Niet kunnen slapen.. En dan?!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:58

Kan door de warmte tegenwoordig ook heel moeilijk slapen. Zit tegenwoordig dan maar tot een uur of 12 achter de pc, dan ga ik op bed liggen en liggen nadenken over van alles en nog wat. Vervolgens val ik dan vanzelf wel in slaap.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:59

het ultime slaapmiddel is een grote kop warme melk met honig er lekker :9 en slaapverwekkend

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:59

Een boek lezen om in ieder geval het gefrustreerde 'ikmoetnuslapenwantstraksgaatdewekker' af te komen :+

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:00

Als ik niet kan twitteren dan hou ik nog net ff iets meer van m'n BB dan normaal. Ben dus ook vaak 's nachts op twitter te vinden. Beetje pingen, beetje twitteren, wat mailen, noem maar op.

_Carien

Re: Niet kunnen slapen.. En dan?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:08

Ook ik heb met periodes moeite met slapen en vooral het in slaap komen.
Wat bij mij erg goed helpt; ik heb een rustgevende CD van Tineke de Nooij die bij mij altijd erg goed heeft geholpen.
Als je wilt kan ik hem je sturen. Haar stem is erg rustgevend en brengt je in een soort trance.
Melatonine heeft mij ook geholpen om in slaap te komen, zeker na een zware nachtdienst.
Wat mij ook nog wil helpen is een cd van Solituded/Dan Gibson, kabbelende watertjes en vogels.

Ts, ik hoop dat je snel weer fijn en lang kan slapen.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:16

Ik ben altijd binnen een paar minuten weg, heel fijn is dat. Soms duurt het wat langer als ik heel veel te piekeren heb of als het te heet is in m'n kamer. Als ik te veel pieker, zet ik op een gegeven moment m'n gedachten stop en neem alleen een zwart beeld voor me. Helpt echt. :)

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:50

als ik een dag niet veel heb gedaan, heb ik dus vaak nog genoeg energie over voordat ik in slaap val.
dus dan probeer ik iets actiefs te doen en als ik de volgende dag vroeg op moet, dan probeer ik toch gewoon te gaan liggen in bed en mn ogen dicht doen en aan niks denken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:42

weet niet of het al gezegt is, maar waar je moe van kan worden is het volgende: een woord verzinnen en dan een nieuw woord verzinnen met als beginletter, de letter waarmee het vorige woord eindigde, bv, tafel, laken, nietmachine etc, schijnt ook goed te helpen, is de moeite van het proberen waard denk ik.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:28

D_MR schreef:
edit: er schiet me wel te binnen dat er vd week iemand tegen mij zij die aan joga doet:
dat je als je in bed ligt, moet na gaan denken over je adem haling. dat je dus zoveel tellen inademt,
en zoveel tellen uitademt. dat schijnt te helpen dan word je rustig en moet je in slaap vallen..

(ik denk persoonlijk dat t bij mij niet gaat helpen.. :+)

Ik begrijp dat je sceptisch bent, maar streep het niet zomaar weg en probeer het misschien is een paar nachten.

Ik heb zelf geen ervaring met yoga oefeningen, maar wel met ontspanningsoefeningen en dat valt toch een beetje in dezelfde categorie. Ik heb jaren problemen met inslapen gehad en vanalles geprobeert wat niet hielp. Toen kwam iemand (geen idee meer wie, mss wel m'n ouders) aanzetten met een bandje met oefeningen erop. Ik dacht ook meteen, werkt vast niet, maar nooit geschoten is altijd mis, dus ik probeerde het. En het werkte! Echt niet elke nacht en vaak moest ik het bandje twee keer afspelen, maar dat is nog altijd sneller dan uren wakker liggen. Ik ben het bandje kwijt geraakt, maar ik weet de oefeningen nog wel, dus doe ze af en toe nog. Al vond ik de stem van die vrouw wel een extra rustgevende factor. Bovendien hielp het mij het juiste tempo aan te houden en me te concentreren. Als ik ze zelf deed, werd ik wat ongedurig. Op de B kant (lol) stonden ook nog rustgevende zee geluiden.

Ik heb eerder in het topic ook al beschreven hoe die oefening ging: Rustig in je bed liggen op je rug en je concentreren op je spieren. Alleen aan je spieren denken. Dan omstebeurt verschillende spiergroepen aanspannen en weer los laten. Dus eerst linker voet - dan onderbeen- bovenbeen, dan de rechter kant, verder naar boven, dan je hoofd, enz. enz. Ondertussen rustig ademen. Soms ook even stoppen om diep in en uit te ademen. En maak er een lang traject van. Niet hup hup aanspannen en klaar. Dat werkt niet.

Het concentreren op de spieren hielp mij. Ten eerste omdat je dan minder kans hebt om te gaan malen. Ten tweede omdat je spieren gewoon ontspannen ervan worden. Als je het goed doet, voel je jezelf slapper en zwaarder worden.

Daarnaast hielp melatonine (3 tot 5 mg) mij echt, maar dat heb ik ook al eerder genoemd.

pubelia schreef:
Ooit gehoord van slaap hygiëne?

Niet voor het slapen gaan tv kijken of computeren. Of iets actiefs doen met je hoofd. Geen huisdieren in de slaapkamer.
Slaapkamer alleen gebruiken om te slapen of voor de liefde te bedrijven. Na 3 kwartier wakker te hebben gelegen uit bed gaan beneden iets warms drinken, geen koffie. Maar bv thee of warme melk. Ga na een kwartier weer terug naar bed en probeer het op nieuwe.

Succes voor de volgende keer ;)

Voor een deel ben ik het eens met die algemene regels, maar deels ook niet. Je moet ook kijken wat voor jezelf werkt. Uit bed gaan, werkt voor mij bijvoorbeeld niet echt goed. Net zoals dat er altijd gezegd wordt dat je niet vlak voor het slapen moet sporten. Ik vind dat juist heerlijk! Als je jezelf afmat, zijn je spieren daarna heerlijk slap. Afronden met een warme douche en een kop thee en dan snel naar bed.

Chantal___ schreef:
Als ik niet kan twitteren dan hou ik nog net ff iets meer van m'n BB dan normaal. Ben dus ook vaak 's nachts op twitter te vinden. Beetje pingen, beetje twitteren, wat mailen, noem maar op.

Dit kan in de slaaphygiëne regels 2.0 lijkt me. Als iets juist tegenwerkt om te kunnen slapen, lijkt het me dat wel :+ Ik doe het zelf ook weleens, net als nog laat tv kijken, maar zodra ik mezelf door heb, hou ik daar onmiddelijk mee op. Als ik iets niet slaapverwekkend vind, dan is het wel internetten in bed. Dat zou ik de hele nacht kunnen doen (behalve dat een mobiel wel iet wat oncomfortabel is.) Maar dat kan persoonlijk zijn, zoals ik hierboven ook al beschreef.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:37

Ben het helemaal met Pubelia eens!
Gewoon in bed blijven liggen en je ogen dichtdoen, geen mentale inspanningen meer ondernemen en vooral niet te hard je best doen!
Word bewust van je lichaam en maak het helemaal zwaar zodat het diepwegzakt in het matras. Bovendien, van totale ontspanning rust je ook uit.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:50

ligt het aan de tijd van het jaar ofzo? :D lukt mij ook niet te slapen.... om 5 uur lag ik nog wakker vanmorgen. en het probleem is dat ik nu geen baantje heb of niks en vakantie, dus ik kan zo lang slapen als ik wil. dus dan slaap ik tot 12 uur en heb wel mn slaap, maar dat verstoord alleen maar mijn ritme. nu was ik er vanochtend uit om half 10 (extreem vroeg voor mijn doen :+ ) dus hopelijk dat ik vanavond wel gewoon in slaap kom. :D
en anders maar alcohol drinken ofzo. :))

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:53

Ik wou dat ik soms wat langer wakker kon blijven. Ik blijf expres zo lang mogelijk van mijn bed weg, want vanaf het moment dat mijn hoofd mijn kussen raakt, val ik onmiddelijk in slaap. :+ Het lijkt me ook wel eens fijn om lekker in je bed te liggen en gewoon te kunnen nadenken over je dag, te dromen, lekker te woelen.. Dat lukt mij dan weer niet :')

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:56

aah zullen wij vanavond ruilen? :D :D
ik zit nu trouwens alvast aan de jenever, ben bang dat ik anders echt niet kan slapen. :') normaal was k nu trouwens uitgegaan en dan sliep ik sowieso wel zodra k in bed lag, maar zo'n beetje iedereen is op vakantie.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:20

Ik heb eigenlijk nooit problemen met in slaap komen, tenzij ik ergens mee zit. Het kostte me deze week ook wat meer moeite, omdat ik ruzie had met m'n vriend die in Spanje zit met vrienden. Dat maak je niet zomaar goed als je elkaar niet veel spreekt en zover bij elkaar vandaan bent. Maar is inmiddels alweer goed en hij is al bijna terug, dus doet er verder eigenlijk niet toe. :o
Maar als ik niet kan slapen doe ik eigenlijk wat Kaula al zegt. Gewoon blijven liggen en proberen nergens meer aan te denken..
Waar ik rond deze tijd van het jaar wel moeite mee heb, is uitslapen.. De zon schijnt elke ochtend recht mijn kamer in, dus ik word al vroeg wakker van het licht. Ik heb wel luxaflex en gordijnen, maar het helpt niet veel.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:21

Ik fantaseer altijd maar een verhaal in mn hoofd.
en opgegeven moment val ik wel in slaap.
Want als je gaat denken ik kan niet slapen enzo word je gestrest en lukt het niet want ik kan er dus echt niet tegen als ik als laaste wakker ben :=

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:53

Wij hebben thuis van die pilletjes, die .... aanmaken zodat je snel in slaap valt.. werkt binnen 20 minuten :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:56

Melatonine bedoel je :) Wel op recept, want die van de drogist zijn über licht. Dan kan je er een stuk of 10 gaan innemen ofzo :+

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:04

Knoffer schreef:
Melatonine bedoel je :) Wel op recept, want die van de drogist zijn über licht. Dan kan je er een stuk of 10 gaan innemen ofzo :+

Niet die, bruine pilletjes in een stippenkaart ding zegmaar :P die je bij normale pillen ook heb

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:12

Dan weet ik het niet :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 02:19

Misslolliex schreef:
Knoffer schreef:

Niet die, bruine pilletjes in een stippenkaart ding zegmaar :P die je bij normale pillen ook heb

Melatomatine misschien? Met een lichte tomaatsmaak?
Heb ik ook. Word ik heerlijk rozig van, maar slapen ho maar. Al wilden die vroeger idd nog al eens best werken. Vind die van alle melatonineachtige goedjes die je bij de drogist kunt krijgen toch wel de beste. :j

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 02:59

Hmm.. ik moet echt eerst eens zelfdiscipline hebben!
Ik ben een ramp!
Ik word van me zelf niet moe en heb dus nu ook absoluut niet door dat het al bijna 4 uur is en ik wilde om 10 uur richting paardjes. Terwijl ik al 2 nachten achter elkaar al zo'n idioot ritme heb en overdag echt een zombie ben.
Ik mag eigenlijk ook helemaal niet meer achter de laptop zitten of dicht bij de tv als ik wil slapen, want het breekt de melatonine weer af.
Ik heb een combi, ik heb melatonine tabletten van 3 mg, die neem ik een uur van te voren, maar dan moet ik wel echt binnen dat uur in me bed klaar liggen, ga ik er over heen helpt t niet meer. En 's middags moet ik eigenlijk 3x 0,1 van de drogist nemen zodat ik 's avonds wat vermoeider ben er aan denk dat ik straks moet gaan slapen.
Gok dat ik weer alarmen op me mobiel moet gaan zetten.
Heeft iemand enig idee of bokt ook een timer heeft? Tussen 11 en 7 geen bokt toegang ofzo? :P
Dat gaat heel wat schelen denk ik, want ik kan soms zo in de ban raken van een topic dat ik pagina's en pagina's lees en dan is t al 1,5 uur verder voor ik uberhaupt op de klok kijk.
's Ochtends ben ik trouwens heel moeilijk wakker te krijgen, ik word wel wakker en kan dan ook niet meer slapen, maar m'n lichaam is nog wel een hele tijd 'uit'.
Ik slaap ook heel licht, als ik bij m'n vriend slaap of hij hier dan word ik van elke draai wakker. Of als hij op z'n ukkie ligt (een soort kussen) dan gaat hij snurken en hij slaapt juist heel vast dus kost altijd wat moeite om dat ding van hem af te pakken. (Directe commando's reageert ie meestal wel op).
Enige wanneer ik goed slaap is als ik doordeweeks bij hem slaap als hij moet werken en ik niet op hoef. Dan staat hij om 6 uur op, lig ik 20 minuten wakker tot hij naar beneden gaat en slaap ik nog zo'n 4 uur verder. Héérlijk.
Maar goed, t punt begon bij de melatonine tabletten.
Melatonine is niet de enige stof, de drogist/apotheek heeft ook tabletjes volgens mij Serotine? of zo iets, wat ook een slaap stofje bevat. Heb me nog niet verdiept in wat welk stofje precies zou moeten in je lichaam, misschien moet ik dat maar eens doen en snapt m'n lichaam dan wel dat slaap wel handig is.
Eej, me ogen worden moe.. me vingers typen nog net zo snel, njaa niet even snel als overdag, moet nu heel veel nadenken eigenlijk. Maar ik kan zo nog uren voltypen.
Wat ik niet ga doen. Ik ga nu slapen en word over 6 uur wakker om te bedenken of ik gelijk op sta of niet.

Weltrusten

Oja, warme melk met anijs en suiker is ook een goede rustgever. Een boek lezen helpt niet altijd bij mij, hoe saai ook ik ben in staat het boek uit te lezen. En soms leg ik hem al na 3 bladzijden weg omdat ik er gewoonweg geen zin in heb :')

Nog een edit, hierboven zei iemand melatonine met tomatensmaak. Het is eerder andersom, melatonine is een stofje wat van nature in tomaat zit. De meeste drogist slaapproducten bevatten dan ook tomaat als actieve stof zeg maar.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 05:47

Was ik vannacht maar op bokt gegaan haha.
Ik heb helemaal niet geslapen en om 5 uur ben ik gaan douchen en nu zit ik op de laptop (A) Ik heb geen idee wat je kan doen.
Ik kan heel vaak niet slapen.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 05:53

Ik zal thuis eens kijken hoe die pilletjes heten.
Geen Melatomine heten ze :P

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:25

LZP -> MW

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:36

Hier nog eentje die niet kan slapen (het is nu 3.31 uur hier in Florida). Thuis in NL lig ik meestal om 23.00/01.00 uur in bed (parttime moeder 2 kids en man met om de week nachtdienst). Mijn interne klok maakt mij altijd rond 06.30 uur wakker.

Sinds 3 juli zit ik hier in de USA. Moet spontaan om 04.30 uur altijd naar de wc (..). Kan dan niet meer slapen. Dan ga ik zachtjes achter m'n pa z'n pc zitten tot het 06.15 uur is. Daarna aankleden en een uurtje het park rondlopen (zon komt op rond 06.45 uur, erg mooi gezicht en veel vogels). Daarna het zwembad in tot een uurtje of acht.

Maar s'avonds rond 22.00 uur gaan bij mij de oogjes echt dicht...heel lastig aangezien we volgende week al weer in NL zijn en ik dan verwacht last te krijgen van de jetlag...zucht.