Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
wouterpaard schreef:helemaal mee eens! Ik ben er heel open over met mijn leerlingen, zo heb ik last nog met iemand een test gedaan op internet hoeveel hij van drugs afwist. En moet zeggen was onder de indruk want hij wist heel goed de gevaren etc. Wil overigens niet zeggen dat ik hem er alsnog voor waarschuw

Eleandra schreef:Waarschijnlijk hebben jullie gelijk, de ene 15-jarige is de andere niet. Op mijn 15e wist ik prima wat ik kon maken en wat niet, waar de grens is en dat ik daar niet overheen moet stappen. Daarom denk ik al snel dat je andere mensen ook gewoon moeten laten gaan, zelf laten uitvinden. Kan goed zijn dat ik daar wat te simpel over denk, maar toch vind ik dat ouders inlichten niet iets is wat je zomaar doet. Persoonlijk zou dat mijn vertrouwen in een vriendin erg schaden, als ze zoiets bij mij zou doen. Ik bedoel maar, die meid praat er alleen nog over, een beetje stoerdoen is imo nog geen aanleiding om naar de ouders te gaan.

wouterpaard schreef:Ik ben het eens met _Anouck, veel jongeren van die leeftijd gaan op ontdekkingreis in de wereld die 'nog' niet mag.
Ik lees veel helaas slechte ervaringen, maar zo zijn er ook goede ervaringen... Wil niet zeggen dat het altijd goed is als iemand blowt absoluut niet.
Maar ik merk ook bij mijn leerlingen dat vele hier nu geintereseerd in zijn (leeftijd van 14 tot 16) en dingen gaan uitproberen, zoals ik zelf op die leeftijd met vrienden ook deed.

Hiermee bedoel ik niet dat je maar naar allerlei drugs moet grijpen
, maar een keer proberen.. Who cares? Ik heb ook al zo vaak kotsend boven de wc gehangen (en de nodige huisarrest gehad
) en van alles gedaan waar God vast niet zo blij mee is
Als je een keer teveel drinkt, of een joint probeert, je bent echt niet ineens verslaafd. Het word wat anders als je niet meer plezier kan hebben zonder drank.
Anthea schreef:Jeetje, nu ga ik hier vast heel veel commentaar op krijgen maar... Geniet toch van je leven.Hiermee bedoel ik niet dat je maar naar allerlei drugs moet grijpen
, maar een keer proberen.. Who cares? Ik heb ook al zo vaak kotsend boven de wc gehangen (en de nodige huisarrest gehad
Als je een keer teveel drinkt, of een joint probeert, je bent echt niet ineens verslaafd. Het word wat anders als je niet meer plezier kan hebben zonder drank.
Oke. Ayasha schreef:Eleandra schreef:Waarschijnlijk hebben jullie gelijk, de ene 15-jarige is de andere niet. Op mijn 15e wist ik prima wat ik kon maken en wat niet, waar de grens is en dat ik daar niet overheen moet stappen. Daarom denk ik al snel dat je andere mensen ook gewoon moeten laten gaan, zelf laten uitvinden. Kan goed zijn dat ik daar wat te simpel over denk, maar toch vind ik dat ouders inlichten niet iets is wat je zomaar doet. Persoonlijk zou dat mijn vertrouwen in een vriendin erg schaden, als ze zoiets bij mij zou doen. Ik bedoel maar, die meid praat er alleen nog over, een beetje stoerdoen is imo nog geen aanleiding om naar de ouders te gaan.
Maar wat als vriendin lief een keer serieus KO gaat en blijkt dat zij het wist?
Nee uiteindelijk is het niet haar verantwoordelijkheid, dat weet ik, maar gaat ze zich dan niet schuldig voelen en wil je dat risico nemen?
Misschien kan het ook met een broer oid als ze daar een goede band mee heeft, niet perse een ouder figuur maar wel een volwassen iemand die ze vertrouwd maar die ook niet meteen idioot gaat reageren... Echter wel iemand die met haar kan praten en waarvan ze weet dat ze er heen kan... Desnoods voor informatie over hoe ze het véilig kan proberen.. Maarja vind zo maar eens iemand.
Eleandra schreef:Ayasha: Ja had ik gezien. En daarop had ik zoiets van, laat die 'voorlichter' gewoon de TS zelf zijn, want waarschijnlijk neemt vriendin in kwestie daarvan eerder wat aan dan van een ouder persoon.

... Ik zou dan nog eerder naar een docent oid gaan, weet zeker dat wij in de 1e/2e/3e meteen 3 mentorlessen voorlichtingen over drugs zouden krijgen 
Eleandra schreef:Ayasha: De TS kan toch leren? Als ze werkelijk geinteresseerd is in het helpen van haar vriendin, dan vindt ze het vast niet erg om een beetje te lezen over/ te luisteren naar dingen over de gevolgen van wiet. Daar hoef je nou werkelijk geen wekenlange studie voor te volgen.
Ik wens haar veel succes... Denk dat de vriendin beter af is met iemand die er écht wat van weet, zeker als het gaat om veilig experimenteren. Ik denk dat jij het enigszins onderschat.
QualityHorse schreef:Het is zeker gevaarlijk, misschien dat ik het ooit 1x wil proberen,
maar dan pas als ik zekerder ben van mezelf en ook puur uit nieuwschierigheid.
Joints zijn wiet, wiet is drugs, en drugs is gevaarlijk of zelfs dodelijk.
1x kan (MEESTAL!) geen kwaad, maar bij meer gebruik is het absoluut slecht voor je,
en uitermate verslavend!
Wiet is de minst verslavende drugs die er is denk ik. Enkel mentaal. Focussed schreef:Anthea schreef:Jeetje, nu ga ik hier vast heel veel commentaar op krijgen maar... Geniet toch van je leven.Hiermee bedoel ik niet dat je maar naar allerlei drugs moet grijpen
Van mijn part mag iedereen doen wat ie wil, maar het gaat hier om een minderjarig meisje dat volgens de wet nog niet eens licht alcoholische dranken mag kopen. Ik zou dan vooral niet gaan propaganderen met : "Leef je leven".
Alsof je alleen kan genieten van het leven als je je aan alles vergrijpt. Ik heb een heerlijk leven maar drink geen alcohol en gebruik geen drugs.
Maar dan heb ik volgens jouw redenatie dus een niet mooi levenOke.