wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:47

ummm Ik ben ook een trouwe Thyrax slikker..

ik ben geboren zonder schildklier.
grappig om te lezen wat en hoe jullie de medicatie gebruiken..
Ik ben echt een aarts luihaard met slikken.. en dat is soms wat minder handig.

Overigens wil ik wel vertellen dat het niet verstandig is zo maar van 1, naar bij 2 pillen te gaan.. een kwart tablet te veel kan al genoeg vervelende bijwerkingen geven.

Ik was als kind heel gevoelig met het bijstellen van de medicatie, men moeder kon me echt geen half tabletje meer geven, of ze had een heel ander kind in huis.
Nu zit ik op zoon 6 tabletten.. op mijn 14/15 jaar zad ik nog op 3. ik heb in de pubertijd dus flink gerommeld met medicatie..

Nu weet ik van me zelf dat ik heel goed elke ochtend wel moet slikken, als ik te makkelijk word merk ik het heel erg.

Ik heb vooral last van stemmingswisselingen, dit heb ik eigelijk al heel mijn leven.
ik heb het of warm, of koud.. ik ben moe... of kan niet slapen ( tot zelf hyper)
Ik slaap vrij kort.

ik wil ook aangeven dat als de dokter zegt dat je waardes goed zijn, wil het niet zijn dat je op de juiste weg bent, ing ik weet dat ik eigenlijk bij een iets afwijkende waarde me veel beter voel.
Mijn moeder noteerde altijd, en ook bij welke waardes ik het beste was, dit jaar heb ik nog steeds een beetje moeite met het vinden van de juiste hoeveelheid .. ik baal daar wel een beetje van..

goed dat bloed prikken doe ik zonder probleem.. en zelf 4 keer per maand als het nodig is, gelukkig ben ik er altijd al aangewend, en weet ik wat ik wel en niet kan doen met men medicatie.. ik ga normaal 1 keer per jaar ter controle ( prikken.. en internist, al vind ik dit laatste nog al zinloos)

best gek, ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die ook geboren is zonder ..

Mando

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 06:36

Dat is idd raar dat je zonder geboren bent. Maarja.. het kan toch gebeuren.

Ik moest idd van 1 naar 2 en ik voel me er heel goed bij eigenlijk.
Misschien ook van de dyclo mar dat gaan we morgen merken. dan ben ik klaar met die dyclo (je hoort dat mensen daar ook heel goed van worden...) dus maar even afwachten.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:25

Ik heb morgenochtend een afspraak bij de huisarts, daarna zal ik wel direct naar het ziekenhuis moeten om bloed te laten prikken. Daar maak ik me nu al druk om...

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:10

Georgette, succes..

Mando, ja het is best een speciale stofwisselingsziekte, als baby word het het hielprikje gedaan , hier bij word ook CHT getest ( wat ik dus heb).. dat is dus ook een te traag werkende schildklier, al ben ik geheel zonder geboren dit gebeurt wel, al ben ik best uitzonderlijk !!!

dyclo? zegt me niets ? wat is dat ?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:27

Dyclofenac dat kreeg ik de laatste week omdat ik vorige week een cyste op mijn eileider erbij kreeg (helemaal gratis) ;-).

Voel me wel redelijk vandaag, ik hoop dat de energie die ik de laatste dagen meegemaakt heb zich nu ook doorzet. (duim duim duim).
Ik wil gewoon weer graag gaan werken...

Maarja.. dan moet je ook natuurlijk weer ongesteld worden, dus dan heb je alweer buikpijn. Ik hoop eigenlijk dat die cyste nu weg is. Even afwachten vandaag ben alleen nog maar ziek en onderweg de laatste 5 weken. Wel balen hoor.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:45

Zo, ik heb een afspraak gemaakt met mijn andere huisarts voor een second opinion, helaas zit ie nu nog in brazillie (ontwikkelingshulp) en heb ik pas 16 augustus mijn afspraak! Maar die paar dagen zijn te overzien :)! Ben wel erg benieuwd wat hij ervan vindt.. Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:53

Ben ook wel benieuwd nathachou en dan maken die paar dagen ook niets meer uit.. toch.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:20

Ik meld mij bij deze ook.
Ik was al zo'n 5 jaar lang moe en lui en dacht eigenlijk dat het altijd aan mijzelf lag en ik maar een schop onder mijn hol moest hebben.
Mijn collega heeft mij erop geattendeerd dat ik eens bloed moest laten prikken voorB12, dit heb ik in december gedaan en hieruit bleek dat ik een te trage schildklier heb. ( was in ieder geval blij dat het toch niet aan mijzelf lag, eindelijk had ik een reden waarom ik zo moe was )
Nu zit ik inmiddels op 2 blauwe thyrax tabletten. Af en toe een dag dat ik nog helemaal kapot ben, maar op zich gaat het deze week wel heel erg goed ! Ik merk wel dat wanneer ik een hele dag iets heb gedaan waar ik druk mee ben, dat ik dit eigenlijk niet aan kan, dan ben ik de volgende dag echt kapot.
Krijg helaas nog niets van mijn gewicht af, maar heb niet echt extrem overgewicht dus het zit me eigenlijk niet echt in de weg.

Ik merk wel dat sommige mensen er heel erg lakoniek op reageren, mensen weten volgens mij vaak niet dat er veel meer achter zit dan alleen dik zijn ( of groeien) dit vind ik vaak wel vervelend, maar goed ik leer er mee omgaan en er is ook bijna niemand in mijn omgeving die weet dat ik dit heb.

Wie van jullie heeft trouwens ook vaak ontstekingen in hun mond? Ik heb namelijk een heel slecht gebit ( veel ontstekingen) en dacht dan ook uiteindelijk daarvoor de oorzaak te hebben, maar mijn HA zegt dat dat niet mogelijk is en ook de tandarts zegt hierop nee. Toch heb ik een beetje mijn twijfels en aangezien ik op (volgens mij) pag 1, iemand zag de allemaal ontstekingen in het gezicht had, trek ik nog meer mijn twijfels.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:35

Deflin

Jammer dat je omgeving dit niet weet dan zouden ze ook beter met je moeheid om kunnen gaan.
Ik ben er gewoon heel open over gewoon omdat ik mezelf graag in wil dekken ivm werk enz enz.. als ik mijn dag niet heb ivm vermoeidheid dan is dat zo en dan kunnen ze er rekening mee houden en dat is wel heel erg fijn.

Ik heb geen ontstekingen maar heb ook geen slecht gebit.
En als de tandarts en HA zegt dat dit er niet mee te maken heeft dan is het misschien gewoon je gehele gestel en heb je de pech dat je misschien een zwak gebit heb.

Ik merk ook wel als ik een dag te veel gedaan heb. Maar daar moet ik nu in gaan leren doseren aangezien ik altijd druk ben.

Afvallen, yep de kilo's gaan er af... ben nu 5 kilo kwijt en die zaten me aardig in de weg.
Dus ieder nadeel heeft zijn voordeel ... al ben ik er nog steeds niet blij mee met dat nadeel.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:06

Oke, nathachou slimme keuze!!

Ik heb vandaag zoo mijn dag niet....Zit nu 1,5 week op 2 tabletten. Ben doodop en heb koppijn en niet te zuinig

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:27

dat jullie zo moe zijn...

best gek ik snap het wel, maar ik weet niet beter..
dat ik af en toe wat moe ben, of veel vaker, dan weet ik dat men waarde niet voldoende is.
dus dan moet ik iets gaan veranderen ( meestal moet ik dan gewoon wat regelmatiger op de zelfde tijden mijn medicatie slikken.. )
ik heb dus 6 thyrax tabletten.

het voordeel van de aangeboren versie, is dat ik geen last heb gehad van gewicht of groei stornis.. goed ik ben ook wel echt een uitzondering ..( de meesten hadden er wel last van)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:21

Omdat jij al langer je medicatie slik zal je het beter aanvoelen hoe of wat.
Bij ons zijn we nog in het beginstaduim van zoeken naar hoe of wat.
Ja ik ben moe.. en ik weet niet beter of ik had altijd energie...

Ze zijn bij ons nu nog bezig de medicatie aan te passen en bij te stellen. Ik denk dat je mij over een half jaar ook niet meer hoor klagen over vermoeidheid... dan weet je ook niet beter.

Ik ben idd 10 kilo aangekomen en ondertussen al 5 eraf... (fijn hoor).... alleen de manier waarop had ik het graag anders gezien.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:03

Nou, ik heb me vandaag laten prikken. Volgende week moet ik m'n huisarts bellen voor de uitslag en eventueel vervolgplan.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:11

Meld mij ook maar :D

Ik zit sinds april aan de Thyrax. Ik had het ook altijd koud, hele zware benen, moe en slechte nagels.
Zit nu op 0.075 p/d. Klachten zijn wel verminderd maar zeker niet helemaal weg. Vooral mijn nagels splijten nog steeds heel snel!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:02

Mando ja idd, ik weet gewoon ook niet anders.. het is wel vervelend maar je vermoeidheid word minder, en het went. als je dan beter weet hoe alles in zen werk gaat en je lichaam reageert weet je het beter op te lossen. zo heb ik weer andere klachten die jullie niet zouden moeten hebben ( slappe mond spieren, adem altijd door men mond.. motoriek anders etz..)

vervelend dat je bent aangekomen, echt naar idd dat is wel idd een heel bekent kenmerk aan een schildklier patient .. ( ik ben daar dus echt best uitzonderlijk in)..
jammer dat ik dat meer last heb van stemmings wissels..

denk dat je altijd wel iets last zal hebben van iets dat hier mee te maken heeft! maar met medicatie is het gelukkig wel te regelen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:10

Ja, er zijn nog best wat mensen met een trage of geen schildklier zeg...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:11

Gelukkig wel, daar ben ik wel blij om.
Ik slik gewoon trouw mij thyrax en we zien wel waar het schip strand.
Over 3 weken weer bloed laten prikken en dan maar zien hoe de waardes zijn.
Wie weet moet ik ook meer omhoog maar met deze 2 voel ik me al een stukje beter.

Ik denk gewoon dat je jezelf in 8 moet houden.. dat is best moeilijk voor mij maar het is nou eenmaal zo.

Dat viel me ook al op nanette. Maar gelukkig kunnen we hier alles delen en leren van elkaar dat is wel heel fijn.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:19

Mijn hoofdpijn is trouwens alweer weg. Het heeft toch een hele dag geduurt tot het wegzakte. Dan ben je moe maar kun je niet slapen omdat je hoofd zo bonkt en pijnstillers helpen niet...Dat is best vervelend. Ik ga aankomende maandag naar 2,5 tabletten. Hoop dat t goed gaat!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:20

Mensen hebben mij al wel een gewezen op een trage schildklier, maar heb het nooit laten testen.
Ik ben al jaren heel erg moe, vroeger had ik het nooit koud nu ben ik de eerste met een jas aan, brok in mijn keel, droge ogen, alleen heb ik geen heftige menstruaties maar helemaal geen.
Ik ben al in geen jaar of dag ongesteld geweest.
Soms wel een dagje een kleine bloeding, terwijl vroeger kon je de klok en de emmer erbij zetten :P
Ik ben hiermee naar de huisarts geweest, ik kreeg de opmerking dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
Ook klopt mijn bezinksel nooit in het bloed, zo gauw ze mij prikken is het te hoog.
Dat wijst meestal op ontstekingen.
Ook ben ik veel te dik en krijg het er niet af.
Ik heb een antal maanden een revalidatietraject op het ziekenhuis gevolgd, wat inhield dat ik drie keer per week 2 uur moest firnessen.
Na 3/4 maanden was ik amper 1 kilo afgevallen en dat ondanks dat ik ook mijn voedingspatroon aangepast had.
Om moedeloos van te worden.
Mijn klachten vallen nu onder de noemer firbomyalgie, dit is de diagnose.
Maar veel van deze klachten heb ik ook.
Toch nog maar eens laten prikken.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:02

Mando schreef:
Deflin

Jammer dat je omgeving dit niet weet dan zouden ze ook beter met je moeheid om kunnen gaan.
Ik ben er gewoon heel open over gewoon omdat ik mezelf graag in wil dekken ivm werk enz enz.. als ik mijn dag niet heb ivm vermoeidheid dan is dat zo en dan kunnen ze er rekening mee houden en dat is wel heel erg fijn.

Ik heb geen ontstekingen maar heb ook geen slecht gebit.
En als de tandarts en HA zegt dat dit er niet mee te maken heeft dan is het misschien gewoon je gehele gestel en heb je de pech dat je misschien een zwak gebit heb.

Ik merk ook wel als ik een dag te veel gedaan heb. Maar daar moet ik nu in gaan leren doseren aangezien ik altijd druk ben.

Afvallen, yep de kilo's gaan er af... ben nu 5 kilo kwijt en die zaten me aardig in de weg.
Dus ieder nadeel heeft zijn voordeel ... al ben ik er nog steeds niet blij mee met dat nadeel.

Er zijn wel een aantal mensen in mijn omgeving de het weten en ook mijn collega's weten hiervan, maar vrienden en kennisen weten het niet. En nog word er in mijn omgeving wel lakoniek gereageerd als ik zeg dat ik moe ben. Maar dat zal wel het nuchtere groninger zijn ;)
Ja denk ook inderdaad dat ik een zwak gebit heb, helaas daar nog geen oplossing voor om dit op te lossen :)

De kilo's gaan er bij mij dus totaal niet af, blijf steeds op het zelfde zitten :( ik wil er wat af !!!!!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:14

Zijn er ook mensen die net zoals ik een verdikking van de schildklier hebben?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:40

Georgette, ik heb een dikkere schildklier. Toen ik mensen had verteld dat ik voor me schildklier had laten prikken, kreeg ik opeens te horen dat ze wel vonden dat ik een dikkere nek heb en dat dat wel typerend is voor iemand met schildklierproblemen..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:07

Nathachou schreef:
Georgette, ik heb een dikkere schildklier. Toen ik mensen had verteld dat ik voor me schildklier had laten prikken, kreeg ik opeens te horen dat ze wel vonden dat ik een dikkere nek heb en dat dat wel typerend is voor iemand met schildklierproblemen..

Goh jij ook. :D
Ik vertelde het mijn schoonmoeder en die zei... ik heb altijd tegen pa gezegd zou ze het niet aan haar schildklier hebben want haar ondernek is altijd zo opgezet. (en bedankt voor het melden)... :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:10

Weten jullie nog wanneer je dacht, nu slaan de medicijnen aan.Was dat na 2 weken of langer?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:32

Ja ongeveer wel, er staat een week of 3-6 voor maar ik had na 2 weken al wel een iets beter gevoel.
Zit nu 3 weken op 1 en 1,5 week op 2 tabletten en nu pas begin ik me wat beter te voelen dus 3-6 weken klopt wel ongeveer.