Hoe oud moeder worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud was je toen je eerste kindje geboren werd?

Jonger dan 20
20 (4%)
20
14 (2%)
21
12 (2%)
22
17 (3%)
23
24 (4%)
24
32 (6%)
25
26 (5%)
26
24 (4%)
27
27 (5%)
28
20 (4%)
29
12 (2%)
30
16 (3%)
ouder dan 30
30 (6%)
Ik heb nog geen kinderen
215 (43%)

Totaal aantal stemmen: 489

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:38

ik kon gaan en staan waar ik wou
Was het eerste kleinkind aan alle kanten , dus oppas genoeg .

Nu met 3 gaat het heel wat moeilijker .
De oudste redden hun wel , maar de jongste van 7 moet je wat voor regelen .

Ook zit ik pas weer sinds een jaar of 7 in de paarden .
Nu zit alles op school , en kan ik het prima combineren .

Binckydenice

Re: Hoe oud moeder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 13:40

Je werkt niet?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:40

Ik was 23.
Gepland en het is zoooooooooo heerlijk.
Kan me geen leven meer zonder hem voorstellen.
Ben overigens ook getrouwd en we hebben 2 eigen zaken.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:41

op het moment niet meer.
Ben hard op zoek .

deed thuis zorg, en dan viel prima te combineren .
Ik moet zeggen , ik kna ook niet stil zitten ....dus van hot naar her vliegen vind ik alleen maar heerlijk haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:42

Ik vind het eigenlijk niet zo erg dat ik niet zomaar impulsief weg kan, dat deed ik eigenlijk toch al nooit. Ben een huismus :')

het scheelt dat er nu twee op school zitten en de jongste ook niet per sé meer hoeft te slapen overdag. Genoeg tijd dus.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:45

deze mama vliegt nu naar school .
het eten staat klaar , dus ook gedaan .

Straks eten , en hup met dochter naar stal .

Jaaaa die heeft ook het virus en een shetje.
Dus samen naar stal en samen paardjes doen .

Scheelt denk ik ook wel hoor .
Jongens zijn oud genoeg om alleen thuis te zijn , en de kleinste gaat mee

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 13:46

Rock schreef:
Ik vind het eigenlijk niet zo erg dat ik niet zomaar impulsief weg kan, dat deed ik eigenlijk toch al nooit. Ben een huismus :')

het scheelt dat er nu twee op school zitten en de jongste ook niet per sé meer hoeft te slapen overdag. Genoeg tijd dus.

Jij werkt momenteel ook niet?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:46

Ik had ook zoiets van wil graag voor mn 25ste moeder zijn. Maar toen wilden we toch ook wel eerst trouwen, dus sparen, trouwen. Nou toen dan? Nee want nu hebben we een nieuwbouwhuis gekocht en staat ons andere huis in de verkoop. Ben inmiddels alweer ruim 26 en moet zeggen dat ik het stiekem nog wel heerlijk vind om te gaan en staan waar en wanneer we willen. Lekker met mn jonge paard bezig zijn en alle rompslomp rond het nieuwe huis regelen zonder dat ik een hormonen bom ben :D
Hoop wel voor mn 30ste hoor, maar kinderen nemen vind ik zo'n verkeerde opmerking! Vriendinnetje van mij heeft er 3 jaar over gedaan, wilde ook wel op dr 26ste, uiteindelijk pas bevallen toen ze ruim 29 was. Dus echt plannen zit er ook niet in, vergeet dat niet ;)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:47

kinderen krijg je , je neemt niks .

En ik knijp in me handen met 3 gezonde kids , ook 2, 1 heeft een ziekte maar kan er gewoon oud mee worden .

ook daar moet je rekening mee houden vind ik , ik heb heel wat in het ziekenhuis door gebracht .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:50

Binckydenice schreef:
Rock schreef:

Jij werkt momenteel ook niet?

Klopt, ik ben voorlopig nog 'thuismama' hoewel ik nu met een HBO opleiding bezig ben. Mijn man is eenverdiener, geen geweldig salaris, maar het is te doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:51

gaapje schreef:
kinderen krijg je , je neemt niks .

En ik knijp in me handen met 3 gezonde kids , ook 2, 1 heeft een ziekte maar kan er gewoon oud mee worden .

ook daar moet je rekening mee houden vind ik , ik heb heel wat in het ziekenhuis door gebracht .

Absoluut... mijn middelste is vlak na haar geboorte enorm ziek geweest, echt op het randje van overlijden. Zoiets moet je niet onderschatten, dat doet heel wat met je! Gelukkig gaat het nu gewoon goed met haar, maar ze had ook zwaar gehandicapt (geestelijk en/of lichamelijk) eruit gekomen kunnen zijn.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:53

cruesli schreef:
Ik had ook zoiets van wil graag voor mn 25ste moeder zijn. Maar toen wilden we toch ook wel eerst trouwen, dus sparen, trouwen. Nou toen dan? Nee want nu hebben we een nieuwbouwhuis gekocht en staat ons andere huis in de verkoop. Ben inmiddels alweer ruim 26 en moet zeggen dat ik het stiekem nog wel heerlijk vind om te gaan en staan waar en wanneer we willen. Lekker met mn jonge paard bezig zijn en alle rompslomp rond het nieuwe huis regelen zonder dat ik een hormonen bom ben :D
Hoop wel voor mn 30ste hoor, maar kinderen nemen vind ik zo'n verkeerde opmerking! Vriendinnetje van mij heeft er 3 jaar over gedaan, wilde ook wel op dr 26ste, uiteindelijk pas bevallen toen ze ruim 29 was. Dus echt plannen zit er ook niet in, vergeet dat niet ;)

Ik ervaar het precies hetzelfde.
Ik vind het ook fijn om te vliegen. En gaan en staan waar je maar wilt.
Maar als ik het voor het zeggen zou hebben, dan wil ik ook graag voor mijn 30e wel mama zijn.
Om ons heen zijn momenteel heel veel vrouwen zwanger, dan ben je er al wel wat meer mee bezig.
Rock, ben je altijd al zo'n 'huismus' geweest?
Laatst bijgewerkt door Meloen op 30-08-10 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:55

Hoi,

ik was 23 toen ik zwanger werd van onze eerste en ook 23 toen ik van onze dochter beviel. Nu ben ik 26 en zal ik nog steeds 26 zijn als ik beval van onze tweede.

Ik denk niet dat er een ideale leeftijd voor staat. Het belangrijkste vind ik dat je een stabiele relatie hebt, een huis, een vast inkomen en zeker zo belangrijk veel liefde te geven hebt aan je kindje(s). De één heeft dat met zijn 21 jaar al en de andere heeft dat met zijn 30 jaar nog niet. En daarnaast kun je niet in de toekomst kijken, gelukkig maar misschien. Ook al heb je een stabiele relatie, een huis en een vast inkomen, het zijn dingen die plotsklaps kunnen veranderen. Dat kan op je 25e, maar ook zeker nog op je 45e. Belangrijk vind ik wel dat als je bewust voor een kindje gaat, de situatie op dat moment wel zo moet zijn (stabiele relatie hebt, huis, vast inkomen en veel liefde te geven).

Daarbij ben ik ook blij dat ik niet hoef te werken, financieel gezien. Maar omdat ik het juist erg leuk vind werk ik 2 dagen per week. Mijn schoonouders en mijn ouders passen beide een dag per week op.
Dat was altijd wel een voorwaarde voor mij. Dat het financieel haalbaar moest zijn om thuis te kunnen blijven voor de kinderen of hooguit 2 dagen per week werken. Ik zou geen kinderen willen als ik 4 of 5 dagen per week zou moeten blijven werken, omdat we anders niet rondkomen.

Ik krijg vaak de reactie dat ik wel erg jong moeder ben. Ik vind dat soms vervelend. Mensen gaan er soms van uit dat we wel een huurhuis zullen hebben (niet dat daar iets mis mee is hoor!) en het financieel niet breed hebben. Je wordt vaak al gelijk in een hokje gestopt. Ze zijn dan vaak verbaasd als ze horen dat wij op een boerderij wonen en een goedlopend akkerbouwbedrijf hebben. Ook krijg ik vaak de vraag of het een 'foutje' is. Ik vind het een vreselijk woord en een erg brutale vraag.

Zelf ben ik blij om jong moeder te zijn. Ik heb altijd graag kinderen gewild voor mijn 30e, alleen weet je niet hoe het leven loopt en of het allemaal wel lukt. Gelukkig is wat dat betreft mijn wens echt uitgekomen. Ik ben zelf lekker fit en straks als de kinderen oud genoeg zijn om alleen thuis te blijven en daarna op zichzelf gaan zijn wij nog op een leeftijd dat we hopelijk nog van alles kunnen ondernemen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 30-08-10 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:55

Jep, altijd.. ging ook nooit uit en zo :n

Als ik weg was van huis was ik op de manege of bij vriendinnen, of ging ik wel eens wat winkelen of zo... Maar echt concerten en disco's... daar was ik nooit.

Weet nog dat toen ik zwanger was mijn moeder riep: "NU KAN JE NIET MEER NAAR AUSTRALIË EEN JAAR, EN JE KAN NOOIT MEER UIT!!!" :oo

Euh, mam... Was ik dat van plan dan? :')

melli_bel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:56

Ik was net 21
Alles gepland en super gewenst! <3

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:00

Dan heb je inderdaad nooit echt die drang gehad. :D

Ik vind het nu wel fijn om dus te vliegen. Wij zijn net terug van onze huwelijksreis, maar overwegen om in oktober een weekje Parijs te doen. En er staan al meerdere (uit)etentjes in de planning in de maand september.
En dat lijkt mij echt lastig met kinderen. Natuurlijk financieel maar ook dat je leven georganiseerder moet worden.
Of vergis ik mij hierin? En kijken jullie mama's hier anders tegenaan?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:00

Ik was 22 bij de eerste, 27 bij de tweede en 29 bij de derde.
Eerste 2 waren wel gepland, derde niet.

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:19

@bravespots: zo bedoelde ik het niet, sorry als het zo overkwam.
maar je vroeg je af of er een reden voor was en die gaf ik je ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:23

ik was 27. misschien een stomme reden, maar ik wilde graag een milleniumbaby :) en dat is gelukt. mn oudste dochter is in oktober 2000 geboren. Haar zusje kwam 21 maanden later, toen was ik 29.
dat was ook volgens 'planning' omdat ik voor mn 30e wel klaar wilde zijn met zwanger zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:31

Dagmar_k schreef:
Dan heb je inderdaad nooit echt die drang gehad. :D

Ik vind het nu wel fijn om dus te vliegen. Wij zijn net terug van onze huwelijksreis, maar overwegen om in oktober een weekje Parijs te doen. En er staan al meerdere (uit)etentjes in de planning in de maand september.
En dat lijkt mij echt lastig met kinderen. Natuurlijk financieel maar ook dat je leven georganiseerder moet worden.
Of vergis ik mij hierin? En kijken jullie mama's hier anders tegenaan?

Tja in onze vriendengroep hebben we nu juist veel jonge kindjes. Dus bijna niemand gaat echt geregeld meer uit. In plaats daar van gaan we bij elkaar op de koffie en leuke dingen met de kids doen. Zo hebben we gisterenmiddag een bbq gehad met onze vriendengroep en de kinderen. Ook de vrienden zonder kinderen gaan gezellig mee. Vorig jaar hebben we een fietstocht in elkaar gezet enz.

Als wij een leuk feestje hebben of een etentje hebben wij de luxe dat we (schoon)ouders hebben die op willen passen en waar onze dochter ook zeker eens een keer een nachtje mag blijven slapen. En daarnaast hebben we een lief buurmeisje dat voor een paar uurtjes wel op wilt komen passen. Alleen willen wij niet bijv. om de week onze dochter wegbrengen om op stap te gaan. Dat voelt voor ons niet goed, maar als we iets hebben (soms 1 x in de 3 maanden en dan soms ineens 2 weken achter elkaar) genieten we er ook echt van. Onze dochter is dan in goede handen en papa en mama kunnen even lekker op stap :D

Omdat wij een akkerbouwbedrijf hebben en op een boerderij wonen hebben we toch altijd al moeten plannen. We konden nooit spontaan eens een vakantie boeken en een paar dagen later vertrekken. Maar dat vinden wij juist niet erg. Eigenlijk vind ik niet dat wij veel hebben moeten 'inleveren' op onze vrijheid sinds onze dochter er is.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:38

Als het aan mij (en mn vriend) ligt, zou ik het liefs nu stoppen met de pil, ik ben 19 en hij 28. Maar ik zit op dit moment nog voor het laatste jaar op school, heb geen geweldig inkomen, en ben ontzettend druk bezig met de paarden. Mijn vriend heeft wel een goed inkomen, maar zolang we niet alle twee een goeie baan hebben willen we nog even niet samenwonen en dus ook nog even geen kindjes.
Maar wij zijn allebei al over de tijd van het stappen en uit je dak gaan heen.

Ik denk ook dat het per persoon anders is. Ik werk al 4 jaar keihard voor mijn paarden. En ik heb altijd al een groot verantwoordelijkheids gevoel gehad, ben ook altijd al meer een huismusje geweest. Maar ik heb ook vriendinnen die nog 2/3 avonden in de week helemaal uit hun dak gaan bij allerlei feesten enzo.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:41

Ik wilde graag eerst mijn praktijk op zetten en dan kinderen voor mijn 40e.
Ik heb drie mooie zoons gekregen op mijn 31e, 32e en 34e.
Inmiddels is de praktijk weer opgedoekt en werk ik in loondienst, dat gaf toch meer zekerheid voor het gezin.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:44

Ik was zelf 19 toen mijn eerste geboren werd.
Te jong vind ik zelf
Een "goeie" leeftijd naar mijn idee is rond je 30ste
Maar dat ligt aan zoveel dingen.
Zelf zou ik nooit meer op mijn 39/ 40ste kinderen krijgen dat vind ik persoonlijk gewoon te oud

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:46

juval schreef:
ik was 27. misschien een stomme reden, maar ik wilde graag een milleniumbaby :) en dat is gelukt. mn oudste dochter is in oktober 2000 geboren. Haar zusje kwam 21 maanden later, toen was ik 29.
dat was ook volgens 'planning' omdat ik voor mn 30e wel klaar wilde zijn met zwanger zijn.

hihi ik heb een millenium hond :D

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:46

Ik was 29 met de eerste en 30 met de tweede. Er zit 18 maanden tussen.