Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:06

hier nog eentje ik ben 5,5 week geleden van een jong paard getorpedeerd mijn man had het paard zelfs nog aan de longeerlijn maar het paard zette haar rug rond en deed haar hoofd tussen de benen nou ja dan kan ik niet blijven zitten.
Ik had het gevoel dat er iets met mn nieren was net of ze helemaal verkrampt waren ook kon ik elk moment wegvallen. Eerst heb ik 15 minuten op mn knieen gezeten en toen heeft mijn man mij naar een tuinstoel geloosd. Na 10 minuten werdt ik gelukkig weer helder en ben ik op bed gaan liggen.
We hebben toen de huisarts gebeld en die stuurde ons gelijk door naar het ziekenhuis ivb met dat ik last onder in mn rug had mn nieren dacht ik dus. Ik heb een 1 uur in de wachtkamer zitten wachten voordat ik geholpen werdt. Er werdt mij verteld dat er niks met mijn nieren aan de hand was dus ik moest rontgen laten doen. Daar kwam uit dat ik mijn 12de borstwervel had gebroken en dat er een scheur in mijn stuitje zat.Daarna hebben ze ook nog een MRI scan gemaakt. Ik moest direct in het ziekenhuis blijven ik heb 3 weken plat op bed gelegen mocht niet naar de wc en niet douchen dat was voor mij een verschrikking.Ook kreeg ik na de eerste week een evenwichtigsstoornis erbij waar ik tot nu toe nog niet helemaal vanaf ben dat schijnt te komen door stress,spanning en de medicijn die ik nu slik. De druk onderin mn rug waren niet de nieren maar de spieren die een opdonder gehad hebben, die druk was na een week verdwenen. Verder heb ik nergens geen pijn gehad ik voelde wel waar de breuk zat maar ik had er geen last van.
Deze 3 weken waren het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt aangezien ik drie kleine kinderen die het hier ook niet makkelijk mee hadden.
Ik mocht naar huis maar het beste was alleen om te lopen en te liggen, zitten mag ik niet veel.
Gelukkig hebben we 4 uur per dag hulp in huis die zorgen voor de kinderen en het huishouden.
Inmiddels ben ik weer 2 weken thuis en draag ik een op maat gemaakt corset.
Deze moet ik 3 weken dragen en dan worden er in het ziekenhuis weer nieuwe foto's gemaakt, aan de hand van die foto's wordt bepaald wat er dan gaat gebeuren. Wat heel veel mensen niet snappen is dat ik eigenlijk nog helemaal geen pijn gehad heb en nog niet heb. Als ik het corset niet meer hoef te dragen dan moet ik aan fysiotherapie beginnen. Nou dat is mijn verhaal tot nu toe.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:17

Oh jeetje, da's ook niet best := ...

Wat zijn er eigenlijk veel manieren om je rug te breken he := ??

annika_s

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:12

Jeetje meis wat een pech! Sterkte!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:18

jeetje!
dan heb je nog geluk gehad!
heel veel beterschap!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:23

Pfoe, das niet gezellig! Echt mijn rug heb ik nooit gebroken, wel mijn SI gewricht na de val van een paard. Was echt een bokje van niks en ik vloog er met een heel klein boogje, niet eens hard vanaf, maar kwam gewoon net verkeerd terecht.
Met de ambulance naar het ziekenhuis (lag midden in het bos en kon me niet bewegen, dus teruglopen was niet echt een optie :P ) en daar de conclusie dat het SI gewricht gebroken was. Wel een breuk waarbij het allemaal nog wel netjes tegen elkaar aan stond, dus niks aan te doen. Moest toen rustig aan doen en kijken wat ging en wat niet. Konden ze daar verder niets aan doen. Ben nu een jaar of 6-7 verder en het blijft een zwakke plek. Bij lang staan of lopen of veel bukken, krijg ik meteen last. Dat is de ellende met je rug, heupen, bekken, ed. dat het vaak een zwakke plek blijft. Elleboog heb ik ook ooit goed gecompliceerd gebroken en is niet 100% hersteld, maar die belast je veel minder en is dus ook veel minder vervelend.

Zorg dat je iig echt goed rust neemt en dalijk onder begeleiding van de fysio of ostheopaat (aanrader voor je rug!) weer voorzichtig op gaat bouwen en trainen! Sterkte iig!

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:23

een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad.. alleen die was aan het skaten en is toen door een fietser van achter aangereden.. die fietser moet echt blind geweest zijn opzich want het was een hele overzichtelijke weg! Ze is op haar stuitje gevallen en op die manier heeft ze thoracaal 6 en 7 gebroken in haar rug. Ook zij kreeg een corset en echt 3x per week fysiotherapie. Oftewel keihard die rugspieren trainen om de boel stabiel te houden! Dit is in april of mei ofzo gebeurd en ze heeft nu alleen bij rotaties nog wat last maar verder gaat het hartstikke goed en sport ze ook weer.
Sterkte meid het komt allemaal goed maar geef het de tijd! Doe geen domme dingen :)

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:45

Mijn stalgenootje heeft haar rug gebroken gehad.
Na haar revalidatie, kon ze uiteindelijk wel weer rijden, maar door haar angst om opnieuw te vallen..met alle gevolgen van dien..is het rijden voor haar wel erg moeilijk geworden.
Ze is bang geworden, durft niet meer te rijden als voorheen....
Zelf heb ik scoliose en daardoor is mijn rug ook stijf.
Onnodige risico's nemen, doe ik zelf dus ook niet...springen of op paarden rijden die ik niet goed ken.

Hoop dat je voor jezelf straks een goede balans gaat vinden.
Denk erom dat je maar 1 rug hebt en dat opnieuw vallen grotere gevolgen kan hebben ivm de stijfheid.