Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:12

alles, ik vind het heel egoïstisch om te willen ontvangen, maar niest willen doneren.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:13

Ik ben ook donor :)
Alleen sta ik mijn huis niet af...
De rest mogen ze allemaal hebben als ik overleden ben :o

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:15

Ik doneer alles. Als ik zelf een nieuwe nier nodig heb of een nieuw hart, zou ik ook heel blij zijn als iemand anders donor is.
Vandaar dat ik het zelf ook ben.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 13:18

_San87_ schreef:
patatkraam schreef:
Ik ben 18 en ik ben (al jaren) donor. Ik doneer alles en ik heb mezelf ook gedoneerd aan de wetenschap :P ik heb mezelf toch niet meer nodig als ik dood ben ;) Ik wil ook nog bloed gaan geven.

Je mag toch pas doneren vanaf je 18e?

Levend wel, maar als je voor je 18e komt te overlijden mag je wel doneren :)
Onder de 12 bepalen je ouders, boven de 12 bepaal je zelf.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:42

Biertabje schreef:
Joyckuh schreef:
Ik doneer alles, ik heb het toch niet meer nodig.
Ik ben oo bloeddonor, ik wil me nog opgeven als beenmergdonor, maar die extra nier houdt ik toch nog eventjes zelf. Dat vind ik dan weer een te grote stap. Voor familie zou ik het overigens wel doen.

waarom voor familie wel en niet voor iemand die hem op dat moment ook heel hard nodig heeft?

Ik heb er maar 2, ik kan er maar 1tje missen. Mocht nou een van mijn kinderen iets krijgen, heb ik liever dat zij mijn nier krijgen dan een onbekende. Grof, maar wel waar.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:29

Ik ben al orgaan- en weefseldonor en heb me zojuist ook aangemeld als bloeddonor. Ik vind het heel belangrijk dat andere mensen de kans krijgen op een beter leven en ik hoop dat ik, mocht het ooit nodig zijn, ook een orgaan van iemand anders kan krijgen. Je geeft mensen weer hoop in een tijd die misschien uitzichtloos is en dat vind ik een fijne gedachte. Ik heb mijn organen en weefsels na mijn dood toch niet meer nodig, dus als ik er dan iemand mee kan redden vind ik dat prima. :)

Ik heb overigens besloten alles te doneren, dus ook mijn huid en hoornvlies. Aan de ene kant soms wel een beetje eng, maar ik weet dat het voor de nabestaanden nooit zichtbaar zal zijn dus dat is dan een geruststelling. Huid wordt nooit op zichtbare plaatsen verwijderd en het hoornvlies.. tsja als ik dat nodig zou hebben zou ik ook heel graag willen dat iemand ervoor gekozen heeft het af te staan.. :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:35

Ik wilde altijd al bloed doneren, maar zelfs als ik voor onderzoek nog maar een staaltje laat afnemen ga ik al neer :Z
Beenmerg zou ik denk ik alleen afstaan als het echt nodig is voor een kennis, vriend of familie. Ik heb van een collega vernomen dat het namelijk érrug pijnlijk is en tja daar zit ik eerlijk gezegd gewoon niet op te wachten. Ik heb wel mateloos veel respect voor mensen die het wél doen trouwens, laat dat voorop staan! Een nier, die sta ik alleen af aan iemand die me écht heel heel heel nauw aan het hart ligt; je hebt er maar 2 en je hebt er zelf altijd minstens 1 nodig, stel dat daar wat mis mee gaat? Mijn lichaam afstaan aan de wetenschap, daar ben ik nog niet uit, het lijkt me eigenlijk een eng idee en ik weet nog zo zeker niet dat er dan wel voldoende respectvol met het lichaam van de overledene wordt om gegaan als je alles wat erin steekt snel nodig hebt om anderen te helpen ..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:39

ik wil graag donor worden. want als ik op jonge leeftijd kom te overlijden, dan heb ik verder niks meer aan mijn organen.
dus van mij mogen ze alles wel weg halen;)

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:45

Ik sta al jaren ingeschreven in het donorregister en ik ben ook bloeddonor.

Waarom:
Waarom egoïstisch zijn en wel willen ontvangen mocht het nodig zijn maar niks willen geven ;)! Nee ik heb er niks meer aan als ik dood ben en als ik er 1 iemand mee kan redden ben ik in ieder geval niet voor niks dood gegaan! ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:47

Ik ben ook donor, met uitzondering van mijn huid en hoornvlies mogen ze alles hebben. Waarom die twee niet? Ik vind het een heel raar idee om dat af te staan. Het klopt niet volgens mijn gevoel.

Organen mogen ze best hebben, heb er toch niks meer aan als ik dood ben.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:43

_Rapido_ schreef:
Ik doneer alles. Als ik zelf een nieuwe nier nodig heb of een nieuw hart, zou ik ook heel blij zijn als iemand anders donor is.
Vandaar dat ik het zelf ook ben.

Idem, daarnaast ben ik toch al dood dus ik kan er weinig mee :Y)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:22

Ik ben ook donor, ik kan alleen niet zo veel doneren. Wat wel kan mogen ze hebben (nieren bijvoorbeeld) Dingen zoals mijn lever, darm enz hebben ze niet veel aan omdat ik meerdere chronische ziektes heb. Dat is ook precies de reden waarom ik donor ben: Ik heb een leverziekte en weet dat ik over 10 tot 20 jaar een donorlever nodig ga hebben. Ik zou het dan zelf heel hypocriet vinden geen donor te zijn als je weet dat je zelf een donor nodig gaat hebben.

Bloeddonor had ik ook graag willen zijn, maar kan ik wederom door mijn ziektes en medicijnname niet. Jammer, maar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:28

Als ik overleden ben mag wat mij betreft alles om medische redenen worden gebruikt. Na mijn dood heb ik toch niks meer nodig, dus waarom niet iemand er mee redden als dat kan?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:06

Daphne__ schreef:
_San87_ schreef:

Je mag toch pas doneren vanaf je 18e?

Levend wel, maar als je voor je 18e komt te overlijden mag je wel doneren :)
Onder de 12 bepalen je ouders, boven de 12 bepaal je zelf.

Hier nog even op ingaant:

Wie kan zich in het Donorregister laten registreren?
Iedereen van twaalf jaar of ouder die ingeschreven staat bij een Nederlandse gemeente, kan zijn of haar keuze in het Donorregister laten vastleggen. Er is één uitzondering. Wilsonbekwame personen kunnen zich niet laten registreren in het Donorregister. Wanneer een persoon op een later tijdstip wilsonbekwaam is geworden, dan is de registratie alleen geldig als de persoon wilsbekwaam was ten tijde van het invullen van het donorformulier. Personen die zich niet hebben laten registreren voordat zij wilsonbekwaam werden, kunnen bij overlijden geen donor meer worden.

(donorregister.nl)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:11

Ik heb me net geregistreerd op donorregister. Ik doneer alles behalve mijn huid.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:32

Ik ben ook donor, en ze mogen alles hebben behalve huid en hoornvliezen... Ik mag dan wel dood zijn maar vind dat zelf geen prettig idee..

Waarom ik donor ben, ik zou het ook prettig vinden als ik een orgaan nodig heb en er zou voor mij wat beschikbaar zijn.
Vind het altijd beetje egoïstisch van mensen die wel nemen maar niet geven....

Mijn moeder heeft 3x over een transplantatie gehad, bij haar laatste operatie is ze overleden maar het bericht dat er weer een orgaan beschikbaar was gaf mij altijd zo'n goed gevoel dat ik dat ook voor een ander over heb die hard zit te wachten

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:52

Ik doneer alle organen. Ik heb er onder de grond toch niks meer aan ;-) ook ben ik bezig om bloeddonor te worden.

Vind die reclame over orgaandonatie wel erg sterk. Zou jij een orgaan van een ander willen? (die dus)

zolang ik leef, houd ik alles lekker zelf, tenzij iemand in mijn nabije omgeving iets nodig heeft.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:59

Ik ben 53, al jaren bloeddonor en als ik dood ben mogen ze alles van me gebruiken om anderen mee
te helpen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:11

Ik ben zelf ook al jaren donor :j
Ze mogen alles van me hebben, mijn vader heeft al twee keer een nieuwe lever gehad en wacht nu wederom op een lever én een nier :j

Ik ken de blijdschap wanneer blijkt dat er een nieuw orgaan beschikbaar is, dat wil ik andere families ook mee laten maken en daar mogen ze mijn organen best voor gebruiken :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:49

Ik had dat formulier meteen ingevuld en opgestuurd toen ik het kreeg, alles mochten ze van me hebben behalve mijn huid en ogen (geloof ik). Wel had ik erop aangegeven dat ik niet wilde dat mijn 'onderdelen' naar junks/alcoholisten/zware rokers/mensen van boven de 90 zouden gaan.
Dat mocht niet volgens die mensen, dus toen heb ik teruggestuurd dat ik geen donor wilde zijn. Graag of niet hoor.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:50

Ik ben bezig om bloed te doneren. Heb mijn eerste keuring gehad. Dus nu afwachten of ik mag doneren. Dit hoor ik geloof ik pas als ze in de buurt zijn.
En verder ben ik donor voor alles behalve mijn hart. Dit omdat dit echt van mij is.
Ik weet dat (als ik op jongere leeftijd overlijd voornamelijk) er mensen echt mee kan helpen. Maarja ik wil dit liever zo!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:52

Aranel schreef:
Ik had dat formulier meteen ingevuld en opgestuurd toen ik het kreeg, alles mochten ze van me hebben behalve mijn huid en ogen (geloof ik). Wel had ik erop aangegeven dat ik niet wilde dat mijn 'onderdelen' naar junks/alcoholisten/zware rokers/mensen van boven de 90 zouden gaan.
Dat mocht niet volgens die mensen, dus toen heb ik teruggestuurd dat ik geen donor wilde zijn. Graag of niet hoor.

Je kan inderdaad niet aangeven aan wie het wordt gegeven, zelfde als dat je familie voorrang wilt geven. Het systeem werkt namelijk ook volgens een wachtlijst. Hoe het zit met afstaan als je nog leeft weet ik trouwens niet.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:55

Ik ben geen donor, en hoef ook geen donororganen als ik die nodig heb. Bloed wel, en het is misschien egoïstisch dat ik dan geen bloed geef maar ik kan dat gewoon niet (heb een medische fobie). Zou het wel willen maar ik kan het niet, en zodoende vind ik dat niet egoïstisch te noemen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:58

Heb me zojuist als donor aangemeld en ik donor alles.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:33

Aranel schreef:

Wel jammer voor die jonge vrouw met jonge kinderen die ook niet snel geholpen kan worden doordat er een junks/alcoholisten/zware rokers/mensen van boven de 90, voor haar op de lijst staan.
Ik denk niet dat mensen van 90 nog getransplanteerd worden :n En junks/alcoholisten en zware rokers moeten bewezen "clean" zijn voor een bepaalde periode.
Pin me er niet op vast maar volgens mij gaat het zo.