lesilla schreef:Te weinig bloed heeft te maken met te weinig rode bloedcellen, één van de redenen is ijzertekort, maar kan ook b12 zijn of bloedverlies bij een operatie.
Ik ben al heel wat jaren bloeddonor en sinds 2009 plasmadonor. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er te weinig bloed is voor je broertje, ik de3nk eerder dat hij ook bloedarmoede heeft. Daar wordt je ook heel moe van. Trouwens is een tekort aan B12 niet per definitie bloedarmoede... Ik heb ook een tekort aan vitamine B12 en krijg hiervoor regelmatig een injectie, maar ik mag gewoon plasma blijven geven.
genja schreef:Nu je broertje al bloed van zichzelf laat geven om dan na de operatie weer terug te rkijgen hij krijgt er dan wat epo injecties er bij om zelf weer sneller bloed aan te maken. Ten minste dit doen ze bij ons in het ziekenhuis wel maar misschien is het heirvoor nu al te dicht op de operatie.
In principe heb je het bloed dat wordt afgenomen al de volgende dag weer volledig aangemaakt. Ik kan me echter voorstellen dat ze bij iemand die binnenkort een operatie moet ondergaan geen risico willen nemen voor zijn gezondheid en ook voor die van anderen en daarom geen bloed zullen afnemen.
ashley1 schreef:Beetje jammer voor de bloedbehoevende mensen denk ik zo.
Ze kunnen haar toch testen om te zien of haar bloed veilig is?....maarja, het is niet anders..
Sommige ziektes zijn moeilijk te detecteren, daarnaast ... zelfs al is de kans minimaal dat een ziekte wordt overgedragen via het bloed... dan willen ze die bij sanquin niet lopen. Verbeeld je je eens in... krijg je bloed om beter te worden, kom je uiteindelijk met een andere ziekte te zitten.
Als laatste vind ik dat je mensen niet moet verplichten om bloed te geven, maar misschien is het wel een idee om mensen te verplichten er goed over na te denken. Misschien door iedereen na zijn 18e een brief over donorschap toe te sturen die verplicht moet worden ingevuld en evt. na een jaar of 10 opnieuw zo'n brief (mensen staan dan ook weer anders in het leven en hebben er een andere kijk op).