Hart slaat over

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Hart slaat over

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:51

Ongeveer 4 jaar geleden is het hele gedoe bij me begonnen en toen ben ik al door de medische molen gehaald door de cardioloog. 2 of 3 hartfilmpjes zijn er gemaakt, echo gehad en een 24-uurs holterkastje. Daar kwam uit dat mn hart gewoon gezond is, maar dat ie af en toe gewoon ff een kink in de kabel heeft en hoe drukker ik me erom ga maken hoe erger het dus word, dus mocht me niet druk maken. Toen is het ook een hele tijd heel goed gegaan, alleen nu steekt het de kop weer op, maar het is eigenlijk hetzelfde als toen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:02

Hmm.. wat is trouwens jullie gemiddelde hartslag in rust?
Ik heb dit jaar al 2x een ECG laten maken bij de huisarts, toen ik met medicijnen (concerta) wilde beginnen merkte de psychiater een onregelmatige hartslag op. Volgens de huisarts niks ernstigs, een variatie op het hartritme. Hij slaat zo om de 3 a 10 slagen een keer dubbel, soms met pauze ervoor, soms ook niet. Soms ook wat vaker achter elkaar.
Dus ik kon gewoon concerta slikken, er veranderde daarna ook niets. Later nog een keer een ECG laten doen omdat ik ook wel eens misselijk/duizelig kon zijn zonder reden, ook bloedtest gehad. Weer dezelfde variatie en niks mis met me bloed.
Maar wat me wel op valt is dat ik soms uit het niets ineens het gevoel heb alsof ik net een sprintje heb getrokken, en zonder het naar-adem-happen-gevoel. Dus dan controleer ik wel eens m'n hartslag op de hometrainer hier thuis, en dan is ie vaak boven de 100 of 120. En dan springt ie ook lekker heen en weer door dat dubbel slaan.
Zonder dat gevoel - in rust dus - is m'n hartslag tussen 70 en 80.

Maar vandaag heb ik al sinds het eind van de ochtend een hartslag van boven de 100. Ik voelde m'n hart weer kloppen en toen was hij volgens die hometrainer 145 ofiets. Toen heb ik de hartslagmeter van m'n pa (zo'n polar ding) gepakt en het in de gaten gehouden. Hij schommelt tussen 95 en 125 heen en weer met wat uitschieters (toppunt 166 voor zeker halve minuut).

Wat het engste is, dit gevoel is me dus niet heel vreemd. Het is niet dat m'n hoofd echt bonkt van de slagen, want de meeste zijn vrij zacht, maar als ik er op let voel ik 'm wel. En ik heb vandaag dus nog niks actiefs gedaan, behalve een spel op de computer vanmorgen.

Wha, heel verhaal. Wat ik dus wilde weten is of jullie naast die rare hartslagen wel een normaal gemiddelde hebben zeg maar.
Overigens komen die steken in de longen (dacht ik dat het was) me ook bekend voor en dat kan op elke plek op m'n borstkas zijn. Kan dan iig niet diep ademhalen want dat doet zeer.

En voor wie misschien een oorzaak ziet, ik gebruik dus een vrij hoge dosis concerta voor adhd en heb daarnaast medicijnen voor overgevoeligheid en gebruik soms ook ventolyn voor benauwdheid. Ik sport 3x in de week en fiets ook beetjes. Ik kan snel buiten adem zijn. Ik ben dit jaar wel bijna 8 kilo afgevallen, maar dit komt waarschijnlijk omdat de concerta m'n eetlust soms verpest.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:28

Mijn hartslag ligt ook hoog... Na al mn posts hier, ben ik donderdag nacht gezellig op de huisartsenpost geweest. Mn hart bleef maar overslaan en toen ik 's nachts daarvan wakker werd, begon ie opeens te racen en dat hield niet meer op, dus ik moest langskomen van de dienstdoende arts. Toen ik daar kwam en hij ging meten zat mn harslag ruim boven de 140 toen hebben ze een ECG gemaakt, maar daar kwam niets bijzonders uit, behalve dat het waarschijnlijk een soort van ritmestoornis is en dat dat racen ergens door getriggerd is, maar dat hebben ze dus niet vast kunnen leggen. En toen ik bij de HAP zat, sloeg mn hart natuurlijk ook niet meer over. Maar hij raadde me aan om de volgende dag naar de huisarts te gaan en op de terugweg in de auto begon mn hart weer gezellig over te slaan, heb geen oog dicht gedaan! Mn harslag was later trouwens wel weer gezakt naar de 90 en later nog wel ietsje lager, maar niet veel.

De volgende dag naar de huisarts geweest en ook alleen het moment dat ik bij de huisarts zat weer geen overslag, maar ook de huisarts vond mn hartslag hoog en omdat ze me wel wat rust gunde na die onrustige dag en nacht, heb ik Propranolol voorgeschreven gekregen (10 mg, dus een lage dosering) en dat brengt mn harslag omlaag, heel prettig, ik heb nu namelijk pas door hoe aanwezig mn hartslag eerst was. En ik ben vandaag weer langs geweest in het ziekenhuis om een kastje op te halen, dat de hartslag meet en zodra ik last krijg moet ik op "record" drukken en dan maakt dat ding een ECG van een minuut (maar hij gaat dan ook een halve minuut terug in geheugen, waardoor ook het begin van de "storing" erop komt te staan). Maar sinds vanochtend dus wel even gestopt met die propranolol, anders heeft dat kastje weinig zin ;) Dat kastje mag je overigens een maand bij je houden en je kunt 4x opnemen en je kunt de opnames doorbellen naar een centrale, dan druk je op "play" en hou je dat ding bij de hoorn (echt waar, geen grap!) en dan kunnen ze het registreren en omzetten naar een ECG. Daarna wis je de boel en kun je weer verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:32

joyce2, zo'n ding heb ik een week mee rond gelopen. Ik had inderdaad ook dat je natuurlijk net bij een arts zit als er niets aan de hand is, dus dit is dan een handige oplossing :j . Heb je hem al gebruikt? Ik heb ontdekt dat dat niet praktisch is tijdens tentamens en andere stiltes, hihi. Rare geluidjes :o :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:40

Nee ik heb hem nog niet gebruikt! Mn hart sloeg over toen ik net met mn handen vol zooi stond (kat had voor de kattenbak geplast ipv erin, de viespeuk), dus toen kon ik niet drukken ;) En heb vanochtend nog mijn laatste Propranolol geslikt, dus misschien dat de medicijnen nog het een en ander onderdrukken. Maar in het ziekenhuis hebben we hem al wel getest, dus ik weet hoe die klinkt, hahaha. Ik zei ook al tegen die vrouw die het mij uit aan het leggen was "lekker handig in de paskamer met een klant" (werk in een lingeriezaak). Ze zag het al helemaal voor zich ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:42

He joyce, zo'n kastje klinkt best interessant, ik heb er ook wel al wat over gelezen maar niet dat je het kan doorbellen, wat grappig eigenlijk XD. Wow. Ik zag m'n hartslag even 87 worden. Hij hangt nu redelijk rond de 92. Dus misschien is het eindelijk 'over'. Had net namelijk dat ie weer naar 177 schoot en had paar uur terug ook de 192 gezien. Maar de 'overslag' zit er bij mij altijd, ik heb hem tot nu toe nog maar 1x gemist en dat was 2 weken terug midden in de nacht met maar 60 slagen.
De 92 is al niet meer stabiel helaas.
Maar als ik zo'n kastje zou hebben zou ik zowat de hele dag op record kunnen drukken. Heel vaak heb ik het ook niet echt door eigenlijk, dus dan zou ik ook weer dingen kunnen missen.
Ik moet morgen toch de griepprik halen, dan vraag ik t gelijk aan de assistentes daar of het misschien slim is om toch een uitgebreidere ecg te maken. Want 100 lijkt vandaag m'n basis hartslag zeg maar en dat was paar maanden geleden toch echt nog 80.

Snap nu trouwens wat jullie met die race bedoelen, had net bij die 177 dat ik m'n hart echt voelde trillen voor een paar seconden. Gelukkig blijft het bij mij telkens bij enkele seconden. Maar bij de andere pieken deze dag heb ik het niet altijd door gehad, meer dat ik het zag en dat ik dacht, ja daag wat is er dan? :')

Oh, maakt dat kastje geluid?? En heb je hem ook 's nachts?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:47

Je heb 2 plakkers op, 1 onder je linker borst en 1 boven je rechter en daar slaap je ook mee. Het enige moment dat je hem niet om hebt, is onder de douche ;) En je mag ook zelf de stickers verwisselen!

Is het voor jou niet iets om een keer met een Holter te lopen, dan word 24 uur je hartritme gemeten!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:37

joyce2 schreef:
Je heb 2 plakkers op, 1 onder je linker borst en 1 boven je rechter en daar slaap je ook mee. Het enige moment dat je hem niet om hebt, is onder de douche ;) En je mag ook zelf de stickers verwisselen!

Is het voor jou niet iets om een keer met een Holter te lopen, dan word 24 uur je hartritme gemeten!

Dat ga ik zeker vragen morgen, maar waarschijnlijk is m'n huisarts er zelf niet.
Maar dat scheelt, misschien weet iemand anders er meer van :')
Ah ik was net blij, hij was net paar minuten 75!!.. maar is nu de 100 weer over.
En ik vertelde het net zo aan m'n ex (waar ik nog goed mee om ga) zegt ie joh, mijn hart doet dat ook. Hij is vroeger getest omdat ie steken kreeg in z'n borst en toen bleek dat ie bij opwinding wel eens over de 220 ging, terwijl hij dat dan amper door had. Ook wel eens als hij gewoon rustig was, maar sneller als ie zenuwachtig was ofzo. En bij hem zeiden ze dat die steek kwam omdat z'n hart te hard moest werken en kramp kreeg ofzo. Maar ze hadden geen verklaring voor de versnelling, hij liep ook geen gevaar ofzo. Dachten dat het te maken had met z'n ADHD. Maar goed, hij heeft zover ik weet wel een normale rustige hartslag als hij gewoon rustig is. Vind het een beetje apart verhaal, maar ik heb geleerd zijn verhalen altijd met een korreltje zout te nemen. Of een flinke hand. Maar als t met adhd te maken zou hebben zou toch wel zoiets op internet staan? Hij heeft wel een snelle schildklier, daar kan t ook wel eens aan liggen.

Eh, bedankt voor de tip dus :) Ik dwaal soms een beetje af

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:45

T kan ook met je schildklier te maken hebben inderdaad, want daar ben ik laatst ook al op getest. K zou het morgen allemaal gewoon nog even voorleggen aan de huisarts oid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:16

Bzoem schreef:
Oh, maakt dat kastje geluid??

Alleen als je een opname maakt, verder maakt 'ie geen geluid. Hoe het klinkt valt niet te omschrijven. Heel raar in ieder geval, hihi!

Pfoeeeh, sommigen hier hebben wel een erg fanatiek hart, zeg!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:19

Ik kan het wel een beetje omschrijven ;) Het geluid dat ie maakt, is een beetje te vergelijken met het geluid, als wanneer je vroeger ging inbellen op de modem als je wou internetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:21

Haha jaaa, dat is het! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:24

Hartritmestoornissen zijn echt niet ongevaarlijk. Kunnen bloedstolsels veroorzaken die weer tot een (long)embolie of herseninfarct kunnen leiden. Mee naar de dokter dus.
Heb zelf een keer (ook snachts) pijn in de bost gehad. Volgende dag naar de dokter en meteen door naar het ziekenhuis. Bleek achteraf gelukkig een hyperventilatieaanval. Toch fijn om te weten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:27

Niet alle hartritmestoornissen zijn ongevaarlijk, maar wat de meeste mensen hier hebben is ongevaarlijk (althans, als we onze artsen en cardiologen moeten geloven en dat doe ik dan maar he, haha).

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:39

Meld me ook.
Na een stressvolle periode en een burn out heb ik het ook gekregen.
Wellicht had ik er mee naar de dokter moeten gaan, al vraag ik me af of die er wat aan had gedaan.
Ik heb het een aantal keer een dag bijgehouden, en op sommige dagen had ik het tot 30 x.
Inmiddels heb ik het amper nog, alleen als ik iets spannends heb meegemaakt of te drukben geweest komt het terug.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:02

Hmm ik zit op dit moment te wachten tot ie weer om hoog schiet. Gisteravond werd hij namelijk rustiger toen m'n medicijnen volledig waren uitgewerkt.. en vanochtend was hij ook nog rustig. Echt rond de 60 en soms richting 80. Dus heb nu weer m'n medicijnen genomen en als hij binnen het uur omhoog schiet denk ik dat m'n dosis niet meer zo goed is. Of iets anders waardoor het toch ineens verergert. Ga het straks navragen iig :)
Ben m'n dubbele slag weer even kwijt, heeft iig m'n HA ongelijk dat het een variatie is, want die is dus zeker niet regelmatig. Wel bijna altijd aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:39

Hier nog iemand met hetzelfde probleem! Door huisarts doorgestuurd naar ziekenhuis/cardioloog om een hartfilmpje te laten maken (heb namelijk ook nog een hartruisje: schoonheidsfoutje = onschuldig), waaruit bleek dat het allemaal een onschuldig iets is volgens de heren deskundigen.... Ik maakte me er altijd vreselijk druk om, schrik nog als het gebeurt. Bij mij komt het ook het meest 's avonds voor als ik ga liggen en tot rust kom. Ik heb ook de link tussen caffeïne en het toenemen van de klachten bij mezelf ontdekt. Advies van huisarts was ook; rustig aan met caffeïne... Nou drink ik al niet bijzonder veel koffie, maar als ik er veel last van heb, dan laat ik het helemaal staan. Ik vind het echt een vreselijk irritant gevoel en ben altijd nog bang (ondanks dat mij op 't hart :+ gedrukt is dat het niet zo'n vaart loopt) dat mijn hart ermee ophoudt op zo'n moment.... Ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Schrikken jullie er ook zo van als het gebeurt en als het vaak achter elkaar gebeurd???? Ik heb trouwens ook periodes (soms wel maanden) dat het helemaal niet voorkomt.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:54

We hebben het met 'het' nog steeds over hartkloppingen/overslaan/racen toch?
Is het bij jullie trouwens dat je hart eerst even wacht en dan 2x snel slaat, of slaat ie eerst 2x snel en dat ie dan even wacht?

M'n hartslag is vandaag vrij normaal gebleven, pas 2 uur nadat m'n medicatie veranderde die wat, dus ik denk toch niet dat dat de trigger geweest is gister. Maar hij is netjes tussen 75 en 90 gebleven met soms wat uitschieters naar 120. En hij is weer onregelmatig zoals ik gewend ben haha. Soms heb ik wel weer t gevoel dat ie een paar keer achter elkaar iets raars doet, maar heb nu geen meter om dus ben elke keer te laat met voelen (zo duidelijk is ie niet te voelen namelijk).
Assistente zei alleen dat als het vaker gebeurd dat ik dan toch maar langs de huisarts moet... Dus ik ga het deze dagen wel even in de gaten houden, kijken of ik er zelf achterkom wat het triggert.

Maar ik schrik er dus eigenlijk niet van, want ik heb het gevoel dat ik niet beter weet eigenlijk :P En ik merk er niet zo veel van dus, al merkte ik wel verschil vanochtend. Ik was in m'n hele lijf zo kalm dat ik eerder het idee had dat m'n lichaam er mee op hield, terwijl ik op dat moment dus een gezonde hartslag had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:18

Het = voor mij inderdaad het overslaan; voelt als een soort van stoppen en dan 2 keer snel achter elkaar slaan alsof 'ie de slag in moet halen.. Ik vind het persoonlijk nog steeds een angstig gevoel... Maar hoe drukker ik me daarom maak, hoe erger het wordt :+ . Maw; help mezelf van de wal in de sloot!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:20

Bzoem, heb jij nooit periodes dat het overslaan minder is of zelfs helemaal afwezig?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:29

Hmm. Nou ik kwam er pas achter dat m'n hart 'anders' klopte toen de psychiater dat opmerkte toen ze van alles controleerde voor ik aan de medicijnen mocht beginnen. En toen ben ik gaan nadenken en is dat volgens mij nooit echt anders geweest. Alhoewel, ben 2,5 jaar geleden geopereerd en heb de artsen er toen niet over gehoord, neem aan dat ik wel aangesloten was op een monitor toen ik onder narcose was?
Maar ik heb het zelf dus niet echt door wanneer die dubbel klopt en ook niet als er een 'gat' zit. Het is meer dat ie soms versnelt en dan weer vertraagt. En soms heel regelmatig om de 5 keer een dubbele. Maar dan moet ik echt met m'n vinger op m'n pols/hals voelen om het dus door te hebben. Als ie echt gaat racen voel ik t wel, alsof ik net gesprint heb alleen dan zonder buiten adem te zijn.
Ik wist eigenlijk niet dat ik ook periodes zonder had, maar vanmorgen was het even niet aanwezig (hartslag rond 60) en dat heb ik paar weken terug ook een keer meegemaakt, ook rond 60 en dat was midden in de nacht.
Dus blijkbaar kan het wel. Maar echt dagen/weken/maanden zonder, volgens mij dat niet. Bij alle 4 de controles van de psych + 2 ecg's was ie wel aanwezig afgelopen jaar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:31

@Picasso: Ik heb dezelfde klachten als jij hebt en ik blijf het ook zeer onprettig vinden! Soms 'stopt' ie eerst voordat ie overslaat, maar het gebeurt bij mij ook andersom. En ik heb ook nog dat racen, dat mn hart opeens kei en keihard gaat kloppen voor een paar seconden. Ik zou het dus ook echt niet trekken zoals bij Bzoem, dat je hart echt de hele dag door overslaat en raar doet qua ritmes. Zou de deur echt niet meer uitdurven, haha.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:17

joyce2 schreef:
@Picasso: Ik heb dezelfde klachten als jij hebt en ik blijf het ook zeer onprettig vinden! Soms 'stopt' ie eerst voordat ie overslaat, maar het gebeurt bij mij ook andersom. En ik heb ook nog dat racen, dat mn hart opeens kei en keihard gaat kloppen voor een paar seconden. Ik zou het dus ook echt niet trekken zoals bij Bzoem, dat je hart echt de hele dag door overslaat en raar doet qua ritmes. Zou de deur echt niet meer uitdurven, haha.

tja moet je nagaan dat ik vanmorgen verbaasd was dat ie zo regelmatig en rustig klopte.. ik dacht echt, er is iets mis.. ik val zo neer.. XD
ach, je kan overal aan wennen he? :P

maar t lijkt we wel best eng dat jullie er zo bewust van zijn!

tis bij mij beetje zoiets: toef-toef-toef-toef-te-te-te-toef-toef---toef----tetoef---TOEF-toef-toef-toef-te-te-toef.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:39

ik zou echt gek worden Bzoem, haha. Ik voel echt alles wat mn hart doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:24

joyce2 schreef:

Idd, erg onprettig, op z'n zachtst gezegd! Ik heb gelukkig periodes dat ik er helemaal geen last van heb, maar nadat ik me heel erg druk gemaakt heb (nerveus of gewoon druk bezig) is het meestal erg aanwezig en dan met name als ik ga liggen 's avonds. Ik heb dat ook aangegeven bij de huisarts en hij dacht dat ik het waarschijnlijk niet voelde als ik bezig was en er niet op lette, maar dat is dus niet zo; ik voel het wel degelijk als het een keer gebeurd als ik iets aan het doen ben. Vind het zwaar irritant, maar ja, er is blijkbaar weinig aan te doen (behalve m'n kopje koffie laten staan). Moet inderdaad maar geloven dat het onschuldig is en er niet zoveel kan gebeuren verder, maar vervelend is het wel. Want dat deed ik dus wel heel erg (en nog weleens), me druk maken, mede omdat ik ook nog een ruisje in mijn hart heb en me vanalles in m'n hoofd begon te halen hahaha, hypochonder die ik ben! }:0 Het ruisje is overigens ook onderzocht en dat blijkt een 'schoonheids'foutje te zijn volgens de cardioloog.