ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:21

Ik ben ook donor, met uitzondering van mijn hoornvliezen.
Dat ze je ogen eruit halen en er nepperds in plempen vond ik wat teveel van het goede.

Ik zou het wel prettig vinden als mijn familie voorrang heeft. Ook vroeg ik me af hoe het nu precies zit.. op het moment dat ik overlijd, kan dan mijn familie alsnog doorslaggevend weigeren?

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:22

Lizzle; niet als jij hebt aangegeven dat je organen afgestaan mogen worden. :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:28

Ik ben ook donor :)
Alleen sta ik mijn huid niet af, heb een k.t huid, eczeem etc etc... dus dat doe ik leiver niet... ben er mee geboren, en dat blijft gewoon van mij :o

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:29

Ik ben ook donor, al een jaartje of 10. In het begin had ik ook hoornvliezen en huid uitgezonderd, maar ondertussen heb ik dat gewijzigd. Had er over nagedacht en eigenlijk mogen ze alles wel hebben. Mijn huid is ook slecht, net als mijn ogen, maar dat mogen de artsen zelf bepalen of ze er nog iets mee kunnen. Daar heb ik helemaal geen verstand van.
Sterker nog, ik denk er zelfs over om mijn lichaam voor de rest aan de wetenschap te schenken. Het maakt mij echt niets uit wat er met me gebeurt als ik dood ben, dus als iemand er nog iets aan heeft is dat geweldig.

En eigenlijk zie ik het doneren van organen ook als een soort verlenging van mijn leven :)

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:30

ik ben geen donor. ik moet er niet aan denken dat ik bijv. mijn lever moet afstaan aan iemand die teveel gedronken heeft o.i.d.
op het moment dat ik aan kan geven waar mijn organen naartoe gaan, wil ik er opnieuw over gaan denken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:32

Dan geven ze mijn lever maar aan een alcoholist, werkelijk waar het zal me echt niet uitmaken. Als die persoon dan langer kan leven is dat toch geweldig? Ik ben nota bene dood!
Volgens mij komen alcoholisten trouwens niet altijd in aanmerking voor een donororgaan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:35

Ik ben donor :D

En ja ze mogen alles van mij hebben wat ze kunnen gebruiken..

Of ik er een leven mee kan redden of het word door de mieren opgevreten..

Ik vind dat in nederland de wet aangepast moet worden. Iedereen donor tót je jezelf afmeld..

Hoeveel mensen zijn laks met het invullen van het papiertje.. terwijl het van levensbelang kan zijn..

Ik wil géén leven donor zijn, ook geen bloeddonor. maar als ik dood ben mogen ze alles hebben!

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:35

dit is een voorbeeld. zo zijn er nog legio andere dingen.
als als jij dat wilt, chapaeu.
ik niet. dat is het voordeel van je eigen lijf. mag je gelukkig zelf over beslissen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:38

Ik ben donor, mijn man is donor en zelfs mijn kindjes stel ik na overlijden beschikbaar als donor.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:39

Ik vind dat je zelf dan ook geen recht het op een donor..

geven en nemen. en niet alleen nemen ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:44

nee ik ben geen donor

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:45

yep ik ben donor.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:47

Jolandaa_ schreef:
Ik vind dat je zelf dan ook geen recht het op een donor..

geven en nemen. en niet alleen nemen ;)

dat mag. vind ik ook. en dat heeft er misschien ook mee te maken hoe je tegen de dood aankijkt.
daar zijn natuurlijk ook een hoop meningen over

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:49

Ik ben al jaren donor en zou absoluut voor zijn dat iedereen automatisch donor is, mits iemand zich afmeldt!!
Vind het werkelijk een geweldig idee dat ik zelfs na mijn dood nog iets voor iemand zou kunnen betekenen!!!!
Ik sta er van te kijken dat iemand hier geen donor kan worden omdat hij/zij diabetes heeft?!?!? Ik ben al vanaf m'n 2e diabeet en dit was geen enkel probleem :P
Heb zelf erg veel moeite met personen die geen keuze maken. Wanneer je iets overkomt, zet je een ander voor een ontzettend moeilijk (zeker op zo'n moment!) keuze!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:02

Ik ben donor! Behalve mijn hoornvliezen (vind ik een eng idee ook al ben ik dood :+ )

Voor de rest mogen ze alles hebben hoor :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:42

AaronYve schreef:
Ayasha schreef:
Prima; maar ik geen organen krijgen, dan ik ook minder aan de zorg afstaan. ;)

nee nee zorg en organen is wat anders hé.
Je kan ook een ander ziekte krijgen waardoor je zorg nodig heb.
Of in een awbz- instelling opgenomen worden, moet je ook awbz betalen
Wilt niet zeggen dat je ziek blijft als je een orgaan gedoneerd krijgt.
trouwens zorgverzekering is een standaard verzekering, die kan je zo duur maken als je wilt.
Wilt niet zeggen dat je met het standaard pakket, goedkoper uit bent.

Mensen die organen krijgen komen ook op de zorg, dus als ik die niet krijg wil ik ook niet betalen voor mensen die ze wel krijgen. :) Wel de lijn doortrekken dan.

delerium schreef:
Ayasha schreef:
Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

Ik blijf graag nog even hangen in de wetenschap dat het mij wat geduld kost, maar dat iemand anders nog een paar (liefst veel) mooie jaren mag hebben :j

Ik niet, want ik weet niet wat "blijven hangen" verder voor risico heeft. Wat mij betreft hangt alles aan iedereen aan elkaar, Als ik blijf hangen kom ik ergens niet waar ik wel hoor te zijn, als ik daar niet kom, dan mist iemand mij dus die me misschien heel erg nodig heeft.... Ik wil niet het risico nemen dat allemaal in de war te sturen omdat de medische wetenschap iedereen zo lang mogelijk in leven wil houden, zo nu en dan tegen wil en dank.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-07-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:44

Ik ben sinds 3 mei officieel donor! :)
Vond het toch wel een mooi idee dat ik misschien iemand gelukkig kan maken wanneer ik er niet meer ben.
(Al hoop ik dat dat nog heel ver weg is :P )

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:49

Ik ben donor en plasma donor :)

_DP_

Ben ook donor en daar voel ik me goed bij.

Wolken

Ayasha schreef:
Mensen die organen krijgen komen ook op de zorg, dus als ik die niet krijg wil ik ook niet betalen voor mensen die ze wel krijgen. :) Wel de lijn doortrekken dan.

Prima, maar dan wil ik graag minder betalen omdat ik geen kinderbijslag ontvang, ik vegetariër ben dus het milieu minder belast en niet rook, dus naar verwachting lagere ziektekosten ga maken in de toekomst.
Het probleem is, is dat je nooit zo een splitsing kan maken. Iedereen betaald wel voor iets waar ze nooit en te nimmer gebruik van gaan maken. Daar is gewoon niks aan te doen. Zo werkt ons stelsel gewoon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:50

Jij mag gewoon kinderen krijgen dus waarom zou je er niet aan mee betalen? Als ik gewoon organen mag krijgen wil ik er ook rustig voor betalen, maar als ik er geen MAG krijgen, dan wil ik er ook niet aan betalen. Niemand verbied jou om kinderen te krijgen dus IMO kromme vergelijking.
Niemand verbied je om vlees te eten en niemand verbied je om te roken. ;) Geen splitsing in de kosten = geen splitsing in het al dan niet ontvangen. Want wel dokken maar als het nodig is "nee jij bent geen donor, je hebt wel jaren en jaren betaald voor de mensen die wel organen kregen maar nou trek je je plan maar"... Nee, dát vind ik pas krom. ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:01

Heb het laatst met m'n moeder erover gehad dat ik donor wil zijn, heeft ze toen snel een ander onderwerp gekozen met een 'wacht nog maar ff tot je wat ouder bent' (m'n moeder is zelf wel donor) Ook wil ik graag over een jaartje kijken of ik bloeddonor kan worden.(mijn bloeddruk is meestal vrij laag, en dan kun je geen bloed doneren doordat het dan zou kunnen je buiten bewustzijn raakt doordat je bloeddruk te laag wordt)

ik ben ook zeker voor een actief donorstelsel!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:04

Maar ik kán geen kinderen krijgen... en nu?
Nee hoor, ik ben het helemaal met Wolken eens. Dat is nou eenmaal de maatschappij.
Nou kan ik me niet al te druk maken over mensen die wel organen willen ontvangen maar geen donor zijn, maar ik vind het heel erg krom.
Aan de andere kant, ik ben ook geen bloeddonor maar wil toch graag een transfusie als het nodig is ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:07

bloed mag ik zelfs niet doneren, ben onder de 50 kg en er zit zelden drie maanden tussen twee piercings.. :+

Nuage: Dat heeft ook niks met verbieden te maken, dat is brute pech. :) Als ik geen orgaan KAN krijgen hoor je me ook niet zeuren, maar wel als het wel kan maar niet MAG. ;) Ik wil ook geen kinderen, betaal ook voor anderen hun kinderbijslag. Maak ik geen drukte om... Maar als je gaat beginnen met "jij mag geen organen want je donneert niet"... Dan ook niet betalen. Want door er voor te betalen draag ik evenzeer een steentje bij aan de mogelijkheid tot organen krijgen. ;) Hoeveel donaties zouden onmogelijk zijn zonder de zorg?

Ik hoef trouwens geen organen hoor, vind het krommer dat je van andere zegt dat het krom is dat ze wel organen zouden willen maar niet donneren, maar dat je aan de andere kant zelf ook zo bent... Hoe kan je iets krom vinden wat je zelf doet? Dan sta je toch niet achter de dingen die je doet ?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:09

Ik heb me ondertussen ook al aangemeld als bloeddonor ;)
Maar ik vind nog wel een verschil zitten tussen orgaandonor en bloeddonor, want aan mijn bloedgroep is bijvoorbeeld geen tekort. Er gaan geen mensen dood omdat ik geen bloeddonor ben. Bij orgaandonatie ligt dat heel anders.

Brute pech is nogal lichtjes omschreven, maar daar zal ik verder niet teveel over vallen. Daar gaat het hier ook niet om, is een hele andere discussie.

Maar over je laatste zin, dat je iets krom vindt wat je zelf doet... dat is nou ook een beetje wat ik niet begrijp aan mensen die geen organen willen doneren maar wel ontvangen ;)