Donatie van het menselijke lichaam en anatomie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Re: Donatie van het menselijke lichaam en anatomie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:28

Ik ben zelf ook donor. En ze mogen bij mij alles eruit halen. Huid mag ook, hoornvlies; prima. Veel mensen willen dit niet omdat ze een open kist willen. Maar voor zover ik weet lig je met je ogen dicht en schrapen ze heus niet de huid van je wangetjes eraf maar nemen ze grote delen als rug en bovenbenen die toch niet zichtbaar zijn in je kist. Daarnaast zou ik graag bloeddonor willen worden maar dat kan ik helaas niet ivm bloedarmoede.

Wat ik me afvraag: Ik hoorde hierboven mensen die niet afstaan omdat hun organen niet optimaal meer zijn. Maar kan je dat niet beter door de arts zelf laten bepalen? Ik neem aan dat niet ál je organen beschadigd zijn? Of is het al afgeraden door een arts om ze niet te doneren? Geen idee hoor maar dat vroeg ik me af. :=

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:44

Eefske schreef:
Ik ben zelf ook donor. En ze mogen bij mij alles eruit halen. Huid mag ook, hoornvlies; prima. Veel mensen willen dit niet omdat ze een open kist willen. Maar voor zover ik weet lig je met je ogen dicht en schrapen ze heus niet de huid van je wangetjes eraf maar nemen ze grote delen als rug en bovenbenen die toch niet zichtbaar zijn in je kist. Daarnaast zou ik graag bloeddonor willen worden maar dat kan ik helaas niet ivm bloedarmoede.

Wat ik me afvraag: Ik hoorde hierboven mensen die niet afstaan omdat hun organen niet optimaal meer zijn. Maar kan je dat niet beter door de arts zelf laten bepalen? Ik neem aan dat niet ál je organen beschadigd zijn? Of is het al afgeraden door een arts om ze niet te doneren? Geen idee hoor maar dat vroeg ik me af. :=

Ik had het er daarboven ook al over; de medici bekijken wat er geschikt is voor donatie. Ook is iets afhankelijk van medicijn gebruik, kwaadaardige ziektes in de voorgeschiedenis etc.

Trouwens; Als men het hoornvlies kan gebruiken, wordt de oogbol verwijderd. Er wordt dan een soort prothese teruggeplaatst, dus je zult het níet zien aan zo iemand..De bovenbenen worden vooral voor huid gebruikt, het is niet zo dat iemand wordt gevild of gescalpeerd, zo'n lichaam kan in een open kist, zonder dat iemand iets daarvan ziet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:46

Urielle schreef:
Ik ben bewust geen donor en ook niet voor wetenschappelijk onderzoek.
Wel zou ik best bloed willen doneren maar ik weet eigenlijk niet eens hoe dat in Belgie geregeld is. Ik heb een vrij zeldzame bloedgroep dus het is best interessant voor ze denk ik.

Heb nav dit topic gegoogeld en me opgegeven

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:57

Ik ben donor, stel mij niet ter beschikking. Gewoon weg omdat niet beide kan.
Ik geef geloof ik geen huid en geen botten.Zeker weten doe ik het niet meer, want het is al heel wat jaren terug dat ik hem invulde.
Waar ik werk hebben wij een snijzaal waar mensen die zich terbeschikking stellen terecht komen. Gaat allemaal heel repectvol.
Gaat ook langere tijd overheen voordat de lichamen gebruikt worden en ze worden bewaard zolang ze goed zijn en zolang ze gebruikt kunnen worden.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:05

Ja, die lijken worden geloof ik zelfs jaren gebruikt als het even kan, dat geeft toch ook wel aan dat er geen teveel is en die categorie.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:07

Ik ben donor, ze mogen alles hebben wat ze kunnen gebruiken!

En mijn lichaam doneren aan de wetenschap, I wish, mijn vriend wil dat niet hebben! En die heeft toch het laatste woord dan he...

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:55

Ik ben orgaandonor, van mijn mogen ze alles gebruiken wat ze willen hebben.

Mijn lichaam afstaan aan de wetenschap lijkt me ook wel wat, maar ik lees hier net dat dat niet tegelijk kan.. Maar als je organen ongeschikt zijn om te doneren (dat kan toch alleen als je in het ziekenhuis doodgaat? En niet te oud bent en geen kanker hebt oid?), kan je dan alsnog gebruikt worden voor de wetenschap?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:57

Ik ben geen donor, ik durf nog niet eens mn amandelen te laten knippen :+ Ik krijg een beetje een robot-idee van dat soort vervangingen. Ik weet niet hoe ik er over denk als ik doodziek ben, maar ik zou geen organen van een ander willen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:59

Ik ben orgaandonor en ze mogen alles hebben.

Moet eerlijk toegeven dat ik het eerst ook niet zeker wist. Maar nadat mijn vader het leven is gered door 2 keer een nieuwe lever en hij nu wederom op de wachtlijst staat voor een dubbeltransplantatie, een lever en een nier, mogen ze alles van mij hebben :j

Ik wist het eerst niet omdat ik bang was dat ze bijvoorbeeld eerder mijn leven zouden beëindigen als ik orgaandonor zou zijn. Nu ik het van heel dichtbij heb meegemaakt en dus heel erg goed weet hoe alle procedures in elkaar steken, weet ik het helemaal zeker :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:04

vanLotje schreef:
Citaat:
In principe kunt u óf uzelf registreren als orgaan- en weefseldonor óf uw lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap. Het is niet mogelijk om na overlijden eerst organen en weefsels voor transplantatie te laten uitnemen en vervolgens het lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap. Bij registratie voor beiden zal worden gekozen voor orgaan- en weefseldonatie.

noujaaaa. Wat mal! Dus ik mag OF iemands leven redden, OF de wetenschap gelegenheid geven nieuwe dingen te leren, maar niet allebei?

Nou ja ik zou zeggen als je niet geschikt meer bent voor donatie om wat voor reden dan ook doneer je je lichaam aan de wetenschap anders doneer je het aan iemand anders die het nodig heeft.

Die bodyfarm is trouwens ook niet voor de lol. Daar word onderzoek gedaan dat belangrijk is vor het oplossen van misdrijven ed. Vind het vinden van moordennaars toch ook wel iets waar ze mijn lichaam voor mogen gebruiken, kan ook levens redden ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:39

Ik ben donor, ik vind het van mezelf vrij egoïstisch als ik iemand geen tweede kans kan geven. Je geeft iemand leven, wat is er mooier dan dat.
Ik hoop echt dat iemand wat aan me heeft, en dat ik niet gewoon verbrand word of wegrot.
Bespaard zoveel verdriet: een mama die haar kinderen kan zien opgroeien, een tiener die haar levensdroom kan waarmaken.
Echt met veel plezier!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:57

Vanaf mijn 16e draag ik al een donorcodicil, pas een paar maanden geleden heb ik het ook laten registreren. Lang het gevoel van niet zelf de controle over veranderen gehad. Overigens heb ik huid en hoornvlies uitgesloten voor transplantatie. Ervaar ik al vreemd en de andere organen zijn levensreddend.

Mijn vader had epilepsie en kon geen donor zijn omdat zijn organen door medicijngebruik niet geschikt waren. Hij heeft overwogen om zijn lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap omdat diezelfde wetenschap hem heeft gered wat betreft zijn ziekte. Toen hij dat zei heb ik gereageerd dat ik niet voor hem kon beslissen of het hem verbieden, maar wel dat ik het vreselijk zou vinden omdat ik dan geen afscheid zou kunnen nemen.
3 weken geleden is mijn vader heel onverwacht overleden aan een hartinfarct. Hij was geen hartpatiënt en er waren geen duidelijke tekenen dat dit ging gebeuren. Goddank heeft hij zijn lichaam niet ter beschikking van de wetenschap gesteld. Hij heeft niet opgebaard gelegen omdat hij meende dat mensen niet moesten komen kijken of hij er mooi bij lag, maar moesten komen terwijl hij leefde.
Mijn moeder en ik hebben wel afscheid kunnen nemen en bij zijn crematie waren bijna 200 mensen aanwezig. Ondanks het allemaal nog heel onwerkelijk is voor mij en het verdriet om zijn overlijden nog enorm groot is ben ik zo vreselijk dankbaar dat hij zijn lichaam niet aan de wetenschap ter beschikking had gesteld. Vrees als ik ook dat stuk van het afscheid nemen niet had gehad ik nu nog veel erger uit mijn doen zou zijn. En ik ben al enorm van slag door zijn plotselinge overlijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:13

Gecondoleerd nog Branka

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 23:30

Sterkte BrancaZ.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 07:55

Wat een afschuwelijke klap moet dit zijn voor jullie.. Het is ook voor een heel stuk verwerking. Ik weet natuurlijk ook niet of het anders zou zijn voor het rouwproces als je "alleen" een herdenkingsmis zou opdragen aan het familielid, zonder dat het lichaam er daadwerkelijk bij is.( je staat het af aan de wetenschap) Diegene waar je van houdt is niet meer, in de kist in principe ook niet, maar dan toch weer juist wel. Het is iets waar je maar eenmalig een besluit over kunt nemen, je kunt het in ieder geval nooit meer terugdraaien en moet doen wat op dat moment het 'goede' is..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:38

Zo kan je het zien, zo voelde het voor mij en mijn moeder niet. Mijn vader was de eerste dagen na zijn overlijden nog heel erg aanwezig in zijn lichaam. Pas toen zijn lichaam begon te veranderen voelde het voor mij of dit niet meer mijn vader was maar het omhulsel waar hij in had geleefd. Dat was de dag dat de kist is gesloten.
Je kan inderdaad maar eenmalig een besluit nemen en gelukkig voelde dit voor ons goed.