Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:39

gohya schreef:
Zoals ik al eerder zei: je hoeft er niet álles voor te laten!

Neen, maar wel datgene wat je doodgraag doet?
Als ze tegen mij zouden zeggen, je mag niet meer paardrijden want je hebt een kans dat je neervalt.
Oké, dan val ik neer, maar dan heb ik tenminste genoten van mijn leven, dan ergens nog jaaaaaaaaareeeeeeen te zitten twijfelen, wat als ik had verder gedaan. Nee, ik leef in het nu! Ik laat mijn "alles" er niet voor, zeker niet.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:39

Bij topclubs in o.a. voetbal wordt iedereen gekeurd en toch zijn er de laatste paar jaar veel voetballers dood neergevallen. Denk niet dat je een hartsilstand voor kan zijn. Andere afwijkingen wellicht wel

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:41

Er wordt ook gezegd dat je met roken eerder doodgaat hè? Dat blijft men ook gewoon doen? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Idd zeg! Laten we genieten van ons leven! dat is het enige waar we allemaal gelijk in zijn: We gaan allemaal een keertje dood! :+ De één alleen wat eerder dan de ander.

Erg trouwens hoor voor de nabestaanden, maar ik vrees dat ze dit met een keuring ook niet hadden kunnen voorkomen. Het is nogal wat om dan op het internet neer te zetten: Had maar een keuring laten doen! Leuk voor de nabestaanden! Met had ik maar koop je weinig!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:44

Zo is hier een tijd terug een jongen van 14 op het voetbalveld ook zo overleden. Hartstilstand, in een keer boem, over.

Maar ik vind eigenlijk dat je gewoon ook uit jezelf een soort check bij de huisarts moet (kunnen) laten doen. Niet alleen bij sport of evenementen. Elke 2 jaar bv een lichamelijke check zou niet verkeerd zijn. Een soort uitstrijkje maar dan het hele lichaam. ;)

En ik lees hier een paar opmerkingen "je leeft toch voor jezelf" of "iedereen gaat dood" maar kom op zeg! :? Een jongen van ELF jaar oud.... Ik kan daar met mijn hoofd niet bij. Het zou je eigen kind, neefje, broertje of wat dan ook maar zijn. Zou je dan ook nog voor jezelf leven?!?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:46

merel90 schreef:
Maar je kunt iemand zowiezo niet verplichten medische informatie over zichzelf te weten. Een patiënt heeft het recht deze informatie niet te willen horen. En ik denk dat heel veel mensen dit soort dingen niet willen weten, omdat je dan je hele leven in angst moet leven, dat het ieder moment fout kan gaan.

Wat zou jij dan doen met alle andere ziektes? Die veel vaker voorkomen? Moeten die dan ook allemaal verplicht onderzocht worden?

De meestvoorkomende hartproblemen zijn trouwens niet aangeboren, maar verworven. Denk aan aderverkalking. Zou iemand zich dan ook bv. elk jaar moeten testen?

Je bent ook niet verplicht om al je medische info te horen,het gaat erom dat iemand weet dat hij/zij díe bepaalde sport beter niet meer kan doen i.v.m. een groot risico.
Met andere ziekte's zoals o.a. Diabete's,Bronchitus, Artrose,enz kan je gewoon blijven sporten.Maar je hart is toch wel een van je belangrijkste organen.
Als je toch kan voorkomen dat je overlijd tijdens een sport,waarom zou je dat dan niet doen?
Ik vind het raar dat iemand ondanks een hoog risico toch zegt:ik ga lekker toch door met deze sport.
Sporten is gezond maar dan wél op een verantwoordelijke manier!
En een sportkeuring kan je hierbij helpen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:48

[quote="idefix4"]Er wordt ook gezegd dat je met roken eerder doodgaat hè? Dat blijft men ook gewoon doen? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Idd zeg! Laten we genieten van ons leven! dat is het enige waar we allemaal gelijk in zijn: We gaan allemaal een keertje dood! :+ De één alleen wat eerder dan de ander.

Erg trouwens hoor voor de nabestaanden, maar ik vrees dat ze dit met een keuring ook niet hadden kunnen voorkomen. Het is nogal wat om dan op het internet neer te zetten: Had maar een keuring laten doen! Leuk voor de nabestaanden! Met had ik maar koop je weinig![/quote]

Waar staat dat dan? HAD maar een keuring laten doen?
Dit staat er helemaal niet!

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:54

gohya schreef:
merel90 schreef:
Maar je kunt iemand zowiezo niet verplichten medische informatie over zichzelf te weten. Een patiënt heeft het recht deze informatie niet te willen horen. En ik denk dat heel veel mensen dit soort dingen niet willen weten, omdat je dan je hele leven in angst moet leven, dat het ieder moment fout kan gaan.

Wat zou jij dan doen met alle andere ziektes? Die veel vaker voorkomen? Moeten die dan ook allemaal verplicht onderzocht worden?

De meestvoorkomende hartproblemen zijn trouwens niet aangeboren, maar verworven. Denk aan aderverkalking. Zou iemand zich dan ook bv. elk jaar moeten testen?

Je bent ook niet verplicht om al je medische info te horen,het gaat erom dat iemand weet dat hij/zij díe bepaalde sport beter niet meer kan doen i.v.m. een groot risico.
Met andere ziekte's zoals o.a. Diabete's,Bronchitus, Artrose,enz kan je gewoon blijven sporten.Maar je hart is toch wel een van je belangrijkste organen.
Als je toch kan voorkomen dat je overlijd tijdens een sport,waarom zou je dat dan niet doen?
Ik vind het raar dat iemand ondanks een hoog risico toch zegt:ik ga lekker toch door met deze sport.
Sporten is gezond maar dan wél op een verantwoordelijke manier!
En een sportkeuring kan je hierbij helpen.

Maar Gohya dat mogen mensen toch zelf bepalen!?
Als zijn het nou niet erg vinden dat ze de kans hebben om dood te gaan.
Wat heb jij daar mee te maken laat die mensen lekker het is hun leven en niet dat van jou.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:58

Het is goed dat je de kans kunt krijgen zo'n keuring te laten doen, maar je kunt dit niet verplichten. Jíj vindt het belangrijk dat je de risico's weet, maar dit kun je niet voor iemand anders invullen. Maar zoals al eerder aangehaald werd, je kunt ondanks een positieve uitslag van zo'n keuring alsnog een hartaanval krijgen, en als de keuring negatief is wil dat niet zeggen dat je geen hartaanval krijgt als je niet sport.
Je wil dus een (duur) onderzoek gaan verplichten voor een aandoening die én maar heel weinig voorkomt, én die niet uit te sluiten is door een onderzoek, én die niet voorkomen kan worden door die sport niet te doen? Dat lijkt me niet uitvoerbaar.

Wat ik me afvraag, maar waar ik geen antwoord op krijg, hoe wil je dat doen met al die andere medische onderzoeken? Ook verplicht stellen, of hoeven die niet? En waarom dan?

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:58

Ik heb in de Verenigde Staten op school gezeten (High School). Om mee te mogen trainen met het athletiek team en om deel te kunnen nemen aan de wedstrijden was een sportkeuring verplicht. Ik was verbaasd, maar daar was het echt de normaalste zaak van de wereld. Die sportarts kwam ook gewoon naar de school toe trouwens en het kostte niets.

Overdreven? Ik weet het niet hoor, ieder jaar waren er toch een of enkele leerlingen die iets 'afwijkends' bleken te hebben en voor verder onderzoek naar het ziekehuis moesten. Alles uitsluiten is uiteraard onmogelijk, maar als zo'n simpele keuring je leven kan redden....dat is me toch wel veel waard.

Uiteraard kon je er ook voor kiezen om je niet te laten keuren, maar dan mocht je dus niet aan die trainingen deelnemen....

Tegenwoordig doe ik ook fanatiek aan wielrennen, en heb me dus wel helemaal laten doorlichten. Ook zo'n inspanningstest op een fiets aangesloten op allerlei meetapparatuur. Dan heb je niet alleen meer zekerheid over je gezondheid, maar ook bepaling van trainingszones en prestatievermogen en lichaamsvet waardoor je ook wweer efficienter kan trainen.
Zeker voor de wat fanatiekere (wedstrijd) sporter is het echt een aanrader!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:01

Ik zou met persoonlijk meer druk maken om de consequenties voor aansprakelijkheidswetgeving. Betekent het hebben van een verhoogd risico voor een bepaalde sport ook dat een sportclub je mag weigeren? Zouden zij inzicht moeten krijgen in de uitkomst van zo'n keuring. En zo nee, welke consequenties heeft het niet doorgeven van een negatief advies voor een sport wanneer je bij die sport een ongeluk krijgt. Of andersom: je krijgt een positief advies, maar ondervindt toch ernstig lichamelijk ongemak tijdens het sporten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:08

gohya schreef:
Dit is niet waar,niet alles komt in het nieuws.In mijn dorp zijn er dit jaar al 2 gevallen van hartstilstand geweest.De ene heb het overleefd,de andere helaas niet.

Tijdens hun amateursport? Zonder familiair belast te zijn, en zonder er vanaf te weten? Die jongen welke je in je OP beschrijft, kun je niet mee tellen. Dit was niet tijdens de sport, en kan net zo goed gebeuren als hij zijn kamer aan het opruimen was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:08

@merel90

Ik heb toch antwoord gegeven op je vraag?
Ze kunnen niet alle andere ziekte's met zo'n keuring ontdekken.Maar als er maar 1 risico ontdekt word is dat toch goed?
Als je word afgekeurd wil niet zeggen dat je niet meer mag sporten,het word je niet verboden.
En Nee niet iedereen wil weten of die wat mankeerd.
Er word je alleen iets afgeraden na een keuring,wat je ermee doet mag je zelf weten.
Het is zoiets als: Een gewaarschuwd mens telt voor 2?
Ik kan niet begrijpen dat sommige hun plezier in de sport het belangrijkst vinden.Maar ieder voor zich,ieder zijn eigen keuze.

@kaka
Ik weet niet of een club je dan mag weigeren?
Ik denk het niet,ik voetbal zelf met een nekhernia.
Ik ben nu wel voorzichtiger met voetballen,zo zal ik nooit een bal koppen en duik ik weg als er een bal op me af komt.Ik doe minder dingen met voetbal maar geniet toch nog wel van voetballen,ondanks dat ik sommige dingen niet moet doen tijdens een wedstrijd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:10

verootjoo schreef:
gohya schreef:
Dit is niet waar,niet alles komt in het nieuws.In mijn dorp zijn er dit jaar al 2 gevallen van hartstilstand geweest.De ene heb het overleefd,de andere helaas niet.

Tijdens hun amateursport? Zonder familiair belast te zijn, en zonder er vanaf te weten? Die jongen welke je in je OP beschrijft, kun je niet mee tellen. Dit was niet tijdens de sport, en kan net zo goed gebeuren als hij zijn kamer aan het opruimen was.

Ja tijdens hun amateursport.De ene was de vaste vlagger van een team,de andere was een amateur voetballer [deze is jaren terug overleden],die jongen tel ik dan niet mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:11

kainda schreef:
:oo Wow heftig zeg.

Ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt en er over gaat nadenken.

Ik heb vroeger ook een sportkeuring gehad voordat ik mocht meedoen met korfbal.
Op zich een hele goede controle. Erg jammer dat het tegenwoordig niet meer hoeft.

Tijdens zo'n keuring kan een probleem ontdekt worden waar je anders nooit achter zou komen.

zo groot zal het probleem niet zijn als je er nooit achter komt zonder keuring lijkt me.

Ghoya: dat je dat niet kan begrijpen vind ik dan weer vreemd, Kwaliteit boven kwantiteit... Dan maar korter en heerlijk leven dan 90 worden en mezelf vanalles moeten ontzeggen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:16

Het is natuurlijk wel heel fijn als tijdens zo'n keuring iets naar boven komt waar je iets aan kunt doen, dat ben ik met je eens. Maar waarom zo'n keuring verplicht stellen? Is het niet ieders eigen verantwoordelijkheid te kiezen of ze zo'n onderzoek willen? Ik vind het behoorlijk betuttelend als je zoiets gaan verplichten.

Sorry, je had inderdaad al wel deels antwoord gegeven als ik het zo zie. Maar met andere ziektes bedoelde ik niet specifiek sportgerelateerd, maar onderzoeken naar bijvoorbeeld kanker, HIV, dat soort dingen..

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:18

gohya schreef:
@merel90

Ze kunnen niet alle andere ziekte's met zo'n keuring ontdekken.Maar als er maar 1 risico ontdekt word is dat toch goed?
Als je word afgekeurd wil niet zeggen dat je niet meer mag sporten,het word je niet verboden.
Er word je alleen iets afgeraden na een keuring,wat je ermee doet mag je zelf weten.
Ik kan niet begrijpen dat sommige hun plezier in de sport het belangrijkst vinden.Maar ieder voor zich,ieder zijn eigen keuze.

@kaka
Ik ben nu wel voorzichtiger met voetballen,zo zal ik nooit een bal koppen en duik ik weg als er een bal op me af komt.Ik doe minder dingen met voetbal maar geniet toch nog wel van voetballen,ondanks dat ik sommige dingen niet moet doen tijdens een wedstrijd.

Ik kan dat wel begrijpen, ik ga toch niet voor mijn nabstaanden leven kom op zeg? Dan kan ik de deur straks niet meer uit. Want mijn moeder vind het ook reuze vervelend dat ik halverwege de nacht naar de trein moet fietsen voor werk, want ja op iedere hoek van de straat kan een engerd staan.. Maar ik heb plezier in dat werk en ik begrijp haar zorgen maar het is MIJN leven dus ik ga niet naar haar wensen leven. Vind ik eigenlijk hetzelfde zo ongeveer..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:18

@Ayasha
Je leest het verkeerd.Je hoeft je niet alles te ontzeggen,dat zou idd. geen fijn leven meer zijn.
Het gaat om die ENE Intensieve sport die je dan beter niet meer kan doen.Er zijn nog zoveel andere leuke sporten en dingen die je wél allemaal kan doen en waar je ook van kan genieten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:20

gohya schreef:
@kaka

maar een nekhernia is niet bepaald levensbedreigend...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:20

En als die ene sport nu net de sport is die je lust en je leven is?

Een dokter mag het me afraden maar ik stop niet met een sport waar ik voor "leef". :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:20

winnietje3 schreef:
gohya schreef:
@merel90

@kaka

Ik kan dat wel begrijpen, ik ga toch niet voor mijn nabstaanden leven kom op zeg? Dan kan ik de deur straks niet meer uit. Want mijn moeder vind het ook reuze vervelend dat ik halverwege de nacht naar de trein moet fietsen voor werk, want ja op iedere hoek van de straat kan een engerd staan.. Maar ik heb plezier in dat werk en ik begrijp haar zorgen maar het is MIJN leven dus ik ga niet naar haar wensen leven. Vind ik eigenlijk hetzelfde zo ongeveer..

Jou reactie nu begrijp ik wel,weet niet of je kinderen hebt?
Ik denk het niet,ik denk als je kinderen hebt dat je er toch wel anders over denkt dan.
Je leeft toch ook voor je kinderen/die wil je toch niet zomaar achter laten?

Ayasha
Blogger

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:22

ik wilde dat mijn moeder eens wat meer voor zichzelf leefde ipv met alles wat ze doet rekening te houden met dat ze kinderen heeft.... Vind het jammer dat dat "de norm" schijnt te zijn...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:22

verootjoo schreef:
gohya schreef:
@kaka

maar een nekhernia is niet bepaald levensbedreigend...

Nee is ook niet levens bedreigend,maar je kan wél verlamd raken als de zenuw beschadigd of kapot gaat?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:23

Ayasha schreef:
ik wilde dat mijn moeder eens wat meer voor zichzelf leefde ipv met alles wat ze doet rekening te houden met dat ze kinderen heeft.... Vind het jammer dat dat "de norm" schijnt te zijn...

Als jij zelf moeder bent zal je begrijpen waarom je moeder zo leeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:24

Sportkeuring op zich ben ik niet tegen maar waar trek je de grens.

Een vlagger langs de lijn vind ik geen sporter als ik eerlijk ben.

Iemand die 1x per week naar de manege gaat om een rondje te rijden zie ik ook niet het nut van in. De kans dat je van een paard valt en je nek breekt is vele malen groter dan de kans dat je een hartstilstand oid krijgt.

Vind sportkeuring een schijnveiligheid.
Ik ben gekeurd dus mij overkomt niet wat. Nou ik kan je zo een aantal topvoetballers opnoemen die de afgelopen jaren dood neer zijn gevallen tijdens een wedstrijd of training terwijl die jaarlijks worden gechecked.

In het wielrennen was het in mijn tijd verplicht voor een licensie. Ik kan je zeggen dat het echt geen drol voorsteld.
Je fietst tot een bepaalde hartslag, dan wordt er gekeken hoe snel je hersteld en worden je hart en longen beluisterd. Alles goed, prima sportkeuring klaar.

Wanneer ga je iemand keuren? Wedstrijden als grens nemen? Of verenigingen?
Wat doe je dan met mensen die fanatiek hardlopen maar geen lid zijn van een club?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:24

Nee ik ben 20 dus nog even niet :P
Ik kan me haar zorgen ook heel goed voorstellen, maar wat dat betreft ben ik misschien naief dan, maar als ik aan elke verkrachting en overval ga denken kan ik ook de deur niet uit..

Wat ze dan zouden moeten/kunnen doen is meer bekendheid en lagere drempel tot een vrijwillige sportkeuring waar je zelf voor betaald/of gedeeltelijk. Dat lijkt me het meest ideale.
En idd dat er geen verplichting aan vast zit, dus de eigenwijzen gewoon door kunnen gaan.. Wat je al zei een gewaarschuwd mens telt voor 2 en wie dan niet luistert is het zijn eigen schuld.