moederschap en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:00

Flurk schreef:
Toen mijn zoontje baby was ging het wel makkelijker.
Je parkeerde babywagen gewoon in de hoek van de bak of onder letter X tijdens het rijden
Als ik dan volte reed kon ik even spieken

Dat vind ik wel wat eng op X of in de hoek, wat als je paard er vandoor gaat of een bok maakt richting kinderwagen?? Als ik longeer zet ik haar naast de bak neer, maar ze is gewoon heel veel wakker en wat als ze beginnen te huilen..
Ik wil gewoon niks anders aan mijn hoofd dan het paard, daar wil ik mee bezig zijn als ik rij en verder niet.
Mijn ouders willen best wel oppassen, meer dan normaal eigenlijk, maar jah.. Dan breng ik dus eerst mijn kind naar mijn ouders, dan ben ik een half uur kwijt, dan rij ik terug naar huis.. daar rijden en dan haar weer ophalen.. Handig hé dat de paarden aan huis staan.. :P

UrbanL

Re: moederschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:42

@elan_GV
Ligt eraan hoe het hek van de bak is.
Toen tessel en benthe nog klein waten zetten ik ze idd in de kantine te slapen baby foon op de bak rand en klaar. Gaf dan voor dat ik erop ging de fles dan wist ik zeker dat ze vertrokken zijn.

Tja nu 2,5 ruim is het toch wat lastiger alles zien en meehelpen. Rij dus nu maar 4x per week als ze er niet zijn. helaas heb ik geen ouders die kunnen oppassen (ziek) dus veel doe ik met oppas gaat prima hoor.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:16

Elan_GV schreef:
Flurk schreef:
Toen mijn zoontje baby was ging het wel makkelijker.
Je parkeerde babywagen gewoon in de hoek van de bak of onder letter X tijdens het rijden
Als ik dan volte reed kon ik even spieken

Dat vind ik wel wat eng op X of in de hoek, wat als je paard er vandoor gaat of een bok maakt richting kinderwagen?? Als ik longeer zet ik haar naast de bak neer, maar ze is gewoon heel veel wakker en wat als ze beginnen te huilen..
Ik wil gewoon niks anders aan mijn hoofd dan het paard, daar wil ik mee bezig zijn als ik rij en verder niet.
Mijn ouders willen best wel oppassen, meer dan normaal eigenlijk, maar jah.. Dan breng ik dus eerst mijn kind naar mijn ouders, dan ben ik een half uur kwijt, dan rij ik terug naar huis.. daar rijden en dan haar weer ophalen.. Handig hé dat de paarden aan huis staan.. :P

Dat dacht ik ook. Ik zou m'n kinderwagen niet zo snel in de bak willen zetten. Ik heb een super braaf paardje, maar wat als hij schrikt en wegschiet?

Mijn ouders passen al standaard twee dagen op en willen bij hoge uitzondering buiten deze dagen oppassen. Mijn schoonouders ontzie ik liever hierin. Ze zijn al in de 70 en mijn schoonvader is slecht van gezondheid, waar mijn schoonmoeder weer haar handen vol aan heeft. Dus ik heb praktisch geen oppas om te paardrijden. Ik kan wel onze vaste oppas vragen voor overdag, maar dan betaal ik 5 euro per uur. En ergens gaat het tegen m'n principes in om ook nog eens 10 euro voor de oppas te betalen om op m'n paard te kunnen rijden. Ik betaal me al blauw aan de paarden. Het gaat nog meer tegen m'n principe in om mensen voor niets te laten oppassen (zoals buren), zodat ik mijn hobby kan beoefenen. Ik kies voor kinderen én paarden, dus ik zorg maar dat ik het kan combineren.

Dus alles in de avonduren of in het weekend als m'n man thuis is. En bij hoge uitzondering kan ik ze even bij m'n ouders binnen brengen, maar liever doe ik dat als de nood echt aan de man is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:22

Persoonlijk zou ik zelf nooit gaan rijden, en dan mijn kindje op de x zetten :o
Wij hebben de afspraak dat ons gezin op 1 staat en het paard echt op 2
We combineren het wel af en toe, dan gaan we met zn allen wandelen ( paps., mams, abby, paard en hond)
Ik ga nu vaak savonds naar stal of als mijn ouders oppassen
En soms sla ik een dag over, ik sta nu op een stalling waar onze pony de hele dag buiten staat, ideaal

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:27

No way dat die van mij na de fles gaat maffen. De ene keer leg ik d'r neer en slaapt ze wel gewoon een uur door, maar soms dan kan ze gewoon 4 uren blijven jengelen tot de volgende fles hoor.. Dan speelt ze wat met de knuffels om d'r heen of ze probeert op de buik te draaien. Beentjes in de lucht en scheef hangen. Als de dan de speen kwijt is begint ze te bléren.
Je weet dus nooit of ze even lekker gaat slapen of gaat liggen jengelen.

En wat ik zei, vind het gewoon ook niks. Ik wil niet onder het rijden denken aan het kind.. klinkt banketstaaf, maar ik wil dan gewoon echt even lekker met mijn paard bezig zijn.
Ik weet wel dat dit mijn enigste kind blijft. (Het was al niet gepland, door de pil heen zwanger geworden)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:37

ik ben moeder van een zoon van bijna 7 en een dochter van drie en een half.
het was alles behalve makkelijk om paard en moederschap te combineren,nu ze ouder worden,word het allemaal wat ''makkelijker''.

toen ze kleiner waren kon ik alleen rijden als mijn vriend s'avonds thuis was,de verzorging van de paarden is nooit een probleem geweest,ze gingen van baby af aan al mee stallen mesten en voeren.
alleen het rijden schoot er vaak bij in.

nu kan ik de jongste ook mee nemen als ik ga rijden,neem wat speelgoed mee,en ze vermaken zich prima,alleen is het vervelend als de jongste naar de wc moet en ik zit op willem. ;)
ik ga dit jaat ook weer wedstrijden rijden,dat heb ik met mijn vorige paard opgegeven omdat ik gewoon niet regelmatig kon trainen.

je kan paard en moederschap denk ik alleen combineren als je partner er achter staat,als je verwijten aan elkaar gaat maken omdat de een vaker thuis zit dan de ander dan krijg je daar op langer termijn zeker problemen mee.

mijn kleien meid vind paardjes helemaal geweldig,en kan nu echt genieten. :D

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:44

Ik ga volgend jaar mijn startkaart weer activeren, maar ik ben ook een echte hoe zeg je het recreatie-wedstrijd ruiter. Een winspunt rijden is mooi mee genomen en een klasse hoger starten ook, maar als ik zonder een winspunt thuis kom word ik echt niet chagerijnig. Ik vind het gewoon heerlijk om met de paarden bezig te zijn en met een vriendin gezellig op wedstrijd te gaan.

Ik ga er wel steeds positiever mee om hoor. Het komt allemaal wel goed met de paarden. En kan ik een week niet rijden? So what? Dat was precies de reden dat ik mijn andere paard weg heb gedaan, ik kan na een maand zo weer op deze stappen zou ik dat willen, ik heb een top paard.
En straks als ik niet meer wil of kan rijden, lekker met de dochter en een pony prutsen, heerlijk toch?

Mijn kleine begint te pruttelen, zal de fles klaar maken, kan ze zo eten..

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:10

@ Elan, heel handig doe ik het echt niet inderdaad....
Maar op het moment heb ik gelukkig wel een waarnemende baan en als mijn contract afloopt bij die praktijk zit ik nog voor iets minder dan een maand voor mijn zwangerschapsverlof, dus om dan nog iets te vinden is een beetje kort.
Ik deed 2 studies (1 is dus al afgerond, nog meer leren met al een bul op zak hoeft dus niet ;)), maar we (manlief en ik) hebben dus besloten dat ik die andere dit jaar gewoon door kan blijven doen omdat het nog niet zeker is dat ik na de bevalling direct weer een passende baan kan vinden en ik wil liever ook geen avond-diensten en weekend-diensten, maar goed dat hoort erbij, dus dat wordt even zoeken. En dan heb ik toch nog iets om handen. Nu alleen nog hopen dat het kdv met de wachttijden meewerkt....mijn man gaat in ieder geval niet minder werken...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:36

Elan_GV schreef:

in die tijd was dat niet eng
kon lezen en schrijven met die pony
zou nu niet meer doen :D :D :D

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:56

ravellie schreef:
Persoonlijk zou ik zelf nooit gaan rijden, en dan mijn kindje op de x zetten :o
Wij hebben de afspraak dat ons gezin op 1 staat en het paard echt op 2
We combineren het wel af en toe, dan gaan we met zn allen wandelen ( paps., mams, abby, paard en hond)
Ik ga nu vaak savonds naar stal of als mijn ouders oppassen
En soms sla ik een dag over, ik sta nu op een stalling waar onze pony de hele dag buiten staat, ideaal

ik doe het ook rijden met mijn zoontje. Dan denk ik, mijn haf heeft ook beweging. En zo kom ik ook aan rijden toe. Heb mijn paard aan huis staan. Maar af en toe lijkt mij pension ook wel gemakkelijk. Ivm de verzorging, want drie dagen werken, moeder zijn en thuis helpen met de melkveehouderij geeft ook drukte. Nu komt een verhuizing aan en geef dit extra drukte. Dus hobbelen mijn zoon ik samen met mijn haf. Ps doe wel een cap op ;)
denk dat hij sinds 1 jaar erop zit zo met mij. September wordt hij 2
Afbeelding

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:27

zo zitten die van mij te spelen als ik aan het rijden ben. :D
de eerste 2 van links zijn mijn kids.

Afbeelding
ook ergens op X :=
kan alleen als er een brave in de bak is. ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:26

Amazone77: Terwijl je rijdt je kinderen die daar middenin zitten te spelen? No way! Dat is me veel te link!
Ik zet de grootste (4) aan de rand (buiten de omheining dus). Mijn jongste (22mnd) gaat tegenwoordig nauwelijks nog mee omdat ik met zo'n kleintje op stal niets kan beginnen. Dus staat het rijden dan maar even op een laag pitje.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:55

hoe ouder ze worden hoe makkelijker het rijden weer zal gaan.
die van mij mogen alleen in de bak als ik alleen aan het rijden ben,vragen ook eerst altijd toestemming,en lopen niet ''zomaar'' in de bak,
vaak alleen met los stappen en uitstappen,als ik oefeningen op de A-C lijn wil gaan doen dan gaan ze er uit.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:57

Amazone77, mijn paard zou het niet erg vinden maar dat durfde ik ook niet aan.. bah, ze zullen idd maar schrikken zeg.

De kinderen van de buren, die zitten wat scheef achter ons en dan loopt hun tuin een stukje langs onze bak, die kinderen sliepen vanacht in een tentje, dat vond mevrouw toch best interessant en ze sprong toch even de eerste keer opzij. De tent begon in haar ogen natuurlijk ineens te bewegen toen de kinderen er toch nog even uit kwamen.. (met beide een vet rood hoofd, was nog bloedheet..)

En om maar even de planning van mijn kleine aan te geven. Mijn vriend was buiten met de babyfoon. Ik vroeg hem om nét even het paard af te spuiten met water.. jah hoor, door de babyfoon Chantal.. hebben haar maar even laten huilen. Later bleek het een slaap huiltje, toen hij binnen kwam sliep ze alweer, maar toch..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:59

Chantal heeft wel een grote zandbak later.. later allemaal 'taartjes' in de bak...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:21

Hier een heerlijke dag gehad.
Beeb lag onder het afdak van de voeropslag te slapen in de schaduw, kleuter zat op het erf in een reservewaterbak van de paarden die ik met water gevuld had en ik riep steeds even naar buiten als ik het volgende paard ging pakken. Soms wou ze even komen kijken 'want ze zag mij bijna nooit rijden' ( :+ ) en dan ging ze op een stoel aan de kant. Verder wat hulp van haar gehad met voeren, water geven en vegen en tussen het mesten door zijn we even wat gaan drinken. Op het laatst wou ze haar pony nog even longeren (lees: ik longeer en zij houdt het bungelende uiteinde van de longe vast :D ) Hmmmm zulke dagen zijn zeldzaam maar des te fijner!

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:26

oke dus heel wat ideeën en mensen die er verschillend mee om gaan,
maar hoe zit het dan met het schuldgevoel?
een paard kost immers veel tijd en die steek je dan dus niet in je kindje.
en als ze dadelijk hele dagen naar school gaan "mis"je ook genoeg,
dus is het niet juist nu belangrijk om er de eerste jaren voor je kinderen te zijn? als ze ouder zijn vinden ze het immers ook makkelijker om bij papa te zijn, maar die zorgende jaren zijn meer voor de moeders weggelegd nietwaar?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:28

Ik had de kleine mooi de fles gegeven en toen heb ik me omgekleed en toen kwam mijn vriend net thuis, toen heb ik dus ook heerlijk relaxed gereden zonder dat ik dan aan iets anders hoef te denken, heerlijk.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:38

heb niet het hele topic doorgelezen.

Maar hier ook een werkende moeder, fulltime baan, twee paarden waarvan straks beide in de wedstrijden.

Eigenlijk heb ik nergens last van, ik rijd/reed de paarden wanneer de situatie er was. ER zitten 24 uren in een dag en daar kon/kan ik best 2.5 uur aan mijn paarden besteden.
Mijn man is weekends thuis dus wedstrijd rijden gaat ook gewoon door. We hebben samen onze zoon dus de tijd dat ik op wedstrijd ben dan doen vader en zoon b.v. lekker zwemmen.
meestal savonds rijden als zoontje op bed lag..

Schuldgevoel nee dat herken ik niet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:38

SuperSvala schreef:
dus is het niet juist nu belangrijk om er de eerste jaren voor je kinderen te zijn? als ze ouder zijn vinden ze het immers ook makkelijker om bij papa te zijn, maar die zorgende jaren zijn meer voor de moeders weggelegd nietwaar?

Dat is iets dat heel persoonlijk is. En dat zul je zelf moeten ervaren hoe je hiermee omgaat. Als ze klein zijn en 's avonds vroeg naar bed gaan, mis je niets van ze als je dan naar stal gaat.

En ik denk maar zo: als ik ook die tijd voor mezelf heb om mijn ding te kunnen doen, dan ben ik een dubbel zo leuke moeder in de uren die ik met mijn kids doorbreng. Ik kan even helemaal mijn eigen ding doen, daar geniet ik van. En ben ik dus een vrolijke en leuke moeder voor mijn kinderen. Als ik (dat denk ik tenminste) niet mijn eigen hobby kan hebben, dan denk ik dat ik lang niet zo leuk, maar meer chagerijnig ben.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:40

ja, dat denk ik ook.
heb ook mijn eigen idealen, dromen.. en leef die niet via mijn kind.
Ik ben er altijd voor mijn kleine, die staat nummer 1, maar dat kan alleen als ik goed voor mijzelf zorg.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 07:25

hier ook, kids staan op nr 1, maar als die 's avonds lekker in hun bedje liggen, dan staat mams op nr 1. of paps, maar net wiens sport avond het is. en niet alle opvoeding komt op de schouders van de moeder. hier mag paps ook een paar uurtjes in het weekend de kids vermaken :D wat hij overigens heerlijk vind :j

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 07:31

SuperSvala schreef:

schuldgevoel heb ik niet
en mijn zoontje krijgt voldoende aandacht en afwisseling.
En als ik hem uit school haal dan loop ik daarna altijd even het lokaal in en laat hij mij al zijn vorderingen zien. (loop 1x per week klas binnen)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:16

hetbommeke schreef:
hier ook, kids staan op nr 1, maar als die 's avonds lekker in hun bedje liggen, dan staat mams op nr 1. of paps, maar net wiens sport avond het is. en niet alle opvoeding komt op de schouders van de moeder. hier mag paps ook een paar uurtjes in het weekend de kids vermaken :D wat hij overigens heerlijk vind :j

En wat smout ook zegt, rijden wanneer de situatie zich voor doet en dat je een hele leuke moeder word als je er wel bent. En idd, als je dingen voor jezelf doet, voor jezelf zorgen dat je lekker in je vel zit, ben je ook voor je kind een leuke moeder.
Gister ook, ik heb om 7 uur fles gegeven, zat om 8 uur ongeveer op het paard (Robert was kwart voor thuis), kort gereden, was veel te warm eigenlijk. Daarna lekker gedouched, toen buiten een biertje gedronken. Kleine laatste fles gegeven en op bed.. Heerlijke avond. Robert was nu met opruimen bezig, maar zijn hobby, met trekkers enzo bezig, daar kun je zo even bij weg lopen is er wat. De babyfoon heeft hij gewoon bij zich.
En 's avonds heb ik de luier verschoond en hij heeft de fles gegeven. Luier verschonen vind hij niet leuk, doet het wel als ik er niet ben, maar hij heeft hele grote handen en die 'stomme' kleine luiers wil dan niet.. haha :Y)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:13

hetbommeke schreef:
en niet alle opvoeding komt op de schouders van de moeder. hier mag paps ook een paar uurtjes in het weekend de kids vermaken :D wat hij overigens heerlijk vind :j

En toch word er altijd nog van de moeder verwacht dat die over het algemeen de zorg op zich neemt.. Raar eigenlijk> Jij zegt ook al, dan mag paps de kids vermaken.. maar was er niks geweest, dan was mams de 'klos'.
Ik heb Robert dat laatst ook al eens duidelijk gemaakt, dat waneer we samen thuis zijn ik alleen 'vrij' ben als ik iets te doen heb. Als we samen in de tuin niks zitten te doen, relaxen en madam begint dat het niet zo is dat ík dan automatisch heen moet om te kijken.
Laatst ook, ik ging winkelen nam Chantal gewoon mee, zou Robert naar de winkel.. zou Chantal thuis blijven.. Ja dáág.. de vorige keer nam ik d'r mee en had hij gewoon wat gerommeld hier, maar verder ook niks. Nu mocht hij haar meenemen en mocht ik rommelen..
Zwangerschapsverlof is afgelopen hoor. Normaal gesproken was ik nu ook weer aan het werk, hij heeft gewoon mazzel dat ik nu nog vakantie heb.