Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:58

Ik zou zeker niet gaan rijden. Doordat je schouder pijnlijk/gevoelig is ga je in je hele lichaam compenseren, om de boel maar te ontzien. De kans dat je er bij een onverwachte beweging weer naast ligt is niet gering. Daarnaast ga je ook je paard nog eens onevenredig belasten.

Mij werd zwemmen geadviseerd. Je valt er niks of niemand mee lastig. Je loopt geen risico op extra blessure en je kunt de inspanning makkelijk opvoeren nagelang het beter gaat.

Zelf ben ik er na 10 weken weer op gaan zitten, maar merkte toen nog steeds dat mijn schouder nog aardig pijnlijk was als ik onverwachts meer druk op de teugel moest nemen. Het is inmiddels 4 maanden geleden en beweging is nog steeds niet geheel pijnvrij. De zes tot acht weken die voor het herstel staan, zijn dan ook redelijk aan de positieve kant.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:03

caro29 schreef:
lucifertje schreef:
Karin, hoop voor je dat het zo aan elkaar groeit.

Caro, ik had zo'n mitella met een band om mijn buik en een band om mijn bovenarm. Mss komt dat doordat er een stuk donor bot is tussen gezet. Heb je ook helemaal geen antibiotica gehad? Ben in het ziekenhuis 48 uur volgepomt met antibiotica en pijnstiller. Ben normaal geen zeikerd, maar ik vond dit echt geen pretje. Ik heb soms last van tintelingen in mijn arm en vooral de spier op mijn rug bij mijn schouderblad is vaak erg pijnlijk.

Die zak heb ik alleen de 1e week gehad. Ik heb toen ik net uit de operatie kwam 3x morfine gehad maar ik heb geen pijn gehad. Zal vast dat ik een spuit antibiotica heb gehad maar dat is of een keer via het infuus gehad of dat is gelijk na de operatie gegeven. Dat heb ik niet meegekregen. De tintelingen in je arm zijn waarschijnlijk je zenuwen. Dat heb ik ook gehad toen mijn zenuwen weer gingen werken. Nu jeukt het af en toe nog want nog niet alle zenuwen zijn al weer terug in werking.
Toen het net was gebeurd heb ik wel pijnstillers gehad maar na 2 dagen mee gestopt want ik gaf alleen maar over. Toen kon ik het af met 2 ibuprofen van 600 mg.

hier geen sleutelbeen, maar toch ook antibiotica gekregen in de nacht na de operatieen twee spuiten in mn kont voor de pijn :D was wel ff blij dat ze met een spuitje kwamen na de operatie toen, want echt aangenaam was het niet :Y)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:07

Twee weken geleden ben ik ook van m'n paard gelanceerd, met als gevolg een sleutelbeen dat op 3 plaatsen doormidden was. Niet alleen verticaal maar ook nog eens horizontaal #)
's Avonds meteen geopereerd, want het was al direct duidelijk dat dit nooit op een normale manier aan elkaar kon groeien.
Ze hebben er schroeven, pinnen en een plaat opgezet. Mag de komende 2 weken nog niks doen, maar wel de sling af en moet wel die arm blijven bewegen....in hoeverre dat gaat. Maar er zit totaal geen kracht in die schouder....

Te paard zal nog wel even duren ben ik bang. Aangezien ik ook geen kracht heb is het op dit moment niet echt verstandig om er op te klimmen (krijg btw het zadel niet eens op z'n rug getild :=) .... ow, wat zou ik dat graag willen, al is het maar om me niet zo mega te vervelen :roll:

KarinvdM

Re: Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:30

Jeetje, dan zal dat wel raar gegaan zijn zeg!
Ja, het vervelen herken ik, ik heb in geen jaren zoveel boeken gelezen als nu.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:32

Het is zo snel gegaan, dat ik niet eens weet hoe. Zat er nog geen halve minuut op, paardje raakte de draad en voor ik 't in de gaten had dat ie aan 't bokken was lag ik al op de grond :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:04

Psydoxy schreef:
Het is zo snel gegaan, dat ik niet eens weet hoe. Zat er nog geen halve minuut op, paardje raakte de draad en voor ik 't in de gaten had dat ie aan 't bokken was lag ik al op de grond :n

Hier ook, paard flipte ineens. Zat er nog geen 5 minuten op. Ik weet nog dat ik dacht: kan ik het uitzitten?, haha, nee dus.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:15

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:18

November vorig jaar en je kan nog steeds niet op je zij slapen??? Mijn hemel.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:21

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:24

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:26

merel_gomez schreef:
Mindim schreef:
November vorig jaar en je kan nog steeds niet op je zij slapen??? Mijn hemel.

nee, maar mijn 2e operatie was afgelopen 26 april. Misschien heeft het tijd nodig om te herstellen. Laatste controle was in juni?

iemand bekend met deze klachten?

Ik kan ook niet op mij zij slapen, op beide zijden niet. Ik slaap op mijn rug en dat slaapt niet zo prettig :D Op mijn goede zij kan ik liggen, maar dan moet er een joekel van een kussen onder mijn 'verkeerde' arm.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:29

Ojee.... slechte vooruitzichten als ik dat zo hoor :n
Heb 't idee dat 't wel goed aan 't genezen is, ben vanaf vandaag wat paramollies minder aan 't nemen, maar merk het wel dat ik er meer last van heb dan 'normaal'.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:32

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:46

sja ik heb dus geen sleutelbeenbreuk, maar kan wel zeggen dat ik zeer zeker gevoel hebt op het stuk waar de plaat zit in mijn enkel. ik voel nu al door mijn gips exact waar het plaatje zit (niet dat het echt pijn doet, maar ik voel het wel bij het bewegen)

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:13

Ik raad je het niet aan om te gaan paardrijden niet verkeerd bedoeld hoor. Maar ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken paar jaar terug, mocht 7 weken niks doen. Na de 6e week was ik het spuugzat en ben ik dus heel eigenwijs op het paard gestapt.
Ik heb alleen nu nog steeds altijd last van mijn schouder, dus ik denk dat het beter is dat het eerst weer goed aangroeid. Maar goed als je arts en fysio zeggen dat het weer mag..

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:53

merel_gomez schreef:
btw mijn gevoel in mijn schouder is ook nog niet terug + heb nog steeds een gevoeloze huid.

iemand hier ook ervaring mee hoe lang dat duurde?

Ikke :D Ik heb alleen nog een stukje schouder gevoelloos. Volgens arts kon het wel een jaar duren maar het kon ook zo zijn dat het gevoel nooit meer terug komt. Bij mij "rommelt" het nu wel. Het prikkelt, jeukt, brandt of steekt af en toe dus er komt weer leven in.
Ik heb zo het idee dat ik de enige ben met een hele positieve ervaring. De gevoelloze huid neem ik voor lief. Ik kan er ook weer op slapen gelukkig want kan juist niet op mijn rechterschouder slapen want die gaat dan slapen omdat het sleutelbeen aan die kant niet goed zit en mijn bloed enzo afknelt als ik erop ga liggen..

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:34

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:31

merel_gomez schreef:
pfff ik heb een nacht gehad met een hele zere schouder.. ik weet het eerlijk gezegd niet meer.

als het eind van de maand nog niet over is, dan maar weer eens contact op nemen..

Hier evenzo hoor. Ik moet met een paar weken weer naar de arts.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:18

Ik ben net bij de fysio geweest, paardrijden lijkt haar niet verstandig. Bewegen is goed, maar dat is wat anders dan belasten. Bovendien vond ze het best een risico omdat je niet altijd de volledige controle hebt.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:57

Die gevoelloze huid zal je nog wel een tijdje houden. Ik heb na 4 jaar nog mijn gevoel niet terug.
Ik kan nu wel redelijk slapen op mijn schouder. Al heb ik wel dat als ik verkeerd lig het pijn gaat doen. Ik kan mijn arm ook niet meer verticaal langs mijn hoofd omhoog steken.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:38

Ik ben niet van paard gevallen. Ik stond er nog naast en was bezig om mijn handschoenen aan te trekken. Ik heb geen idee of ik een kopstoot, trap voorbeen of achterbeen heb gehad of wat er is gebeurt. Ik weet alleen dat ik opeens op de grond lag en mijn paard in het land zag stuiteren. Hij kwam wel weer terug want hij had door dat hij iemand was vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:59

Rotknollen ook :D :D

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:46

Mindim schreef:
Rotknollen ook :D :D

Inderdaad O:)

@caro29; hmmmm, dat klinkt ook als een heel ongelukkig ongelukje :(:)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:48

Ik val nog liever van paard dan dan je niet weet wat er gebeurt is. Ben een tijdje best onzeker geweest als ik er naast stond en met opstappen..
Ik weet wel dat wat mijn paard heeft het gedaan hij het niet bewust/express heeft gedaan want ik heb hem al 10 jaar en is normaal heel voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:11

Die van mij is nog jong en sinds maart was hij onder het zadel.

Hij was me aan het uitproberen op een onverwacht moment en toen klaboem, over de bakrand, met mijn kop in het zand. Hij is nog wat in zijn puberale periode. Vandaar dat ik het ook nog niet handig vindt om er weer op te gaan zitten.

Ik ben alleen met mijn zoontje van 4 en man op zee, dus handig is het ook niet echt.

Morgen weer een afspraak maken in het ziekenhuis.