PCOS, onbekend maar drastisch: Samen staan we sterk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:07

Nee... Maar heb ook geen stralenkrans ofzo, voor zover ik weet. Wel wat kleine follikeltjes die verder niet meegroeien op de hormooninjecties...

Sjimmy

Re: PCOS, onbekend maar drastisch: Samen staan we sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:10

Die stralenkrans zien ze met een echo van je eierstokken. Die voel je niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:16

Ik zal het in september bij de volgende echo's eens navragen (ben al sinds januari onder behandeling bij de gynaecoloog). Heb de echoscopiste niet gehoord over een stralenkrans. Wel dat er altijd een aantal extra follikels zitten die niet meegroeien.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:24

hier ook al 2 jaar bezig. Pco ook. Maar nu naar alle hormonen miskramen en ellende zelf aan de slag gegaan met vitamine pillen en nu een 1 mooi ei van mezelf!! Zelfs de dokter snapte het niet. Dus hopenlijk over 2 weken goed nieuws en blijft het vruchtje 9 maanden plakken. Ben ook helemaal klaar met kliniek in en uit gaan en dan ben ik zwanger ben je helemaal in de gloria en gaat t weer mis. Dan ben ik echt nog blijer met mn paardje....

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:23

Als je dit zo leest vind ik het zo opvallend dat er bij iedereen een andere behandeling voorgeschreven word of dat er andere dingen gezegd worden. Het is nooit 1 duidelijke methode dat werkt... Er is volgens mij nog zoveel te ontdekken om PCO tegen te gaan... Lijkt me echt enorm interessant om me daar eens flink in te gaan verdiepen [wie weet, met mn studie kom ik al een heel end :D].
Ook al heb ik niet enorm last van overgewicht, zo'n koolhydraat-arm dieet staat me wel aan denk ik, mede doordat je er frisser van schijnt te worden. Hoe heb jij dat aangepakt Chubby?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:34

Chubby misschien hebben ze je nooit de titel PCOS gegeven. Mijn gyn had het daar ook niet over, want ze dacht, wat heb je daar aan. Pas toen ik het vroeg of het dan PCO was (had er van te voren al over gelezen) zei ze ja dat klopt.

Oliviaatje wbt zwanger worden met PCOS is er wel een vaste methode. Beginnen met Clomid, dan hormooninjecties en steeds een stapje verder.

Ik weet toevallig dat ze bezig zijn met een onderzoek naar PCOS, waar het vandaan komt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:47

Volgens een vervangende gyn zou ik hormonen moeten omdat de kans van slagen van IUI (ivm slechte zwemmers) dan groter zou zijn. Bij mijn weten heb ik wel elke maand een spontane eisprong en de hormonen doen eigenlijk ook niets extra, behalve dan de groei versnellen, waardoor ik nu rondes heb van 24 a 25 dagen :roll: Van mezelf wisselen mijn cycli nogal: van 22 dagen tot 45 dagen. Ook niet handig natuurlijk.

Oliviaatje schreef:
Ook al heb ik niet enorm last van overgewicht, zo'n koolhydraat-arm dieet staat me wel aan denk ik, mede doordat je er frisser van schijnt te worden. Hoe heb jij dat aangepakt Chubby?

Ik ben via een consulent begonnen met Prodimed. Ook WLS is een (goedkopere) manier. Beiden met maaltijdvervangers. Je kunt ook bijv. Atkins of South Beach volgen, die zijn minder streng en m.n. die laatste is prima toepasbaar zonder vervangers en repen enzo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 04:03

Oliviaatje schreef:
@Sonja_vR; wat gaan ze bij jou allemaal onderzoeken dan? tracht je zwanger te worden oid of heb je gewoon enorme symptomen?

XX

we zijn nog niet bezig, maar dat zit er wel aan te komen, maar eens in de twee jaar laat ik de boel soieso even nakijken, dit ivm vrijwel geen cyclus (1 a 2 keer menstrueren per jaar , en dan ook heel erg licht ) en door de hormoon imbalans is het mogelijk dat mijn schildklier over de mik gaat
deze keer ook weer even bloedtesten om te kijken hoe vaag mijn lijf aan het doen is :+

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 13:20

Prodimed en WLS zijn voor mij te hoog gegrepen inderdaad, maar South Beach staat me wel aan. Ik zal het er thuis eens over hebben of we dat voor elkaar kunnen krijgen, lijkt me eigenlijk wel een uitdaging.. kijken of ik me daar beter bij voel :)
Hoe bevalt Prodimed jou Chubby?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:52

*negeert rode letters*
Had het topic niet gezien.

Ik kom me hier ook melden. Ik heb ook PCOS, inmiddels lopen wij al meer dan een jaar in het ziekenhuis, omdat wij een kinderwens hebben. Ik heb PCOS, een zeer onregelmatige cyclus en overgewicht. Ik loop nu bij een dietiste om af te vallen, er is in 4 weken al 4,3 kilo af :) .
Bij mij hebben de hormoonbehandelingen tot nu toe niet geholpen. Clomid reageerde ik niet goed op, en ook bij het spuiten met Puregon kwam er niet het gewenste resultaat. 6 september hebben wij een intake gesprek voor een IVM behandeling waar we voor in aanmerking komen. Dit is een nieuwe vruchtbaarheidsbehandeling, waarbij de onrijpe eicellen uit de eierstokken worden gehaald om ze in het lab te rijpen.

Nu is het vakantie en heb ik geen behandeling, ik merk het meteen, want ik heb elke 10 dagen bloedingen, zeer frustrerend en irritant.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:20

Inderdaad, ik had laatst ook zomaar een bloeding, is dat een typisch pcos verschijnsel?

En jeetje wat balen zeg dat alles bij jou zo slecht aanslaat... Wat voor dieet volg je? Dat is dan wel weer een positief punt dat de kilo's redelijk snel er af gaan :)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:31

zie nu pas dit topic!

***even gekopieerd uit HK-topic***

*haalt diep adem*

Nou, ben net uit het ziekenhuis terug en ik heb idd PCOS.

Dat betekent kortweg dat ik géén eisprong heb (of althans heel zelden). Met Roene is dus écht puur mazzel geweest.

Nu nog een ander bloedonderzoek om de hormoonbalans wat beter af te kunnen lezen en dan over een paar weken met tabletjes beginnen die mijn hersenen het signaal geven dat mijn eierstokken helemaal niks doen, zodat die dat gaan stimuleren en er heel misschien toch een eisprong komt. Kans is dan wel, áls dat al gebeurt, dat het een tweeling wordt (omdat er nu meer dan 12 eitjes rondom beide eierstokken zitten).
An sich geen probleem, maar ja, hoe gaan we dát dan weer financieel oplossen.

Er gaat van alles door mijn hoofd momenteel, ik wil zó graag nog een kindje, maar ik denk dat Sander de kans op een tweeling niet ziet zitten. En wat dan? Ik wil het niet zomaar opgeven.
En het klinkt heel stom, maar dit betekent dus dat de verhouding mannelijke/vrouwelijke hormonen niet in orde is (ik heb dus meer mannelijke hormonen als andere vrouwen, want iedere vrouw heeft die dus wel), en hoewel ik er niets aan kan doen, schaam ik me daar dan wel weer voor... zet het dan ook heel bewust tóch op internet, om mezelf te bewijzen dat ik me er niet voor hóef te schamen, maar toch.... net of ik niet "vrouw genoeg" ben ofzo.

En ik moet gaan afvallen, terwijl ik een emotie eter ben... Heb nu dus behoefte aan chocola als comfort-food, maar weet dat ik dat juist nu niet meer moet doen... En stoppen met roken was één, maar afvallen... ben ik als 3 jaar aan het proberen en is totáál niet gelukt....

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:51

eve het topic op mijn gemak doorgelezen, en wát een herkenning! Ook het vermoeide, dat heb iok nooit in verband gebracht met PCOS, maar als ik dat hier lees, is dit dus wel degelijk een kenmerk ervan?

Ook overgewicht, ja daar heb ik last van, en hoe!! Maar afvallen lukt me niet, ook hierin blijk ik dus niet de enige te zijn.

Overbeharing valt me, op mijn kin een paar donkere haartjes die terug blijven komen, en die ik met pincet verwijder, en idd snelle en donkere haargroei op mijn benen.

Momenteel een erg grote kinderwens, maar aangezien ik een aantal jaar terug trombose heb gehad, ben ik al jaren niet meer aan de pil (wat volgens de gyn in mijn geval de kans op zwangerschap zou vergroten :+ ) en mag ik ook geen hormonen toegediend krijgen, aangezien de kans op trombose dan weer te groot is.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:55

Sans, moeilijk dat er PCOS geconstateerd is. Ik weet nog wat voor shock het voor mijzelf was, nu precies 2 jaar geleden.
Maar ze kunnen veel tegenwoordig.
Wat is het plan van je gyn?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:59

nog even niet helemaal duidelijk voor mij.
Althans in januari moet ik terug, dan kan ik (mijn hele berg) vragen stellen.
Vorige keer is er zoveel op me afgekomen dat ik de helft alweer vergeten ben, dus dat is wel even zo praktisch. Verder had de gyn het over een soort tabletten die mijn hersenen het signaal zouden geven dat mijn eierstokken helemáál niets meer doen, om die te gaan stimuleren wel een eisprong te regelen.
Er zitten iig genoeg eitjes, hebben we op de echo kunnen constateren.
Dit dus wel met risico op een meerling. Ik weet dus ook niet wat de opties zijn om dat te "voorkomen", niet dat het niet gewenst zou zijn, maar voor ons financieel écht niet haalbaar.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:03

Volgens mij is de kans op een meerling niet meteen heel erg groot.
Ik ben 9 maanden onder behandeling geweest (Clomid, dat zal jij ook krijgen) en ik had links 16 follikels en rechts meer dan 25. (gestopt met tellen)
Hier in 9 maanden tijd geen kans gehad op een tweeling.
Ik klets ook met een hele groep meiden met PCOS (leren kennen via zwangerschapsforum, hebben nu een priveforum) en daarvan is er maar 1 die een tweeling draagt, maar zij is zwanger geworden door middel van het spuiten van hormonen.

Inprincipe krijg je follikelmetingen als je bezig bent met hormonen. Zien ze dat er twee follikels groeien en er dus kans is op een tweeling, kun je altijd zeggen dat je die cyclus geen gemeenschap hebt en dan is er dus geen kans op bevruchting.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:11

maar ik mág dus geen hormonen, dus voor mij zal de weg iets anders zijn, begreep ik van mijn gyn.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:15

Oh ok. :)

Maar dan nog zullen ze het wel in de gaten houden hoeveel follikels er groeien, dus kun je altijd zeggen dat je niet klust in de maand dat er 2 of meerdere follikels groeien.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 12:10

[poedersuiker ik had net een heel verhaal getypt en dat is nu weg...]

heey Sans6, nou ik zou zeggen, welkom bij de groep ;) op het begin overvalt het je idd enorm, maar echt, het went. bij mij wel in ieder geval ;)
Laat je zeker niet afschrikken door alle verhalen op internet, dat hoeft lang niet allemaal waar te zijn. laat je goed inlichten door je gyn, want bij mij miste die voorlichten een beetje...
Vermoeidheid hoort er inderdaad bij, al heb ik er niet zo heeeel veel last van als ik gewoon actief blijf, als ik ga zitten in de trein ofzo val ik wel altijd in slaap en met leren mis ik ook de concentratie vaak genoeg, maar dat is allemaal menselijk ;) het schijnt dat mensen met pcos neiging hebben naar slaapapneu, waardoor de kwaliteit van de nachtrust niet zo hoog is, en daardoor dus vermoeidheid optreed.
afvallen is een drama, maaaarrrr je voelt je echt 10 x beter als het lukt. ik sport nu 3 keer in de week intensief en eet niet veel [tuurlijk zijn er uitschieters], en dat is zo veel beter, zeker voor iemand met pcos. je lijf krijgt wat meer vrijheid. en vermijd de suikers enorm! die zijn echt killing voor pcos patienten!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:16

ik meld me ook
HEt is bij mij ontdekt toen ik 15 was en mama lief wilde dat ik mijn maandstonden ook op tijd kreeg.
Ik ben dus aan de pil om kunstmatig mijn hormonencyclus op gang te brengen en we hopen dat over zoveel jaar als ik zwanger wil worden dat mijn eigen cyclus dan mee in gang is geschoten.

Mijn grootste angst is om later geen kinderen te krijgen. Iets wat ik echt graag zou willen hebben van mijzelf.
Maarja ....
Voor mij nu nog even zorgen voor later.

ps ben ondertussen bijna 20

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:28

Ik wacht dan ook even het volgende gesprek af om precies te horen wat mijn mogelijkheden zijn (omdat ik dus geen hormonen mag krijgen), en lees idd niet te veel op internet, alhoewel ik hier nu wel merk dat herkenning me wel wat goed doet!

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:32

ja tuurlijk, ik heb me ook doodgelezen, maar je moet wel kunnen filteren wat waar is en wat niet zeg maar..

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:50

Nu na 2,5 jaar en veeeel pillen prikken hormonen en verdriet net mn eerste ivf achter de rug....Ook allemaal omdat ik pco heb idd. Ik zit nu in mn wachtweek maar heb er weinig vertrouwen meer in moet ik zeggen. Kortom ik zit er nu echt helemaal door met die stomme pco.
Hoor idd ook wel veel verhalen van mensen dat t wel goed komt. Een collega van mij en een kennis waren al zwanger met alleen clomid......

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:15

Moeilijk Futurefox.
Ik hoop dat de IVF poging succesvol mag zijn.
Een goede vriendin van me is nu 15 weken zwanger na haar 1e terugplaatsing. Clomid, Puregon, het wilde allemaal niet zo. Hoop voor jou dat jij ook goed nieuws krijgt binnenkort.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:39

Thanks Nathalie, Bedankt voor je reactie geeft toch weer een beetje hoop.....