weer naar de sportschool, wie ook!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:03

Ligt er heel erg aan op welk apparaat ik sta.
Op de fiets blijft mijn hartslag zo ongeveer tussen de 120 en de 150, maar op de crosstrainer schiet hij zo naar 180 :=
Maar ik heb sowieso een hoge hartslag, ook in rust..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:05

Heb je een schema? En met wat voor doel sport je?
Fietsen tussen 120 - 150 is al een groot verschil namelijk. Laat staan het crossen op 180.

Wat is jouw maximale hartslag en waar ligt je omslagpunt?

Edit: Niet alleen je max. is belangrijk bij het bepalen van de trainingsintensiteit, wanneer je je rusthartslag weet kun je je trainingshartslag nauwkeuriger berekenen.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 12-08-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Re: weer naar de sportschool, wie ook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:08

Ja dat klopt, maar dat komt omdat het fietsen de eerste 10 minuten een warming up is, en daarna versnel/verzwaar ik nog een kwartier.

Ik heb al die gegevens vorig jaar gemeten met mijn opleiding, maar dat was niet helemaal professioneel. Ik wil volgende maand een volledige check-up laten doen bij de sportschool (staan ook aangeschreven als medisch sportcentrum) waarbij maximale hartslag, omslagpunt, verzuringspunt, hartslagfrequentie, ademhalingsfrequentie en dergelijke worden gemeten. Dan krijg ik een schema voor een half jaar en vindt daarna opnieuw de check-up plaats.

Ik sport met een schema, wil zowel conditie verbeteren als spieren opbouwen. Maar heb wel een vrij licht schema in verband met spier- en gewrichtsklachten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:09

Voor conditieopbouw sport je inderdaad op een hogere hartslag dan als je doel vet verbranden is. Dan is crossen bij 180 niet zo gek (afhankelijk natuurlijk weer van je maximale hartslag).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:26

Charaz schreef:
Rond welke hartslag zitten jullie gemiddeld met de cardio ?

Op mijn trainingsdagen dat ik in zone 3 (50 om 50 zeg maar) sport fiets ik bij een hartslag van 160 en loop ik bij een hartslag van 176. Dit is voor mij intensieve duurtraining. Mijn maximale hartslag is 194, mijn rusthartslag is 71 en mijn omslagpunt ligt op 188. Dit doe ik 3x in de week met altijd een dag er tussen (voor de supercompensatie ;) )

De andere dagen train ik op een lagerpitje (zone 2) om mijn lichaam de tijd te geven om te herstellen.
Dan loop ik bij een hartslag op 150 en fiets ik tot 141. Op deze dagen is het extra belangrijk dat ik er niet bovenkom om niet teveel van mijn lichaam te vragen.

Als ik veel gesport heb, hou ik daarna ook altijd mijn ochtendhartslag goed in de gaten om te kijken hoe mijn herstel is.

Maar goed, hartslagen zijn heel persoonlijk en hangen nauw samen met je conditie. Dus het zegt veel voor mij, maar jij hebt er eigenlijk niks aan om met jezelf te vergelijken. Toen ik namelijk begon met sporten had ik een maximale hartslag van 175 en 92 in rust. Het bereik was toen veel kleiner en was sporten zoals ik nu doe onverantwoord geweest (en niet eens vol te houden).

Edit:
Even een aanvulling over de verschillende zones:
Zone 1: 100% vetverbranding, nauwelijks effect op de conditie
Zone 2: 75% vet en 25% suikerverbranding, licht trainingseffect
Zone 3: 50% vet en 50% suikerverbranding, relatief beste effect
Zone 4: 25% vet en 75% suikerverbranding, goede conditietraining

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:39

ik ga ook eindelijk beginnen met fitnissen. ik heb maandag een proefles en als dat bevalt kan ik me inschrijven. ik krijg dan ook een persoonlijke trainer haha :P moeten toch echt wat kilo's af. niet dat ik te zwaar ben, maar ik kan dus geen strakke t shirts meer aan. en mijn conditie mag ook wel wat hoger zijn :P

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:31

Ik zit nu zowel op de fiets, crosstrainer als loopband altijd tussen de 110 en 130 in, vrij laag dus.
Dit is dus goed voor de vetverbranding maar weinig effect voor de conditie als ik je zones goed begrijp?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:19

Ik wil maandag weer gaan beginnen en dan vooral conditie en ik wil zumba gaan doen lijkt me onwijs leuk.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:49

Zumba is echt een aanrader, is echt heel erg leuk.
Ik ben 2 maanden geleden weer begonnen met sporten. Resultaat tot nu toe: 8kg afgevallen.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:48

Ja! Al best een tijdje lid, maar ga niet zo vaak! of geen tijd, of geen zin! maar toch als ik er ben altijd met een goed gevoel weer vandaag! :)

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:21

Ik ben gister geweest was wel even lekker, moet alleen even kijken wat voor trainingschema ik ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:18

ik heb om 2 uur een proefles :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:47

ik heb net een uurtje proefles gehad :D is echt goed bevallen. eerst 12 minuutjes op de fiets, daarna 10 minuutjes buikspieren, daarna 10 minuutjes op de crosstrainer, 10 minuutjes rennen en als laatste 6 minuutjes op zo'n schaats ding :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:17

Laatst bijgewerkt door Charaz op 17-08-10 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:30

Wauw wat een geweldig topic.. laat ik mijn sportschoolabo nu ook al een half jaar niet meer gebruikt. hebben.. wilde gister gaan.. maar lag zo lekker te niksen op de bank.. dat ik toch maar weeer niet ben gegaan..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:47

Charaz, heftig inderdaad.. Het ging al erg lang niet goed met haar, aan haar berichten te zien..

Ik ben vanmorgen voor het eerst geweest, wezen spinnen. Ik werd onderweg een paar keer misselijk, maar het uur afgemaakt. Volgende keer wil ik beter meedoen. Morgenavond ga ik samen met mijn vriend, even kijken welke les dat wordt.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:50

wat leuk
ik ben sinds kort ook begonnen. Vriend wou weer is voor de zoveelste keer lid worden dus ik dacht dan doe ik mee
heb eerst een abb voor 1x in de week.
Moet zeggen t bevalt me goed. Ben zondag voor het eerst op een ander apparaat geweest weet niet hoe t heet maar dan loop je en je armen hou je vast aan twee stangn die ook mee bewegen.
Had me er op verkeken dacht dat doe ik wel even hahaha. na 10min was ik helemaal dood.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:54

Steppen bedoel je! Haha.

Volhouden en regelmatig gaan,. dat helpt.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:56

Laatst bijgewerkt door ecyoj op 18-08-10 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:57

ik kom ook even binnenvallen...
@ecyoj: haha... je bedoelt waarschijnlijk een crosstrainer. Geweldig apparaat, je traint er je hele lichaam mee (als je het goed doet). Ik heb er inmiddels een thuis staan en sta regelmatig een half uurtje op dat ding te zweten.

Ik wil binnenkort ook weer een abonnementje voor de sportschool aanschaffen. Tot voor een jaar geleden sportte ik vrij fanatiek voor mijn doen. Drie keer per week anderhalf tot twee uur cardio, fitness en groepslessen (body attack, behoorlijk zwaar maar heerlijk om te doen). Ik maakte altijd gebruik van een hartslagmeter. Erg handig omdat je dan tijdens je training kan kijken of je op het juiste niveau bezig bent. Ik trainde op 70 tot 80% van mijn max. hartslag. Dat schijnt goed te zijn voor vetverbranding en het opbouwen van conditie.
Laatst bijgewerkt door Hahaatje op 18-08-10 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:58

Ja had wel een voldaan gevoel. Maar ging daarna maar ff wat zittends doen haha.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:40

Crosstrainer vind ik ook altijd een heftig cardio-apparaat haha, zelfs toen ik al een half jaar dat ding gebruikte :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:17

Nou ik had me zo goed voorgenomen om paar weken terug weer te beginnen maar daar is door omstandigheden niks van gekomen...

Maar...

Ik heb mijn spullen bij dus ik ga vanmiddag voor t eerst weer aan de slag...
Wil 1 tot 1,5 uur sporten en even zonnebanken.
Komende maand vooral veel cardio voor mijn conditie en buikspieroefeningen, daarna woon ik wat dichter bij de sportschool en is het makkelijker om ook groepslessen te gaan volgen...

Ik hou jullie op de hoogte!!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:06

Ik meld mij ook even! :D

Ik ga ongeveer 5 tot 6 dagen in de week naar de sportschool.
Train niet iedere dag even hard. Doe iedere keer natuurlijk cardio en om de dag krachttraining.

Mijn max. hartslag zou 202 moeten wezen als ik het rekensommetje zou moeten geloven.

Ik begin meestal met 3000 m roeien op level 6 en moet daarbij van mijn trainer tussen de 13 en 15 minuten blijven. Hartslag hiervan weet ik niet, ben wel van plan om een hartslagmeter te kopen, maar nog even geen geld voor.

Daarna 10 minuutjes op de crosser op level 4. In het begin ligt mijn hartslag rond de 165 van het roeien en zakt langzaam aan af naar 110.

Dan pak ik de fiets, 10 minuutjes trappen op 140 watt en daarna nog 5 minuten op 150 watt. Dan ligt mijn hartslag wel rond de 185/190. Ik kom hier dan ook zeikenat vanaf :P

Nog eventjes 10 minuten op de loopband. Gradient op 3 en snelheid op 6,5 om even rustig aan te herstellen.

Als ik daarna nog kracht ga doen, doe ik meestal vooral armen en schouders en 4 sets van 20 herhalingen en alles op de 30 kg.

Ik kom er altijd zoooo voldaan en energiek vandaan, dat ik meteen weer zou willen :P

Weet iemand toevallig welke hartslag meters echt goed zijn? Ik bedoel, zoek wel meteen een goede :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:31

Nou ik ben wezen sporten!!! (ben best trots op mezelf...)

Wat ik vandaag heb gedaan:
13 min loopband
25 min crosstrainer
25 min fiets
13 min loopband

Buikspieren kwam ik niet meer aan toe, maar ik vind t niet slecht voor de eerste keer weer, heb goed op mijn hartslag gelet dus ben benieuwd of t helpt..

ga zo mijn paard nog even rijden...