Bloed te kort!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:30

MyHorseGirl schreef:
Ik zou best bloed willen doneren, zeker als ik daar iemand mee zou kunnen helpen. Alleen die naald... Als ik er al 1 op TV zie ga ik al bijna van mn stokje..

niet naar kijken :P , je kan het miss ook wel zeggen dat je naalden
niet zo fijn vind , dan houden ze daar rekening mee!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:33

ashley1 schreef:
Maar als er zo'n tekort aan bloeddonoren is, is het toch juist wrang dat mensen die willen geven, niet mogen, puur op het feit dat er ooit wel eens een ziekte is geweest in dat land (toen woonde mijn moeder trouwens volgens mij al lang in nederland, ze was 9 toen ze hier kwam en ze is nu 47) waar ze zelf nooit mee in contact is geweest?

Ik denk dat ze het risico niet willen nemen, aangezien de meeste mensen die het
bloed krijgen heel kwetsbaar zijn en stel er zit toch nog wat in het bloed wat
over het hoofd is gezien dan kan je de patiënt daar nog meer mee schaden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:35

Citaat:
Suuzepuus, ben je al eens getest? Want dan hebben ze waarschijnlijk van jou bloedgroep 'genoeg' op voorraad.

nee, ik heb 2 keer een oproepkaart ingestuurd en een keer een mail gestruurd. maar heb helaas niks meer van ze gehoord. ze wetn dus niet welke bloedgroep ik heb!

nikolletje

Re: Bloed te kort!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:36

hmm dat is idd raar, misschien even bellen? Misschien dat je kaart is 'kwijtgeraakt'?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:37

ik vroeg me af of je ook bloed mag doneren als je diabetes type 1 hebt?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:38

nikolletje schreef:
hmm dat is idd raar, misschien even bellen? Misschien dat je kaart is 'kwijtgeraakt'?

tja, zou ik kunnen doen. maar eigenlijk ben ik er wel een beetje klaar mee. heb het 3 keer geprobeerd!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:39

Ik ben bloeddonor en ik wil het ook zeker aanraden. Het is kost je ongeveer 3 uur per jaar en je kan er heel veel mensen blij mee maken.
Je krijgt inderdaad een check up voor je mag deelnemen dus je weet ook gelijk dat je gezond bent.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:40

Ik ben wel bloeddonor maar in de 1,5 jaar dat ik bloeddonor ben ben ik nog maar 1x opgeroepen (en toen heb ik af moeten zeggen ivm vakantie) }:0 Ik heb o-positief dus lijkt me toch wle een gewilde bloedgroep.....

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:46

gamblerlover schreef:
Ik probeer dus al tijden donor te worden. Bij ons in de omgeving komt er eens in de zoveel maanden in een buurthuis een dag waar je kunt doneren. Echter.. Zijn deze dagen vaak onder kantooruren... daardoor kan ik dus niet ivm mijn werk... Erg jammer, want ik wil graag doneren..

Bloeddonatie mag gewoon in de baas zijn tijd hoor... Dat kun je gewoon bespreken op je werk :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:52

Als je kunt en mag doneren ben ik er alleen maar heel erg voorstander van. Vind het ook erg jammer dat ik niet mag geven...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:00

Wat ik alleen niet snap van de arts als hij al van te voren verwacht dat je broertje bloed nodig heeft en er misschien niet is. Nu je broertje al bloed van zichzelf laat geven om dan na de operatie weer terug te rkijgen hij krijgt er dan wat epo injecties er bij om zelf weer sneller bloed aan te maken. Ten minste dit doen ze bij ons in het ziekenhuis wel maar misschien is het heirvoor nu al te dicht op de operatie.

Groetjes Genja

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:06

Ik ben ook donor.

Nu is het hier altijd op zondagochtend en dan ben ik meestal aan het werk (of ik moet s'middags werken).
Als ik niet werk krijg ik geen geld (ik heb ook geen vakantiedagen).

Ik kies er dan toch voor om te werken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:26

Ik heb er ook aan zitten denken, maar werd afgeraden door de huisarts. Of afgeraden, ik mocht het niet.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:50

Ik doneer iedere keer braaf bloed :)
Heb O-negatief dus iedereen met elke bloedgroep kan mijn bloed ontvangen.

Ik hoop dat jullie iets voor je broertje kunnen doen!

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:39

lesilla schreef:
Te weinig bloed heeft te maken met te weinig rode bloedcellen, één van de redenen is ijzertekort, maar kan ook b12 zijn of bloedverlies bij een operatie.

Ik ben al heel wat jaren bloeddonor en sinds 2009 plasmadonor. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er te weinig bloed is voor je broertje, ik de3nk eerder dat hij ook bloedarmoede heeft. Daar wordt je ook heel moe van. Trouwens is een tekort aan B12 niet per definitie bloedarmoede... Ik heb ook een tekort aan vitamine B12 en krijg hiervoor regelmatig een injectie, maar ik mag gewoon plasma blijven geven.

genja schreef:
Nu je broertje al bloed van zichzelf laat geven om dan na de operatie weer terug te rkijgen hij krijgt er dan wat epo injecties er bij om zelf weer sneller bloed aan te maken. Ten minste dit doen ze bij ons in het ziekenhuis wel maar misschien is het heirvoor nu al te dicht op de operatie.

In principe heb je het bloed dat wordt afgenomen al de volgende dag weer volledig aangemaakt. Ik kan me echter voorstellen dat ze bij iemand die binnenkort een operatie moet ondergaan geen risico willen nemen voor zijn gezondheid en ook voor die van anderen en daarom geen bloed zullen afnemen.

ashley1 schreef:
Beetje jammer voor de bloedbehoevende mensen denk ik zo.
Ze kunnen haar toch testen om te zien of haar bloed veilig is?....maarja, het is niet anders..

Sommige ziektes zijn moeilijk te detecteren, daarnaast ... zelfs al is de kans minimaal dat een ziekte wordt overgedragen via het bloed... dan willen ze die bij sanquin niet lopen. Verbeeld je je eens in... krijg je bloed om beter te worden, kom je uiteindelijk met een andere ziekte te zitten.

Als laatste vind ik dat je mensen niet moet verplichten om bloed te geven, maar misschien is het wel een idee om mensen te verplichten er goed over na te denken. Misschien door iedereen na zijn 18e een brief over donorschap toe te sturen die verplicht moet worden ingevuld en evt. na een jaar of 10 opnieuw zo'n brief (mensen staan dan ook weer anders in het leven en hebben er een andere kijk op).

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:48

Ik weet van iemand die bloed geeft dat je al heel snel niet aande voorwaarde voldoet bijvoorbeeld door lage HB of alleen al door Italie rijden met de auto was een reden dat je geen bloed mocht geven.

Kan daardoor zelf ook geen bloed geven.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:58

IK heb net ook zitten kijken. zou het ook graag doen. Maar zit net dit stukje te lezen op de site:

Vanwege mijn werk loop ik een risico op besmetting met een virus. Is dat een probleem?
Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen die werken met drugsverslaafden en mensen die werken met dieren, maar ook voor verpleegkundigen en artsen. Deze personen zijn welkom als donor, maar na een ‘prikaccident’ of een ‘bijtaccident’ wordt de donatie een jaar uitgesteld. Overleg bij twijfel met een arts van de bloedbank

Laat ik nou net 3 weken geleden flink gebeten te zijn door een kat in mijn vinger. ( wat overigens nog steeds niet helemaal over is)
Dus moet voorlopig nog even wachten.

Edit: kleine toevoeging
Laatst bijgewerkt door Lot1987 op 05-08-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:04

Ik hoor anders hier wel vaker spotjes op de radio van sanquin hoor.
Ben zelf geen bloeddonor want dat lijkt me echt onprettig.
Mijn moeder is het wel, broer heeft het 1x gedaan maar werd er zo slap van dat hij niet meer mocht.
Ik ben echter wél orgaandonor.
En die wet die ze er destijds voor wilden maken (standaard orgaandonor tenzij je aangeeft dat niet te willen zijn) mogen ze van mij wel doorvoeren!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:11

Ik ben ook donor, en ga ook altijd als ik een oproep krijg. Kreeg er toevallig gister weer 1, alleen ik ben net 1 week terug uit Italie. Dus even de plek doorgegeven waar ik zat, werd ik gebeld hoe we daarheen waren gegaan. Kwam er op neer dat ik nu 4 weken uitstel heb, omdat ik in Italie ben geweest, best jammer!

Ik hoop dat je broertje de operatie toch goed doorkomt, en dat het allemaal meevalt achteraf.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:28

Ik heb me net aangemeld. Had er al eerder over gedacht. Ik ben zeer makkelijk te prikken en heb totaal geen problemen met naalden/bloedafname.

Je topic levert nog donoren op ook! :D

Veel sterkte en beterschap voor je broertje.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:29

Hoe gaat dat eigenlijk die oproep in nederland.
Hier moet je gewoon naar het ziekenhuis waar ze een centrum hebben, of kijken wanneer ze dicht n de buurt zijn.
Oproepen gebeurt hier niet tot zelden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:31

Ik heb er vorig jaar naar gekeken toen ik bij Almelo woonde maar toen was het niet echt in de buurt, zal eens kijken of het hier makkelijker is.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:32

Je kunt op die site een postcodecheck doen en dan zie je het dichtstbijzijnde afname punt :)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:32

tja ik mag het niet geven, en heb nota bene een zeldzame bloed groep.

Maar dat is omdat ik zelf een keer vanwege bloedarmoede bloed heb gekregen, en als je eenmaal bloed heb gekregen mag je het zelf niet meer geven, terwijl ik het heel graag had willen doen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:34

Ik heb me al een hele tijd geleden opgegeven als bloeddonor, maar ik ben nooit gebeld voor een afspraak. Nu eerst maar weer een mail gestuurd om te vragen waarom niet. Ik hebn O-, dus dat willen ze wel graag hebben.