen, niet afhankelijk van onbekende zijn..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:00

Abeltje77 schreef:
Ik dacht al: wat komt dit me bekend voor.... maar jij bent dus ook van het andere topic lees ik hier net. En dat topic had ik al gezien. Goed dat je toch naar ziekenhuis bent gegaan zeg... jeetje! Beterschap!

Even een gekke vraag misschien he... maar hoe doe je het met de uh wc-achtige toestanden als je zo plat moet liggen?

(als ik te intiem wordt moet je het zeggen (typen) hoor, ben gewoon nieuwsgierig)

ik heb 10 dagen platgelegen in het ziekenhuis en kon dus niet op de bedpan. Ik kreeg een tubetje in mijn urinebuus zodat mijn plas zichzelf afdreef, en mijn darmen hebben ze 10 dagen platgelegd. Nadien waren dat extreem genante momenten :') Maar ja, je kan er zelf niks aan doen :D

Ziekenhuisfood is echt niet te vreten he :')

Mijn korset, daar kon ik al mijn 'normale' kleren over aan, maar je zag het wel zitten omdat aan de zijkanten ik ijzeren latten had zitten en op mijn borstkast zat ter hoogte van mij decollete een stukje ijzer met een kussentje over en dat zag uiteraard iedereen zitten. Ik zat toen nog op school en werd toen doodleuk 'robocop' genoemd :+

*edit: in het begin mag je 'normaal' geen trappen lopen maar aangezien ik gek werd in de woonkamer van het geluid van de vaatwasser in de keuken ben ik elke avond naar boven gestapt. Ik deed er een half uur over, maar kom haha :D

Ik heb mijn korset op de 7de dag gekregen en op de 11de dag mocht ik vertrekken. De kans is groot dat als je voor de eerste keer wordt rechtgezet dat je flauwvalt. Dat was bij mij toch het geval. Maar de 2de dag met mijn korset heb ik een rondje door het ziekenhuis mogen lopen (rolstoel naast me) en de 11de dag heb ik me eerst moeten bewijzen op de trappen.

Nu, 4 jaar later, doet het wel nog steeds pijn om naar het toilet te gaan, te rijden, te fietsen, iets op te tillen, maar dat is mijn eigen stomme fout door veels te snel het korset te pas en ten onpas af te gooien, te snel trappen te lopen, te snel te fietsen, te snel terug mijn eigen paard zelf te willen verzorgen.

Dus VERZORG JE GOED :D
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 25-10-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:02

Ghehe nou dat wordt dan nog wat.. Gelukkig is t al weer wat kouder dus tijd voor de dikke vesten en truien!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:12

Heel veel beterschap.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:01

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:23

hahahaha ja heb je het gelezen heftig ze twee gebroken rugwervels stuitje en een gebroekn arm en nog wat volgens mij en dan gewoon wegsturen idioten, twitter je das leuk hoor ik ben franka75

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:56

Ik las het inderdaad, echt om te schamen!
Bij mij zeiden ze ook van nou het is heus niet gebroken want je komt gewoon binnen wandelen. Wat een geluk dat me vader en ik perse een foto wilde!

Mijn corset is net aangemeten, was iets heel anders dan ik had verwacht en het duurde maar 5 minuten ofzo.
Zit nu te wachten of de fysio misschien nog komt, hoop t wel want dan mag ik wat gaan doen met hem :)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:01

chipieke 10 dagne je darmen plat leggen had je niet mega buikpijn?

Ben benieuwd of je wat heb mogen doen met corset!
Wat voor een heb je?

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:07

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:22

Ziet er niet fijn uit...
Suc6!!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 09:23

Yeahh vanmorgen is de fysio geweest. Ik denk nou ik zal wel alleen mogen zitten voorlopig.
Dus ik op de rand van het bed, nou ik werd ff niet helemaal goed in me hoofd.
Toen mocht ik gaan staan en een stukje lopen, was echt heel raar maar wel heel erg leuk :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:12

zo ging het bij precies ook!! de eerste keer dat de fysio kwam, na drie dagen ziekenhuis was dat, werd ik ook niet goed in mijn hoofd. Vond dat stukje lopen ook heel raar, heel eng ook, ik ging stapje voor stapje, maar dat was na 2 dagen al zo veel beter. Ik mocht naar huis toen ik voor het eerst met de fysio had gelopen. Lig je ook in het Flevo, of Harderwijk?

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 13:39

Volgens de fysio had ik kraam voeten.. Een hele erge tinteling als of me voeten slapen zeg maar, heel appart :P
Heb net weer even een tijdje op een stoel gezeten.

Morgen ochtend komt de ortopeet en als t dan goed gaat mag ik morgen naar huis :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:20

zo lekker naar huis ik hoop het voor je

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:43

Kido schreef:

Nee want ik kreeg dagelijks 4 spuitjes, 1 's ochtends om de darmen stil te houden en 1 's avonds en tegelijk om de pijn tegen te gaan en dan nog eens continu pijnstiller in mijn arm. Maar ik kan je zeggen, de dag dat ik die spuiten NIET meer kreeg heb ik gehuild van de pijn!!!

edit:

ik had dit corset: http://www.orthomedico.be/bco/download/ ... _1_web.jpg

Krijg kriebels als ik dat ding terugzie!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:13

jeetje je darmen stil leggen, ik kreeg juist een drankje om mijn darmen op gang te krijgen, door de klap deden ze het niet meer. HEb het drankje echter weggegooid, denk gaat mij dus echt niet gebeuren dat ik aan de .... ga terwijl ik plat in het ziekenhuis lig. Gevolg 4 dagen niet gegaan en daarna was het geen pretje kan ik je wel vertellen..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:08

chipieke schreef:
Kido schreef:

Nee want ik kreeg dagelijks 4 spuitjes, 1 's ochtends om de darmen stil te houden en 1 's avonds en tegelijk om de pijn tegen te gaan en dan nog eens continu pijnstiller in mijn arm. Maar ik kan je zeggen, de dag dat ik die spuiten NIET meer kreeg heb ik gehuild van de pijn!!!

edit:

ik had dit corset: http://www.orthomedico.be/bco/download/ ... _1_web.jpg

Krijg kriebels als ik dat ding terugzie!

Die had ik ook :j, vond het op zich niet eens zo heel vervelend, want het gaf me wel een safe gevoel!
Nu had ik een stabiele breuk en bijzonder weinig pijn (alleen de 1e 2 dagen, maar denk dat dat meer beursigheid en 'algemen' pijn van de val was dan van de breuk), kon er best fijn mee overweg hoor!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:57

Hoi :)

Ook ik zit nu mooi in een gipskorsetje, ben maandag gevallen en nu een breukje in L2, en L3, maar nu lees ik hier allemaal van niet mogen trap lopen enz, maar ik mag in principe alles behalve schokkende bewegingen zoals paardrijden..