Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:11

Vjestagirl schreef:
Lisann__ schreef:
Ik vind het niet egoistisch.. Als je als kind kan kiezen: depressieve papa in leven, of een tevreden gelukkige vader in de hemel? Dan mag mijn papa naar de hemel. Hoe veel ik ook van hem houdt, ik kan hem niet dwingen hier te blijven alleen omdat ik een vader wil. Dát zou ik egoistisch vinden. :)

Depressieve papa in therapie en aan de medicijnen, waarna hij zich weer beter voelt, of papa naar de hel (want als je je eigen leven neemt kom je niet in de hemel...).

Als mijn vader hier niet meer wil zijn, mag hij gaan.. Ik hou van hem, maar wil niet dat hij ongelukkig is.

Mijn beste vriendin heeft zelfmoord gepleegd, en ze heeft eerst afscheid genomen. Dan vind ik het prima.
Ik mis haar, en ik zou mijn vader ook missen zou hij dat doen.. Maar het is een eigen keuze.

detour

Ik vind het nogal egoístisch dat men er op geilt om de mening rond te spuien net nadat iemand die dieper dan diep heeft gezeten het niet meer trok, heeft gevochten, ook voor de omgeving, en intens verdrietige mensen om zich heen heeft, achter laat... :+
Vind dat beetje getikt..
Maar ga er maar vanuit dat de mensen die het hardste oordelen kennelijk en gelukkig géén idee hebben wat iemand doormaakt die opgeeft. ;)

Bramasole

Wat ongepast zeg, dit topic.

Je kan op verstandelijk niveau niet praten over een gevoelskwestie. Het onderwerp dat je aankaart ligt voor velen zo gevoelig dat je eigenlijk hierover niet moet 'discussiëren'.

Vjestagirl

ikdoemaarwat schreef:
Zooist schreef:
En wie zegt dat die papa naar de hemel gaat?

en wie zegt dat hij het niet gaat?

De bijbel, die zegt dat je zelf geen recht hebt om te beslissen over leven en dood, dat heeft alleen God...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:12

ikdoemaarwat schreef:
Zooist schreef:
En wie zegt dat die papa naar de hemel gaat?

en wie zegt dat hij het niet gaat?

Je moet geen vraag beantwoorden met een wedervraag.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van degene die er stellig van is dat papa die zelfmoord pleegt naar de hemel gaat. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:13

Vjestagirl schreef:
De bijbel, die zegt dat je zelf geen recht hebt om te beslissen over leven en dood, dat heeft alleen God...

Daarom geloof ik niet. ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:13

Lisann__ schreef:
Ik vind het niet egoistisch.. Als je als kind kan kiezen: depressieve papa in leven, of een tevreden gelukkige vader in de hemel? Dan mag mijn papa naar de hemel. Hoe veel ik ook van hem houdt, ik kan hem niet dwingen hier te blijven alleen omdat ik een vader wil. Dát zou ik egoistisch vinden. :)

Dat kind kan dan niet kiezen; want pappa heeft zn besluit dus al genomen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:14

Lisann__ schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik ook niet. Maar als je niet geloofd kun je ook niet naar de hemel... De hemel is namelijk 'van God'.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:14

Nibbit schreef:
Lisann__ schreef:

Dat kind kan dan niet kiezen; want pappa heeft zn besluit dus al genomen?

Het is ook maar een voorbeeld. Om duidelijk te maken waarom ík het niet egoistisch vind.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:15

Vjestagirl schreef:

ja daar moet je dan wel in geloven.......
ik geloof iets heel anders.....dus vind de uitspraak ongepast vandaar dat ik hem quote.....
als zij dat zo wil denken dan is dat aan haar.....iedereen heeft zijn eigen wijze om er mee om te gaan,dat moet je respecteren!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wat een ongepast topic dit :\

Mensen die zelfmoordgedachten hebben zijn ziek en kunnen daardoor niet meer reeel naar hun beslissing kijken. Daar is niets egoistisch aan. Ze zijn er vaak heilig van overtuigd dat het voor hun familie en vrienden beter is wanneer de persoon er een einde aan maakt.
Ik vind het echt ongepast om het als egoistisch af te doen.

siskeh

Lisann__ schreef:
Vjestagirl schreef:

Mensen beslissen veel vaker over leven en dood..
Alle artsen die besluiten om een kindje te redden of een donororgaan te laten plaatsen, komen die ook in de hel?
En de mensen die hun organen afstaan?

Maar niemand heeft nog kunnen antwoorden op mijn vraag:
Waarom zadel je je nabestaanden met jouw problemen op als je zelfmoord pleegt?

SAKKIA

Is dat zo Vjestagirl? Wie zegt dat?

Als je niet geloofd geloof je dan wel in zoiets als de hemel?

Lisann__

Vjestagirl schreef:
Ik ook niet. Maar als je niet geloofd kun je ook niet naar de hemel... De hemel is namelijk 'van God'.

Hemel is gewoon makkelijk gezegt, en klinkt minder kil dan dood.
Ik snap niet waarom je iemand bij je wil houden als diegene dat zelf niet wil.
Iedereen is eigen baas, dus ga als je wil gaan.

Quest

Ik denk dat de discussie over het bestaan van hemel, hel of iets anders, een heel ander punt is en niet bij deze discussie getrokken hoeft te worden.

Iedereen gelooft wat hij wil, waar iemand terecht komt, zullen wij pas op een later moment weten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:16

Zooist schreef:
Ik ben benieuwd naar het antwoord van degene die er stellig van is dat papa die zelfmoord pleegt naar de hemel gaat. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is.

een ieder heeft zijn eigen geloof......prima toch?
waarom zou je dat willen neerhalen? om je eigen mening en geloof op te dringen?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:18

ikdoemaarwat schreef:
ik vind dat het pas egoistisch van andere is als je dan moet blijven voor andere terwijl je zelf totaal niet gelukkig bent!

Hier ben ik t mee eens. Bovendien is er echt ontzettend veel moed voor nodig om tot die beslissing te komen. Hoe moeilijk ook, en hoezeer er ook zeker een leegte zal ontstaan en een gemis zal zijn moeten we de keuze van iemand om uit het leven te stappen respecteren.
Zo iemand heeft werkelijk geen andere optie meer gezien en heeft meestal juist heel goed nagedacht over de nabestaanden, vaak zijn ze er van overtuigd dat die inderdaad beter af zijn als hij of zij niet meer in leven is.

In het geval van Antonie Kamerling las ik ook dat de behandelingen geen effect hadden.
Het is dus helaas niet zo makkelijk van slik een paar pillen, ga in therapie en alles komt goed. Soms komt het niet goed.

Daarnaast heb je ook nog mensen die niet in therapie willen, geen medicatie willen omdat ze vinden dat er niets mis is met hen, dat t allemaal aan de rest van de wereld ligt, maar ondertussen wel al 3x een zelfmoordpoging hebben ondernomen, en dankzij omstanders optijd in het ziekenhuis beland zijn. Dat zijn dan mensen die juist een hoop verdriet in hun omgeving creeren op die manier.

SAKKIA

siskeh schreef:

maar ik denk dat mensen die zelfmoord plegen het niet zien als iemand anders met hun probleem opzadelen......
Ik denk dat hun al zover zijn dat ze denken dat hun naasten beter af zijn zonder hen.

trouwens ik vind dit topic niet ongepast en ik denk ook dat het zeker niet bedoeld is om mensen te kwetsen :n

detour

Nou, dit topic dwaalt wel heel snel af...

Als je niet weet wat een ander doormaakt, oordeel dan niet.

dat lijkt me in deze het meest wijze. ;)

Zooist

ikdoemaarwat schreef:
Zooist schreef:

een ieder heeft zijn eigen geloof......prima toch?
waarom zou je dat willen neerhalen? om je eigen mening en geloof op te dringen?

Nee, ik ben benieuwd naar het antwoord van degene die er stellig van is dat papa die zelfmoord pleegt naar de hemel gaat. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is.

blauw00gje

siskeh schreef:

Ik doe een poging :+

Ik vind dat als je zelfmoord pleegt, je anderen opzadelt met het verdriet. Terwijl je zelf misschien nog wel iets had kunnen doen.

Dit in het geval van iemand die wij kennen. Ze hadden nooit verwacht dat hij zelfmoord zou plegen. Nu zitten ze met het verdriet en de vragen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:19

Er gaat een heel proces vooraf om tot deze trieste daad te komen, ik respecteer iemands beslissing om over zijn/haar eigen leven te beschikken.
Het is egoïstisch als je anderen (vrouw, kinderen) meeneemt naar de andere wereld, helaas gebeurt dat ook wel eens.

detour

blauw00gje schreef:
siskeh schreef:

Ik doe een poging :+

.

:')

Doe je een beetje rustig aan? ;)

Naomi_unique

Vjestagirl schreef:

Dan moeten we er blijkbaar maar een andere naam aan geven, want God heeft al het copyright op de naam hemel..
Ik geloof dat als je dood gaat je op een betere plek komt, en dat er niet zoiets bestaat als een nare plek na de dood omdat je volgens maatstaven van anderen niet goed genoeg geleefd hebt. Iedereen heeft recht op een laatste en mooie rustplek, dus ja ik geloof wel degelijk dat die vader naar een mooie plek zou gaan.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:20

SAKKIA schreef:
siskeh schreef:

maar ik denk dat mensen die zelfmoord plegen het niet zien als iemand anders met hun probleem opzadelen......
Ik denk dat hun al zover zijn dat ze denken dat hun naasten beter af zijn zonder hen.

trouwens ik vind dit topic niet ongepast en ik denk ook dat het zeker niet bedoeld is om mensen te kwetsen :n

Wat jij zegt, dat moet wel. Anders zou niemand zelfmoord kunnen plegen. Of in ieder geval, niet als ze echt van de naasten houden.
Sorry, ik weet even niet hoe ik dit beter en minder bot kan verwoorden..

Ik vind dit topic ook niet ongepast. Het is zeker niet bedoeld om mensen te kwetsen. Vanuit mij in ieder geval niet.

Edit: Typfout
Laatst bijgewerkt door blauw00gje op 07-10-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt