14 tanden teveel (en 2 extra verstandskiezen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

waikiki_6

Re: 14 tanden teveel (en 2 extra verstandskiezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:14

Pijn in je tanden is vervelend. En een ziekenhuisopname ook. Ik snap dat je het helemaal niet ziet zitten. Het is ook een soort drempel waar je je overheen moet zetten. Ik snap dat het heel naar en vervelend is, maar als jij het ziekenhuis uit loopt met een glimlach ben je twee maanden later helemaal blij en heb jij een mooi gebit. Hoe komt het dat er 80 % is dat jou kinderen het ook krijgen?
Hebben jou ouders er ook last van? Volgens mij is dit geen dominant geen. Volgens mij is dit een half recessief gen. Althans als dit hetzelfde gen is als tanden missen.
Zelf wordt ik ook al vanaf mijn 7de behandeld in een ziekenhuis. Ik mis 26 tanden en heb hierdoor nu een gebit van alleen voortanden en de achterste kies die ik heb. Dus in totaal zit er in mijn gebit 6 tanden die ook werkelijk van mij zijn. Ik heb ook de nodige operaties ondergaan om een ''normaal'' gebit te krijgen en ben nu ( op mn 18de) nog steeds niet klaar. Over 5 jaar word ik weer geopereerd en maken ze implantaten in mijn bovenkaak. In mijn onderkaak zitten ze al. De operatie onder was onder plaatselijke verdoving omdat ik daar zelf om vroeg. Ik weet nu dat ik dat nooit meer doe. Het zijn vervelende operaties, maar als ik nu naar mijn gebit in de spiegel kijk, ben ik zo gelukkig omdat ik pas dit jaar voor het eerst in mijn leven een normaal gebit heb zonder beugel of iets dergelijks. En daar deed ik het voor. Je moet gaan voor het eind resultaat. En even doorbijten door de opname. Het is super *** maar het resultaat mag er dubbel en dwars wezen. Dus blijf daar aan denken wanneer het even niet zo lekker gaat. Je krijgt er een mooi gebit van. En over de erfelijkheid, als het werkelijk 80% is, dan moet je denken wat ze over 10 jaar allemaal bereikt hebben, dan hebben ze allemaal nieuwe technieken die nog beter zijn en nog minder pijnlijk. Dus daar zou ik het niet voor laten;)!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:57

Haha, nee, bij mij zitten ze niet netjes op een rijtje, maar overal wel 1..

Ik weet niet hoe het kan, maar dat zij de kaakchirurg. Mijn vader had een half tandje extra, en mijn zus en ik hebben d'r ook veel meer, dus het kan wel kloppen. Mijn moeder heeft niets aparts met d'r tanden.

Mijn tanden (en kiezen) zitten nog in het tandvlees. Ik heb nu gewone tanden (volwassen) en d'r komen nóg een x 14 gewone tanden.. In mijn mond zelf is weinig te zien. Ze zijn heel goed zichtbaar op de foto's die ze bij de tandarts maken.
Ook heb een een x een CT- scan moeten laten maken van mijn tanden. Daarop zag je egt alles! Ik denk dat dat interessanter is, dan een foto van mijn tanden nu zelf op de foto gezet..

Tja, ik ben en blijf een bijzonder kind :o :+

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:58

en tog heb ik er nu helemaal geen last van!
Daarom zie ik helemaal zo op tegen de operatie..
Maarjaa, het is voor het goede doel (ik blijf positief)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:07

Ik had er ook veel te veel en die zijn ook operatief verwijderd, alleen... er zijn bij mij maar een paar boven gekomen en ik miste ook weer bepaalde tanden. Ik ben nu 32, heb nog een aantal melkkiezen, een paar kunsttanden en een aantal wel gewisseld, maar die staan ook niet echt mooi en een beugel kan niet, omdat ik dus nog teveel mis.
Heel vervelend, maar verder wel goed mee te leven. De operatie heb ik ook prima overleefd, het is even vervelend natuurlijk, maar gaat wel weer over en dan ben je er af.

Qua erfelijkheid ook, natuurlijk is het vervelend, maar denk maar zo; er is prima mee te leven en er zijn nog (veel) ergere dingen. ;)

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:16

Jeetje dat is schrikken!
Hopen dat het allemaal een beetje makkelijk verloopt en dat je er snel van af ben.
Wees maar blij dat je er nu nog geen last van hebt. :(:)

Ze hebben bij mij vroeger ook 4 kiezen verwijderd ook in het ziekenhuis toen ik een jaar of 6/7 was.
Toen ben ik ook geheel onder narcose geweest.
Maar ik kan me er niets meer van herinneren. :o

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:18

Ik heb 3 extra kiezen, die hebben ze er ook uitgehaald. Peace of cake voor hun. Ach ik heb alleen wat napijn gehad, maar voor de rest ging het voorspoedig! Nu heb ik weer iets nieuws, 2 extra tanden. :+ Ik laat ze er maar zitten, heb er geen last van. :+

Sterkte met je operatie! Laat het gewoon over je heen komen, het komt goed! :)

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:18

ik ben nou toch wle heel benieuwd hoe dat eruit ziet hoor!
Voordat ik mijn beugel kreeg hebben ze bij mij 4 kiezen getrokken en 1 melktand, nou dat was geen pretje zeg!
En jij moet er nog eens veel meer.
Maar het gaat vast goedkomen..

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:24

nou denk dat jij nog geluk hebt :P je houd daarna in ieder geval nog zelf tanden :P ik heb maar 1 set gekregen bij de geboorte, dus moet het heel mijn leven met mijn melktanden doen! wat natuurlijk niet kan, dus zal rond mijn 30e met een kunstgebitje lopen... :( toevallig heb ik wel een oom gehad die ook een 3e set tanden had..maar die zaten wel gewoon recht geloof ik??

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:34

He Michelle, zeker familiekwaaltje bij jullie, je nicht (Laura) dat is een vriendin van mij en kan me herinneren dat zij ook wat extra kiezen had, of in ieder geval extra hoektanden, ala dracula. Weet het niet precies, maar misschien eens navragen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:40

Ik heb medelijden met je!

Ik haat mijn tandarts nu omdat hij het gedurfd heeft twee van mijn tanden te trekken, maar ik moet me niet aanstellen, als ik dit lees!

Heel veel sterkte, hopelijk houd je er een mooi gebitje aan over!
Misschien moet je ze onder je kussen leggen, krijg je er nog wat geld voor terug! :P

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 14:49

Hahah,, Het is wel erfelijk..

HAHAHA,, Tja, ik zei ook al tegen me ouders.. maar dat mogt niet ofzoo, omdat ik te oud daarvoor was.. HOE ONEERLIJK! :P hahaha!

Bedankt voor het medeleven ;)

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:33

Hahaha! Mag ik dan 2 hoektanden van je want die ontbreken namelijk bij mij! Zijn nooit gekomen, en hebben er ook nooit gezeten :P

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:41

Nou meid als eerste heel erg veel succes. Ik ken hetgeen wat jij hebt, maar dan op een iets andere manier.

Mijn vader is vroeger geboren met een open gehemelte. Zijn lip bestond uit 2 stukken en zijn hele verhemelte tot aan zijn huig (die hij niet heeft) wat open tot in de neusholte. Hij is hier vroeger heel vaak aan geopereerd, maar hij had ook 3 rijen tanden in zijn mond. Gelukkig is de wetenschap zoveel verbeterd, dat men tegenwoordig voldoende technieken heeft om de ingreep zo pijnloos mogelijk te laten verlopen. Mijn vader had om het maar plat te zeggen pech, zijn tanden zijn getrokken zonder verdoving omdat men de zenuwbanen niet konden herleiden. Dit is namelijk bij een open gehemelte het geval dat ze niet weten hoe de zenuwen in de mond lopen.

Open gehemelte is erfelijk en ik heb ook de genen overgenomen. Ik heb gelukkig geen open gehemelte, maar ik heb te grote tanden in een te kleine kaak, het gevolg dat ik altijd druk om mijn kaken en tanden heb staan. Niet dat ik weet hoe het anders moet voelen (dat is dan weer een voordeel), maar mijn verstandskiezen bijvoorbeeld groeien dwars en dan schuin naar beneden. Ik heb de mogelijkheid gekregen om een kaak verzwakking uit te laten voeren met daarin een sanering van mijn gebit. Alles wordt dan in 1 keer onder handen genomen. Bij een kaak verzwakking worden er twee 'klemmen' tussen je kiezen gemaakt en er wordt een gaatje in je verhemelte gemaakt, gedurende 2 weken moet je 2x daags je gehemelte opdraaien zodat er een spleet ontstaat voor de ruimte. Dat wordt gevolgd door een jaar of 2 een beugel. Op dit moment nog veels te spannend voor mij dus ik wacht nog even.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:02

Natuurlijk mag je ze hebben! Als ik d'r maar vanaf ben :o :P

Indomitable : Jemig, dat is ook niet niets zeg! Zijn het alleen je verstandskiezen die zo raar groeien? Kunnen ze die niet anders verwijderen en derest zo laten, als je tog niet anders weet...

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:44

Ben echt benieuwt hoe het eruit gaat zien
Sterkte ts :(:)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:57

Dankje.
Foto's komen zeker!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 17:41

7 september is t zover, ik neem vrij van school en moet dan "onder het mes" Pff.. zenuwen beginnen nu te komen..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:50

ik heb het andersom, ik heb twee tanden te weinig, de tweede snijtanden heb ik niet, ik heb de voorste 2 snijtanden en de volgende tanden die ernaast staan zijn mijn hoektanden, ook wisselde ik bijna niet, de grotemensentanden kwamen al door maar de melktanden gingen niet los zitten, de meeste melktanden heb ik dan ook bij de tandarts moeten laten trekken.
door een plaatjesbeugel hebben ze me de tanden op de plek gezet zoals ik nu heb.
mijn hoektanden hebben nu dus een dubbele functie.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 18:03

Evelyne79 schreef:
ik heb het andersom, ik heb twee tanden te weinig, de tweede snijtanden heb ik niet, ik heb de voorste 2 snijtanden en de volgende tanden die ernaast staan zijn mijn hoektanden, ook wisselde ik bijna niet, de grotemensentanden kwamen al door maar de melktanden gingen niet los zitten, de meeste melktanden heb ik dan ook bij de tandarts moeten laten trekken.
door een plaatjesbeugel hebben ze me de tanden op de plek gezet zoals ik nu heb.

en dat gaat prima?

Ik zie egt op tegen de operatie. omdat ik er nu absuluut geen last van heb, en dan waarschijnlijk wel.. :(

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:08

X_Michelle_X schreef:
Evelyne79 schreef:

en dat gaat prima?

ja hoor, heb er geen last van, heb alleen niet een hele mooie rij tanden, ik heb een spleetje tussen mijn voorste snijtanden maar dat was voor de beugel nog veel groter en de hoektanden zijn door natuurlijke slijting de functie over gaan nemen, ik heb alleen een spits puntje aan die tand ( dracula zeg ik altijd)
ik heb geen mooie tanden maar wel sterke tanden, ben nu 31 en heb nog geen enkel gaatje, daar is ook wat van te zeggen ;-)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:17

nynkeline schreef:
Hahaha! Mag ik dan 2 hoektanden van je want die ontbreken namelijk bij mij! Zijn nooit gekomen, en hebben er ook nooit gezeten :P

hey, nog een anti-vampier :')

ik had wel hoektanden, alleen zaten ze in mn kaak en kwamen ze er niet uit, dus die zijn operatief verwijderd. Daarna moesten de melkhoektanden er ook uit, aan elke boven+onderkant een kies, en verstandskiezen heb ik niet :Y)
Totaal staat op eh, 8 stuks die eruit gingen (lees: niet teveel tanden, maar te weinig ruimte)
En omdat ze toen toch al "bezig waren", hebben ze dat eh, bandje tussen bovenlip en tandvlees ook maar weggehaald :Y) Kaakchirurgenlogica
Plus vier jaar beugelen (want omdat er te weinig plek was, was alles natuurlijk schots en scheef gaan staan..) en nou is weer om aan te zien :D

Maar 14, tjonge, da's inderdaad een academisch gevalletje ;)
Sterkte de zevende (en in je beugeltijdperk :') ) maar dan heb je ook wat!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 18:22

Tja,, als ik op me weetikveelste eindelijk klaar ben met alles en niet net als bij me zus weeer extra tanden komen...
wat een gedoe he? :+

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:51

X_Michelle_X schreef:
Evelyne79 schreef:

en dat gaat prima?

Ik zie egt op tegen de operatie. omdat ik er nu absuluut geen last van heb, en dan waarschijnlijk wel.. :(

Wees blij dat je geen pijn heb, ik had een ontstoken verstandskies, en heb bijna 1.5 maanden! moeten wachten tot ik geholpen kon worden. Mijn normale tandarts deed het niet. Ik kon naar curacao maar daar was 2 maanden wachttijd, en de tandarts die het hier doet, had een triple bypass operatie in Columbia. Tandarts had pijnstillers voorgeschreven en dat hielp niet, ze stond er zelf verbaad over, zon pijn had ik, nou dan wil je wel.

(uiteindelijk heeft mijn tandarts dus de andere tandarts zijn bed uitgesleurt, en kwam hij heel even naar de pratijk om even 10 minuten mijn kies eruit te trekken, iets van 4 dagen na zijn operatie, ik zag zijn verse littekens nog zitten onder zijn blouse, arme man... :(:) )

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 18:53

Hackie schreef:
Evelyne79 schreef:

en dat gaat prima?

Wees blij dat je geen pijn heb, ik had een ontstoken verstandskies, en heb bijna 1.5 maanden! moeten wachten tot ik geholpen kon worden. Mijn normale tandarts deed het niet. Ik kon naar curacao maar daar was 2 maanden wachttijd, en de tandarts die het hier doet, had een triple bypass operatie in Columbia. Tandarts had pijnstillers voorgeschreven en dat hielp niet, ze stond er zelf verbaad over, zon pijn had ik, nou dan wil je wel.

(uiteindelijk heeft mijn tandarts dus de andere tandarts zijn bed uitgesleurt, en kwam hij heel even naar de pratijk om even 10 minuten mijn kies eruit te trekken, iets van 4 dagen na zijn operatie, ik zag zijn verse littekens nog zitten onder zijn blouse, arme man... :(:) )[/quote]

Ill,, wel vreselijk aardig dat ie t dan tog even heeft gedaan voor jou!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:33

Ik ben trouwens vandaag geopereerd 7 tanden d'r uit gehaald i.pv. 8, 1 lukte egt niet! Bij 1 tand konden ze net wel, maar dan moesten ze die zenuw aan de kant doen. gedaan, en toen is ie een beetje beschadigd. Nu heb een tijdelijk geen gevoel in de linkerkant van mijn lip en die lip is ook nogeens dik. dat kan dagen, weken of maanden duren!!! ( ik heb wel tegen me ma gezegt dat ik pas naar school ga als m'n lip ook weer normaal is ik vertelde het voordat de kaakchirurg zei hoelang t kon duren, toen zei me moeder dat dat goed was... )

Verder met alle medicijnen weinig last gelukkig!