Urn uitzoeken en andere ellende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:33

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:44

Inmiddels hebben we de urn opgehaald. Belachelijk, 6 weken geleden ging ze naar Q-base, en nu staat er een bus as op de kast.
Het begint nu ook wel iets vaker door te dringen dat ik haar dus niet met dr verjaardag wel weer zie. ;(

Liezel1

Re: Urn uitzoeken en andere ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:53

Er zijn bepaalde data waar je tegenaan blijft hikken....
Ik ben mijn beide grootouders verloren in ongeveer 1,5 jaar tijd. Bij 1 van hen heb ik het ziektebed heel intens meegemaakt. Ik droom er regelmatig over, heb regelmatif huilbuien en wordt soms nog huilend wakker...... Dat gaat heel lang duren voordat alles een plekje krijgt. Dit jaar is de eerste kerst zonder beiden....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 16:31

:(:) Stekte!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:33

Ik probeer het te verwerken door bloemstukken te maken voor op het graf. Ik maak er zo'n 2 per jaar, het graf is helaas niet in NL, dus dat is niet zo heel makkelijk allemaal.....

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:34

Ik kom ook nog even een extra knuffel geven. :(:)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:36

TS, zou het voor jou ook niet werken om een bloemstuk te maken wat je regelmatig bijwerkt?
(ik maak ze met nep-bloemenomdat ik dus niet regelmatig naar naar het graf kan)

In dat bloemstuk zou je in het midden een plek open kunnen laten om de urn in te zetten.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:09

Jeetje Juut...
Heel veel sterkte en wat hebben jullie dat mooi gedaan met haar slaapzak en eigen spulletjes...

Hoe is het met haar Collega?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:30

Eerst wil ik je heel veel sterkte wensen.

Ook hier iemand, die iemand verloren is. In Juli dit jaar is mijn opa overleden. Die al 5 jaar longkanker had.
Toen er longkanker werd gevonden, begon mijn opa aan chemo en bestraling. Dit sloeg super goed aan en hij was er helemaal van af. Paar jaar later was de kanker terug. En niet meer alleen in de longen, maar nu ook in de bijnier.
We zouden nog 1 keer op vakantie, want we wisten dat het wss het laaste jaar zou zijn. Paar dagen voor die tijd begon mijn opa waanbeelden te zien. Ik heb hem nog nooit zo bang gezien. Hij zag mensen van het leger met geweren in de hand voor de deur staan.
Maar ook wel grappige dingen zoals een bloem in de badkamer. Het ergste was dat hij het zelf wist, dat hij halucineerde. Hij kon ook niet meer op zijn benen staan.
Mijn opa wou nooit naar het bejaardentehuis. Maar op en gegeven moment is hij opgehaald met de ambu om naar het ziekenhuis te gaan. Het ging niet meer. Mijn oma sliep snachts niet omdat mijn opa uit bed ging en mijn oma dan bang was dat hij viel.
In het ziekenhuis moest hij gewoon vast aan bed liggen. Verschikkelijk om je opa vast te zien liggen, en hem te zien huilen omdat hij naar huis wil. Paar weken later mocht hij na het Hospice. Hij was stabiel zij de dokter. Af en toe aws hij helder maar vaak was ie beetje afwezig.
Mijn zusje en ik zijn toen op vakantie gegaan want niets zag er na uit dat hij zou overlijden. De dag dat ik thuis kwam is hij overleden. Hij is savonds om kwart over 6 overleden en ik was om 4 uur snachts thuis. Het was zo raar en zo moeilijk om te geloven dat hij dood was. Tot dat je het zelf ziet met je eigen ogen.
Crematie was super mooi en zelf ook nog gedicht en verhaaltje voorgelezen. Er zat ruim 150 man in de zaal (nooit gweten dat mijn opa zoveel mensen kende)
Nog heb ik het er af en toe moeilijk mee, helemaal als ik mij oma zie die het er nog moeilijker mee heeft.
Wat mij heeft geholpen is dat ik de dag nadat ik hem gezien had in het moterarium een helder ster zag in de lucht die daar als enigste was. Ik heb mij daar aanvast gehouden dat dat mijn opa was en nog even afscheid van mij kwam nemen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:53

@ maj0, dat lijkt me heel heftig, om je opa dan zo bang te zien... :(:) Een heldere ster heeft nu ineens een heel andere betekenis, ja. Fijn dat je op die manier toch afscheid kon nemen van elkaar! Sterkte, ook voor je familie
@ Kido; haar collega zijn wonden genezen goed, inmiddels is hij ook weer aan het werk. In een ander restaurant; het restaurantgedeelte van het hotel is namelijk verkocht (stond al voor het ongeluk op de planning) Maar ook voor hem blijft het nog moeilijk
@ Liezel1; thanks voor de tip :)
@ Red_Savage; thanks

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:05

Jeetje, ik lees het nu pas maar wat een drama.

Ik herken het helaas wel.
Zelf had ik dit ook, ik wist het dat opa er niet meer was, maar eigenlijk drong het nog niet door.
Dat kwam pas een hele poos na het hele gebeuren.
Maar ik heb wel heel bewust alles geprobeerd mee te maken.
Dat bewust genoeg meemaken kan nooit lijkt wel, toch zoveel mogelijk geprobeerd.

Zo heb ik de urn naar zijn plek gebracht.
Dat kan maar één keer, en ik wilde er geen spijt van krijgen dat ik het niét gedaan had.
Maar oh wat is dat raar, dan loop je daar met zo'n pot met as.
Doodsbang dat het uit mijn handen zou vallen.

Mijn opa is op 73 jarige leeftijd aan kanker overleden.
Een meer acceptabele leeftijd als je zusje, wat een drama.

Herinner je je zusje zoals ze was, niet zoals ze was na het ongeluk.
Misschien is dat nu nog moeilijk, maar dat beeld dat slijt met de tijd echt weg.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:06

Vandaag hebben we een gesprek gehad met de ambulancebroeders, en de artsen die mn zusje in Venlo de eerste behandeling hebben gegeven (ze is zo snel mogelijk doorgestuurd naar Aken). Was wel slikken de details te horen, vooral van de ambulancebroeders, maar het was wel goed. Kan ik aanraden voor anderen die hun nabestaande door een ongeluk verliezen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:11

Dat moet erg moeilijk zijn geweest om te horen. Maar ik snap ook dat je graag het hele verhaal wilt weten om het af te sluiten. Het zal vast rust geven om je vragen beantwoord te hebben.
Wat goed trouwens dat je die ambulancebroeders te pakken hebt gekregen en dat ze zo'n gesprek wilde voeren!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:26

Jeetje Juut wat een naar ongeluk, ik vind dat je er overigens heel goed mee om gaat.
Ook van anderen heftige verhalen, Juut en de anderen veel sterkte.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:55

Red_Savage schreef:
Dat moet erg moeilijk zijn geweest om te horen. Maar ik snap ook dat je graag het hele verhaal wilt weten om het af te sluiten. Het zal vast rust geven om je vragen beantwoord te hebben.
Wat goed trouwens dat je die ambulancebroeders te pakken hebt gekregen en dat ze zo'n gesprek wilde voeren!

Hulde aan mn moeder, die naar het ziekenhuis had gebeld en om een gesprek vroeg, en hulde aan de ambulancebroeders die op hun vrije dag hiervoor wilden komen ;) Het gebeuren had op hun twee ook echt indruk gemaakt

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:09

Dat is echt heel goed geregeld. dat je moeder er daar aan kon denken op zo'n moment. Bij zo'n verlies is het ook zo moeilijk om nog normaal na te denken.
Het is ook echt een heel heftige situatie. :(:)
Het is fijn dat ze jullie hebben geholpen, en natuurlijk eerder geprobeerd hebben om je zusje te redden. :(:)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:15

We willen juist de zwarte gaten ingevuld hebben. Ik vind het prettig te weten wat mn zusje in haar laatste bewuste momenten nog beleeft heeft, hoe ze is behandelt.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:19

Ja, ik kan me goed voorstellen dat het heel wat rust geeft om je hoofd om echt alle kantjes van het hele gebeuren te weten.
Ik heb er echt heel veel respect voor hoe jullie met de situatie omgaan.

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:26

gecondoleerd :(:) !

een vriend van mij is 16 december plotseling overleden . Ik ga waarschijnlijk daarvoor in therapie , omdat ik er nogsteeds heel erg mee zit .

heel veel sterkte !

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:29

Ook jij sterkte! En succes met de therapie :(:)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:36

Heftig Juut, ik wil je dan ook heel heel veel sterkte wensen en je een dikke knuff geven..
Gecondoleerd meid. :(:)

Ik ben mijn moeder heel plots verloren.
Ik was zelf net een paar maand bevallen van mijn oudste dochtertje , de week voor het overlijden getrouwd.
En de maandag waarop we weer het dagelijkse leventje op zouden pakken , na de huwelijksvakantie , keerden we dus niet terug in het dagelijkse leventje maar idd ook in de molen van een overlijden en daarna in een rouwproces.

Precies 2 weken na mijn bruiloft stonden we op de crematie van mijn moeder.

Wat mij echt heel erg heeft geraakt, is het besef op de crematie, dat wij nu diegene waren die op die gevreesde voorste rij zaten.
Dat het echt om mijn moeder draaide en dat het echt mijn paps was die ik zag huilen en het erg moeilijk zag hebben.

Ik herkende mezelf ook erg goed in het bericht van Spottedponie.
Mijn moeder verzamelde schildpadden, ik heb na het overlijden aangeboden aan mijn paps om te helpen uit te zoeken en op te ruimen.
Wij hebben allemaal een stel schildpadden die wat voor ons betekende uitgezocht om mee naar ons eigen huis te nemen.
Dat is wel fijn want op het moment dat ik nu bij mijn zussen/broer of paps op visite kom dan zie ik natuurlijk de schildpadden en dan is er weer gelijk die herkenning en de herinnering die je aan die schildpad hebt.
Zo is mama een beetje bij ons allemaal thuis.

Maar goed, schildpadden uitgezocht en in dozen gedaan met de belofte dat ik ze op de foto zou zetten om ze te verkopen maar tot nu toe :n , heb ik me er gewoon nog niet toe kunnen zetten.
Het is toch een "grote "stap .

Nogmaals , ik wil je heel veel sterkte wensen en neem echt de tijd om te rouwen en praat erover als je er behoefte aan hebt.
Als is het tien keer hetzelfde verhaal tegen dezelfde vriendin of vriend ofzo. Het helpt :j

Weet dat achter elke traan van verdriet , ook een glimlach van een herinnering schuil gaat !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:40

Gecondoleerd met het verlies van je zusje, wat een verschrikkelijk ongeluk, wat zonde.
Na het lezen van jou berichtjes heb ik idd het idee dat je het nog niet beseft allemaal,
je lijkt er wat vlakjes over, net of het een droom is.
Ik herken het wel hoor, ik heb mijn moeder heel jong verloren (Ik was 20) en leefde toen ook een een roes.
Ik vond het bijvoorbeeld heel raar dat mijn werkgever mij belde dat ik niet hoefde komen te werken, ik wilde namelijk juist wél werken ,graag zelfs!

Het besef komt wel de weken, jaren, en dat is niet altijd even leuk. Je komt ook allerlei fases tegen, de eerste kerst, haar eerste verjaardag, dr sterfdag....Van alles.

Wens je heel veel sterkte.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:51

@ maartje_h; Het probleem is dat mn zusje fiks gepubert heeft. Ze begon nu net wat rustiger te worden, we konden weer normaal samen praten, en nu met haar huisje leeg halen zag ik dat we (stiekem) best veel gemeen hadden. Maar we hebben dus heel weinig samen ondernomen, en dat steekt...

Maar hoe heftig, om zo je moeder te verliezen! Aan de ene kant fijn dat ze haar kleinkind en jullie huwelijk nog mee heeft kunnen maken, aan de andere kant veel te vroeg! Sterkte!
En spullen niet weg kunnen doen...ik heb mn auto nog vol liggen met spullen van mn zusje, van haar huiswerk van opleiding tot gourmetstel aan toe :')

@ Chiqa; een hele slechte droom, dat wel. Het begint nu wel duidelijker binnen te komen ja. Zondag was hier lokale kleenex-dag. Maar dan wordt het maandag, en dan moet ik werken, en dan gaat mn masker weer op tot vrijdag ja. Ik werk met verstandelijk gehandicapten; de cliënten weten van niets, en dat hou ik graag zo. Gevolg is dus wel dat ik daar de hele dag gemaakt vrolijk loop te wezen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 17:38

Vandaag heb ik de miniurn gekocht voor zusje :9
Had op internet een boeddhahoofd uitgezocht, maar hij was pas vanaf maart weer leverbaar. Nu gingen mn moeder en ik vandaag naar een spirituele winkel en..daar stond dezelfde boeddhahoofd :D (en wel heel erg veel goedkoper als op het net) Nu staat ie bij mn ouders, wil het nog niet in m'n huis hebben, voelt niet goed

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:41

Wat een verhaal zeg.... :(:) Ik doe ook mee met rouwen, mijn vader is onlangs plotseling overleden.