Hoe wil je later WEL dood gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:43

(Zo goed als) pijnloos en liefst nog snel ook.
Als dit niet mogelijk is, omdat ik bijvoorbeeld ernstig ziek ben, dan hoop ik op een moment dat ik zelf nog toerekeningsvatbaar ben voor euthanasie te kunnen kiezen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:47

shilady schreef:
Ik wil dood als ik 60 ben dan heb ik het wel gezien
liefst aan een hartstilstand ofzo

Ben totaal geen zeikerd maar vind dit wel heftig om te lezen aangezien mijn vader maar 61 heeft mogen worden terwijl hij nog zoveel wilde. 60 is jong, dat besef je tegen die tijd pas echt. Maar jij zal er vast je reden voor hebben en dat respecteer ik.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:50

xBiondaa schreef:
mltex schreef:
In mijn slaap zonder pijn/stress/ziekte, en dat boven alles. Bij wijze van morgen ipv een lange lijdensweg op hoge leeftijd

Zoals bovenstaande quote. :D

Waarneer ik oud ben en een fijne herrinering heb aan 'vroeger' zonderlijdens weg, lekker in mijn slaap. :)

Ja, ook hetzelfde...
Zoals de TS zei, wel een confronterend onderwerp...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:57

Dan maar gewoon rustig in mn slaap oid, of gewoon 'ineens'. Pijnloos in ieder geval, ik ben niet bang van de dood, wel van pijn.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:01

zolang het maar pijnloos gaat is het voor mij goed..
ziekte maakt me niet uit,, maar geen lijdensweg :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:46

Marrjjollein schreef:
Ja, ook hetzelfde...
Zoals de TS zei, wel een confronterend onderwerp...

De reden dat ik het vroeg, is dat ik het idee heb dat voor veel reagerenden in andere topics, maar ook vooral voor artsen, levensverlenging vaak boven levenskwaliteit wordt gezet. Misschien zonder bij na te denken, maar misschien ook uit angst ooit eens dood te gaan.
Daarom vond ik de reactie van SusanH heel interessant om te lezen. Hoe fijn zou het zijn als je niet bang hoeft te zijn om dood te gaan :j !

Colorado

Re: Hoe wil je later WEL dood gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:13

In mijn slaap, d.m.v. een fataal ongeluk(direct fataal uiteraard) of terwijl ik iets aan het doen ben wat ik leuk vind, dan maakt het niet uit hoeveel pijn ik heb, zolang die pijn maar kortdurig is en ik tot dat moment gewoon alles heb kunnen doen. Ik zie mezelf niet wegrotten in een of ander tehuis :n

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:18

Maakt me weinig uit. Ik zou niet willen overlijden in m'n slaap, ik zou er naar toe willen leven, desnoods met pilletje, gedag zeggen tegen famlilie, vrienden, afscheid, etc.
Ik zou liever een ziektebed willen dan in 1 keer weg, tevens vind ik het vaak ook interesant hoeveel pijn een mens kan hebben en verdragen. Maar op een gegeven moment is het overigens ook genoeg, denk ik hoor.

Tevens zou ik ook niet oud willen worden. Ik wil niet mee maken dat je aftakelt, dat je lichaam minder wordt, dan maar in 1 keer voorbij.
Lijkt me niks ergers dan met een loopstok in de supermarkt boodschappen te doen. Of in een verzorgingshuis te komen, lijkt me vreselijk.

Ik heb altijd geroepen ; 40 en niet ouder. Misschien schroef ik daar wel 10 jaar bij, maar liever niet veel ouder !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:21

Ik hoop toch dat ik oud wordt, maar niet te oud.
En dat ik gezond blijf, overlijdt in mijn slaap.
Maar hoeveel mensen hebben dat geluk?! ...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:22

Lena01 schreef:
Maakt me weinig uit. Ik zou niet willen overlijden in m'n slaap, ik zou er naar toe willen leven, desnoods met pilletje, gedag zeggen tegen famlilie, vrienden, afscheid, etc.
Ik zou liever een ziektebed willen dan in 1 keer weg, tevens vind ik het vaak ook interesant hoeveel pijn een mens kan hebben en verdragen. Maar op een gegeven moment is het overigens ook genoeg, denk ik hoor.

Tevens zou ik ook niet oud willen worden. Ik wil niet mee maken dat je aftakelt, dat je lichaam minder wordt, dan maar in 1 keer voorbij.
Lijkt me niks ergers dan met een loopstok in de supermarkt boodschappen te doen. Of in een verzorgingshuis te komen, lijkt me vreselijk.

Ik heb altijd geroepen ; 40 en niet ouder. Misschien schroef ik daar wel 10 jaar bij, maar liever niet veel ouder !

40 of 50?! Mijn god. Aan wat voor een toekomst bouw je dan nu? :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:35

Ik hoop dat ik mag overlijden in volle bewustzijn en niet gedrogeerd van de medicatie of in een psychische toestand waarin ik niet meer helder kan denken.
Dit mag zijn met familie en dierbaren maar alleen is ook prima, als ik er maar 'vrede' mee heb.

De dood is volledig onregiseerbaar, ook al doen we in sommige situaties zo ons best...het komt zoals het komt en als mijn tijd aangebroken is, hoop ik maar dat ik er klaar voor ben.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:18

Oud lijkt me helemaal niet erg(40, 50 is imo trouwens ook helemaal niet oud := ), lelijk en gerimpeld worden vind ik eigenlijk helemaal niet lelijk. Ik vind mijn oma's allebei erg mooi zelfs! Mijn overgrootoma niet meer, die is ook nog onder de 90, maar die leeft gewoon al jaren niet echt meer, zit 24/7 in huis en als ze praat gaat het alleen over vroeger, en dan ook steeds hetzelfde. Haar lichaam heeft het ook helemaal gehad. Moet wel zeggen dat ze sinds ze in het bejaardentehuis zit behoorlijk opknapt. Zolang ik mezelf kan wassen en mezelf kan bewegen wil ik niet dood trouwens hoor. Zo'n bejaardentehuis is zo erg nog niet. Je hebt een eigen keuken en douche en wc(daar in ieder geval) en als je alles zelf kan mag je alles zelf doen. En alle oudjes zitten heerlijk te babbelen overal en zitten in de buurt van een redelijk leuke, kleine wel, winkelstraat. Ze kunnen dus van alles doen. Nee, mij lijkt het heerlijk, aanspraak wanneer je het wil en wanneer je het niet wil hoeft het ook niet!

Je bent zo oud als je je voelt zeg ik altijd maar :D

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:43

snel en pijnloos. De dood komt vaak op het moment dat het moet komen. heb er ook totaal geen problemen mee, ben er ook niet bang voor. oud worden lijkt me niet vervelend mits dat ik geen kasplantje word. wil altijd onafhankelijk blijven van anderen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:51

hoe ik hoop te gaan is in de armen van de man waarvan ik altijd zal zou houden.
ook al gaan zijn we uit elkaar, al zouden we ruzie krijgen.
hij heeft mij het leven in laten zien de waarde en het geluk
geen pijn maar snel
geen benauwd naar adem happen.
geen lijdens weg
maar weten vandaag is het je laatste dag hoeft voor mij ook niet.
en het liefst dat ik terug kan kijken naar een leven vol plezier

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:55

Ik wil dood wanneer ik niet meer de dingen kan doen die ik zelf wil doen. Zoals wandelen etc. Ik wil niet overal hulp bij hebben.

Ik hoop een jaartje of eind 80 :+

Hoe ik zou willen overlijden? Mja, zolang het maar niet te pijnlijk is en ik zou graag afscheid van mijn familie willen nemen.

Vlak voordat mijn opa overleed op 61 jarige leeftijd aan kanker (hij had gekozen voor euthenasie) zei mijn opa tegen mij:
Iedereen wilt oud worden, maar niemand wilt oud zijn

Wijze woorden die ik nooit meer zal vergeten :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:59

gewoon in mijn slaap, zodat ik niks merk en zonder enge ziektes etc.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:01

Axel_Clauw schreef:
Ik wil dood wanneer ik niet meer de dingen kan doen die ik zelf wil doen. Zoals wandelen etc. Ik wil niet overal hulp bij hebben.

Ik hoop een jaartje of eind 80 :+

Hoe ik zou willen overlijden? Mja, zolang het maar niet te pijnlijk is en ik zou graag afscheid van mijn familie willen nemen.

Vlak voordat mijn opa overleed op 61 jarige leeftijd aan kanker (hij had gekozen voor euthenasie) zei mijn opa tegen mij:
Iedereen wilt oud worden, maar niemand wilt oud zijn

Wijze woorden die ik nooit meer zal vergeten :)

wauw dat is wel goed gezegt zeg,..daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan..
iig nog gecondoleerd!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:06

in mijn slaap, smorgens dood wakker worden

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:06

Evelyne79 schreef:

als je dood bent kun je niet meer wakker worden :') :(:)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:09

In m'n slaap, zonder pijn/angst etc. :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:11

_Bitje_ schreef:
Evelyne79 schreef:

als je dood bent kun je niet meer wakker worden :') :(:)

Dat snap ik, maar daar bedoel ik mee dat ik in mijn slaap wil overlijden, dat je smorgens als je normaal zou ontwaken je laatste adem al uitgeblazen hebt, dood wakker worden dus

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:17

ik hoef niet per se 90 te worden. als ik vanaf mn 60 ziek zou worden, dan is het voor mij ook goed.
wel zou ik de moeite willen nemen om een wilsbeschikking op te stellen omdat ik enkel ten alle prijze wil voorkomen dat ze me bepaalde behandelingen in geval van nood nog zouden geven. reanimeren bij een hartstilstand zou ik als ik bejaard ben niet meer willen en zeker sondevoeding en dergelijke wil ik niet. euthanasie kan ook een optie zijn als het echt welletjes geweest is.
in elk geval mag het voor mij stoppen wanneer ik nog bij kennis ben en niet wanneer ik weggekwijnd ergens achter een raam zit te staren. nog liever als kranige oma door een auto overreden worden en een paar pijnlijke uren voor mn dood, dan jaren hulpbehoevend en totaal dementerend in een verzorgingsinstelling en in mn slaap uiteindelijk de geest geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:31

Ik hoop dat ik het zelf voel aankomen... zodat ik nog afscheid kan nemen van mijn kinderen en ze niet later denken 'had ik nog maar'... dan natuurlijk op een mooie leeftijd, ergens tussen de 80 en de 100.

En dan gewoon zo'n 'het is goed zo' moment en rustig wachten op de dood... zoals de indianen vroeger deden, maar dan wat luxer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:34

Urielle schreef:
In mijn slaap, met het gevoel dat mijn leven ook 'klaar' is.

Wat mooi gezegd... Ik zou het ook op die manier willen, liefst van al met mijn man erbij, en eventueel de kinderen.

Als mijn man ooit voor mij sterft, zal het niet lang duren eer ik ga. Dat weet ik nu al omdat ik een gigantisch emotioneel persoon ben bevestigd door een psychologe, ik heb geen sterk hart :Y)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:39

Ik hoop dat ik rustig sterf in mijn slaap, net als mijn opa. Niet gillend en in paniek als de mensen die met hem meereden in de Panda :)

Just kidding, ik wil niet rustig in mijn slaap gaan. Ik wil het vantevoren weten en alles afgewerkt hebben. Klaar zijn met leven en de woorden die nog gezegd moeten worden zeggen. Ik wil niet dood zijn en denken "jeetje, zou die en die wel weten hoeveel ze voor me betekend heeft"? Tuurlijk moet je dat altijd ieder moment op orde hebben, maar dat is gewoon de realiteit niet.