[enge] Dromen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:25

Ohh wat ik heb is echt heel raar btw.

Als ik bijna slaap, dus nog niet weg ben, dan ineens maak ik een soort klein kreungeluidje (ah :+) en door dat geluidje ben ik ineens weer helemaal wakker.

Ik had het vorig jaar op vakantie ook, toen viel ik steeds weg en werd zo weer wakker, zaten al mn vrienden me gek aante kijken steeds, pff.

Momo2

Re: [enge] Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:28

was dat een droom of echt dat je steeds wegviel?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:39

Misschien is dat ook een variant van een hypnic jerk oftwel slaapstuip? (Even de benaming opgezocht van de plotse stuiptrekking vlak voordat je in slaap valt.) Dat je plots schrikt van de ontspanning van je spieren en daarom een kreetje uitslaat? :+ Ik zeg maar wat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:13

Iney schreef:
Zijn jullie niet bang om te gaan slapen dan?
Ik wordt nooit uitgerust wakker en ben heel veel moe.
Ik slaap onrustig en stel het slapen ook zo lang mogelijk uit.
Dat doe ik ook. :j
En als ik wakker word, moet ik eerst een half uur uitrusten.

Knoffer: Ik ga het bespreken met mijn spv-er. :j

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:52

Hopelijk kan die je verder helpen. Sterkte ermee.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:24

Knoffer schreef:
Misschien is dat ook een variant van een hypnic jerk oftwel slaapstuip? (Even de benaming opgezocht van de plotse stuiptrekking vlak voordat je in slaap valt.) Dat je plots schrikt van de ontspanning van je spieren en daarom een kreetje uitslaat? :+ Ik zeg maar wat :P

Jaaa hahaha daar kan ik me wel in vinden.
Heel vreemd iets is het :')

Deze stuiptrekkingen zijn overigens niet gevaarlijk voor de persoon zelf maar kan tot schrik-reacties leiden van de persoon die zich ernaast bevindt..
Uhuh :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:06

@ Knoffer: ik ben inderdaad gewend geraakt aan mijn dromen. Misschien niet zozeer "gewend" - ik heb ze toegelaten en erkent, ik heb aanvaard dat ik ze nu eenmaal heb en dat ze een deel van mij zijn. Ik ervaar ze alles behalve emotieloos :) er zit juist ontzettend veel emotie in. Ook negatieve emoties, maar aangezien ik tegenwoordig vaak (aan het einde) mijn droom kan sturen kan ik negen van de tien keer toch met een fijn gevoel afsluiten. Dat geldt niet voor alle dromen, en ook de dromen waarbij het wel lukt worden er niet minder ongrijpbaar door. De emoties voelen zo echt aan alsof ik alles gewoon daadwerkelijk beleef op dat moment, in deze wereld en niet in een andere. De therapeute waarbij ik was (die overigens nog nooit zo'n "extreem" geval had meegemaakt, vooral qua droomonthouden; ik onthoud inderdaad ontzettend veel en ook heel veel details) zei dat het haast leek alsof ik twee verschillende levens had, eentje overdag en eentje in de nacht Niet alleen de emoties, maar ook fysiek - bijvoorbeeld pijn. Zoals ik al beschreef kan ik wakker worden met de overtuiging dat ik ook echt een been mis, en dat het verschrikkelijk veel pijn doet. Vooral een rare ervaring om te ontdekken dat je been er nog gewoon aan vast zit. ;)

Slaapverlamming komt tegenwoordig niet zoveel meer voor, alleen bij ziekte, moeheid of stress. De dromen zijn er echter niet minder op geworden. ;)

Nachtmerries heb ik nooit meer. Wel eens dromen waarbij ik met een vervelend, negatief gevoel wakker wordt, maar echte nachtmerries eigenlijk niet.
Die zijn gestopt rond mijn... 7e jaar? Ik had altijd dezelfde nachtmerrie, grijze strepen in verschillende tinten die over elkaar heen bewogen. Gewoon helemaal niéts in feite. Misschien omdat ik gewend ben juist zoveel te dromen.. :)

Wist je dat je het onthouden van dromen kan trainen? Daar zijn verschillende methodes voor. Je voor het slapengaan voornemen de droom te onthouden, 's ochtends als je wakker wordt meteen opschrijven/tekenen (steekwoorden), in dezelfde houding blijven liggen zoals je wakker werd (of je favoriete slaaphouding aannemen), etc.

"Ook omgevingen die plots veranderen, mensen die plots iemand anders zijn en dan toch weer niet en toch weer wel. Ik ben zelf soms ook ineens iemand anders, of dan ben ik ineens niet meer bij de situatie aanwezig, waar ik nog wel ben (ik observeer). "
Dat is gewoon een typisch iets voor dromen :j er bestaat in dromen geen tijd of afstand, je kan dus ineens op een andere plaats zijn. Daarbij kun je je in dromen maar concentreren op één ding tegelijk; zo kan je rennen omdat je bang bent om de trein te missen, maar je kunt op datzelfde moment niet bedenken waarom je die trein per se moest halen.

Is het fijn om over je vader te dromen (afgezien van het dwarszitten)? Lijkt me heel mooi als hij zo terug kan keren als je slaapt. :)

Ik snap mijn dromen ook niet ;) maar dat zal ik waarschijnlijk nooit doen. Ze zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie en ik moet ze wel uitwerken, omdat mijn hoofd anders overstroomt van de hoeveelheid aan indrukken. Ik heb er tevens mijn eindwerkstuk over gedaan (het topic wat ik in 2008 opende was even daarvoor en tevens een aanleiding) omdat het toch een groot deel van mij is. Ik had een onderzoek over dromen als schriftelijk deel, maar het hoofddeel was een tentoonstelling met tekeningen en schilderijen die ik van mijn dromen had gemaakt.

Nessah schreef:
Het schijnt dat je nooit kan dromen dat je doodgaat. Wel dat je bewusteloos raakt of anderen dood gaan, maar jij zelf niet. Zo heb ik ooit gelezen.

Ik droom zelf soms. Heel soms heel heftig en heel soms heel fijn. Als ik iets ergs heb mee gemaakt droom ik nachten elkaar heel eng en als ik iets leuks mee maak droom ik nachten heel leuk.

Dromen dat al je tanden los zitten heb ik ook vaak gehad, brr echt heel naar!

Of dat je wakker schrikt alsof je valt en dan je even niet kan bewegen.. Ook heel naar.

Ik denk dat je eerste zin niet waar is. Ik ben vaak genoeg gestorven in mijn dromen. Dat je nooit weet hoe het écht is om te sterven, is denk ik wel waar.

Dat heel even "vallen" vlak voor je in slaap valt ken ik wel, je schrikt je inderdaad rot. :D

Nimuz_ schreef:
Ik droom regelmatig, meestal kom ik er dan ergens halverwege in en kan ik dan -helaas- elk moment wakker worden, tenzij ik me heel erg concentreer op mijn droom.

Gelukkig droom ik geen akelige dingen -men ook nog maar 12, dus sowieso nog weinig akeligs meegemaakt-. Zo droom ik o.a. over Storm Chasen met de TIV -heerlijke dromen, maar nog nooit gebeurd!-, vliegen -zonder vliegtuig dan :P- en vroeger ook veel over paardrijden.

Wat ik wel eens heb -las net iets over vallen- is dat het lijkt alsof mijn bed ineens naar beneden vliegt. Daarvoor hoef ik geen eens mijn ogen dicht te hebben en te slapen..

Je hoeft ook niet per se akelige dingen meegemaakt te hebben. Mijn dromen gaan meestal ook niet over lieflijke babyeendjes, en toen ik klein was had ik dezelfde soort dromen. En toch kan ik zeggen dat mij niks ernstigs is overkomen hoor. ;)

Ik ben niet bang voor dromen en ook niet om te gaan slapen. Ze zijn er toch wel, en zonder hen zou het heel leeg zijn in mijn slaap. Ik ben niet bang voor negatieve emoties of gruwelijke dingen die er kunnen gebeuren. Ik kan ook een leuke droom krijgen, of eentje die me dagenlang fascineert waardoor ik extra geïnspireerd raak. Ze zijn een deel van mij. :)
Het enige nadeel is dat ik vaak moe wakker wordt, maar gelukkig heb ik geen problemen met opstaan en heb ik nooit een ochtendhumeur. :')

KoudbloedKim, vervelend dat jij je dromen wel als negatief ervaart. Ik hoop dat je op de een of andere manier geholpen kunt worden, want dromen hoort iets heel leuks te zijn en niet iets waar je tegenop ziet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:21

Fiffil: Ik zou niet weten hoe ik uit kan gaan kijken naar de horrorbeelden die ik zal zien. :n
Maar voor mij is er wel goed nieuws, want ik heb gevraagd of ik onderzocht kan worden in een slaapcentrum.
Nu nog wachten op een antwoord. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:33

Daarom, het is ook maar net hoe je met horrorbeelden omgaat. Ik hoop iig dat het je wat helpt en dat je niet meer van die vervelende dromen hebt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:42

@KoudbloedKim
Snel actie ondernomen! Hopelijk krijg je een verwjizing.

@Fiffill
Ik kan me voorstellen dat jouw dromen een enorme inspiratiebron voor je kunnen zijn. Vermoeiend idd om alles te onthouden, maar tegerlijker tijd ook leuk. Enorm leuk onderwerp om op af te studeren ook. Welke studie heb je gedaan? Naast dat ik me kan voorstellen dat er creatieve werken uit komen (heb je daarvan ook werk online staan?), lijkt me de theoretische kant ook erg interessant. Er is nog zoveel onbekend over dromen en slapen. En zeker als je zo'n bijzonder geval bent, is het leuk om er meer over te weten te komen.

Wat betreft het onthouden: voor mij werkt het het beste om 's ochtends, als ik de droom nog weet, even te blijven liggen en de droom te repeteren in mijn hoofd en erover na te denken. Alleen val ik vaak weer in slaap en soms kan dan de droom doorgaan of een nieuwe beginnen. Tot m'n wekker me weer wakker maakt. Ik ben een slaapkop 's ochtends :+

Die dingen die ik noemde zijn idd typisch dromen. Net als kunnen vliegen, heel snel en goed kunnen bewegen (vanacht weer, heerlijk :D) of juist super traag zijn. Dat je je maar op één ding kan concetreren heb ik nooit eerder opgelet eigenlijk, maar nu je het zegt, er zit wel wat in.

Over mijn vader dromen vind ik idd wel fijn. In het begin was ik erdoor verward in m'n droom en werd ik teleurgesteld wakker, maar nu ben ik het gewend en vind ik het juist fijn om hem daar weer te zien. Toch net of hij eventjes terug is :)

suus_ schreef:
Deze stuiptrekkingen zijn overigens niet gevaarlijk voor de persoon zelf maar kan tot schrik-reacties leiden van de persoon die zich ernaast bevindt..
Uhuh :))

Hehe, daar moest ik ook even om grinniken :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:48

Ik lig tenminste stil tijdens mijn droom, niet iedereen doet dat. Zo lag ik een keertje naast een vriend van me die droomde dat hij iemand moest beschermen - helaas deed hij dat iets te goed, hij rolde namelijk bovenop me. En loodzwaar dat 'ie was, want hij was diep in slaap en werkte absoluut niet mee. :')

@Knoffer: toen zat ik nog op de middelbare ;) daarvoor was mijn eindwerkstuk. Iedereen moest een PWS maken en daarbij hoorde ook een presentatiedeel, ik had dus een tentoonstelling.
Ik heb even voor je gezocht, er heeft een droomwerk (meerdere in de loop der jaren omdat bijna al mijn fantasiewerk wel gebaseerd is op dromen) van mij op Bokt gestaan, dit was er eentje die gebruikt is voor die tentoonstelling en tevens de laatste die ik hier geplaatst heb: [UK] [TEK] Rebirth daar is hij te vinden. Het verhaal dat erbij hoort staat ook ergens in het topic.

Even liggen kan inderdaad helpen. Misschien kan je steekwoorden opschrijven of wat schetsen, als je dan weer in slaap valt heb je kans dat je bij het ontwaken door die steekwoorden je eerdere droom toch nog kan herinneren.

Lijkt me inderdaad best vreemd om je vader in je dromen te zien in de eerste instantie, maar ik kan me zo voorstellen dat het ook heel fijn kan zijn en wat rust geeft. :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:16

Klopt :)

Steekwoorden zal zeker helpen idd. Vaak hoef ik maar weer op één aspect van de droom te komen en dan weet ik 'm weer. Moet toch maar weer eens een noteblok bij m'n bed leggen. De beste gedachtes komen altijd 's avonds en 's nachts, toch jammer dat ik ze dan weer vergeet.

Ah, voor de middelbare school kan natuurlijk ook. Ik zal het topic van je tekening hier niet nog eens herhalen, maar het is leuk om even een werk erbij te zien. Mooie tekening :)

Hehe, mensen die bewegen in hun droom ken ik ook. Een vriendin waar ik wel vaak bij sliep (en die ook heel levendig droomt) die slaapwandeld en praat in haar slaap. Zij slaapt sneller in dan ik, dus soms vraag ik haar wtf ze zit te banketstaaf en dan: ohja, ze banketstaaf weer in d'r slaap :+ En slapende mensen werken idd niet mee.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:36

ik heb vanaf mijn eerste levensjaren tot ongeveer mijn tiende hele verschrikkelijke dromen gehad, echt dingen die je als kind niet zou bedenken. Ook had ik in mijn kleutertijd vaak dromen waarbij mijn lichaam dus wakker was, maar mijn hoofd nog niet. Ik heb nog een psychologisch rapport van mijn 3e/4e levensjaar waarin ik beschreef dat onze kat bang was om te gaan slapen vanwege de enge dromen ( :') ) de psycholoog zei dat het met de groei van de hersenen te maken kan hebben.

ik weet niet of dat zo is in mijn geval, want alleen slapen zonder licht kan ik nog steeds niet, en zelfs met mijn vriend erbij ben ik wel eens doodsbang geweest omdat ik iets door de kamer zag schieten. Ik ben ook wel eens wakker geschrokken door in liggende houding een halve meter de lucht in te schieten, ik vloog tegen de kast aan, heel vreemd. het voelde toen als een soort ontploffing in mn hoofd, ik had het daarna bloedheet en was een tijdje heel wazig/overstuur. Ik denk dat het een soort kortsluiting in mijn hoofd was oid :+

De laatste tijd is het gelukkig rustig, ik heb al heel lang niet meer alleen in huis hoeven te slapen en kan nu zelfs de deur dicht doen zonder het licht aan te hebben als ik alleen lig, en vriend in de woonkamer is.
mijn laatste droom was erg leuk, een uitgebreid heuvellandschap bij de ondergaande zon met een soort escher-huisje op een heuvel, waarin je op je kant liep als je erin ging :P en toen het donker werd verschenen er in mijn droom allemaal glow-in-the-dark objecten (wiskundige figuren) op de heuvels die oplichtten met een zachte witte gloed. Erg leuk, ik had er best nog even willen lopen maar toen werd ik wakker..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:34

Heerlijk dat soort dromen :D
Maar je verhaal klinkt ook wel heftig. Daar lig je dan ineens tegen de kast aan gesmeten :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:49

Dwaallicht, heb je geen slaapverlamming?

Wel lastig dat je nog steeds niet alleen kunt slapen zonder licht. Ik wil het juist 't liefst zo donker mogelijk hebben. :P

Ik heb die dromen nog steeds, idd dingen die andere kinderen niet bedenken :n maar ik weet niet of dat een fysieke reden kan hebben. Denk het niet, want ik heb ze nog steeds. En natuurlijk zitten er ook wel leuke tussen (nu zijn ze eigenlijk nooit meer echt heel vreselijk als in dat ik er bang van ben).

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:47

Ik heb steeds dromen,
dat ik De heletijd moet schoonmaken als een slaafje ofzo...
Wat betekend dit?
Ik Vind het altijd mega eng...
In een Dierentuin of iets, en het was heel donker allemaal enge geluiden en toen moest ik alles gaan schoonmaken... :?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:30

Pff hier nog een -O-

Vooral in periodes van veel stress of drukte, of als ik iets vervelends heb meegemaakt droom ik heel veel en vooral heel vervelend.. Geen idee wat je ertegen kan doen of ermee kan doen, weet wel dat ik daardoor continu niet uitgerust wakker wordt het het steeds meer energie vreet wat er niet meer bij lijkt te komen -O-