de kwaliteit van seksuele voorlichting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:17

Fiffill schreef:
Ohhhh, dan kan ik zo bij vriendlief het bad in duiken. _O-

En anders voor de zekerheid toch maar even een schoenlepel meenemen? :')

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:18

Ik heb in de tweede de hele rambam gehad. Welke Soa's er bestaan, welke vormen anticonceptie je hebt, Coitus Interruptus *weet de naam zelfs nog xD* is niet betrouwbaar ivm met het voorvocht waar ook zaadcellen in kunnen zitten. Condoom over een plastic model *moesten toen onze eigen condooms meenemen, kwam ik aanzetten met een dingetje dat m'n moeder uit de la viste dat in 1997 al over datum was :').

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:18

_O- Ja, goed dat je 't zegt. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:19

Bij ons hadden ze ook een condoomcollectie met de raarste condooms (felle kleurtjes en uitstulpingen op de raarste plekken, er werd wel bij gezegd dat die voor het plezier waren en niet voor de veiligheid) dus die ging de hele klas rond :') en verder was iedereen meer bezig met condooms vullen met water na de les dan met de voorlichting. :+
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-07-10 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:19

Lianne84 schreef:
Fiffill schreef:
Je zult maar op het idee komen. :+

Je zult verbaast staan hoeveel van dit soort 'gevallen' op de eerste hulp terecht komen..
Denk aan bierflesjes in daarvoor niet bestemde lichaamsgaten, piercings aan elkaar (nee.. niet alleen tongpiercings), etc.. :+

Zus van vriendin werkt op eerste hulp en toen was er eens een meisje binnengekomen met eem mobiel in dr.. :)ddd wilde ze als vibrator gebruiken alleen toen kreeg ze hem er dus niet meer uit! _O-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:20

Waves schreef:
Bij ons werd er zelfs bij verteld dat je als jongen nooit je piemel in de stofzuigerslang moet stoppen,

Haha die heb ik ook gehad _O- :')

Dus er zijn toch nog een boel mensen die weinig tot geen voorlichting gehad...jammer vind ik dat. Als tieners seks willen hebben hou je hun toch de dag van vandaag niet meer tegen. Maar het zal wel een hoop "oh help, ben ik nu zwanger!" kunnen voorkomen denk ik...

Hier trouwens geen duffe stoffige condooms uit pakjes moeten halen ofzo. We hebben gastsprekers gehad, visueel materiaal (dus ook andere voorbehoedsmiddelen dan een condoom en een pil), powerpointvoorstellingen, tekenfilmpjes, dia's en gastsprekers. Er werd echt wel veel aandacht aan besteed en ik kan niet zeggen dat er op mijn school veel sl*tten rondliepen die met iedereen naar bed gingen omdat ze wisten hoe ze zich moesten beschermen. Eerder veel meisjes met een goede relatie die heel goed wisten hoe ze zich moesten beschermen. Ik geloof -als je naar Engeland kijkt- dat juist een taboe op seksuele voorlichting gooien het aantal tienerzwangerschappen en soa's doet stijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:24

H_Nalanta schreef:
Zus van vriendin werkt op eerste hulp en toen was er eens een meisje binnengekomen met eem mobiel in dr.. :)ddd wilde ze als vibrator gebruiken alleen toen kreeg ze hem er dus niet meer uit! _O-

Dan vraag ik me dus echt af wat voor model koelkast dat geweest is. Djiez, een paar vingers erbij en je haalt zo'n ding er toch zó weer uit?

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:24

Ik moet zeggen dat ik ook niet hoef te klagen over me voorlichting, maar ooh wat hoor je soms een stomme dingen!!

Idd van het "als je nog niet ongesteld geweest bent kun je niet zwanger worden" enzo....

Dat snap je toch niet

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:26

Wij hebben in de 2e alles gehad, maar toen was ik 14 en dat was echt wel een beetje laat. Denk dat ik alles wel wist rond mijn 9e, moeder vond het belangrijk dat ik dat soort dingen gewoon wist. Op de basisschool heb ik er niks over gehad (was ook een christelijke basisschool).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:27

Ibbel schreef:
H_Nalanta schreef:

Dan vraag ik me dus echt af wat voor model koelkast dat geweest is. Djiez, een paar vingers erbij en je haalt zo'n ding er toch zó weer uit?

Ik vind het al knap dat dat ding er uberhaupt ingleed, ik krijg nog geen eens een tampon in! :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:28

Fiffill schreef:
Bij ons hadden ze ook een condoomcollectie met de raarste condooms (felle kleurtjes en uitstulpingen op de raarste plekken, er werd wel bij gezegd dat die voor het plezier waren en niet voor de veiligheid) dus die ging de hele klas rond :')

Toen ik 16 was zijn we naar een tentoonstelling geweest over seksuele voorlichting in de bioscoop.

Een heel leuke dag overigens. Leuke tekenfilmpjes (écht hilarisch maar ook educatief :') ) over seks, veel dingetjes om te bekijken ofzo (knopjes die als je ze indrukte het geluid nabootsen van een kikker/leeuw/aap...als die seks heeft :') ). Op het einde kreeg iedereen een gratis condoom. Omdat het volgens de docent makkelijker zou zijn dat hij de condooms zou bijhouden en uit de delen in de klas. Ondertussen griste hij er voor zichzelf ook nog een heleboel uit de doos die hij in alle zakken stopte die hij maar kon vinden. Het was bijna eigenlijk genant om te zien, de condooms vlogen hem zowat uit zijn broekspijpen.

Enkele maanden later hebben we toch maar een andere leerkracht aangesproken met de vraag of die ook eens vriendelijk doch dringend aan die leerkracht wilde verzoeken om nu eindelijk eens onze condooms te geven :+ . Toch nog gekregen uiteindelijk toen, we waren al bang dat ze allemaal opgebruikt zouden zijn.

Dat je geen andere dingen tussen de benen moet steken dan de dingen die daar speciaal voor bedoelt zijn dat is mij ook ingeramd :') .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:30

Marlous1991 schreef:
Idd van het "als je nog niet ongesteld geweest bent kun je niet zwanger worden" enzo....

Nou, daar zit wel een kern van waarheid is. Tenzij je toevallig nét 2 weken voor de allereerste ongesteldheid seks hebt, kun je inderdaad niet zwanger worden als je nog nooit ongesteld bent geweest. Ongesteldheid volgt nu eenmaal op een eisprong. Geen eisprong, geen ongesteldheid.
Wat meer een bakerpraatje is, is dat je niet zwanger kunt worden als je onbeschermd vrijt tijdens de ongesteldheid.

Ibbel

Re: de kwaliteit van seksuele voorlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:32

Overigens vraag ik me af of je als vrouw zin in/behoefte aan seks hebt, als je nog nooit ongesteld bent geweest. Pas als die hormonen die ook die eisprong veroorzaken aanwezig zijn, treden ook de lustgevoelens op.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:32

Helaas weet je niet wanneer je voor het eerst ongesteld gaat worden, dus door onbeschermde seks te hebben omdat je toch nog niet ongesteld bent, neem je evengoed altijd een groot risico :D . Al kan je inderdaad alleen maar zwanger geraken als je toevallig net ongesteld aan het worden bent.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:33

De voorlichting bij mij op school is altijd prima geweest, het kwam alleen een beetje laat voor ong. de hele klas. Wij kregen pas echt goede voorlichting in de 4e klas toen iedereen 15/16 jaar was. En dan de voorlichting zoals jij omschrijft, over de pil dat het tegen zwangerschap is maar niet tegen soa's, spiraaltjes, condooms, vrouwen condooms echt werkelijkwaar alles. Maar veel hiervan wist ik zelf al.

Ik denk zeker dat het voor een groot gedeelte met intresse te maken heeft, en dat ook een groot deel bij de opvoeding ligt. Hoe word er thuis over gesproken en verder mee omgegaan? Mijn ouders hebben nooit gezegd ik wil niet dat je seks hebt met die of die, die hebben alleen gezegd als je wat doet doe het dan veilig.

Misschien heeft het alcholgebruik onder jongeren er ook wat mee te maken? Alle hersencellen die afsterven :+

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:35

Ibbel schreef:
Overigens vraag ik me af of je als vrouw zin in/behoefte aan seks hebt, als je nog nooit ongesteld bent geweest. Pas als die hormonen die ook die eisprong veroorzaken aanwezig zijn, treden ook de lustgevoelens op.

In de vakantie heb ik ook een paar bladen gelezen zoals Girlz e.d. en ik stond echt versteld van sommige vragen van 10/11 jarige meisjes die vroegen of ze zwanger konden zijn zonder dat ze ongesteld waren enz.
Ik vraag me dan inderdaad ook heel sterk af of het echt op gevoel gaat of dat het meer een soort rage onder jongeren is om tegenwoordig vroeg seks te hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:35

als ik zo lees dan heb ik blijkbaar vroeger veel geluk gehad :+

wij hadden een leraar biologie die alles goed uitlegde tot het smagma aan toe :')
tevens had ik 2 ouders die heel erg vrij waren en ook alles duidelijk uitlegde, en snapte ik het niet dan kwam er rustig een film aan te pas _O-

maargoed anderzijds hadden ze weinig keus denk ik aangezien ik vrij vroeg al sexueel actief was :o :=
ben iig altijd voorzichtig geweest, nooit wat opgelopen of wat ook in die trand!

en het is ook een beetje je eigen verstand gebruiken
lijkt mij dat je je intresseerd voor hetgeen waar je mee bezig bent ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:36

Maar als je die verhalen in de Girlz leest dan ga je ook sterk twijfelen aan het waarheidsgehalte. :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:39

ikdoemaarwat schreef:
en snapte ik het niet dan kwam er rustig een film aan te pas _O-

Toch niet met het hele gezin samen gezellig op de bank "Lord of te strings" kijken? :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:42

xKatleentjex schreef:
Helaas weet je niet wanneer je voor het eerst ongesteld gaat worden, dus door onbeschermde seks te hebben omdat je toch nog niet ongesteld bent, neem je evengoed altijd een groot risico :D .

Nou ja, groot risico. Wat noem je een groot risico? Hoe groot is de kans dat je nét toevallig n*ukt 2 weken voor je allereerste ongesteldheid? Laten we zeggen dat als je 10 jaar bent die kans niet érg groot is :P

Bij gewoon onveilige seks is de kans een stuk groter. En dan nog is de kans zwanger te worden bij iedere poging maar een paar procent...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:43

nee mijn ouders hadden covernamen voor die films.... :')
elliot de draak en eddy's vliegtuigen
zal ze echt nooit meer vergeten _O-

de allereerste keer zat ik echt van :oo :oo
en ze hebben me het aankomende uur niet meer gehoord _O-

vroeger was ik ook al gek op strips zoals rooie oortjes :D :D
kan het niet helpen, ben nou eenmaal een echte liefhebber in hart en nieren :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:44

Deesiej schreef:
Ik vraag me dan inderdaad ook heel sterk af of het echt op gevoel gaat of dat het meer een soort rage onder jongeren is om tegenwoordig vroeg seks te hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat dat niet 100% stoerdoenerij is. Jezus, op je 10e al aan de seks... Dan hoor je nog met poppen te spelen, en het je niet op te vallen dat Barbie wel een soort amorfe tieten heeft, maar Ken geen ballen :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:46

ik snap het ook niet, helemaal in deze tijd. Al zou je nauwelijks of geen voorlichting van je ouders of op school krijgen, in deze moderne tijden krijg je toch ook genoeg mee via tv of internet oid?
Ik kreeg op school voorlichting toen ik 14 was en dat was in 1984!!! (minstens een kwart van mn klasgenoten waren zelf al druk aan het rotzooien met hun verkering)

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:47

Maar Ibbel, Ken heeft een onderbroek aan! Dat was mijn uitleg toen ik 8 was voor Kens absente ballen :D

Ibbel

Re: de kwaliteit van seksuele voorlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:48

OH! Is dát het? :))